Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 2. do 8. dubna 2018 257

Praha
Zvukově experimentální večer s názvem Hudba a zvuk, který pořádá PKF – Prague Philharmonia v úterý 3. dubna v Experimentálním prostoru NoD, naplní různé zvukové performance, které budou intervenovat mezi hudbou, zvukem, akustickým prostorem a technologií. Co všechno je možné dělat se zvukem a kde je hranice mezi zvukem a tónem? Prozradí zvukový designér, hudební skladatel a odborník na elektroakustickou hudbu Jan Trojan. Na programu večera je mimo jiné skladba Cirkulace, kterou Jan Trojan původně vytvořil na objednávku Pražského jara 2017.

Příznivci operních recitálů se mohou těšit na výjimečný večer ve středu 4. dubna ve Smetanově síni Obecního domu. Proslulý uruguayský barytonista Erwin Schrott se zde představí v áriích z oper Vincenza Belliniho, Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Arriga Boita a Charlese Gounoda. Původně ohlášená jihoafrická sopranistka Golda Schultz, která měla být druhou sólistkou večera, z důvodů nemoci do Prahy nepřijede. Spoluúčinkuje Janáčkova filharmonie Ostrava řízená Claudiem Vandellim, na recenzi koncertu se můžete těšit na našich stránkách.

Erwin Schrott (foto Nachtigall Artists /© Jason Bell)

Ve čtvrtek 5. dubna má Pražský filharmonický sbor na programu další z řady samostatných sborových koncertů. Pro své vystoupení v Kostele sv. Šimona a Judy nastudoval pod vedením svého sbormistra Lukáše Vasilka díla Gioachina Rossiniho, Giuseppe Verdiho, Johannese Brahmse, Pēterise Vaskse a Erica Whitacrea. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Hudba jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších skladatelů Mortona Feldmana bude představena na výjimečném koncertě v sobotu 7. dubna v novém sále Centra pro soudobé umění DOX. Veřejnosti ji představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petra Kotíka, sólových partů se ujme newyorský houslista Conrad Harris a belgický klavírista Daan Vandewalle. Večer v DOXu bude věnován výhradně velkým orchestrálním dílům Mortona Feldmana. Na programu je Feldmanova první kompozice pro velký orchestr Structures, klavírní koncert Piano and Orchestra a velmi náročný houslový koncert Violin and Orchestra.

Petr Kotík (foto Martin Popelář)

Národní divadlo uvede v sobotu 7. dubna na Nové scéně poprvé operu Ivana Achera Utrpení knížete Sternenhocha na námět stejnojmenného groteskního romaneta Ladislava Klímy. Opera přes experimentální přístup svým charakterem neopouští úplně pole historické hudby, ale využívá ho v nových zvukových možnostech, které přinášejí kombinace samplingu, čisté elektroniky a reálných nástrojů. V roli Sternenhocha vystoupí ukrajinský tenorista Sergej Kostov. Opera je nastudována v esperantu. Na hodnocení premiéry se můžete těšit na našem portálu.

 

Regiony
Na Pardubickém hudebním jaru se tento týden hned třikrát představí orchestr Barocco sempre giovane. Nejprve v pátek 6. dubna ve Velkém sále Městského muzea v Chrudimi doprovodí harfistku Janu Bouškovou v dílech Antonína Dvořáka, Clauda Debussyho, Benjamina Brittena a Wolfganga Amadea Mozarta. Program korunuje harfový koncert francouzského skladatele Françoise Adriena Boieldieua. Po oba víkendové večery (v sobotu 7. dubna v Divadelním sále Občanské záložny v Přelouči a v neděli 8. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích) potom bude orchestr Barocco sempre giovane partnerem houslisty Josefa Špačka, se kterým bude interpretovat díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Franze Schuberta a Edwarda Hagerupa Griega. Závěr koncertu bude patřit virtuózní skladbě Ástora Piazzoly Čtvero ročních dob v Buenos Aires. Z koncertu v Chrudimi přineseme recenzi.

Barocco sempre giovane – Pardubické hudební jaro (zdroj archiv Josefa Krečmera)

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně, jehož letošní ročník je inspirován symbolikou rostlin a zahradou a jejími poklady, bude ve čtvrtek 5. dubna v bazilice Nanebevzetí Panny Marie hostit slavný mezinárodní soubor Mala Punica. Tento ansámbl s emblematickým názvem (Mala Punica označuje granátové jablko) se v Brně představí vůbec poprvé, a to s programem Flos Filius, který byl ušit přímo na míru festivalu. Jedná se o vzácně uváděný italský repertoár z doby kolem roku 1400.

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně bude rovněž dějištěm koncertu, kterým dvoutýdenní festival vyvrcholí. Závěrečný koncert v neděli 8. dubna má na programu trojsborové Te Deum Arvo Pärta, světovou premiéru skladby New Fire Davida Matthewa, zkomponované na objednávku festivalu, a Glagolskou mši Leoše Janáčka. Sólových partů se ujmou Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Aleš Briscein a Richard Novák. Sborové party nastudovaly sbory Vox Iuvenalis a Český filharmonický sbor Brno. Filharmonii Brno bude řídit Dennis Russell Davies. Hodnocení závěrečného koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách. Recenze festivalových koncertů minulého týdne najdete zde (27. března), resp. zde (28. března).

Mala Punica Ensemble (zdroj VFDH)

Premiéru hudebně tanečního mysteria připravilo na pátek 6. dubna liberecké Divadlo F. X. Šaldy. V připravované inscenaci (S)tvoření se choreografka Alena Pešková nechává inspirovat východní filozofií, taoistickými texty a pěti lidskými emocemi – hněvem, radostí, zádumčivostí, žalem a strachem. Liberecké publikum ocení spoluúčinkování bubenického seskupení Aries, jehož členy jsou jak současní, tak bývalí žáci třídy bicích nástrojů Sergije Grigorenka. Hudbu pro mladé bubeníky složila Gabriela Vermelho. Z premiéry přineseme recenzi.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 26. března do 1. dubna 2018

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat