Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

„Francouzský repertoár je taková Pandořina skřínka, je tam neuvěřitelná škála – hlavně pro tenor a pro můj typ tenoru – a těch árií je tam strašně moc. Já jsem našel třiadvacet árií, které mě nejvíce zaujaly, a z těch jsme samozřejmě ještě museli vybírat. Nakonec jsme jich vybrali jedenáct a jeden duet, který jsme nazpívali se sopranistkou Zuzanou Markovou.  Budu se snažit je teď udržovat v koncertním repertoáru, protože bychom chtěli s panem dirigentem Christopherem Franklinem k albu udělat i menší turné,“ dodává Petr Nekoranec a zároveň upřesňuje autory, kteří jsou na albu zastoupeni: „Jsou to Jules Massenet, Charles Gounod, Gaetano Donizetti, který je sice Ital, ale text je ve francouzštině, Georges Bizet, Hector Berlioz a Edouard Lalo.“ Ukázka z Nekorancova CD zazní na Classic Praha v pondělí 11. listopadu v 10:00 hodin. Celé CD zazní v rámci mimořádného Koncertu bez smokingu v pátek 15. listopadu ve 20:00 hodin, a to včetně rozhovoru, který s Petrem Nekorancem natočila o vzniku CD a jeho dalších plánech Martina Klausová.

„Každý si umí představit situaci v noci, v mlze, kdy nastává naprostá ztráta orientace… Nevíte absolutně nic o tom, co je vpravo, vlevo, co je vpředu a co vzadu… Tápete, snažíte se najít pevný bod. Podobně na mě zapůsobila situace v dolní oblasti ostravských Vítkovic, kde jsem se motal v bludišti kolem monumentálního plynojemu… Vládl tam zmatek, chaos, neuspořádanost, bezobsažnost…“ Tak popsal své první setkání s oblastí, která se měla stát na několik let jeho profesním osudem, pražský architekt Josef Pleskot. To, že byl v Ostravě zprvu cizincem, mu ovšem nevadilo. Naopak: „Člověk díky tomu vidí ostře, netrpí slepotou každodennosti…“

Trvalo delší dobu, než se v jeho hlavě – a pak v jeho ateliéru v pražských Holešovicích – začal rodit plán, který si získal podporu majitele Vítkovických železáren Jana Světlíka. Jeho jádrem bylo přesvědčení, že nemá smysl, aby se z místa, kde kdysi pracovaly tisíce lidí, stal jenom mrtvý skanzen. Nehybná vzpomínka na dobu, která se nevrátí. Zároveň ovšem bylo třeba čelit tomu, aby se celá oblast nerozpadla. Aby navždycky nezmizela. Aby ji nepohřbil čas. A tak se oblast Dolních Vítkovic, od Ostravy jakoby oddělená, a přitom k ní neoddělitelně patřící, začala na prahu druhé dekády 21. století měnit. Kam vás tedy Jiří Vejvoda zavede v dalším díle pořadu Slavná auditoria? Tímto místem bude česká Stavba roku 2013. Zevrubně přebudovaný vítkovický plynojem. Nyní Multifunkční aula Gong. Není známo, že by na celé naší planetě bylo cosi podobného. Pouze v Ostravě… Premiéra pořadu je připravena na pondělí 11. listopadu v 19:00 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu bude ve 46. týdnu bude světová sopranistka Julia Lezhneva. Ruská sopranistka Julia Lezhneva vystudovala Grečaninovu hudební akademii a poté zpěv a hru na klavír na Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského. V sedmnácti letech si získala pozornost vítězstvím na Mezinárodní pěvecké soutěži Jeleny Obrazcovové a následujícího roku zahajovala společně s Juanem Diegem Flórezem Rossiniho operní festival v Pesaru. V roce 2008 začala studovat u Dennise O’Neilla v Cardiffu a vzdělání dokončila u Yvonne Kenny na londýnské Guildhall School of Music and Drama a rovněž v mistrovských kurzech u Jeleny Obrazcovové, Alberta Zeddy a Thomase Quasthoffa. V roce 2009 získala první cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži Mirjam Helin v Helsinkách a v roce 2010 zvítězila v Mezinárodní operní soutěži v Paříži, a to coby nejmladší soutěžící v dějinách přehlídky. V roce 2011 jí německý měsíčník Opernwelt udělil titul Mladá pěvkyně roku za debut v bruselském operním domě La Monnaie. Následujícího roku vystupovala na galavečeru soutěže Les Victoires de la Musique Classique v Paříži a také na Salcburském festivalu v Händelově Tamerlánovi po boku Plácida Dominga a Bejuna Mehty. Pravidelně vystupuje se soubory jako La Voce Strumentale, Concerto Köln, Il Giardino Armonico, MusicAeterna, Venice Baroque Orchestra a Basilejským komorním orchestrem v Berlíně, Mnichově, Moskvě, Vídni, Madridu, Amsterdamu i dalších městech. Hostuje na mnoha mezinárodních festivalech, například v Lucernu, v Rheingau a na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu. V roce 2019 působila jako rezidenční umělkyně na letním festivalu v Bad Kissingenu. V říjnu 2019 debutovala s Berlínskými filharmoniky pod taktovkou Ádáma Fischera a únoru 2020 se poprvé představí ve vídeňském sále Musikverein. Pěvkyně má exkluzivní uměleckou smlouvu s vydavatelstvím Decca. Pořad má premiéru v úterý 11. listopadu v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je operní režisérka Magdalena Švecová. Magdalena Švecová vystudovala nejprve hru na housle na konzervatořích v Českých Budějovicích a v Praze, dále na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. V roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě docentky Aleny Vaňákové. Komorní opera JAMU uvedla například její inscenace Milhaudovy Opuštěné Ariasny a Osvobozeného Thésea, Žirafí operu Markéty Dvořákové, Počátek románu a balet Rákós Rákoczy Leoše Janáčka (premiéra v rámci Mezinárodního festivalu Janáčkovo Brno 2004). K dalším jejím inscenacím patří Krčkova elektroakustická opera Nevěstka Raab (2003) a Stravinského Příběh vojáka (2005), který byl zahajovacím představením po rekonstrukci otevřeného divadla Reduta v Brně. Pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni nastudovala Donizettiho Dona Pasquala (2005), Mozartovu Figarovu svatbu (2007), Dvořákova Jakobína (2010) a Krčkovu operu Šaty, jaké svět neviděl (2014). Pro Národní divadlo v Praze vytvořila inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty (2008) a spolupracovala na uvedení Brittenovy Noemovy potopy (2016). V Národním divadle Brno režírovala Nápoj lásky (2017). V rámci festivalu Smetanova Litomyšl byla v letech 2012 a 2013 uvedena její inscenace barokní opery Henryho Purcella The Fairy Queen a pro ročník 2015 nastudovala act de ballet Jeana-Phillipa Rameaua Pygmalion. Spolupracuje také s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově, pro který nastudovala dvě inscenace v rámci projektu Barokní noc 2015 a 2016. Vyučuje operní herectví na Plzeňské konzervatoři a specializuje se na jevištní pohyb v rámci hudebně dramatického žánru. Od roku 2015 také působí jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase. O své oblíbené hudbě více prozradí v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 14. listopadu v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3