Smí operní režie opravdu všechno?

V polemice Mojmíra Weimanna s Václavem Věžníkem (poznámka redakce: text Mojmíra Weimanna najdete zde, text Václava Věžníka zde) zní poslední odstavec takto: „Režisér se stal spolutvůrcem představení. Je jím se všemi riziky, které to přináší. V žádném případě není možné jeho tvorbu svázat nějakými regulemi. Základní otázkou není umění versus právo. Tvůrce, v daném případě režisér, musí mít svobodné právo na to, vyslovit a realizovat svůj názor se všemi riziky, jež to přináší.“Tento názor je pro mne novinkou. Vždycky jsem myslel, že tvůrcem opery je hudební skladatel (opera je totiž v prvé řadě hudební dílo), který ji vytvořil s pomocí libretisty, někdy i bez něho (Janáček, Martinů). Měl jsem za to, že ti, kdo toto dílo uvádějí v život (dirigent, hudebníci, zpěváci, výtvarníci, režiséři), jsou interpreti, jejichž úkolem a ctí je sloužit dílu tak, aby co nejvěrněji vyjádřili jeho ideje a příběhy co nejkvalitnějšími uměleckými prostředky. Teď se dovídám, že přibyl další tvůrce, který sice nic nevytvořil, ale má právo na všechno. Nenamítejte mi, že i dirigent někdy dělá retuše, eventuálně škrty. Nikdy nezasahuje do smyslu díla. Je totiž interpretem, a dobře a věrně interpretovat partituru není málo. Ale je to málo pro nového spolutvůrce. Ten přece musí všem kritikům dokázat, že něco tvůrčího přinesl, že musí pomoci dílu nějakého obyčejného muzikanta, který neměl tuchy o současném moderním divadle. A protože „musí mít právo vyslovit a realizovat svůj názor se všemi riziky”, tak jsme svědky těch nesmyslů, které se po německém vzoru začínají šířit po našich operních scénách. Operní režisér nemá právo měnit smysl díla, které nevytvořil.

Uvedu jeden příklad: všichni známe zajisté Dvořákovu Rusalku, dílo zralého Mistra, na poetické Kvapilovo libreto. Znáte-li Rusalku opravdu dobře, žasnete, jak hudebními prostředky skladatel dokonale vyjádřil charaktery jednotlivých postav, a to vše v logickém proudu hudební linie. Tak Ježibaba nejen dle libreta, ale zcela i hudbou je charakterizována ne jako zlomocná kouzelnice, ale spíš jako lidová kořenářka, za kterou se chodí pro radu a která má veliký smysl pro humor. A tato babka, která ve třetím jednání žertuje s kuchtíkem a Hajným, v jedné inscenaci nožem ubodá a zavraždí kuchtíka. A při tom hudba je o něčem jiném. No to je pro mě zločin proti tvůrci. A to proto, že „režisér musí mít právo realizovat svůj názor se všemi riziky.“

Aby bylo jasno: já neberu režisérům právo dobře, neotřele interpretovat dílo, ale ať dbají na to, aby vytvořili ostatním interpretům podmínky, kdy mohou optimálně  splnit svůj úkol. Ať se to komu líbí, nebo ne, ale v opeře zůstane nejdůležitější výkon hlavních sólistů, jejich krásný zpěv, věrohodný vztah a všechny emoce, jejich ztotožnění se s postavou , boj s ješitností atd. a je úplně jedno, jestli dveře budou vpravo nebo vlevo (věrohodněji  bude působit historická věrnost), a mohou třeba přijet na motorce, pokud režisér chce osvěžit scénu a dokázat, že má tvůrčí nápady. Ale ať proboha nemění smysl díla! Pokud ovšem režisér nemůže odolat tvůrčímu puzení, doporučuji, aby vyhledal umělecky spřízněného skladatele a vytvořili nové dílo, kde bude dovoleno všechno, protože budou oba tvůrci a nebudou muset mít ohledy na starou operní veteš a na staromilce, kteří je pořád nechápou. Zdá se mi velice podivné, že zatímco hudebníci vehementně usilují o takzvanou poučenou interpretaci, hrají na historické nástroje, aby docílili autentický zvuk a dobovou interpretační praxi, režie jde ze zásady opačným směrem, vše musí být v současnosti, ať jsou to postavy antické nebo mythologické, i vězeňský lágr z Mrtvého domu musí být v hotelovém apartmá. Že to často jde proti dialogům a logice? Co na tom, požadavek logiky je stará veteš, to už je dávno za námi. Ale věřte, milí tvůrci režiséři, že pokud se vám podaří operu pohřbít, že ona zase vstane a díla Mozarta, Rossiniho, Verdiho, Pucciniho, Čajkovského, Dvořáka a mnoha dalších se budou hrát (nejraději koncertně) v době, kdy na nás interprety ani na vás –  tvůrce – nikdo nevzpomene.

Autor je dlouholetým sólistou Janáčkovy opery v Brně
Ilustrační foto archiv 

Mohlo by vás zajímat


32
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
19 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
solim

Pan Richard Novák naprosto přesně vystihl vše, co cítí většina lidí, kteří jsou zhnuseni německými úchylnými inscenacemi, které bohužel přicházejí do našich divadel.
A myslím, že lidem z operního světa netřeba představovat pana Nováka. Je to člověk nanejvýš fundovaný, pěvec, který patří desítky let k předním solistům nejen brněnské opery. Velice si ho vážím za jeho umění na operních jevištích a za tento pravdivý článek dvojnásob. díky

Tom

Většina lidí je dost vágní pojem, nemyslíte? V Německu problémy s návštěvností rozhodně nemají, na druhou stranu nejsem si vědom, že by se u nás německé produkce hrály, jak píšete, že “přicházejí do našich divadel” …pravda, tady by na to asi lidi nejspíš nechodili, nicméně většina českého operního publika, není většina lidí na světě ;-)

jamka

V Nemecku problém s návštevnosťou rozhodne nemajú, ale skúsme si odpovedať na otázku čo onú návštevnosť podmieňuje? obvykle ľudia idú síce na Verdiho, Donizettiho, atď. ale hlavne idú napr. na Dianu Damrau….
Nezdá sa mi, žeby sa moc rozhodovali podľa toho, kto režíroval predstavenie. A ak, tak potom podľa toho, či už s dotyčným nemajú nejaké zlé skúsenosti….

V.

Ad jamka: a toto Vaše tvrdenie, že ľudia chodia hlavne na hviezdy, sa odvíja od čoho? Viete o nejakom prieskume medzi návštevníkmi nemeckých divadiel?

jamka

Prosím, predovšetkým nič netvrdím.
Neviem o prieskume.
Snáď by “odborníci” vedeli vysledovať aká je návštevnosť jednotlivých predstavení s a bez hviezd. ….
…….
Ja mám skúsenosti LEN ako divák, ktorý navštevuje divadlo 1 – 2 krát do mesiace, niekedy častejšie, podľa toho, čo dávajú a kto spieva. Mám dosť kamarátov s podobnými záujmami….
…….
Samozrejme, narážala som na Luciu Lammermoor v Mníchove. Dosť som pretrpela inscenáciu napriek Damrau, Bršlíkovi a Jenisovi….

Tom

Ono je to celkem vzato jedno – v našich podmínkách to stejně není relevantní, protože divadlo musí nějak souznít s diváky, kteří ho navštěvují, případně jejich okruh rozšiřovat… narážel jsem jen na to, že komentář solima operuje naprosto spekulativními tvrzeními. ;-)

solim

jelikož se řadu let pohybuji velmi často v divadle nejen jako divák, nemyslím si, že bych nějak spekuloval…potkávám se se spoustou lidí a vím, co si o inscenacích a režijních zvrhlostech myslí. Ano, německé incenace se u nás nehrají, měl jsem na mysli styl a směr, kterým se hodně divadel v Německu a nejen tam, ubírá. O tom píše pan Novák. Režisér se chce za každou cenu zviditelnit absolutně nehledíc na děj a libreto opery. V takovýchto naprosto nesmyslných režiích neodpovídá to co s děje na jevišti libretu a postavy nemohou mít ani vzájemné vztahy takové, jaké jsou v historickém… Číst vice »

jiri

Nerad vstupuji do této polemiky, vím, že je teoretická a nevyřeší bizarnosti dnešních operních, či spíše neoperních režisérů. Ale chtěl bych podepsat každou větu Richarda Nováka, obdobně jako pana dirigenta Ondreje Lenárda v rozhovoru, zde zveřejněném. Ano, plně s jejich slovy souzním, byť vím, že situaci nijak nevyřeší. Ale je dobře, když přední osobnosti operního světa zformulují své pohledy.

Tom

Ano, je to samozřejmě svůdné, jenže to jsme právě u těch autoritativních prohlášení. Je pochopitelně pohodlné se jimi zaštítit, ale dokážeme opravdu pojmenovat, proč to zrovna takhle vnímáme jako správné? Anebo se dostáváme pouze k dogmatickým tezím? Nebojme se trochy teorie, přece nejde o nic jiného, než pochopit věci,vztahy a souvislosti kolem nás. Já například jsem od přírody tzv. nevěřící Tomáš a o stále jen opakovaných ale z principu nevysvětlitelných “pravdách” raději pochybuji. Při vší úctě k mistru Novákovi i všem zasloužilým umělcům a praktikům, teze, že: “Operní režisér nemá právo měnit smysl díla, které nevytvořil” funguje pouze a jen… Číst vice »

jamka

Slová pána Richarda Nováka podpisujem do poslednej bodky.
Nuž to, či si to skutočne myslí väčšina ľudí, to by sme museli urobiť anketu po každom opernom predstavení.
Mám ale taký pocit, že väčšina divákov má veľmi rada, ak režiséri neubližujú operám.
………
Po skončení Salome v SND som sa viezla výťahom spolu s mladším manželským párom. Oslovili ma, ako sa mi to páčilo. Ja, v eufórii z počutého som odpovedala, že to bolo úžasné, tá Fogašová, orchester…. Ale oni, veď to bola príšerná inscenácia… Ja, že fakt, ale tá hudba bola nádherná….

Tom

Nikdy nic se v žádném případě nemůže líbit všem. Nepřu se o jednotlivých inscenacích ale o principech. Pokud bychom chtěli opravdu účinně zabránit režisérům aby “ubližovali” operám, museli bychom je přestat inscenovat úplně, protože nikdy se všichni nedomluvíme na tom, co je to pravé a co ubližuje.

jamka

Veď čo je to pravé a čo ubližuje, to je hádam to režisérske umenie….

Tom

Aha. :D Tak jo.

HonzaB

Nevěřím, že neexistuje žádní měřítko, kdy Vašimi slovy “ubližování” opeře už přesahuje akceptovatelnou míru. V samotném textu je např. správně uveden příklad režisérské intepretace opery Rusalka v Německu. Pokud interpretace jde vysloveně proti libretu (což ten příklad s čarodějnicí, která ve zmiňované inscenaci zabije kuchtíka, určitě je), pak je to prostě nepřijatelné! Vedle toho mohou mít režisérské interpretace, které jsou sice směšné, protože jsou třeba totálně mimo historický kontext (viz scéna ze současné inscenace Borise Godunova, kdy ruský šlechtic “masíruje” cara Borise na stole od kulečníku – takto intimní vztah cara s ruským šlechticem je nejen v dané historické době… Číst vice »

jiri

Ale nikdo ničemu zabraňovat nechce, nečtu to ani v textu R. Nováka, ani u pana dirigenta Lenárda. Ani to reálně nejde. A jen k návštěvnosti v Německu. Nikdy jsem neměl potíž se dostat do středních či menších divadel, v Darmstadtu, Norrimberku, ani v Pasově. Tato divadla udávají návštěvnost mezi 70 – 80%. Mají k dispozici ale lepší výbér pěvců, což bývá pro publikum oper hlavní priorita. Ale pan Kofroň tvrdil na ČT art, že ND je stále plné, SOP taktéž, že prý on sám se moc diví, kdo vlastně na opery v Praze chodí… Prý jeho syn by tam nikdy… Číst vice »

HanaLib

Pane jiri, dovolím si nesouhlasit, že severočeské scény mají problémy s návštěvností. U nás v Liberci si na přízeň našich diváků rozhodně nestěžujeme a některá představení máme vyprodána dva měsíce dopředu. Dále, pokud se pan Kofroň diví, kdo na operu chodí, bude zřejmě něco špatně, vzhledem k jeho postavení v ND… Ale to je na jinou diskuzi.

VR

Hano, zajimalo by me kde jsou ty vyprodane operni sceny v Liberci. Vyprodana neni ani Prodana nevesta…jistota. Prohledl jsem nejblizsi predstaveni a vse je poloprazdne. Myslim, ze prizen divaku vypada jinak (fronty, boj o listky apod.). V Liberci to (dle rezervacniho systemu)b dva mesice dopredu nerozstreli uz ani Violetta Valery. Sempre libera! To je realita. VR

Tom

Nechme Německo Německem, ostatně jsem to nevytáhl já, ale poukazoval jsem na mylné tvrzení výše…

Jde mi stručně řečeno jen o to, aby se subjektivní hodnocení kohokoli nezaměňovala za normu a obecný úzus.
Nepovažuji to za férový přístup. Pokud se chceme diskusí k něčemu obecněji platnému dobrat, je třeba pro své teze hledat zdůvodnění.
Například nikdo zde nenapadl věcnou podstatu argumentů které jsem předložil k polemice, ale jen se stále dokola opakují v bleděmodrém tytéž fráze. To je pak těžké se o něčem bavit, že ano.

V.

Myslím, pán režisér, že vo Vašom článku aj v komentároch je určitá dvojznačnosť, pokiaľ ide o tzv.spoluautorstvo. Ako píšete: “to, co skladatel nebo dramatik napíše, není ještě stále konečným výsledkem, tím je vždy až skutečné provedení probíhající v čase. Interpret se tak vždy stává chtě nechtě i spoluautorem.”.Pokiaľ by tomu tak bolo, každým novým naštudovaním by dielo malo stále nových a nových autorov (interpretov, dirigentov, režisérov…), čiže by množina autorov bola nekonečná, čo asi nie je dosť dobre možné už len vzhľadom na určité právne (napr. finančné a dedičské) nárokovateľnosti, ktoré naša jurisdikcia ohľadne autorských práv pozná. Dovolím si preto… Číst vice »

Milek

Od operního díla na kterém se podílel skladatel a libretista očekávám hlavně hudební a pěvecký zážitek a pokud možno estetický,kultivovaný, smyslový vjem.
Hudební díla přepracovaná a různě přesouvaná v době a čase mne nechávají chladným a neoslovovují mne.

jiri

Tome, reagoval jsem Německem na jiný příspěvek, ne na Váš. Myslím, že toto téma nevyřeší jakákoliv debata. Goethe již vykřikl na kumštýře : “Umělče tvoř a nemluv!” Mistři oboru – pan Novák a Lenárd / ten je rasantnější! / vyslovili svůj pohled, nikoliv laiků, ale renomovaných umělců. Nenutí Vás ale souhlasit. Když jedu kamkoliv na operu, mluvím -li ryze jednou větou za sebe, obvykle jméno režiséra neznám. Ale moc dobře vím, jakě pěvecké osobnosti se představí a jaká dirigentská osobnost bude stát za pultem, to vím dopředu moc dobře. A jak říká v onom pořadu na ČT art Adam Plachetka… Číst vice »

dalibor

Diskuse na téma “operní režie” je určitě velmi potřebná. Sám po cca 57 letech návštěv operních představení v různých operních domech ČR a celé střední Evropy naprosto souhlasím s názory Mistra Nováka. Je autor (autoři) díla, jsou jeho interpreti včetně režiséra. Jejich povinností je podle nejlepších sil a tvůrčích schopností tlumočit smysl díla divákům. Samozřejmě, že současný pohled na daný titul bude jiný než před těmi lety, ale musí být zajímavý, nesmí jít proti dílu a měl by být obohacením, přínosem. Ze zajímavých “moderních” inscenací chci zrovna vyzdvihnout práce p. Studeného (ostravská Bohéma! a opavské Hry o Marii), zaujal mne… Číst vice »

triatricet

Vladimír Franz via FB: Operní režie je UŽITÝM uměním, jehož smyslem má být především služba! Hudebně-dramatickému celku! Jeho tvaru, jeho gesci, temporytmu, východiskům i dramatickému výrazu. Neschopnost “služby” (ví to stejně ilustrátor knihy, jako věděl např. barokní freskař, malíř oltářních obrazů, stejně jako sochař při výzdobě chrámu) činí často z tohoto oboru jakýsi namyšlený, přeceněný, svévolný a zbytnělý parazitzmus – obtížný, nenapomáhající a dokonce překážející ve chtěné a úporné snaze jít za každou cenu proti dílu jen proto, aby režisér byl brán za “originálního” a “tvůrčího”… A tak je dobovost nahrazována jinou dobovostí, vtipkováním, schválností, neznalostí (činoherní režisér se často… Číst vice »

Tom

Díky za příspěvky do diskuse. Jen už krátce: Opakuji, že nechtěl jsem se bavit o konkrétních režiích, ale o obecných východiscích diskuse. O tom, na co má a na co nemá jakýkoli umělec právo… Paní Kmečová, trochu mě chytáte za slovo, ale ano, každá nová inscenace daného díla má nové interprety, kteří jsou spoluautory té inscenace. Narážíme tu na rozdíl mezi dílem (hudebně-)dramatickým, tj. text, partitura a (hudebně-)divadelním, tj. inscenace. Proto ta zdánlivá dvojznačnost. Režisér ve své inscenační tvorbě obecně pracuje s různým materiálem. Existují rozmanité druhy a žánry divadla a jedna z možností, v evropském divadle nejčastější, je divadlo… Číst vice »

jiri

Paní HanoLib., to je samozřejmě jen a jen pozitivní, když Liberec má dobrou sledovanost, on Liberec a hlavně Ústí jsou divadla, poznamenaná po válce vysídlením, neměla tudíž skladbu obyvatel, jako například Plzeň. Musela si ji obtížně znovu vytvářet. Liberecké divadlo je nádherné, je příjemné číst, že má v dnešní době přízeň publika!

paulcollins

Pak se může někdo divit, že na operu nikdo nechce chodit ? Rádoby operním režisérům v Česku bych doporučoval navštívit psychiatra.

Bradley

Děkuji pane Nováku! Mluvíte mi z duše!

Lulu

Marně hledám slušná slova, abych vyjádřil opovržení a nesouhlas s počiny novodobých operních pseudorežisérů. Jedno je jisté,tyto paskvily jsou logickým výrazem morálně pokleslého Západu, popřením tradic a klasických hodnot.Smutné je, že na těchto svatokrádežích se podílí i diváci, kteří tomu tleskají, místo aby tyto neznabohy vymrskali z chrámu hudby.Včera jsem sledoval z Mnichova podobný “blázinec” Donizettiho Nápoje lásky.Zastaví někdo tento mor, který je úpadkem lidského ducha nejen v opeře?

marik

Také souhlasím s mistrem R.Novákem. Nemám co bych kritického a hlavně slušně řečeného na adresu současných “také režisérů” dodal, některé režijní počiny jsou daleko za hranou. A tak si říkám: “Hlas lidu-hlas Boží”. Jestlipak si tito “umělci” přečtou tuto diskusi …… avantgadra je možná užitečná, ale v této míře a zejména na našich “prknech” takto nepřijatelná.

Johanka

Známý s Belgie mi řekl, že doma do opery chodí hlavně na zpěváky a hudební provedení. Na režie už rezignoval. A tak si rád zajede na Moravu, je to pro něj balzám. Viděl v Ostravě Její pastorkyni, Annu Bolenu, v Brně Rusalku a Carmen.

Sarah

Když se režisérům dovolí dělat z klasických oper paskvily, které jdou proti smyslu děje a hudby, tak se také mj. není co divit, že do divadla diváci již nechodí oblečení v “malých večerních” a v oblecích, ale spíše jako do lesa….