Týden s hudbou (103)

Co přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu a kytarista Michal Pavlíček společně vystoupí na koncertu, který se v rámci abonentního cyklu Nové horizonty uskuteční v pondělí 20. dubna v Obecním domě v Praze. Večer s názvem Polemika Pavlíčka s Bachem nabídne vedle Toccaty a fugy d moll Johanna Sebastiana Bacha v úpravě dirigenta Leopolda Stokowského také Adagietto z 5. symfonie Gustava Mahlera a premiéru Koncertu pro elektrickou kytaru a symfonický orchestr Petra Wajsara. Pavlíček představí premiérově tři skladby – Tristemente, Brána a Vintage navazující na Mahlera. Na závěr vystoupení zazní starší Pavlíčkovy kompozice Aladin a Villa Ada. Světová premiéra kompletního provedení prvního cyklu slavnostních nešpor Jana Dismase Zelenky Psalmi vespertini I. se uskuteční v pondělí 20. dubna v kostele U Salvátora. Tímto počinem zahajuje pražský barokní orchestr a vokální soubor Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory novou etapu v objevování díla českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. Ensemble Inégal, který má ve svém programu inspirovat a objevovat neznámé, tak vstupuje do interpretačně nejméně prozkoumané oblasti Zelenkova díla, do světa jeho žalmů.

Itálie kolem roku 1500 žila renesancí. Ve Florencii, Sieně, Milánu nebo Římě vznikaly mistrovské skladby renesanční polyfonie, především madrigaly. Přesně tento repertoár objevuje a přináší na pódia vokálně-instrumentální soubor La Morra, který vystoupí v úterý 21. dubna v kostele Šimona a Judy v rámci Komorního cyklu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

Režisér Matěj Forman uvede na scénu Státní opery Praha Jeníčka a Mařenku. Opera, která bude mít premiéru ve čtvrtek 23. dubna, je dílem skladatele Engelberta Humperdincka a jeho sestry, libretistky Adelheidy Wette. Forman a scénografka a výtvarnice Andrea Sodomková adaptovali původní libreto a Radek Malý jej nově přebásnil do češtiny. Hudebního nastudování se ujal Martin Leginus, v titulních rolích se objeví Jana Horáková Levicová v alternaci s Michaelou Kapustovou (Jeníček) a Jana Sibera nebo Yukiko Šrejmová Kinjo (Mařenka). Pěvkyně si kvůli požadavkům režie musely osvojit i základy loutkoherectví. Roli Ježibaby zpívá v pražském nastudování tenorista Jaroslav Březina v alternaci s Martinem Šrejmou. Vedle Orchestru Státní opery má v inscenaci důležitou úlohu Kühnův dětský sbor. Barokní podvečery souboru Collegium Marianum představí ve čtvrtek 23. dubna při koncertu Boemo virtuoso další nově objevené skladby hudebníků pražské šlechtické kapely hraběte Václava Morzina, šlechetného patrona výtvarného umění a hudby. Pro Morzinovu kapelu vznikaly vedle ouvertur či sólových koncertů také kvartety a komorní koncerty. Právě taková hudba mohla zaznívat v hraběcím předpokoji, v podání těch nejlepších z jeho hudebníků.

Koncert komorních souborů Pražské konzervatoře se uskuteční ve čtvrtek 23. dubna v Koncertním sále konzervatoře.

Orchestrální cyklus PKF – Prague Philharmonia přinese v sobotu 25. dubna v Rudolfinu vystoupení s německou houslistkou Isabelle Faust, která zahraje Schumannův Houslový koncert d moll, dále je na programu Stravinskij a Brahms. Diriguje Philipp von Steinaecker.
Regiony
Popelka Sergeje Prokofjeva se ve čtvrtek 23. dubna po více než dvaceti letech vrací na jeviště Divadla Antonína Dvořáka. Třetí ostravskou inscenaci toho baletu připravil kanadský tanečník a choreograf Paul Chalmer, který k výtvarné spolupráci přizval polskou scénografku Annu Kontek. Prokofjevovu partituru nastudoval s orchestrem opery Národního divadla moravskoslezského dirigent Jakub Klecker. V hlavních rolích diváci uvidí Chiaru Lo Piparo nebo Michaelu Vápeníkovou jako Popelku, Kokiho Nishioku či Sergia Méndeze Romera v roli Prince. Zuzana Majvelderová se alternuje s Barborou Šulcovou coby Tenká sestra a Isabella Ayers s Markétou Pospíšilovou v roli Tlusté sestry. Dále diváci spatří Olgu Borisovou-Pračikovou nebo Petru Kováčovou jako Macechu a další.Hudební festival Tanvaldské hudební jaro pokračuje v pátek 24. dubna koncertem Pocta českým mistrům. Sólistkami večera budou Jitka Hosprová (viola) a Jitka Čechová (klavír). Na programu je Jan Křtitel Vaňhal, Bedřich Smetana, Bohuslav Martinů, Zdeněk Lukáš, Sylvie Bodorová a Adam Skoumal.

Heroldovo kvarteto ve složení Petr Zdvihal, Jan Valta (housle), Karel Untermüller (viola) a David Havelík (violoncello) vystoupí v rámci festivalu Pardubické hudební jaro ve čtvrtek 23. dubna v Pardubicích, v pátek 24. dubna 2015 v synagoze v Heřmanově Městci a v sobotu 25. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Kameničkách. Úvodní skladba koncertu, Kvartet d moll Jana Jakuba Ryby, bude připomínkou 250. výročí narození tohoto českého kantora a skladatele. Ve Smyčcovém kvintetu pro dvoje housle, dvě violy a violoncello Antonína Dvořáka bude spoluúčinkovat koncertní mistr Komorní filharmonie Pardubice Petr Zdvihal starší. Veselá vdova Franze Lehára bude předposlední inscenací operního souboru Slezského divadla v Opavě v této sezoně. Režie se ujala Karla Štaubertová, dirigovat bude Petr Chromčák, výtvarníkem scény je scénograf Daniel Dvořák, kostýmy vytvořila Markéta Sládečková Oslzlá. Premiéra se uskuteční v neděli 26. dubna 2015. V hlavní roli se alternují Katarína Jorda Kramolišová a Kristýna Szeredy.

Nový taneční festival připravily luhačovické lázně. Čtyřdenní akce nazvaná Luhačovice v tanci nabídne od 26. do 29. dubna hlavní program na lázeňském náměstí, tančírny i promítání záznamů vystoupení Královského baletu v Londýně. Novým projektem lázně připomenou a zároveň se zapojí do oslav tance. Tanci bude v neděli odpoledne patřit lázeňská kolonáda. Na přehlídce se představí asi sto padesát účinkujících z patnácti tanečních škol, klubů nebo kroužků s různými tanečními žánry.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Už patnáct tisíc Rusů podepsalo petici Za tvůrčí svobodu, jejímž prostřednictvím chtějí kulturní činitelé protestovat proti státní cenzuře na ruských divadelních scénách a v níž vyzývají k demisi ministra kultury Vladimira Medinského. Autoři petice reagují na březnové stažení modernizované inscenace klasické opery Richarda Wagnera Tannhäuser v divadle v Novosibirsku, která vyvolala protesty konzervativních kruhů a pravoslavné církve. Tažení za mravnost a věrnost pravoslavným tradicím mezitím v Rusku intenzivně pokračuje.

Ředitel Volksoper Robert Meyer neskončí rokem 2017. Byla mu prodloužena smlouva o dalších pět let. Vypsán je také konkurz na obchodního vedoucího, ale nikdo nepochybuje, že i smlouva Christopha Landstättera bude pokračovat, neboť návštěvnost je v současné sezoně na 82,2 procentech a s příjmy je Volksoper o 150 tisíc eur nad plánem.
V pátek 17. a v sobotu 18. dubna se ve Slovenském národním divadle uskutečnila první a druhá premiéra nového nastudování Adamova baletu Korzár. Inscenační tým tvořili Vasily Medvedev (choreografie a režie – podle Maria Petipy) s asistentem Stanislavem Fečem, Pavol Juráš (výprava) a Alexander Anissimov (dirigent). V hlavních rolích alternují  Artemyj Pyzhov, Andrej Szabo a Dominic Ballard a Romina Kołodziej, Silvia Najdená a Sara Murawski.

Praha
Taneční inscenací loňského roku je představení Collective Loss of Memory souboru DOT504. Cenu pro nejlepší tanečnici roku získala Martina Hajdyla Lacová za mimořádný výkon v inscenaci SuperNaturals, přičemž zvítězila s výrazným bodovým rozdílem. Prestižní oborová ocenění jsou udílená v rámci festivalu Česká taneční platforma. Cenu za světelný design získal Adam Uzelac za práci na Phrasing the Pain souboru 420PEOPLE. Vítězné představení Collective Loss of Memory získalo také cenu diváka. Inscenaci připravili choreografové Jozef Fruček a Linda Kapetanea. Oceněné představení zkoumá lidskou touhu po násilí a zabíjení. Porotci ocenili zejména to, že se dílo zabývá sociálním a politickým děním a velmi jemně dokáže manipulovat publikem, které až z poslední scény zjistí, odkud vše pochází.

Českou filharmonii v čele s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem a hlavním hostujícím dirigentem Manfredem Honeckem posílí v sezoně 2015/2016 na pozici stálého hostujícího dirigenta Jakub Hrůša. Ten se na novém postu uvede v novoročním programu Orffovou kantátou Carmina Burana a v dubnu také Alpskou symfonií Richarda Strausse. Česká filharmonie bude v sezoně 2015/2016 pokračovat v představování mladší generace dirigentů. Nově v Praze vystoupí Jaap van Zweden a Robin Ticciati. Nový obsah dostane sobotní abonentní cyklus. Pod názvem Objevy se skrývá každoroční vytipování čtyř zajímavých dirigentů, kteří už nyní spolupracují se světovými orchestry. Nejnověji se takto představí Rafael Payare z Venezuely, Alexander Shelley z Velké Británie, Lahav Shani z Izraele a Cristian Măcelaru, dirigent rumunského původu nyní žijící v USA. V programu sezony 2015/2016 České filharmonie, který management orchestru v uplynulém týdnu představil, vystoupí hned několik zahraničních houslistů, v čele s Anne-Sophií Mutter. Kromě ní přijede do Prahy Frank Peter Zimmermann, Janine Jansen a Sergej Chačatrjan. V Beethovenově koncertu se po boku Valerije Gergijeva představí náš koncertní mistr Josef Špaček. Na jaře uvedou filharmonici Janáčkovu Její pastorkyni s Karitou Mattilou v roli Kostelničky. Rezidenční umělkyní sezony bude mezzosopranistka Magdalena Kožená, která kromě koncertu s Českou filharmonií vystoupí v písňovém recitálu, s komorním ansámblem a zazpívá i ve speciálním poloscénickém programu. Česká filharmonie také naváže na úspěšnou spolupráci s vydavatelstvím Decca Classics, pro které připraví deset titulů české hudby a komplet Čajkovského symfonií se Semjonem Byčkovem. V zahraničí absolvuje celkem dvacet osm koncertů ve dvanácti zemích světa.

Britský zpěvák, hudebník a skladatel Ian Anderson vystoupil v úterý v Praze s programem, kde propojil rock s blues a klasickou hudbou. Za doprovodu více než dvou desítek členů PKF – Prague Philharmonia nabídl především originální předělávky děl Johanna Sebastiana Bacha a své domovské kapely Jethro Tull.Podzemí Národního divadla v Praze se ve středu, ve čtvrtek a v pátek večer otevřelo projektu Play Underground. Podle organizátorů šlo o videoprocházku s prvky interaktivního divadla, zájemci se do podzemí vydali na tajemnou cestu vybavení iPadem a sluchátky s 3D zvukem.

Právní kancelář, zastupující zájmy Národního divadla v Praze, odeslala desítku dopisů osobám a institucím, které neoprávněně používají názvy odkazující k české první scéně a zneužívají tak její ochrannou známku. Některé internetové adresy totiž vzbuzují dojem, že by mohly být webovými prezentacemi Národního divadla. Jiné internetové adresy jsou neaktivní a pouze matou, zejména zahraniční návštěvníky. Výzva k ukončení neoprávněného používání zaregistrovaného jména se týká například sousloví Ples v opeře, Laterna magika nebo Opera Praha. V další fázi práce se prý právníci zaměří na zneužívání značky v referencích spolupracujících, respektive nespolupracujících firem a umělců.

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro přijde po čtrnácti letech o generálního partnera. Letošní sedmdesátý ročník festivalu, který začne 12. května, sice bude jako v minulosti sponzorovat Česká spořitelna, od září ale bankovní dům přechází k České filharmonii. Poprvé v novodobé historii se tak stane jejím generálním partnerem a příští rok podporu festivalu zmenší. S Českou filharmonií je jméno spořitelny spjato od devatenáctého století, připomněl v uplynulém týdnu šéf České spořitelny Pavel Kysilka. V roce 1875 u příležitosti padesátého výročí založení České spořitelny postavili Rudolfinum, dnešní sídlo filharmonie, a věnovali ho národu. Banku a filharmonii letos spojují kulatá výročí – Česká filharmonie začne 120. sezonu a Česká spořitelna slaví 190 let od založení.

Regiony
Moravské divadlo Olomouc uvedlo v pátek premiéru operety Hraběnka Marica. Se souborem opery a operety ji nastudovali režisérka Dagmar Hlubková a dirigent Petr Šumník. V titulní roli vystupují Elena Gazdíková v alternaci s Leou Vítkovou. Hraběte Tassila alternují Ondřej Koplík a Petr Martínek. Barona Kolomána Zsupána v olomoucké inscenaci hraje a zpívá Martin Štolba v alternaci s Milanem Vlčkem. Na pohybovou stránku inscenace dohlížel umělecký šéf baletu Moravského divadla Robert Balogh. Scéně Jaroslava Milfajta dominují posuvné paravány, kostýmy navrhl Tomáš Kypta. Netradiční kulisy poskytne v červnu hrad Šternberk na Olomoucku členům souboru opery a operety Moravského divadla v Olomouci. Pod širým nebem v prostorách hradu uvedou Pucciniho operu Turandot. Bude to již páté open air vystoupení v tomto atraktivním prostředí, letos navíc spojené s premiérou. Vůbec poprvé se totiž inscenace Pucciniho opery Turandot, v hudebním nastudování Petra Šumníka a v režii Václava Málka, objeví pod širým nebem.

Po krátké nemoci zemřel v pátek hudební skladatel František Gregor Emmert, bylo mu sedmdesát čtyři let. Je autorem rozsáhlého díla, složil dvacet šest symfonií, psal také scénickou hudbu. Jeho komorní a vokální tvorba v posledních dekádách vycházela z katolické víry a mystiky. Skladatel se narodil v roce 1940 v Dvojhradí v Krušných horách, většinu tvůrčího života ale spojil s Brnem, kam přišel na začátku šedesátých let studovat skladbu. Sám se později stal dlouholetým pedagogem kompozice na Janáčkově akademii múzických umění. V roce 2006 byl jmenován profesorem. K Emmertovým úspěchům se řadí uvedení Vánočního oratoria v Drážďanech v roce 1971. Státní filharmonie Brno premiérovala například v roce 1975 vokální symfonii Sluneční země a v roce 1981 Sedmou symfonii. Jeho Motetto Salmo 22 poprvé zaznělo v roce 2002 ve Výmaru.
Výročí
Čtyřicáté narozeniny oslaví 23. dubna první sólista baletu Národního divadla v Praze Alexandre Katsapov. Na naší první scéně působí tento rodák z Petrohradu od roku 1997, vytvořil zde řadu hlavních rolí v klasickém i moderním repertoáru.

Sto pět let uplyne 25. dubna od prvního uvedení Straussovy Elektry na scéně pražského Národního divadla. V režii Roberta Poláka operu hudebně nastudoval Karel Kovařovic.

Foto archiv, Marco Borggreve, NDM Ostrava, Jan Procházka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat