Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 2. do 8. dubna 2018 257

Praha
Zvukově experimentální večer s názvem Hudba a zvuk, který pořádá PKF – Prague Philharmonia v úterý 3. dubna v Experimentálním prostoru NoD, naplní různé zvukové performance, které budou intervenovat mezi hudbou, zvukem, akustickým prostorem a technologií. Co všechno je možné dělat se zvukem a kde je hranice mezi zvukem a tónem? Prozradí zvukový designér, hudební skladatel a odborník na elektroakustickou hudbu Jan Trojan. Na programu večera je mimo jiné skladba Cirkulace, kterou Jan Trojan původně vytvořil na objednávku Pražského jara 2017.

Příznivci operních recitálů se mohou těšit na výjimečný večer ve středu 4. dubna ve Smetanově síni Obecního domu. Proslulý uruguayský barytonista Erwin Schrott se zde představí v áriích z oper Vincenza Belliniho, Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Arriga Boita a Charlese Gounoda. Původně ohlášená jihoafrická sopranistka Golda Schultz, která měla být druhou sólistkou večera, z důvodů nemoci do Prahy nepřijede. Spoluúčinkuje Janáčkova filharmonie Ostrava řízená Claudiem Vandellim, na recenzi koncertu se můžete těšit na našich stránkách.

Erwin Schrott (foto Nachtigall Artists /© Jason Bell)

Ve čtvrtek 5. dubna má Pražský filharmonický sbor na programu další z řady samostatných sborových koncertů. Pro své vystoupení v Kostele sv. Šimona a Judy nastudoval pod vedením svého sbormistra Lukáše Vasilka díla Gioachina Rossiniho, Giuseppe Verdiho, Johannese Brahmse, Pēterise Vaskse a Erica Whitacrea. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Hudba jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších skladatelů Mortona Feldmana bude představena na výjimečném koncertě v sobotu 7. dubna v novém sále Centra pro soudobé umění DOX. Veřejnosti ji představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petra Kotíka, sólových partů se ujme newyorský houslista Conrad Harris a belgický klavírista Daan Vandewalle. Večer v DOXu bude věnován výhradně velkým orchestrálním dílům Mortona Feldmana. Na programu je Feldmanova první kompozice pro velký orchestr Structures, klavírní koncert Piano and Orchestra a velmi náročný houslový koncert Violin and Orchestra.

Petr Kotík (foto Martin Popelář)

Národní divadlo uvede v sobotu 7. dubna na Nové scéně poprvé operu Ivana Achera Utrpení knížete Sternenhocha na námět stejnojmenného groteskního romaneta Ladislava Klímy. Opera přes experimentální přístup svým charakterem neopouští úplně pole historické hudby, ale využívá ho v nových zvukových možnostech, které přinášejí kombinace samplingu, čisté elektroniky a reálných nástrojů. V roli Sternenhocha vystoupí ukrajinský tenorista Sergej Kostov. Opera je nastudována v esperantu. Na hodnocení premiéry se můžete těšit na našem portálu.

 

Regiony
Na Pardubickém hudebním jaru se tento týden hned třikrát představí orchestr Barocco sempre giovane. Nejprve v pátek 6. dubna ve Velkém sále Městského muzea v Chrudimi doprovodí harfistku Janu Bouškovou v dílech Antonína Dvořáka, Clauda Debussyho, Benjamina Brittena a Wolfganga Amadea Mozarta. Program korunuje harfový koncert francouzského skladatele Françoise Adriena Boieldieua. Po oba víkendové večery (v sobotu 7. dubna v Divadelním sále Občanské záložny v Přelouči a v neděli 8. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích) potom bude orchestr Barocco sempre giovane partnerem houslisty Josefa Špačka, se kterým bude interpretovat díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Franze Schuberta a Edwarda Hagerupa Griega. Závěr koncertu bude patřit virtuózní skladbě Ástora Piazzoly Čtvero ročních dob v Buenos Aires. Z koncertu v Chrudimi přineseme recenzi.

Barocco sempre giovane – Pardubické hudební jaro (zdroj archiv Josefa Krečmera)

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně, jehož letošní ročník je inspirován symbolikou rostlin a zahradou a jejími poklady, bude ve čtvrtek 5. dubna v bazilice Nanebevzetí Panny Marie hostit slavný mezinárodní soubor Mala Punica. Tento ansámbl s emblematickým názvem (Mala Punica označuje granátové jablko) se v Brně představí vůbec poprvé, a to s programem Flos Filius, který byl ušit přímo na míru festivalu. Jedná se o vzácně uváděný italský repertoár z doby kolem roku 1400.

