Týden s hudbou

Týden od 10. do 16. července 2017 - vydání číslo 219. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
Tématem letošního ročníku Letních slavností staré hudby, který se bude konat od 11. července do 7. srpna 2017, je Versailles, tedy sídlo francouzských králů na konci sedmnáctého a v průběhu osmnáctého století, kdy bylo zároveň nejvýznamnějším hudebním centrem Francie. V podání interpretů z Francie, Španělska, Německa, Belgie, Itálie či Nizozemí zazní celá řada instrumentálních i vokálních skladeb, z nichž některé budou uvedeny v novodobé světové premiéře. Nadcházející ročník festivalu pokračuje v programové linii připravované ve spolupráci s prestižním Centrem pro barokní hudbu ve Versailles. Na úterý 11. července je do kostela sv. Šimona a Judy připraven program Král nebes, v rámci kterého zazní velká moteta pro slavnostní liturgii Michela-Richarda de Lalandea. Sólových partů se ujmou Chantal Santon-Jeffery (soprán), Reinoud Van Mechelen (tenor), François Joron (tenor) a Lisandro Abadie (baryton) za doprovodu souboru Collegium Marianum pod taktovkou Oliviera Schneebeliho. Spoluúčinkuje sbor Les Pages & les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles. Z koncertu přineseme recenzi.

Letní slavnosti staré hudby (zdroj FB LSSH)

Červenec na pražské Chodovské tvrzi jako každý rok patří festivalu Tóny Chodovské tvrze. Vážná hudba se nádvořím rozezní od úterý 11. července do středy 19. července. Dramaturg a hlavní tvář festivalu, houslový virtuóz Jaroslav Svěcený sestavil program, ve kterém nechybí slovenští Cigánski diabli či komorní orchestr Virtuosi Pragenses. Diváci se mohou těšit mimo jiné také na kytaristu Lubomíra Brabce. Festivalovými novinkami jsou pro letošní ročník vibrafonista Radek Krampl a virginalistka a varhanistka Michaela Káčerková. Více jsme informovali zde.

Bach for All je nový mezinárodní hudební festival, který se uskuteční od 14. do 28. července 2017 v Praze. Festival si dal za cíl přivést do Prahy kvalitní hudební interprety, kteří představí hudbu Johanna Sebastiana Bacha. Více jsme o festivalu informovali zde. Festival bude zahájen v pátek 14. července v chrámě Matky Boží před Týnem. Bachova Orchestrální suita č. 3 D dur, Houslový koncert E dur, Houslový koncert a moll a Orchestrální suita č. 4 D dur zazní v podání souboru Capella Istropolitana pod taktovkou Roberta Marečka a s houslistou Filipem Pogádym.

Festival Bach for All pokračuje i o víkendu. V sobotu 15. července se přesune do kostela sv. Šimona a Judy. Capella Istropolitana vedená dirigentem Robertem Marečkem se sólisty Philippem Bernoldem (flétna) a Peterem Guľasem (cembalo) přednesou vedle skladeb Johanna Sebastiana Bacha i Symfonii č. 5 b moll Carla Philipa Emanuela Bacha. V neděli 16. července se v kostele sv. Šimona a Judy bude konat houslový recitál Filipa Pogádyho. Program tvoří Sonáta č. 1 g moll, Sonáta č. 2 a moll a Sonáta č. 3 C dur Johanna Sebastiana Bacha.

Filip Pogády (zdroj Bach for All / pogady.com)

 

Regiony
Od 6. července se v Uměleckém centru Univerzity Palackého – Jezuitském konviktu – koná další ročník Olomouckých barokních slavností (více informací jsme přinesli zde). V pondělí 10. července se odehraje poslední ze série představení neoklasické opery Tomáše Hanzlíka Lacrimae Alexandri Magni. Jedná se o závěrečnou část neobarokní piaristické trilogie zhudebňující anonymní text latinské školské hry. Od úterý 11. do pátku 14. července bude na programu barokní serenata La contesa de’numi Leonarda Vinciho v hudebním nastudování, režii a se scénou a kostýmy Tomáše Hanzlíka. V sobotu 15. a v neděli 16. července se konají první dvě představení neobarokní opery Víta Zouhara Coronide a pantomima se zpěvy Tomáše Hanzlíka Harlekýnova dobrodružství.

