O Humperdinckově vánoční opeře i Pavlu Černochovi jako Faustovi v Římě

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V Římě je jeho partnerkou v roli Markétky římská rodačka, mezzosopranistka Veronica Simeoni, interpretka velkých mezzosopránových rolí italského repertoáru (Amneris, Adalgisa, Eboli, Léonora de Guzman z Donizettiho Favoritky a další), ale také vyhledávaná představitelka Bizetovy Carmen nebo Charlotty z Massenetova Werthera. Italský basbarytonista Alex Esposito po Mefistovi z Gounodova Fausta (naposledy Toulouse 2016) vytváří Mefistofela tentokráte berliozovského. Pěvecký ansámbl doplňuje chorvatský basista Goran Jurić jako Brander. Zárukou vysoké kvality hudebního nastudování je dirigent Daniele Gatti.

Hector Berlioz: La damnation de Faust – Teatro dell’Opera di Roma 2017 (zdroj FB Teatro dell’Opera di Roma / foto © Yasuko Kageyama/TOR)

Scénickou podobu vytvořil italský režisér Damiano Michieletto ve spolupráci s oblíbeným scénografem Paolem Fantinem a uznávanou kostýmní výtvarnicí Carlou Teti. Významnou roli v inscenaci hrají videoprojekce (studio Roca Film) a pohybová režie tanečnice a choreografky Chiary Vecchi, která zatím působila převážně v muzikálovém světě a v oblasti výrazového tance. Inscenace je koprodukcí s Teatro Regio v Turíně a Palau de Les Arts Reina Sofía ve Valencii.


Theater an der Wien změní vedení
Norský režisér Stefan Herheim (narozen 1970) se stane novým intendantem vídeňské operní scény Theater an der Wien. Tento umělec patří mezi nejvyhledávanější operní režiséry současnosti. V letech 2007, 2008 a 2010 byl zvolen v anketě oborového časopisu Opernwelt za nejlepšího režiséra roku.

Stefan Herheim (zdroj theater-wien.at / foto © Karl Forster)

Stefan Herheim režíruje často ve Skandinávii, na německých jevištích a velkou pozornost vzbudily také jeho výklady Wagnerových oper na festivalu v Bayreuthu (Parsifal) a v Salcburku (Mistři pěvci norimberští). Na rok 2020 připravuje režii kompletní Wagnerovy tetralogie pro Deutsche Oper Berlin. Tento náročný projekt je také důvodem, proč dosavadní intendant Roland Geyer, který chtěl již v roce 2020 svoje aktivity v Theater an der Wien ukončit, setrvá ve funkci o něco déle – až do sezony 2022/2023, kdy funkci plně převezme Stefan Herheim.

Roland Geyer (zdroj theater-wien.at / foto © Lukas Beck)

Roland Geyer, velmi úspěšný jako manažer, uvedl ve svém funkčním období řadu vynikajících inscenací s předními interprety a často se jednalo o díla uváděná jen zřídka nebo o soudobou tvorbu. Repertoár dosavadní Geyerovy éry velmi vhodně doplňoval konzervativnější nabídku Wiener Staatsoper a Volksoper. Imponující je seznam zpěváků, dirigentů a režisérů, kteří pracovali na inscenacích ve stagionovém systému, většinou devět inscenací ročně na hlavní scéně v sérii šesti nebo sedmi představení. Na konci sezony na hlavní scéně také zpravidla hostoval jeden evropský baletní soubor.

Roland Geyer se příležitostně věnoval i operní režii, zejména na scéně Theater an der Wien. Jeho režijní práce, z nichž první zde – Hoffmannovy povídky vlastně vyvstala z nutnosti nahradit nevyhovující nastudování Williama Friedkina, setrvávala v tradičnějším až konzervativnějším duchu, zajímavá byla někdy akcentace sexuálních situací, která ale ne vždy byla v kontextu původní zápletky zcela funkční. Loni inscenoval v Theater an der Wien Verdiho Macbetha a o rok předtím Marschnerovu romantickou operu Hans Heiling, v níž zajímavě rozvedl myšlenku sexuálního zneužívání a závislosti syna na dominantní matce. Jeho manažerské úspěchy jsou ale zcela nesporné, což dokumentuje i řada ocenění v nejrůznějších oborových anketách, které divadlo, jednotlivé inscenace i interpreti v jeho éře získali.


Nahrávka týdne

Jaromír Weinberger: Wallenstein (zdroj jpc.de)

Weinberger, Jaromír – Wallenstein. Wiener Singakademie, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, dirigent Cornelius Meister. cpo 2017 (2 CD). Z díla Jaromíra Weinbergera (1896–1967) zůstává operním fanouškům známa pouze jeho opera Švanda dudák, která dosáhla ve své době světového úspěchu. Dodnes se příležitostně objevuje na německých jevištích, například drážďanská Semperoper ji má stále v repertoáru a opavský operní soubor ji uvedl v roce 2006. Toto představení bylo i součástí programu operní přehlídky v roce 2007 v Praze.

Naprosto neznámá ale zůstávají ostatní operní díla a stejně zapadly jeho operety. V roce 2012 (15. června) byla ale koncertně uvedena jeho poslední opera Wallenstein (Valdšejn). Opera Plus věnovala koncertnímu uvedení samostatnou recenzi (najdete zde). Z tohoto živého záznamu vznikla předkládaná nahrávka firmy cpo, která předkládá řadu zapomenutých operních opusů formou sestřihů živých operních nebo koncertních představení převážně z německých a rakouských pódií.

Libretistou opery je literát a dlouholetý rozhlasový pracovník Miloš Kareš (1891–1944), který má i zásluhy o českou moderní libretistiku. Je nejen tvůrcem libreta k první české rozhlasové opeře, jednoaktovce Rudolfa Kubína Letní noc z roku 1931, ale napsal i texty ke třem operám Jaromíra Weinbergera, k již zmírněnému světově úspěšnému Švandovi dudákovi (premiéra 1927), opeře podle známé povídky Breta Harta Lidé z Poker Flatu (premiéra 1937 v Brně) a k Wallensteinovi (Valdštejn, premiéra německy 1937 ve Vídni, česky 1938 v Olomouci). Vybranou látkou k opeře je Schillerova dramatická trilogie z let 1798–1799 sestávající z dílů Valdštejnův tábor, Piccolominiové a Valdštejnova smrt. Tuto látku upravil libretista do formálně symetrického textu tří aktů po dvou obrazech, kdy každý akt vychází z jedné části trilogie.

Protože první uvedení (18. listopadu 1937) se konalo ve Vídni silami Staatsoper (v titulní roli s předním rakouským basbarytonistou Alfredem Jergerem a s maďarskou sopranistkou Esther Réthy jako Hraběnkou Trčkovou), Karešův český text byl přeložen do němčiny, a to Maxem Brodem. Opera byla provedena pouze čtyřikrát do 6. prosince 1937, těsně před anšlusem Rakouska bylo dílo staženo zjevně kvůli židovskému původu skladatele. Dílo pak bylo ještě uvedeno v české verzi v Olomouci (2. dubna 1938), ale skladatel z rasových důvodů emigroval do Spojených států. V roce 2009 zařadil operu do repertoáru operní soubor v Geře.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář