Skvělý Plácido Domingo a Simon Boccanegra z MET

Plácido Domingo jako barytonový Simon Boccanegra byl tentokrát tím hlavním tahákem přímého přenosu Verdiho historické fresky (více o tomto Verdiho díle najdete zde) z newyorské Metropolitní opery do kin. A nutno hned zkraje dodat, že to byl právě hlavně díky tomuto letos už devětašedesátiletému opernímu matadorovi nezapomenutelný večer. Pravda, na několika málo místech nešlo přeslechnout, že Domingo toho má už dost za sebou (a taky prakticky po celou operu nápovědku, která mu „házela“ začáteční slova nejedné fráze), avšak pořád ještě svrchované pěvecké mistrovství, představitelská přesvědčivost i hluboký lidský rozměr, který Boccanegrovi Domingo dokázal vtisknout, učinily z přenosu zážitek, na který se hned tak nezapomíná. (Pro srovnání připomínáme naši nedávnu recenzi berlínského Boccanegry, taktéž s Plácidem Domingem v titulní roli – najdete ji zde).


Adrianne Pieczonka znovu ukázala, že je skutečně vynikající sopranistka. Sice ve vstupní scéně Amélie jakoby se ještě rozezpívávala, ale vcelku podala strhující, niterně nesmírně silný výkon. Ocenit je třeba její vynikající techniku i mladistvý témbr. (Náš nedávný rozhovor s touto sympatickou kanadskou sopranistkou, mimo jiné právě o Amelii ze Simona Boccanegry, najdete zde.)


Pro Marcella Giordaniho je Gabriele Adorno ze Simona Boccanegry ta ideální role, rozhodně vhodnější, než některé z dalších, které v přímých přenosech z MET dosud ukázal. Tentokrát byl intonačně jistý, s propracovaným výrazem. S Adriannou Pieczonkou, ale i Plácidem Domingem navíc jeho „pravý italský tenor“ dokonale ladil, třeba velká ansámblová scéna i scéna závěrečná tak vyzněly skutečně nádherně. (Také s Marcellem Giordanim jsme nedávno přinesli rozhovor, je zde.)


James Morris coby Jacopo Fiesco byl výborný především v dramatičtějších pasážích, škoda jen méně znělých spodních tónů. Ani jemu ale nelze upřít skvělou představitelskou studii.


Pochválit je rozhodně třeba i Stephena Gaertnera jako výrazného a pěvecky suverénního Paola, kterému nelze prakticky nic vytknout. (Šlo o záskok, v tištěném programu v českých kinech byl uveden Nicola Alaimo). Jen slova obdivu lze říci o špičkovém výkonu Orchestru Metropolitní opery, James Levine si svého oblíbeného Simona Boccanegru doslova vychutnával.


Inscenace Simona Boccanegry (režie Giancarlo del Monaco) je skoro na den přesně patnáct let stará (Plácido Domingo tehdy v premiérovém obsazení zpíval Gabriela, Simonem byl Vladimir Chernov, Amélií Kiri Te Kanawa, Fiescem Robert Lloyd, Paolem Bruno Pola, hudební nastudování bylo dílem Jamese Levina). Dnešní repríza byla podle archivu Metropolitní opery třicátým představením této produkce (po premiérovém roce 1995 se pak hrála se v letech 1999, 2007 a letos).

Kašírovaná scéna prologu i druhého obrazu mě osobně sice trochu rušila, ale pak jsem i já podlehl iluzi dokonalého, realisticky pojatého divadla – byť záběry na zdlouhavé přestavby a následný střih na Jamese Levina, sklesle čekajícího „až to konečně bude“, vzbuzovaly tak trochu úsměv. V paměti se mně při této příležitosti vybavila první a zatím poslední pražská skvělá inscenace Simona Boccanegry režiséra Václava Kašlíka na scéně Josefa Svobody z počátku sedmdesátých let, která myslím tak trochu předběhla dobu.
Co k zatím poslednímu večeru z Metropolitní opery dodat? Snad jen přání, aby i toto představení vyšlo časem na DVD.

Giuseppe Verdi:
Simon Boccanegra
Dirigent: James Levine
Režie: Giancarlo Del Monaco
Scéna a kostýmy: Michael Scott
The Metropolitan Opera Orchestra
The Metropolitan Opera Chorus
premiéra 19.1.1995 MET New York
(psáno z reprízy 6.2.2010 – live in HD)
 
Amelia – Adrianne Pieczonka
Gabriele Adorno – Marcello Giordani
Jacopo Fiesco – James Morris
Paolo Albiani – Stephen Gaertner
Pietro – Richard Bernstein
Maid – Joyce El-Khoury
Captain – Adam Laurence Herskowitz

Související články


Reakcí (9) “Skvělý Plácido Domingo a Simon Boccanegra z MET

  1. Ano, Placido Domingo je skutečně velký umělec s velkým charizmatem. Kloubouk dolů, také mu není "dvacet"! Pieczonka byla skvělá, ostatně všichni, snad nejslabším článkem byl James Morris. Ovšem na tu inscenaci se už nedá dívat! I před 15 lety se už dělalo daleko modernější divadlo! Jenomže dnes jsou inscenace buď na hlavu postavené nebo takto staromódně kašírované. Představení nemělo spád, jak by také mohlo, když se ty stavby půl hodiny přestavovaly! Zlatý Kašlík, ten byl skvělý!

  2. Anonymní řekla spíš placla , minule se ji zdál Růžový kavalír starý a nyní se opakuje. Byl to jeden z nejlepších Met-přenosů. Všichni byli skvělí i když souhlasím, že Morrisovi chyběla hloubka, ale vezměte chlup z dlaně.. Mně se líbil po všech stránkách : pěvecky, herecky a vzhledově!!! Zdravím z Ostravy. PETR

  3. No asi by byl skvělý, kdyby nám v Aeru nepromítali Hofmanky ze záznamu. Přístup personálu i chování společnosti zajišťující přenosy byl neuvěřitelný. Píšu to schválně i na tenhle web, aby to udělalo ostudu i mimo MetinHD a věděli o tom i ti. co přenosy nesledují. Myslím, že za peníze, které vybírají by měl být přenos připravený a když už jim vyšší moc neumožní přenos realizovat (ale to nebyl případ tohoto přenosu), měli by bez mrknutí oka vrátit vstupné ještě ten večer. Někteří diváci zcela oprávněně křičeli, že jsou šmíra a vydřiduchové.
    Evan

  4. Myslím, že si nezaslouží, abyste jim dělali reklamu. Mají svůj vlastní web, na kterém se nikdo oficiálně ani neomluvil za to, že nejsou schopni přenos v jednom z kin zajistit. A nebylo to poprvé co poslali diváky do… Nevím, proč se přenosů nechytil nějaký provozovatel multikin, kde je větší pohodlí a profesionální zázemí. Doufám, že se více rozšíří ten projekt Palace Classics. U MetinHD v Česku je vidět, že čím více to nese, tím méně je třaba si vážit zákazníka.

  5. Dobrý den,
    rádi bychom zde reagovali za Kino AERO na ne zcela přesné komentáře. Omluva i vysvětlení technického problému se už v neděli objevily na webových stránkách http://www.metinhd.cz. Pro upřesnění ji zveřejňujeme i zde:

    Metropolitní opera vysílá test přímého přenosu dvakrát. V pondělí, kdy proběhl v Aeru bez problémů, a v den přenosu od 17.00. V tu chvíli jsme zjistili, že máme technický problém. Po vyloučení všech možností jsme zjistili, že lešení postavené během čtvrtku a pátku zastínilo přenosovou trasu. Následně jsme se snažili na tuto situaci reagovat, buď přemístěním satelitního přijímače nebo odstraněním lešení, ale bohužel se nám v takto krátké časové době nepodařilo věc vyřešit. Satelit nesměřuje přímo do lešení, nicméně přesto byl signál silně narušen. Přesunutí satelitu, případně jeho zdvižení nad úroveň lešení, nebylo možné technicky zvládnout během daného časového úseku.

    Vzhledem k tomu, že jsme se do poslední chvíle snažili věc vyřešit, nechali jsme také diváky sednout do sálu. Jedinou varintou bylo pustit alespoň záznam jedné z minulých oper pro ty, kteří ji ještě neměli šanci vidět, a ztlumit tak jejich zklamání ze zrušeného přenosu.

    V tuto chvíli je už známý termín náhradního představení sobotní opery Simon Boccanegra ze záznamu, které proběhne 18.3. od 18:45. Všechny, kteří nám na sebe nechali telefon nebo email, jsme již osobně kontaktovali s datem projekce. Pokud by pro ně tento termín nebyl vhodný, budou si moci vybrat jako náhradní některý z dalších nevyprodaných záznamů, které jsou v tuto chvíli na programu. V případě, že někomu nebude vyhovovat žádný další termín, vrátíme mu samozřejmě vstupné.

    Chápeme, že vzniklá situace byla pro všechny diváky v sále více než nemilým překvapením, nicméně věříme, že pochopí, že v tomto případě nebylo v naší moci těmto technickým překážkám předejít.

    S pozdravem
    Zuzana Kameníková, Kino AERO

  6. Najednou se uvadi Simon Boccanegra vsude, dokonce bude ted v breznu v L'Opera de Montreal, poprve v provincii Quebec. Objevil jsem to nahodou, protoze je temer nenavstevuji. Simon bude Alberto Gazale, roli uz zpival v Barcelone (Liceu) a Berline. Dirigovat ma Keri-Lynn Wilson a produkce je vypujcena ze san Diego. Tak nevim, zda na to mam jit. Znate nekdo toho A. Gazale?

    VT

  7. leonora3:
    VT, ano vo svete sa roztrhol pytel so Simonom Boccanegra. Som prescedcena, ze to sposobil Placido Domingo i ked je to opera, ktora je nadherna i sama o sebe.

    My v Cesku by sme boli stastni, ked by sme take predstavenie mohli vidiet priamo u nas a vy rozmyslate , ci na to ist? Vy, ktory cestujete cez Atlantic na jedno predstavenie a zaroven neuvidite, co mate doma? My ideme na Simona do Viedne v piatok a uvidime Zeljka Lucica. Minuly rok sme ho chceli vidiet v Met ako Rigoletta, ale nespieval – a teraz spieva miesto povodne avizovaneho Lea Nucciho. V kazdom pripade oboch pozname ako vybornych a presvedcivych verdiovskych interpretov. A. Gazale nepozname, ale podla rocenky z Wiener Staatsoper tam spieval Nabucca a Germonta ( a po celej Europe dalsie role z talianskeho repertoiru).
    P.S.Cez leto sa nam podaril husarsky kusok so vstupenkami v Mnichove. Editu Gruberovu a Pavla Breslika neuvidime sice v jednom predstaveni, ako som si zelala (Lukrezia Borgia) ale v predstaveniach den po dni, totiz Breslika ako Ottavia a Editu Gruberovu nasledujuci den v Robertovi Deveroix.
    Pretoze ste sa zaujimal o jej biografiu mozem doporucit knihu: Edita Gruberova-Portret, vysla v slov. preklade z nemciny, ale je mozne, ze je to i v anglictine, pretoze autor Niel Rishoi je American .

  8. Leonora, viem ako to myslite. Obycajne ked je nieco doma, neni to take atraktivne… Ohledne nasej opery (L'Opera de Montreal) som velmi skepticky. Niekolko rokov nazad som odesiel z Rigoletto domov o prestavke. Treba ten Simon bude dobry, pockam az bude kritika v La Presse, obycajne to pise velmi objektivne Monsieur Claude Gingras (on odtial pameta aj Callas 13. maja 1974, ja to mam na cd ale je to priserne, viete jiste preco).

    Mate stastie, ze boli listky v Mnichove. Roberto Devereux je tam skutocne exceptional. Ten mlady Pavol B. je velmi nadejny, napresrok bude v Met v Cosi. To milujem z Mozarta najviac.

    Ta kniha o E. Gruberovej je z roku 1996 a len v nemcine, takze bohuzial nic pre mna. Chcelo by to nieco nove. Rohodne by si to zasluzila, uz len za toho Roberta a Lucreziu.

    Teraz idem pre zmenu na vystavu Tiffany Glass do Musee des beaux arts.

    VT

Napsat komentář