Leonardo Vinci: La contesa de’numi – Olomoucké barokní slavnosti (zdroj baroko.olomouc.eu)

V pátek 14. července bude mít na otáčivém hledišti v Českém Krumlově premiéru Verdiho Trubadúr v hudebním nastudování Maria De Roseho a v režii Tomáše Studeného. V hlavních rolích alternují Šárka Hrbáčková a Eliška Weissová (Azucena), Lázaro Calderón a Paolo Lardizzone (Manrico), Alexandr Beň a Krum Galabov (Hrabě z Luny), Yukiko Kinjo a Jana Šafář Doležílková (Leonora), Josef Škarka a Jan Šťáva (Ferrando) či Vladimíra Malá s Janou Málkovou (Ines). Spoluúčinkuje orchestr a sbor Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Z nedělní reprízy přineseme recenzi.

Dvacátý šestý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov bude zahájen v pátek 14. července v Pivovarské zahradě operním galakoncertem Angely Gheorghiu (soprán) a Ramóna Vargase (tenor) za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Leošem Svárovským. V programu budou zastoupeny árie z oper Verdiho, Pucciniho, Bizeta, Gounoda, Dvořáka a dalších. Z koncertu chystáme recenzi. V sobotu 15. července vystoupí v Zámecké jízdárně Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedený dirigentem Conradem Van Alphenem s houslistkou Mariou Solozobou. Program tvoří Brahms, Mendelssohn-Bartholdy a Dvořák, z koncertu přineseme recenzi. V neděli 16. července se od 11 hodin koná v kostele Božího Těla a Panny Marie Bolestné v areálu bývalého minoritského kláštera koncert souboru Schola Greogoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem. V jejich podání zazní Missa de Beata Virgine, jejímž autorem je Guillaume de Machaut.

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2016 (zdroj MHF ČK / foto Libor Sváček)

Další koncert letošního ročníku festivalu Za poklady Broumovska zavítá v sobotu 15. července do kostela svatého Vavřince v Teplicích nad Metují. Vystoupí italsko-české duo Quintana, které tvoří loutnistka Ilaria Fantin pocházející z Vicenzy a pražská harfenistka Kateřina Ghannudi.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Operní pěvkyně Soňa Červená napsala druhou knihu vzpomínek s názvem Stýskání zažehnáno (Academia, 2017) a režisérka Olga Sommerová o ní natočila nový dokument Červená, který po jarních a letních předpremiérách na festivalech a přehlídkách přijde do kin letos v září. Na začátku minulého týdne jsme se Soňou Červenou přinesli velký rozhovor, který je nejen o její literární činnosti, ale i o zmíněném dokumentu či samozřejmě také o opeře. Publikovali jsme zde.

Přesně po čtyři sta letech a půl roce k tomu proběhla v úterý 4. července 2017 na nádvoří Lichtenštejnského paláce, Letní scéně Hudební a taneční fakulty pražské Akademie múzických umění na Malé Straně, obnovená premiéra zřejmě prvního uvedení tohoto typového žánru italského dvorského hudebního divadla, respektive italského dvorského baletu z roku 1617, které bylo v tehdejší době poprvé provedeno mimo italské území. Za volnou rekonstrukcí hudebně dramatického představení Phasma Dionysiacum Pragense neboli Pražské zjevení dionýské z počátku sedmnáctého století stojí orchestr Musica Florea ve spolupráci s tanečním souborem Chorea Historica a hudebním tělesem In Cordis Ensemble. Naši recenzi jsme publikovali zde.

Phasma Dionysiacum Pragense – Florea Theatrum Praha 2017 (foto archiv Musica Florea)

Pražský komorní balet hledá nového uměleckého šéfa. Konkurz byl vyhlášen v červnu a nový šéf (nebo šéfka) by se měl ujmout vedení od 1. ledna 2018. Soubor, který jako jediné nezávislé taneční těleso v Praze a České republice nabízí tanečníkům stálé angažmá, si klade za cíl navázat na ikonu autorské tvorby a svého zakladatele, legendárního Pavla Šmoka, a samozřejmě uvádět tvorbu dalších významných českých i zahraničních choreografů. V současné době toto komorní těleso zahrnuje osm interních a šest externích tanečníků.

V Hudebním divadle Karlín mělo ve čtvrtek premiéru nové nastudování Offenbachovy operety Orfeus v podsvětí. Režijní duo bratrů Cabanů nabídlo satirické moderní pojetí včetně beatboxu, ve kterém děj posunuli z božského Olympu na půdu Evropského parlamentu. Hudebního nastudování se ujal dirigent Jan Chalupecký, kostýmy navrhla výtvarnice Simona Rybáková, choreografii připravil Jan Kodet. V hlavních rolích se představili Josef Moravec (Orfeus) a Jana Sibera (Eurydika), druhá premiéra se konala v pátek 7. července, kdy ústřední pár tvořili Richard Samek (Orfeus) a Lenka Pavlovič (Eurydika). Naši videoreportáž naleznete zde, recenzi premiéry jsme přinesli zde.

J. Offenbach: Orfeus v podsvětí – ND Praha 2017 (foto ND Praha)

 

Regiony
Návštěvnost představení Moravského divadla Olomouc v ukončené sezoně 2016/2017 meziročně vzrostla z 95.000 diváků v předchozím období na 102.000 diváků. Tržby divadla se díky tomu zvýšily o milion korun na 19 milionů korun, oznámil v pondělí ředitel divadla Pavel Hekela. Průměrná návštěvnost představení Moravského divadla za uplynulou sezonu 2016/2017 činí 76 procent, což je ve srovnání s předchozí sezonou o dva procentní body více. Největší zájem mělo publikum o tituly Sluha dvou pánů, Labutí jezero, Queen – The show must go on a Noc na Karlštejně. Z premiér podle Hekely výrazně zaujaly hlavně balety Don Quijote a Othello.

Nová divadelní točna v Českém Krumlově by mohla vzniknout podle návrhu scénografa Joana Brehmse, od jehož narození uplynulo 5. července sto deset let. Měla by mít dvě hlediště, mezi nimiž by byl komorní hrací prostor, a oproti nynější konstrukci dvojnásobnou kapacitu. Náklady by přesáhly 100 milionů korun, jak v úterý informoval ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. Točna loni přilákala 54.055 diváků. Návrh z roku 1972, divadlo se dvěma hledišti, připravoval Brehms pro Mexiko, ale ze spolupráce sešlo. Nová točna by měla dvojnásobnou kapacitu, kterou by divadlo naplnilo, neboť většina titulů je vyprodaná už v březnu. Současná točna, vážící 650 tun, je z roku 1994, vejde se na ni 644 diváků. Více informací jsme přinesli zde.

Divadelní točna v Českém Krumlově (zdroj stavbaweb.dumabyt.cz)

Janáčkova opera Národního divadla v Brně uvedla 4. července na devětapadesátém ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl operu Gioconda Amilcara Ponchielliho v režii Tomáše Pilaře. Hlavních rolí se pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka zhostili Csilla Boross (Gioconda) a Sung Kyu Park (Enzo Grimaldo). Festivalovou recenzi nalezete zde.

Litomyšlský festival završil 6. července koncert slavných sborových scén a ansámblů v podání spojených brněnských sborů – Sboru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně se sbormistrem Josefem Pančíkem a Pěveckého sboru Masarykovy univerzity v Brně, jehož sbormistrem je Michal Vajda. Orchestrem večera byl Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Praze s šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem, jako sólisté byli přizváni Daniela Straková-Šedrlová, Peter Berger, Petr Levíček, Igor Loškár a Richard Novák. Recenzi ze závěrečného koncertu jsme přinesli zde.

Velké finále: Va, Pensiero… – Ondrej Lenárd, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Sbor Janáčkovy opery, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity – Smetanova Litomyšl 6. 7. 2017 (zdroj Smetanova Litomyšl / foto František Renza)

Ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku se od pátku do neděle konal mezinárodní folklorní festival Rožnovské slavnosti, který patří k vrcholům sezony v rožnovském skanzenu. Šlo již o 39. ročník této akce, která byla letos navíc součástí oslav 750. výročí založení města. Na festivalu se v třicítce programů představilo asi osm set účinkujících ze Španělska, Ruska, Polska, Maďarska, Chorvatska, Slovenska i z různých koutů naší republiky od Opavy přes Uherský Brod, Rokycany až po Karlovy Vary. Více jsme informovali zde.

Kolem 4.000 návštěvníků navštívilo pětidenní taneční maraton Street Dance Kemp, který v sobotu skončil v Jedovnicích na Blanensku. Na finále Street Dance Kemp Europe Battle Tour přišlo asi 1.500 lidí. Na maratonu se představilo 1.500 tanečníků z 35 zemí světa, například z Japonska, Ruska, Itálie, Nizozemska, Německa, Polska a dalších zemí. Podesáté si akci nenechal ujít japonský tanečník stylu house Hiro, který patří mezi světové hvězdy. Podrobněji jsme informovali zde.

Pátý ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla KoresponDance 2017 se konal od 7. do 10. července v zámeckém areálu ve Žďáru nad Sázavou. Organizátorem je Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. Vystoupili umělci ze tří kontinentů a na diváky čekaly čtyři světové premiéry: francouzsko-maďarského choreografa Josefa Nadje, seskupení Jean Gaudin & Sebastian Fournier & Žďáráček, autorů Billy Mullaney & Niels Weijer a skupiny VerTeDance a Halky Třešňákové. V předvečer zahájení festivalu jsme přinesli rozhovor s jeho ředitelkou, tanečnicí, pedagožkou a organizátorkou Marií Kinsky (zde) a o festivalu jsme podrobněji informovali v Týdnu s tancem zde.

Bach – Federica Porello – Festival KoresponDance 2017 (zdroj FB Festival KoresponDance)

Vláda by měla před koncem svého mandátu ještě projednat, zda přispěje na výstavbu nového koncertního sálu v Brně. Plánované Janáčkovo kulturní centrum by mělo být sídlem Filharmonie Brno, mělo by mít akustiku světových parametrů a zahrnovat také špičkové nahrávací studio, vyplývá z předkládací zprávy ministerstva kultury. Na financování se má podílet město, kraj i stát. Z potřebných více než 1,2 miliardy korun chce ministerstvo kultury poskytnout 600 milionů. Memorandum o stavbě Janáčkova kulturního centra v Brně loni na podzim uzavřely město Brno, Jihomoravský kraj a ministerstvo kultury. Více jsme informovali zde.

V sobotu 8. července se uskutečnil v Zelené Hoře u Nepomuka na jižním Plzeňsku benefiční koncert Vracíme Zelené Hoře duši za účasti sopranistky Evy Urbanové a tenoristy Jana Adamce, spolu s dětským sborem Andílci (sbormistryně Jana Marie Kateřina Korbelová). Koncert se konal v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Vojtěcha na podporu renovace zámku Zelená Hora u Nepomuka. Více jsme o koncertě informovali zde.

David Švec, Eva Urbanová, Jan Adamec, Andílci – Zelená Hora 8. 7. 2017 (foto Jana Krištofovičová)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat