Tradice by se měly ctít aneb Letošní novoroční gala ze Zlatého sálu ve Vídni

Vídeňané je milují – tradice, oba své Strausse a jejich valčíky, odpolední kávu a zákusek, nedělní vycházky do Prátru. A tradice se mají ctít. Ctil je doposud (alespoň mi to tak vždy připadalo) i program tradičního Novoročního koncertu ze Zlatého sálu Spolku přátel hudby ve Vídni. Vždycky šlo o program sestavený hlavně ze skladeb dvou miláčků Vídeňanů Johanna Strausse a jeho syna Josefa. Valčíky a lehké taneční motivy Vídně konce 19. století. Dominoval mu valčík, skladebná forma, kterou právě oba zmínění Straussové zpopularizovali natolik, že to byla prakticky výhradní taneční hudba tehdejší smetánky i prostšího lidu. Vídeň tančila a radovala se a zažívala valčíkové opojení, které se i zásluhou samotného Strausse změnilo v šílenství operetní. Cikánský baron, Netopýr, Noc v Benátkách a Vídeňská krev tenkrát kralovaly kabaretům i veškerým hudebním divadelním sálům nejen ve Vídni. A na tuhle tradici navázal svými operetami Offenbach. Prostě líbivá, melodická hudba a veselý příběh lidi tehdy odváděly od starostí všedního dne.

Letos ale k valčíkům přibyla nejen sem tam nějaká Verdiho předehra (to bylo i dříve), ale třeba i předehra k Lohengrinu. Prostě z populárního na nic si nehrající valčíkového koncertu se stal pel-mel verdiovsko-straussovsko-wagnerovský. A to už nebyla ani stylová čistota, ani tradice. Možná by bylo lepší založit tradici programu novoročních koncertů novou – třeba wagnerovskou nebo verdiovskou, než se pokoušet mezi valčíky pasovat Lohengrína a míchat styly hlava nehlava. K valčíku Na krásném modrém Dunaji prostě důmyslná a citlivá kompozice předehry z Lohengrína určitě ale určitě nepatří! Byl to zkažený guláš, ze kterého pálila žáha.I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: info@operaplus.cz 

Reakcí (7) “Tradice by se měly ctít aneb Letošní novoroční gala ze Zlatého sálu ve Vídni

  1. no az za taku tragediu a vybocenie z tradicie to nepovazujem a akokolvek sa to dnes zda byt divne, tak orchester johanna straussa bol prvy ktory vo viedni uviedol predohru k myslim, ze tanhauserovi, ale nie so si isty a nechce sa mi to teraz hladat… kazdopadne wagnerovu predohru a ked maju wagner a vedi vyrocie, nevidim dovod preco by wagner nemohol byt na programe.. mimochodom asi nebudem sam, co si wagnera spaja s viednou ovela viac ako verdiho
    prepacte, ale s kritikou dramaturgie koncertu vobec nesuhlasim!

    1. Opereta se zrodila ve Francii? Ale jděte… Kde jste k takovému odhalení přišel? To, že si to většina lidí myslí, je zásluhou seriálu o J. Offenbachovi, který běžel v osmdesátých letech i v naší Československé televizi. Ano Opera comique a Offenbach a zlatý věk tohohle žánru, nikoliv však zrod. Lehár, Cálmán i Strauss jsou jejími průkopníky.

  2. Jedna věc jsou názory, druhá fakta. Srovnejte si aspoň základní data. Orfea v podsvětí napsal Offenbach roku 1856, první Straussova opereta má datum 1871, Netopýr 1874. Lehár se narodil roku 1870, Kálmán 1882. Možná, že byste stihl i výstavu Welt der Operette, která se přesunula z vídeňského divadelního muzea do mnichovského. Tam to najdete i s obrázky a zvukem.

Napsat komentář