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně bude rovněž dějištěm koncertu, kterým dvoutýdenní festival vyvrcholí. Závěrečný koncert v neděli 8. dubna má na programu trojsborové Te Deum Arvo Pärta, světovou premiéru skladby New Fire Davida Matthewa, zkomponované na objednávku festivalu, a Glagolskou mši Leoše Janáčka. Sólových partů se ujmou Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Aleš Briscein a Richard Novák. Sborové party nastudovaly sbory Vox Iuvenalis a Český filharmonický sbor Brno. Filharmonii Brno bude řídit Dennis Russell Davies. Hodnocení závěrečného koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách. Recenze festivalových koncertů minulého týdne najdete zde (27. března), resp. zde (28. března).

Mala Punica Ensemble (zdroj VFDH)

Premiéru hudebně tanečního mysteria připravilo na pátek 6. dubna liberecké Divadlo F. X. Šaldy. V připravované inscenaci (S)tvoření se choreografka Alena Pešková nechává inspirovat východní filozofií, taoistickými texty a pěti lidskými emocemi – hněvem, radostí, zádumčivostí, žalem a strachem. Liberecké publikum ocení spoluúčinkování bubenického seskupení Aries, jehož členy jsou jak současní, tak bývalí žáci třídy bicích nástrojů Sergije Grigorenka. Hudbu pro mladé bubeníky složila Gabriela Vermelho. Z premiéry přineseme recenzi.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 26. března do 1. dubna 2018

Ze zahraničí
Slovenská filharmonie měla na programu ve středu 28. a ve čtvrtek 29. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie Velikonoční koncerty, na nichž provedla oratorium Felixe Mendelssohna-Bartholdyho Paulus, první z dvojice autorových monumentálních oratorií. Filharmonici v čele se svým šéfdirigentem Jamesem Juddem si k provedení přizvali Slovenský filharmonický sbor a šestici sólistů. Hlavní postavu svatého Pavla ztvárnil Peter Mikuláš. Čtvrteční provedení jsme zhodnotili zde.

F. Mendelssohn-Bartholdy: Paulus – Bratislava 28. 3. 2018 (zdroj SF / foto Ján F. Lukáš)

 

Praha
Program svého 11. ročníku odtajnil minulý týden Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha, který se letos uskuteční od 7. do 21. září. Letošní festival nabídne Dvořákovu duchovní hudbu, oslavu stého výročí Československé republiky, poctu Leonardu Bernsteinovi i cyklus komorních koncertů. Představí se na něm klavírní virtuózové, světové orchestry a známí sólisté. V pozici kurátorky komorní řady se poprvé představí žena, izraelská klarinetistka Sharon Kam. Více jsme informovali zde.

Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu se v pondělí 26. března ve Dvořákově síni Rudolfina poprvé představil Alexander Liebreich, který od sezony 2018/2019 rozhlasové symfoniky povede jako šéfdirigent. Program nastudovaný německým dirigentem přinesl spojení hudby Alexandra Zemlinského (Šest písní na texty Maurice Maeterlincka v podání mezzosopranistky Stefanie Irányi) a Leoše Janáčka (suita z opery Její pastorkyňa), ve druhé polovině koncertu pak symfonickou báseň Smrt a vykoupení mladého Richarda Strausse a Rumunský koncert maďarského klasika druhé poloviny dvacátého století Györge Ligetiho. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Poprvé s Alexandrem Liebreichem – Stefanie Irányi, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Praha 26. března 2018 (zdroj SOČR / foto Petr Horník)

Nastudování Händelova Mesiáše v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mohli vyslechnout posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 27. března. Kvarteto sólistů bylo obsazeno mezinárodně: sopranistka Giulia Semenzato (soprán), Benno Schachtner (alt), Krystian Adam (tenor) a Krešimir Stražanac (bas). Soubor s nastudováním zavítá ještě v rámci svého koncertního cyklu Praha – Drážďany na Velikonoční pondělí 2. dubna do kostela sv. Anny v Drážďanech a v úterý 3. dubna jej znovu provede v Rudolfinu. Hodnocení pražského provedení z 27. března najdete zde.

K dalšímu večeru ze svého cyklu Procházky uměním, který proběhl v úterý 27. března, si violistka Jitka Hosprová přizvala kytaristu Lubomíra Brabce a akoredeonistu Ladislava Horáka. Dramaturgie koncertu, který nesl název Smutné království aneb Hudba lidu, zahrnovala komorní díla Ástora Piazzoly, Julese Masseneta, Heitora Villa-Lobose, Eduarda Douši a Václava Trojana.

Ladislav Horák (zdroj ladislavhorak.cz)

Multižánrový Epoque Quartet, který letos slaví devatenáct let od svého založení, se představil publiku v Atriu na Žižkově v úterý 27. března. Pestrý program Jarního koncertu tvořila mimo jiné díla Luboše Fišera a Luboše Sluky, ale i Mateusze Smoczyńského či Chicka Corey.

Pražská konzervatoř pořádala v úterý 27. března v Koncertním sále konzervatoře autorský večer z orchestrálních skladeb Pavla Trojana, ředitele školy. V první části večera přednesla Marie Hasoňová Trojanův Koncert pro housle a orchestr č. 2. Koncert otevřela symfonická předehra Via Carolina. Ve druhé části koncertu zazněly nejprve čtyři árie a duety z opery Pastýřská pohádka v podání tenoristy Dušana Růžičky a sopranistky Anny Trojanové. Představil se i studentský sbor Punkt. Orchestr Praga Sinfonetta, jehož uměleckou vedoucí je Miriam Němcová, dirigoval Pavel Trojan jr.

Dušan Růžička (zdroj archiv umělce)

Dětský romský sbor Čhavorenge v úterý 27. března v pražském Švandově divadle představil CD, které je výsledkem jeho spolupráce s hudebníky z České filharmonie. Kmotrami nahrávky s názvem Hej Romale byly režisérka Alice Nellis a herečka Martha Issová. Album vzešlo ze společného projektu filharmonie a zpěvačky Idy Kelarové na podporu romských dětí z českých a slovenských osad, ghett a sociálně vyloučených lokalit. Na první studiové nahrávce Čhavorenge řídí Českou filharmonii dirigent Marko Ivanović. Více o CD se dočtete zde.

Pražští symfonikové společně s Pražským filharmonickým sborem uvedli ve Smetanově síni Obecního domu již tradičně ve středu 28. března oratorium Stabat mater Antonína Dvořáka. Tentokrát jej se čtveřicí sólistů (Alžběta Poláčková, Ester Pavlů, Peter Berger, Martin Gurbal’) nastudoval dirigent Tomáš Brauner. Recenzi jsme zveřejnili zde.

A. Dvořák: Stabat mater – Praha 28. 3. 2018 (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Možná nová verze české národní hymny zazněla ve středu 28. března v budově Českého rozhlasu i v jeho vysílání. Podle záměru jejích iniciátorů by měla být hymna sebevědomější a vlastenečtější, případně by mohla mít dvě sloky, jak tomu bylo dříve. Autorem nových variant je hudební skladatel Miloš Bok. Iniciátorem nových variant hymny je Český olympijský výbor. Čtyři verze hymny nahrál loni v prosinci Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, ve zpívaných variantách vystupují Štěpánka Pučálková a Svatopluk Sem. Více jsme informovali zde.

Ve Dvoraně pražského Rudolfina byla ve středu 28. března zahájena výstava připomínající šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka, který zemřel loni 31. května. Pět sezon (nejen) s Českou filharmonií si zájemci mohou prohlédnout do 30. června. Ve fotografiích a citátech zachycuje výstava nejdůležitější události pětiletého působení Bělohlávka na postu šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie. Více o výstavě se dočtete zde.

Poslední rozloučení s Jiřím Bělohlávkem – 7. 6. 2017 Rudolfinum (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

 

Regiony
Karlovarské zastupitelstvo schválilo v úterý 27. března navýšení peněz na rekonstrukci Císařských lázní o dvacet dva milionů korun. Dalších sto padesát milionů odsouhlasili zastupitelé na vestavbu koncertního sálu. Rekonstrukce národní kulturní památky, která je ve vlastnictví kraje, zatím počítala jen s menším multifunkčním sálem. Koncertní sál v budově dosud odmítali památkáři, protože by zasáhl do cenných částí památky. Více jsme informovali zde.

V rámci festivalu Pardubické hudební jaro proběhl ve středu 28. března unikátní koncert souboru Mischa Maisky Trio, jehož členy jsou kromě světoznámého violoncellisty také jeho dcera Lily Maisky (klavír) a syn Sascha Maisky (housle). Komorní večer v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích, věnovaný sedmdesátým narozeninám Mischy Maiského, nabídl komorní díla Sergeje Rachmaninova a Dmitrije Šostakoviče. Koncert jsme zhodnotili zde.

Mischa Maisky jubilující – Pardubické hudební jaro 28. 3. 2018 (zdroj PHJ / foto Lada Kolesárová)

Městské muzeum a galerie Polička převzalo ve čtvrtek 29. března soubor více než stovky originálních dopisů, které psal Bohuslav Martinů v letech 1940 až 1959 svému krajanovi, příteli Františku Rybkovi. Do sbírek se je rozhodli věnovat potomci skladatelova přítele, kteří žijí v Americe. Dopisy se stanou součástí rozsáhlé sbírky rukopisů významného českého skladatele v jeho rodném městě. Více se dočtete zde.

Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha provedl na Velký pátek v kostele Neposkvrněného Početí Panny Marie v Brně Czech Ensemble Baroque. Roli Evangelisty svěřil Jakubovi Kubínovi, v roli dalších sólistů se představili mimo jiné Jaroslav Březina, Michal Marhold, Lenka Cafourková a Roman Hoza. Recenzi z provedení najdete zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat