Souboj barokních titánů
V Rudolfově galerii Pražského hradu se 17. října uskutečnil zajímavý koncert, na němž byl pražskému publiku představen zvláštní nástroj – náramenní violoncello. Francois Fernandez na něj hrál s Collegiem Marianum skladby známých barokních es – Bacha, Vivaldiho, Telemanna. Odtud název koncertu Souboj titánů.Violoncello da spalla se vyskytovalo v hudbě pozdního 17. a raného 18. století. Vypadá jako velká a tlustá viola a hraje se na něj v horizontální poloze jako na housle. Fernandez ho držel opřené o hruď, trochu jako lidoví hudci, polohu nástroje mu pomáhal zafixovat popruh, jaký známe u kytar a louten. Nástroj má altový trochu dutě znějící tón, občas překvapí poměrně znělými basy, celkově je ale slabší než cella či gamby s většími korpusy. Dnešní vertikálně držené cello získalo podle Fernandezových slov dominantní roli mezi pestrými druhy tohoto nástroje díky objevu palcové polohy, jež rozšířila jeho sólové možnosti.Na úvod koncertu zaznělo Adagio a Fuga d moll Wilhelma Friedemanna Bacha. Velkou sólovou roli zde sehrály dvě flétny traverso v rukou Jany Semerádové a Julie Brané. Vivaldiho Koncert Il gardellino byl zase příležitostí pro flauto dolce, malou pikolku, na niž hrála sólový part opět Julie Braná. Zajímavé bylo provedení známého Braniborského koncertu č. 4 G dur v minimalizovaném ansámblu pouhých devíti hráčů. V poslední větě Presto se ve virtuózním houslovém partu vyznamenala Lenka Torgersen, koncertní mistryně Collegia Marianum. Hodně hudebníků tohoto ansámblu je multiinstrumentálních, po přestávce se měnily housle za violu (Vojtěch Semerád), kontrabas za violon (Ondřej Balcar), cello za gambu (Hana Fleková).V Bachově Braniborském koncertu č. 6 jsme slyšeli ještě úspornější těleso pouze o sedmi hráčích! Velkou příležitost zde dostalo i violoncello da spalla. Ve složitém předivu poslední věty si předávalo rychlé motivy s violami. Přesto, že koncert zazněl v tak neobvyklém a malém obsazení (dvě violy, dvě gamby, violoncello daspalla, violon a cembalo), na genialitě Bachovy hudby to nic neubralo.Závěrečný trojkoncert Georga Philippa Telemanna poskytl ještě větší prostor violoncellu da spalla, v docela náročném zdobném sólovém partu v 3. větě Gratioso. Hezky vyšel dialog flétny s houslemi v druhé části Allegro (Jana Semerádová a Lenka Torgersen). Telemann byl souborem zahrán opravdu hezky, plasticky, s plným zvukem a vřelými emocemi. Stal se slavnostní tečkou za příjemným večerem.
Hodnocení autorky recenze: 75 %
Letní slavnosti staré hudby 2012 –Postludium
Braniborská slavnost aneb Souboj barokních titánů
François Fernandez (violoncello da spalla)
Collegium Marianum
Umělecká vedoucí Jana Semerádová
Koncertní mistr Lenka Torgersen
17.října 2012 Rudolfova galerie Pražského hradu
program:
Wilhelm Friedemann Bach: Adagio a Fuga d moll
Antonio Vivaldi: Concerto „Il gardellino“
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert No. 4 a No. 6
Wilhelm Friedemann Bach: Adagio a Fuga g moll
Georg Philippe Telemann: Triple Concerto A dur
Foto Colegium Marianum
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]