Týden s hudbou (111)

Co přinese tento týden
Praha
Festival Tanec Praha nabídne v tomto týdnu v Praze v pondělí 15. a v úterý 16. června v divadle Ponec představení Curiosities, současnou odpověď na Boschův apel vůči živým bytostem, a sólo Qui, ora (Tady a teď). V něm bude Claudia Catarzi zkoumat reakce těla v podmínkách jevištní situace, kterou spoluvytváří prostor, kostým, zvuky a blízkost publika. Ve Veletržním paláci v tyto dny Micha Purucker představí svoji site-specific choreografickou instalaci news garden / private echoes. Instalace bude k vidění vždy přibližně po dobu dvou hodin. Ve čtvrtek a v pátek bude Studio Hrdinů hostit Deep Dish – Liquid Loft, choreografický film na scéně. A na neděli je naplánovaná premiéra As Long As Holding Hands, kdy se česko-slovenské tvůrčí duo Tereza Ondrová – Peter Šavel vydá ve svém nejnovějším projektu na cestu zkoumání různých podob romantických vztahů, které neznají překážky generační ani genderové. Kromě toho je pro milovníky pohybu po celý týden na netradičních místech připravena série site-specific projektů, filmových projekcí ve veřejném prostoru nebo tančíren přímo na náměstí.Třetí ročník koncertního cyklu Musica Orbis je již tradičně zaměřen na prestižní mládežnické soubory a mladé nadějné sólisty. S Bostonskou filharmonií mládeže – Boston Philharmonic Youth Orchestra, která bude s odlišným programem účinkovat na dvou koncertech Musica Orbis, zahraje v úterý 16. června v Obecním domě violoncellistka Natalia Gutman. Na druhém koncertě se ve čtvrtek 18. června v Rudolfinu představí violoncellista Jonah Ellswoth. Oba koncerty řídí dirigent Benjamin Zander.

Ruský klavírista Kirill Gerstein a dětský romský soubor Čhavorenge pod vedením Idy Kelarové budou ve středu 17. června hosty vystoupení České filharmonie na Hradčanském náměstí v Praze, které zakončí sto devatenáctou koncertní sezonu orchestru. Ten vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, role moderátora se ujme Marek Eben. Celý večer uvede Česká filharmonie symfonickou básní Tábor z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany, a to na paměť šesti set let od upálení Mistra Jana Husa. České filharmonie uzavírá sezonu koncertem pod širým nebem již potřetí.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK věnuje abonentní koncerty ve středu 17. a ve čtvrtek 18. června v Obecním domě Rudolfu Pekárkovi, který stál u zrodu Orchestru F.O.K. ve třicátých letech. FOK nabídne jeden z Pekárkových australských programů – Koncert pro klavír a orchestr č. 2 B dur Johannese Brahmse a Symfonii č. 8 G dur Antonína Dvořáka. V české premiéře zazní skladba Kelso Ouverture od australské skladatelky Miriam Hydeové. Ke spolupráci na večerech přizval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK mladého čínského klavíristu Yingdi Suna, vítěze prestižní Mezinárodní soutěže Franze Liszta v nizozemském Utrechtu v roce 2005. Koncerty bude místo původně ohlášeného Muhaie Tanga řídit Petr Altrichter.Upozornit na nedostatek pitné vody na mnoha místech světa chce mezinárodní taneční happening Global Water Dance, který se v sobotu 20. června uskuteční již potřetí. Letos se ho plánuje zúčastnit tisíc choreografů a tanečníků po celém světě. Chtějí poukázat na to, že zhruba dvě a půl miliardy lidí na zeměkouli žije bez adekvátní hygieny a ročně zemře pět milionů lidí na otravu znečištěnou vodou. Tanec pro vodu se bude tančit i v Praze v Kinského zahradě u fontány.

Balet Národního divadla připravil PROJEKT s názvem Dance Gala, které se uskuteční v neděli 21. června 2015 ve Státní opeře. O dramaturgii slavnostního večera se postaral budoucí umělecký šéf baletního souboru Filip Barankiewicz. Svým výběrem choreografií a zahraničních hostů (včetně těch domácích) chce nastínit svou uměleckou vizi a směřování souboru. Vystoupí první sólisté ze Stuttgartského a Berlínského baletu (Anna Osadčenko, Dinu Tamazlacaru, Alicia Amatriain, David Moore, Jason Reilly, Daniel Camargo), z Finského národního baletu (Eun-Ji Ha a Michal Krčmář) a hvězdy z Velkého divadla v Moskvě (Kristina Kretova a Simon Chudin). Těšit se můžete i na tanečníky Baletu Národního divadla – na Zuzanu Šimákovou, Mathiase Deneux, Viktora Konvalinku, Ayu Watanabe, Kristýnu Němečkovou či Štěpána Pechara.
Regiony
Druhý týden festivalu Smetanova Litomyšl přináší bohatý program. Na pondělí 14. června je připraven Koncert na přání, který tentokrát přinese ukázky z nejznámějších světových muzikálů, jako jsou například Cabaret, Jesus Christ Superstar, Josef a jeho kouzelný pestrobarevný plášť, Bídníci, Cats, Fantom opery, Jekyll & Hyde, Marry Poppins, Flashdance a další v provedení muzikálového souboru Městského divadla Brno s dirigentem Danem Kalouskem a v režii Stanislava Moši. V úterý Moravské divadlo Olomouc představí operu Zdeňka Pololáníka Noc plná světel. Inscenaci režíroval Michael Tarant, hudebně ji nastudoval Petr Šumník. Ve čtvrtek bude mít premiéru literárně-hudební pořad Sandová, Chopin a ti druzí s hudbou Fryderyka Chopina, Ferenze Liszta a básněmi a ukázkami z korespondence velkých osobností romantismu. Jedná se o společný projekt Hany Maciuchové (umělecký přednes) a Ivo Kahánka (klavír). V pátek 19. června se na festivalu představí nejnovější inscenace Opery Národního divadla Praha, Verdiho Macbeth. Pražská premiéra v režii Martina Čičváka se uskutečnila 11. června ve Státní opeře. V roli Macbetha vystoupí Anton Keremidtchiev, Lady Macbeth ztvární Anda-Louise Bogza, dirigentem bude Jiří Štrunc. Na sobotu je do kapitulního chrámu Povýšení sv. Kříže naplánován varhanní koncert Kateřiny Chrobokové a na II. zámeckém nádvoří zazní Straussova opereta Netopýr z repertoáru pražské Státní opery v režii Martina Otavy, představení bude řídit Enrico Dovico. Česká premiéra vokální symfonie Johna Debneyho Umučení Krista o prologu, sedmi zastaveních Křížové cesty a epilogu na italské, latinské a hebrejské texty zkomponované dle hudby k filmu Mela Gibsona se uskuteční v neděli. Texty napsala a upravila Lisbeth Scott. Vystoupí Alžběta Poláčková (soprán), Lisbeth Scott (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor), Pedro Eustache (etnické dechové nástroje) a Český filharmonický sbor Brno vedený Petrem Fialou za doprovodu Filharmonie Brno, kterou bude řídit sám autor. Ve středu, čtvrtek, pátek, sobotu a v neděli bude na zámku Nové Hrady uvedena v české premiéře jednoaktová opera-ballet Jeana-Phillipe Rameaua Pygmalion. Zpívají Jaroslav Březina (Pygmalion), Marie Fajtová (Bohyně lásky), Karolína Bubleová Berková (Céphise) a Petra Havránková (Socha). V tanečních rolích se představí Jonáš Janků (Amor), Klára Hajdinová (Psyché) a Anna Kukuczková, Andrea Miltner, Anton Eliáš ztvární Sochy. Autorem hudebního nastudování je Jakub Kydlíček, režie se ujala Magdalena Švecová. V pondělí 15. června zazní v prostředí Barokního divadla zámku Český Krumlov během jednoho večera dvě neobvyklá jevištní díla z osmnáctého století. Budou jimi Rousseauův Pygmalion a Angioliniho Didone abbadonata. Hudebního nastudování se ujal Mark Tatlow, inscenace Jed Wentz a João Luís Paixão, choreografii vytvořila Helena Kazárová. Účinkují João Luís Paixão (Pygmalion), Laila Cathleen Neuman (Galanthée), Blanka Ferjentsik Wernerová (Didó), Miroslav Stehlík (Aeneas), Karel Ferjentsik (Jarba), tančí Hartig Ensemble za doprovodu barokního orchestru Musica Florea, který bude řídit Marek Štryncl.

Mezinárodní festival Tanec Praha 2015 nabídne v Plzni ve spolupráci s Evropským hlavním městem kultury mezinárodní site-specific projekty, dětská představení, ale i například taneční rozcvičky pro veřejnost. Zavítá také do dalších míst Plzeňského kraje – Kladrub, Klatov, Nečtin a Šťáhlavic. V pondělí 15. června se v objektu DEPO2015 uskuteční představení Travelogue I – Twenty to Eight, které vyneslo Sashu Waltz na špičku evropské taneční scény. DEPO2015 bude pak hostit dvě další představení festivalu. Ve středu 17. června uvede plzeňská rodačka Markéta Vacovská za živého doprovodu Lenky Dusilové představení One Step Before the Fall. Společně s dalšími českými tanečníky se představí japonský choreograf Yukio Suzuki, který roztančí v úterý 16. a ve středu 17. června Mlýnskou strouhu v centru města.

Poslední premiérou ostravské opery v této sezoně bude nejhranější opera Umberta Giordana Andrea Chénier. Hudebním nastudováním Giordanovy opery byl pověřen Zbyněk Müller, režií Ivan Krejčí, který opět přizval ke spolupráci Milana Davida (scéna) a Martu Roszkopfovou (kostýmy). Premiéra je stanovena na čtvrtek 18. června. Titulní roli alternují Rafael Alvarez a Gianluca Zampieri, Gérardem budou Jakub Kettner a Richard Haan, Maddalenou Eva Dřízgová-Jirušová, Olga Romanko a Eva Urbanová.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

V pátek se v Lipsku představil veřejnosti nejslavnější portrét německého skladatele Johanna Sebastiana Bacha. Byl slavnostně odhalen na úvod desetidenního festivalu klasické hudby. Obraz byl řadu let v soukromých sbírkách, než ho loni získal lipský Bachův archiv. Obraz v hodnotě 2,5 milionu dolarů (60 milionů Kč) byl namalován v roce 1748 a je jedním ze dvou Bachových portrétů, jejichž autorem je německý malíř Elias Gottlob Haussmann. Druhý portrét, ale značně poškozený špatnou restaurátorskou prací, je v Muzeu historie města Lipska. Portrét byl v soukromých sbírkách obchodníků s uměním a sběratelů už od osmnáctého století. Jeho posledním vlastníkem byl americký filantrop a milovník Bachovy hudby William H. Scheide, který měl obraz šedesát let pověšený u sebe doma. Když loni v listopadu ve věku sto let zemřel, odkázal obraz Bachovu archivu. Portrét se tak po dvě stě šedesáti letech vrátil do města, kde byl pořízen a kde Bach strávil nejdůležitější roky svého života.
Praha
Ve čtvrtek v pražském Obecním domě vystoupila bulharská sopranistka Sonya Yoncheva, vítězka světové soutěže Plácida Dominga Operalia. Třiatřicetiletá pěvkyně se představila s italským a francouzským repertoárem, který letos vydala na svém debutovém sólovém albu Paris, mon amour.

Poslední operní premiérou Národního divadla v sezoně 2014/2015 byl ve čtvrtek v pražské Státní opeře Verdiho Macbeth. Režie se ujal slovenský režisér působící v České republice Martin Čičvák. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupil v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev, kterého alternuje Martin Bárta. Role Lady Macbeth byla svěřena Andě-Louise Bogze v alternaci s Jolanou Fogašovou.Hudební skladatel, zpracovatel, klavírista a profesor hudební teorie a skladby na Pražské konzervatoři Vadim Petrov získal Zlatou cenu Ochranného svazu autorského za rok 2014 za přínos české hudbě. Svaz nejúspěšnější skladatele populární a vážné hudby, textaře a nakladatele za rok 2014 vyhlásil na čtvrtečním slavnostním večeru v pražském Divadle Hybernia. Nejúspěšnějším mladým autorem v oblasti vážné hudby se stal Martin Klusák. Vážnou skladbou roku se stala Bohemian Nostalgia od houslisty Pavla Šporcla. Nejúspěšnějším skladatelem vážné hudby je hudební skladatel, publicista, moderátor a rozhlasový manažer Lukáš Hurník. Cena za propagaci a šíření české hudby si odnesl hudební publicista, režisér a producent Antonín Matzner.

Klíčové dílo historie tance dvacátého století, choreografii Kurta Joosse Zelený stůl, si vzala za námět svého představení i výzkumu španělská tvůrkyně Olga de Soto. Choreografie Zelený stůl z roku 1932 byla nejen odvážnou kritikou společnosti, která nedokázala zabránit druhé světové válce, ale i nejcennějším Joossovým dílem. Olga de Soto své představení An Introduction vycházející z Joossovy choreografie uvedla ve čtvrtek na festivalu Tanec Praha.

Novodobé nastudování komické barokní opery L’Amore in Musica Antonia Boroniho uvedl v sobotu večer ve Strahovském klášteře orchestr Hof-Musici. Boroni (1738 až 1792) si za její námět zvolil divadelní zákulisí. Příběh z prostředí soudobé benátské společnosti se všemi jejími problémy i nešvary podává zcela ve stylu komedií Carla Goldoniho, který je pravděpodobně autorem libreta opery. V režii Zuzany Vrbové vystupují sólisté a barokní orchestr Hof-Musici, který od cembala řídí Ondřej Macek.

Na koncertu PKF – Prague Philharmonia se 14. června v pražském Rudolfinu před orchestr naposledy postavil v roli šéfdirigenta Jakub Hrůša. V této funkci u orchestru působil sedm let. Pro svoje rozloučení s posluchači i hudebníky zvolil repertoár složený z děl Josepha Haydna a Antonína Dvořáka. Program nabídl Haydnovu Koncertantní symfonii pro hoboj, fagot, housle, violoncello a orchestr B dur a Dvořákův cyklus koncertních předeher Příroda, život a láska. Závěrečný koncert sezony 2014/2015 byl pro PKF – Prague Philharmonia ryze domácí záležitostí i v obsazení. Sólových partů v Haydnově díle, které zaznělo v první polovině večera, se zhostili stálí členové orchestru. Představili se koncertní mistři Jan Fišer a Lukáš Pospíšil, hobojista Jan Souček a fagotista Tomáš Františ. Od začátku sezony 2015/2016 se postu šéfdirigenta a hudebního ředitele ujme francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Jakub Hrůša posílí v sezoně 2015/2016 Českou filharmonii na pozici stálého hostujícího dirigenta. 
Regiony.
Mezinárodní festival Tanec Praha 2015 zamířil i do jižních Čech. V Táboře mohli lidé ve středu vidět inscenaci SuperNaturals, v Českých Budějovicích pak v neděli Collective Loss of Memory. Obě představení získala ocenění na nedávném festivalu Česká taneční platforma.

Letošní ročník festivalu Sborové slavnosti, který se od čtvrtka 11. do neděle 14. června konal v Hradci Králové a několika dalších městech, byl věnovaný dětským pěveckým sborům. Publiku se představilo na koncertech devět dětských sborů z České republiky, USA a Maďarska.

Skočný tanec, zvaný polka, znají lidé v různých koutech světa, ale jen málokteří z nich asi ví, že ho vymyslela služka Anna Chadimová, která se narodila v Petrovicích u Sedlčan 11. června 1805. Novému tanci se zprvu říkalo maděra či nimra podle lidové písně Strýček Nimra koupil šimla, na niž Anna někdy v roce 1830 začala provádět nezvyklé kroky. Mezi přihlížejícími byl tehdy i učitel Josef Neruda, který si nápěv poznamenal do not, a zrodila se polka. Když tanec v roce 1835 dorazil do Prahy, byl překřtěn na “půlka” (podle polovičního rytmu) a nakonec na polku. První tiskem vydanou polku Esmeralda pak složil František Hilmar, učitel v Kopidlně. Z Čech se nový tanec plný temperamentu a pohody rozšířil do okolních zemí a emigranti ze střední Evropy ho pak zanesli do Severní a Jižní Ameriky. Stal se též oblíbenou skladbou klavírní a orchestrální. Polka zaujala Bedřicha Smetanu i Antonína Dvořáka, v jejichž díle má své nezastupitelné místo. Asi nejslavnější polku Škoda lásky složil ve druhé polovině dvacátých let minulého století Čech Jaromír Vejvoda. Od středy do neděle se  v Brně uskutečnil dvacátý osmý ročník festivalu Expozice nové hudby. Představil experimentátory mezi soudobými skladateli a interprety, zavedl publikum na nezvyklá místa. Letošním mottem přehlídky bylo Procházení hudbou.

Krajský soud v Hradci Králové začal v pátek znovu projednávat případ varhanáře Vladimíra Grygara, který podle obžaloby spáchal dotační podvod při stavbě varhan pro Filharmonii Hradec Králové. Hradecký soud se případem zabývá potřetí, předchozí dva rozsudky zrušil Vrchní soud v Praze. Varhany za 18 milionů korun měly být podle původních plánů dokončené na konci roku 2006. Soud v pátek vyslechl znalce z oboru klávesových nástrojů Luboše Kašpara, který zpracoval doplněk znaleckého posudku na hodnotu rozpracovaného díla, a dalšího znalce. Předseda senátu hradeckého soudu Jiří Vacek poté hlavní líčení odročil na neurčito, aby bylo možné nechat zpracovat další posudek.

Výročí
20. června by se pětadevadesáti let dožil někdejší dlouholetý barytonista Opery Národního divadla v Praze Jiří Joran (20. 6. 1920 – 5. 8. 2011). Absolvent pražské Konzervatoře svoji kariéru začínal po válce v Praze na scéně Opery 5. května, po sloučení s Národním divadlem působil na české první scéně až do začátku devadesátých let minulého století. Zaujal především jako představitel charakterních rolí, přeložil též řadu operních libret.
 
Foto Vojta Brtnický, FOK, ND Praha, Smetanova Litomyšl, Keystone, Patrik Borecký, Karel Smeykal, Pavel Hejný

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat