Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 9. do 15. dubna 2018 258

Zahraničí
Slovenské národní divadlo uvede v pátek 13. dubna na prknech své historické budovy premiéru operety Polská krev od Oskara Nedbala, který stál přímo u počátků operního souboru slovenské první scény jako její ředitel. Pod taktovkou Mariána Vacha, který se na scéně Opery Slovenského národního divadla představí poprvé s vlastním hudebním nastudováním, a v režii Mariána Chudovského budou v inscenaci účinkovat přední sólisté i hosté slovenské první scény.

Ostravská banda přijala pozvání festivalu Bridges (Mosty) pořádaného prestižním koncertním domem Wiener Konzerthaus. V sobotu 14. dubna se tak zařadí mezi účinkující druhého bienále festivalu, který se zaměřuje hlavně na soudobou hudbu rakouského původu. Přispěje tak k hudební debatě o česko-rakouské spolupráci. Program koncertu Ostravské bandy je koncipován jako přehlídka spolupráce české a rakouské současné hudební scény: kromě významných rakouských skladatelů, jakými jsou Bernhard Lang, Kurt Schwertsik a Klaus Lang, jsou na programu dvě skladby Petra Kotíka, který bude také koncert dirigovat.

Ostravská banda – Ostravské dny 28. 8. 2017 (zdroj Ostravské dny / foto Martin Popelář)

 

Praha
Na dalším koncertu z řady Barokních podvečerů, které pořádá soubor Collegium Marianum, se v úterý 10. dubna v klášteře sv. Anežky České představí vokální ansámbl Capella Mariana. Program nesoucí název Quinta essentia, který soubor nastudoval pod vedením svého uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda, zahrnuje díla franko-vlámské polyfonie.

Jednota pro zvelebení hudby v Čechách pořádá ve středu 11. dubna Výroční koncert, který i letos proběhne v Koncertním sále Pražské konzervatoře. První polovina koncertu je věnována hudbě soudobé. Nejprve zazní dílo studentky skladby ze třídy Eduarda Douši Kateřiny Pincové Aedes musicologicae. Nastudování vzniklo ve spolupráci se se souborem Prague Conservatory Modern za vedení Pavla Trojana juniora. Následovat bude skladba renomovaného českého autora tvořícího ve Francii Kryštofa Mařatky Praharphona Sextet – hudba staré a nové Prahy pro harfu, smyčcové kvarteto a bicí z roku 2009. Druhá část koncertu bude záměrně v dramaturgickém kontrastu vyhrazena Baroknímu orchestru školy pod vedením Jakuba Kydlíčka, v jehož podání zazní program Geographia Musicalis, tedy hudba jednotlivých národních stylů vrcholného baroka.

Barokní orchestr Pražské konzervatoře (zdroj Bach for All)

Houslista Ivan Ženatý přijede do Prahy, aby ve středu 11. a ve čtvrtek 12. dubna ve Smetanově síni Obecního domu zahrál se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK Brahmsův Houslový koncert D dur pod taktovkou šéfdirigenta FOK Pietari Inkinena. Celý program koncertu bude věnován Johannesi Brahmsovi, večer uvede jeho Tragická předehra a ve druhé polovině uslyší posluchači přelomové dílo devatenáctého století – Brahmsovu První symfonii. Z koncertu přineseme recenzi.

Tři dubnové večery s Jakubem Hrůšou (počínaje středou 11. dubna) věnuje Česká filharmonie Karlu Ančerlovi, který se narodil před sto deseti lety, 11. dubna 1908. Šéfdirigentem České filharmonie byl od října 1950 až do roku 1969, kdy na protest proti okupaci Československa odešel do Kanady. Dramaturgie koncertů, které proběhnou ve Dvořákově síni Rudolfina, zahrnuje svitu z opery Háry János Zoltána Kodályho, Koncert pro klavír a orchestr č. 1 C dur Ludwiga van Beethovena (se sólistou Behzodem Abduraimovem) a svitu z opery Vojna a mír Sergeje Prokofjeva.

Behzod Abduraimov (foto © Benjamin Ealovega/Decca)

Ve čtvrtek 12. dubna se Opera Národního divadla provedením Rekviem Giuseppe Verdiho připojí k podporovatelům stavby nových varhan ve svatovítské katedrále na Pražském hradě. Na provedení Rekviem v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha se vedle Sboru a Orchestru Národního divadla s hudebním ředitelem Jaroslavem Kyzlinkem budou podílet jako sólisté sopranistka Veronika Dzhioeva, mezzosopranistka Monika Fabiánová, tenorista Sung Kyu Park a basista Jiří Sulženko. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Výjimečný zážitek nejen pro děti slibuje promítání úspěšného animovaného filmu z dílny BBC podle Příběhů lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Britský filmař Geoff Dunbar, který spolupracoval mimo jiné s legendárním Paulem McCartneyem, převedl nevšední operu o lásce, přírodě, zvířatech a lidech na filmové plátno s humorem, poetikou i hlubokým chápáním geniální hudby hukvaldského rodáka. Promítání hodinového filmu ve Fóru Karlín v sobotu 14. dubna doprovodí živě hraná hudba v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu vedeného francouzským dirigentem Laurentem Pillotem. Připravujeme recenzi.

Forum Karlín Praha (zdroj forumkarlin.cz)

 

Regiony
Vlachovo kvarteto Praha přijíždí na Pardubické hudební jaro se zajímavým programem, v němž konfrontuje osvědčené klenoty světového repertoáru – Janáčkův První smyčcový kvartet „Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty“ a Dvořákův Dvanáctý smyčcový kvartet „Americký“ – s premiérou nového díla. Jeho autorem je violista souboru, skladatel, aranžér a dirigent Jiří Kabát. Vlachovo kvarteto se na festivalu představí ve čtvrtek 12. dubna v Rytířském sále Pardubického zámku.

Druhý projekt z výroční koncertní řady Slovensko v Brně, který pořádá ansámbl Opera Diversa, přinese ve čtvrtek 12. dubna v brněnském konventu Milosrdných bratří přehlídku slovenských a Slovenskem inspirovaných skladeb pro komorní orchestr včetně české premiéry díla Petera Zagara V kruhu. V Kaprálových Uspávankách na slovenské lidové texty a Bartókových Vesnických scénách se představí mezzosopranistka Jarmila Balážová. Partu sólových houslí ve skladbách Ilji Zeljenky a Alexandra Moyzesa se ujme Milan Paľa. Vůbec poprvé s Ensemble Opera Diversa, který bude řídit Gabriela Tardonová, vystoupí také klavíristka Katarína Paľová, a to ve zmíněných Bartókových písních a v Concerto mosso Jevgenije Iršaie.

Ensemble Opera Diversa, Gabriela Tardonová (dirigentka) – Reduta Brno 2017 (foto Ensemble Opera Diversa/Vít Kobza)

Titul Modré housle Pavla Šporcla nese koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava, který se uskuteční ve čtvrtek 12. dubna v Domě kultury města Ostravy. Pavel Šporcl se na něm představí v roli sólisty v Houslovém koncertu č. 1 Henryka Wieniawského. Program koncertu doplní Janáčkova tajemná kantáta Na Soláni čarták, jeho rapsodie Taras Bulba a Čajkovského korunovační kantáta pro cara Alexandra III. Moskva. Janáčkovu filharmonii Ostrava bude řídit Leoš Svárovský, spoluúčinkovat bude Sbor opery Národního divadla moravskoslezského a sólisté Alžběta Vomáčková, Richard Samek a Roman Hoza.

Dvojí výročí Johannese Brahmse – sto dvacet let od úmrtí a sto osmdesát let od narození – si v této koncertní sezoně připomíná také Filharmonie Brno. Ve čtvrtek 12. a v pátek 13. dubna provede v Kulturním centru Babylon v Brně jeho nejrozsáhlejší dílo, kantátu Německé rekviem zkomponovanou na vybrané texty z Lutherova překladu Bible do němčiny. V sopránovém partu se představí Martina Janková, v barytonovém Martin Bárta, sborové party nastudoval s Českým filharmonickým sborem Petr Fiala. Provedení bude řídit dirigent Andreas Sebastian Weiser.

Filharmonie Brno, Brno 10. 11. 2017 (zdroj FB / foto Jiří Jelínek)

Ve čtvrtek 12. dubna uvede na scéně Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě baletní soubor Národního divadla moravskoslezského inscenaci Minkusova Dona Quijota, a to v klasické verzi Maria Petipy a Alexandra Gorského v nastudování Michala Štípy. Hudební přípravou byl pověřen dirigent Adam Sedlický, scénu navrhl Aleš Valášek, kostýmy Roman Šolc.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 2. do 7. dubna 2018

Praha
Česká filharmonie minulý týden představila svoji novou sezonu, první, ve které ji jako nový šéfdirigent povede Semjon Byčkov. Dramaturgie orchestru klade mimo jiné důraz i na premiéry původních děl, vzniklých pro orchestr na přímou objednávku. Více se na našich stránkách dočtete zde.

Zvukově experimentální večer s názvem Hudba a zvuk, který pořádal orchestr PKF – Prague Philharmonia v úterý 3. dubna v Experimentálním prostoru NoD, naplnily různé zvukové performance, které intervenovaly mezi hudbou, zvukem, akustickým prostorem a technologií. Co všechno je možné dělat se zvukem a kde je hranice mezi zvukem a tónem, prozradil zvukový designér, hudební skladatel a odborník na elektroakustickou hudbu Jan Trojan. Na programu večera byla mimo jiné skladba Cirkulace, kterou Jan Trojan původně vytvořil na objednávku Pražského jara 2017.

Příznivci operních recitálů si mohli vychutnat výjimečný večer ve středu 4. dubna ve Smetanově síni Obecního domu. Proslulý uruguayský barytonista Erwin Schrott se zde představil v áriích z oper Vincenza Belliniho, Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Arriga Boita a Charlese Gounoda. Spoluúčinkovala Janáčkova filharmonie Ostrava řízená Claudiem Vandellim, recenzi koncertu si můžete přečíst zde.

Erwin Schrott – Praha 4. 4. 2018 (zdroj Nachtigall Artists / foto Petr Dyrc)

Ve čtvrtek 5. dubna měl Pražský filharmonický sbor na programu další z řady samostatných sborových koncertů. Pro své vystoupení v Kostele sv. Šimona a Judy nastudoval pod vedením svého sbormistra Lukáše Vasilka díla Gioachina Rossiniho, Giuseppe Verdiho, Johannese Brahmse, Pēterise Vaskse a Erica Whitacrea. Koncert jsme zhodnotili zde.

Hudba jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších skladatelů Mortona Feldmana byla provedena na výjimečném koncertě v sobotu 7. dubna v novém sále Centra pro soudobé umění DOX. Veřejnosti ji představil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petra Kotíka, sólových partů se ujali newyorský houslista Conrad Harris a belgický klavírista Daan Vandewalle. Večer v DOXu byl věnován výhradně velkým orchestrálním dílům Mortona Feldmana. Na programu byla Feldmanova první kompozice pro velký orchestr Structures, klavírní koncert Piano and Orchestra a velmi náročný houslový koncert Violin and Orchestra.

Národní divadlo uvedlo v sobotu 7. dubna na Nové scéně poprvé operu Ivana Achera Utrpení knížete Sternenhocha na námět stejnojmenného groteskního romaneta Ladislava Klímy. Opera přes experimentální přístup svým charakterem neopouští úplně pole historické hudby, ale využívá ho v nových zvukových možnostech, které přinášejí kombinace samplingu, čisté elektroniky a reálných nástrojů. V roli Sternenhocha vystoupil ukrajinský tenorista Sergej Kostov. Opera je nastudována v esperantu. Recenzi premiéry najdete zde.

Ivan Acher: Sternenhoch – Národní divadlo 2018 (zdroj ND / foto Patrik Borecký)

 

Regiony
Na Pardubickém hudebním jaru se minulý týden hned třikrát představil orchestr Barocco sempre giovane. Nejprve v pátek 6. dubna ve Velkém sále Městského muzea v Chrudimi doprovodil harfistku Janu Bouškovou v dílech Antonína Dvořáka, Clauda Debussyho, Benjamina Brittena a Wolfganga Amadea Mozarta. Program korunoval harfový koncert francouzského skladatele Françoise Adriena Boieldieua. Po oba víkendové večery (v sobotu 7. dubna v Divadelním sále Občanské záložny v Přelouči a v neděli 8. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích) potom byl orchestr Barocco sempre giovane partnerem houslisty Josefa Špačka, se kterým interpretoval díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Franze Schuberta a Edwarda Hagerupa Griega. Závěr koncertu patřil virtuózní skladbě Ástora Piazzoly Čtvero ročních dob v Buenos Aires. Reflexi koncertu v Chrudimi najdete zde.

Harfa a smyčce s Janou Bouškovou – Jana Boušková, Barocco sempre giovane – Pardubické hudební jaro 6. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Miloš Kolesár)vlach

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně, jehož letošní ročník byl inspirován symbolikou rostlin, hostil ve čtvrtek 5. dubna v bazilice Nanebevzetí Panny Marie slavný mezinárodní soubor Mala Punica. Tento ansámbl s emblematickým názvem (Mala Punica označuje granátové jablko) se v Brně představil vůbec poprvé, a to s programem Flos Filius, který byl ušit přímo na míru festivalu. Bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně byla rovněž dějištěm koncertu, kterým dvoutýdenní festival vyvrcholil. Závěrečný koncert v neděli 8. dubna měl na programu trojsborové Te Deum Arvo Pärta, světovou premiéru skladby New Fire Davida Matthewa, zkomponované na objednávku festivalu, a Glagolskou mši Leoše Janáčka. Sólových partů se ujali Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Aleš Briscein a Richard Novák. Sborové party nastudovaly sbory Vox Iuvenalis a Český filharmonický sbor Brno. Filharmonii Brno řídil Dennis Russell Davies. Hodnocení závěrečného koncertu festivalu si budete moci přečíst na našich stránkách.

Premiéru hudebně tanečního mysteria připravilo na pátek 6. dubna liberecké Divadlo F. X. Šaldy. V inscenaci (S)tvoření se choreografka Alena Pešková nechala inspirovat východní filozofií, taoistickými texty a pěti lidskými emocemi – hněvem, radostí, zádumčivostí, žalem a strachem. Liberecké publikum ocenilo spoluúčinkování bubenického seskupení Aries, jehož členy jsou jak současní, tak bývalí žáci třídy bicích nástrojů Sergije Grigorenka. Hudbu pro mladé bubeníky složila Gabriela Vermelho. Reflexi premiéry si na našich stránkách můžete přečíst zde.

A. Pešková, G. Vermelho, Aries: (S)tvoření – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2018 (zdroj DFXŠ / foto Michal Hančovský)

Na jeviště Divadla J. K. Tyla v Plzni se po více než čtyřech desetiletích vrátila v sobotu 7. dubna velká tragická opera Zdeňka Fibicha Nevěsta messinská. Ojedinělé české operní dílo mělo divadlo v Plzni na repertoáru jen jednou, a to v roce 1976. Nyní operu režijně připravil ředitel divadla Martin Otava v hudebním nastudování Jiřího Štrunce. Premiérovou recenzi najdete ještě během pondělka na našich stránkách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat