Týden s hudbou

Je tu opět pravidelný kulturní přehled a s ním i novinky o koncertech a představeních, které připravuje Česká filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražský filharmonický sbor, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Severočeská filharmonie Teplice, Nachtigall Artists nebo třeba festival Expozice nové hudby. Podíváme se, jakou premiéru z Met nabídnou česká kina a samozřejmě nezapomeneme na novinky z rádia Classic Praha.

Je tu opět pravidelný kulturní přehled a s ním i novinky o koncertech a představeních, které připravuje Česká filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražský filharmonický sbor, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Severočeská filharmonie Teplice, Nachtigall Artists nebo třeba festival Expozice nové hudby. Podíváme se, jakou premiéru z Met nabídnou česká kina a samozřejmě nezapomeneme na novinky z rádia Classic Praha.

Zahraničí
Čajkovského projekt po vydání boxu se sedmi CD, úspěšném hostování na Dvořákově Praze, a právě končícím japonském turné uzavřou rezidence České filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem ve vídeňském Musikvereinu (18. až 20. listopadu 2019) a pařížské Philharmonie (22. až 24. listopadu 2019). Rezidence sestávají ze tří koncertů. Na prvním zazní symfonie Manfred a První klavírní koncert s Kirillem Gersteinem, na druhém Pátá symfonie, Serenáda pro smyčce a Variace na rokokové téma s Gautierem Capuçonem a na třetím Šestá symfonie a Houslový koncert s Renauldem Capuçonem.

PKF – Prague Philharmonia vyjíždí na zahraniční turné do Kuvajtu. Za dirigentským pultem se představí Emmanuel Villaume a filharmoniky doprovodí klavíristé Rawan Behbehani a Andrew von Oeyen. Koncerty se uskuteční v úterý 19., ve středu 20. a ve čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 20:00 hodin) vystoupí v Sheikh Jaber Al-Ahmad Cultural Centre v Kuvajtu. Na posledním z koncertů nevystoupí klavíristé.

Sukův komorní orchestr vystoupí v rámci zahraničního turné v neděli 24. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) v Congress am Park v Augsburgu. Na programu je Beethovenův Fidelio.

Pretty Yende (zdroj Nachtigall Artists / foto Petr Dyrc)

Praha
Pondělí 18. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) bude ve Dvořákově síni Rudolfina patřit premiéře Polednice Ondřeje Adámka. Provedení se ujme Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Alexandera Liebreicha a Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem. Zahájí ho líbezná pohádková suita Má matka husa, kterou Maurice Ravel složil původně jako čtyřruční klavírní dílko pro děti svých přátel. Následovat bude zhudebnění Erbenovy balady Polednice od jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů současnosti, čtyřicetiletého Ondřeje Adámka.

Na středu 20. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) je naplánován do koncertní síně Šimona a Judy Koncert pro spolek Prader-Willi. Vystoupí na něm harfistka Kateřina Englichová a houslista Leoš Čepický. Na programu je výběr z děl Purcella, Mozarta, Bacha, Masseneta, Händela a Griega.

Nachtigall Artists si pro příznivce klasické hudby připravil koncert Pretty Yende. Ten je naplánován na středu 20. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) do Smetanovy síně Obecního domu. V písňovém repertoáru slavných romantických skladatelů doprovodí umělkyni vynikající italský klavírista Michele D’Elia.

Hudebně-literární večer s názvem Čtení o divadle a demokracii je připraven na čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 20:00 hodin) do Divadla Viola. Na programu jsou improvizace na české lidové a populární melodie. Mluveného slova se ujme Jan Potměšil s Janem Kačerem a klavírní improvizace obstará Daniela Valtová Kosinová.

Rudolphin Ensemble Prague má naplánován svůj koncert na čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 18:30 hodin), a to do Sukovy síně Rudolfina. Ten samý koncert na stejném místě se uskuteční i v sobotu 23. listopadu 2019 (od 18:00 hodin).

Do Pražské křižovatky je na čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) naplánován Koncert k 30. výročí Sametové revoluce. Vystoupí zde Sukův komorní orchestr, klavírista Emil Viklický, harfistka Kateřina Englichová a houslistka Julie Svěcená. Program je prozatím v jednání.

Večer pod názvem Sametové minuty připravil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na pátek 22. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) do Smetanovy síně Obecního domu. Za dirigentský pult se postaví Martin Kumžák. Projekt skloubí různé hudební žánry od soulu přes jazz, funk až po world music, neboť se FOK setká na jednom pódiu s vynikající hudební skupinou minus123minut.

V sobotu 23. listopadu 2019 (od 10:30 hodin) je do Sálu Martinů v Lichtenštejnském paláci připraven koncert Českého spolku pro komorní hudbu. Vystoupí na něm Pražské kytarové kvarteto ve složení Marek Velemínský, Matěj Freml, Václav Kučera a Patrick Vacík. Program obsahuje výběr z děl Torroba, de Falla, Lukáše, Albénize, Sommera a Rodriga.

Ve stejný den (od 19:30 hodin) bude ve Dvořákově síni Rudolfina patřit klavírnímu recitálu Jevgenije Kissina. Program bude obsahovat Beethovenu Sonátu č. 8 c moll op. 13 „Patetickou“; Sonátu č. 17 d moll op. 31 č. 2 „Bouře“; Sonátu č. 21 C dur op. 53 „Valdštejnskou“ a 15 variací a fugu na vlastní téma Es dur op. 35 „Eroicu“.

Smyčcové trio českých filharmoniků ve složení Ota Bartoš (housle), Jaroslav Pondělíček (viola) a František Host (violoncello) vystoupí v neděli 24. listopadu 2019 (18:30 hodin) v Sukově síni Rudolfina. Za klavírem usedne Stanislav Gallin. Program bude obsahovat výběr z děl Bacha, Schumanna, Brahmse, Čajkovského, Kreislera, Saint-Saënse, Elgara a Dvořáka.

ISHA Trio – MusicOlomouc 2019 (foto Petra Kožušníková)

Brno: Expozice nové hudby
Big Brno. Světová hudba, včetně té z Brna. Tak zní podtitul 32. ročníku Expozice nové hudby. Od čtvrtka 21. do neděle 24. listopadu 2019 nabídne posluchačům šest akcí.

Expozice začne ve čtvrtek 21. listopadu 2019 (19:00 hodin) koncertem brněnského Isha Tria, které vystupuje na prestižních pódiích v Evropě i USA. Trio ve složení zpěv, flétna, klavír přednese díla světových i brněnských autorů. Zazní tak skladby Cage, Fukushimi, Berberian, Zouhara a ve světové premiéře Prosté motivy a prostoduché písně brněnského autora Petera Grahama. Koncert pokračuje poslechovým pořadem Big Expozice.

Následující, páteční večer 22. listopadu 2019 zahájí koncert Tria Helix. V obsazení housle, viola a klavír se specializuje na empatickou interpretaci děl napsaných přímo pro tuto formaci i na provádění zajímavých děl zahraničních autorů. Následně je připravený mimořádný projekt s názvem Big Brno. Na jeho začátku dostanou čtyři lidé nahrávací zařízení, se kterým se mají během hodiny dostat do všech částí tehdejšího Velkého Brna. Budou přitom využívat hromadnou dopravu, taxíky a také se pohybovat pěšky. Zvuky z jejich snímačů se budou živě přenášet do Besedního domu, kde je namixuje Tomáš Vtípil. Ten pro večer také připravil autorskou kompozici, která přenášené zvuky doplní. Vtípilova hudba zazní v podání Symfonického orchestru Sokola Brno I.

V sobotu 23. listopadu 2019 se festival přenese do Káznice na Cejlu s projektem Brno Open. Potkají se tak skladatelé a performeři, kteří dlouhodobě utvářejí zvukové tvary Brna, s těmi, kteří je přijedou utvářet „site-specific“. Akce vyvrcholí vystoupením nizozemského zvukového umělce Thomase Ankersmita, Floriana Vanhoofa a Maxe Eilbachera. To vše ve spolupráci s Ava Kolektivem, který představí svůj projekt Moving Spaces. Brněnské sourozenecké uskupení Thyme tam navíc pokřtí svůj stejnojmenný debut postavený na synergii cimbálu a elektroakustické hudby.

Závěrečný nedělní koncert 24. listopadu 2019 s názvem Big Atlas představí první tři hudební hesla z brněnského zvukového atlasu. Na úvod návštěvníci uslyší, jak zní Kurt Gödel, matematik a jeden z nejvýznamnějších logiků všech dob. Tento pojem zpracoval německý skladatel Hans W. Koch. Následuje představení dalšího slavného rodáka, Ernsta Macha. Toho zhudební duo Billy Roisz & Kovačič aka Dieb13 a vědce představí ve skladbě Watching at the Speed of Sound. Večer uzavře třetí heslo, a sice Brněnský šaman. To zpracovává téma unikátního nálezu z 19. století na Francouzské ulici, kde dělníci při kopání kanalizace objevili zřejmě nejstarší dochovanou loutku na světě starou 27 tisíc let. Toto téma hudebně zpracovává mladý indonéský skladatel Gatot Danar Sulistiyanto. To proto, že je představitelem kultury, kde se doposud loutky využívají k podobným účelům.

První dva festivalové koncerty se konají od 19:00 hodin v Besedním domě, závěrečný ve stejný čas v Domě umění. Program v Káznici na Cejlu začíná v 15:00 hodin a potrvá do deseti hodin večer.

Lukáš Vondráček (foto Petr Dyrc)

Ostrava
Ve čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) je do Domu kultury města Ostravy připraven koncert s názvem Vondráček hraje Prokofjeva. Klavírista Lukáš Vondráček spolu s Janáčkovou filharmonií Ostrava pod dirigentským vedením Leoše Svárovského zde odehraje výběr z děl Glinka, Prokofjeva a Dvořáka.

Hradec Králové
Koncert pod názvem Za největším hudebním nástrojem je v Sálu Filharmonie Hradec Králové připraven na sobotu 23. listopadu 2019 (od 16:00 hodin). Varhaník Václav Uhlíř zde na přání publika zahraje díla od Bacha po Vlacha.

Teplice
Na středu 20. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) je naplánován do Zahradního domu v Teplicích koncert Galyas Ensemble ve složení Milan Galyáš, Robert Galyáš, Petr Zimanyi (housle), Vendula Svobodová (viola), Ondřej Beránek (violoncello), Radim Sanktus (kontrabas), Tomáš Galyáš, Tomáš Kolodzej (kytary), Miro Filko (klarinet) a David Rakas (klavír). Program nabídne výběr z děl Ennia Morriconeho, Astora Piazzolly, Grigorașe Dinicua, Georgese Boulangera, Michela Legranda, Vittoria Montiho, Carlose Gardela a dalších.

Severočeská filharmonie Teplice pod vedením Petra Vronského vystoupí ve čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) v Domě kultury. Jako sólistka se zde představí pianistka Elisso Bolkvadze. Program bude obsahovat Zouharovu Variaci na téma Bohuslava Martinů; Saint-Saënsův Koncert pro klavír č. 2 g moll, op. 22 a Elgarovu Variaci na vlastní téma pro orchestr, op. 36 „Enigma variace“.

Kroměříž
Mozartovo Requiem si pro vás tento připravil Czech Ensemble Baroque. V úterý 19. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) zazní v kostele sv. Jana Křtitele v Kroměříži. Jako sólisté se zde představí Markéta Böhmová, Monika Jägerová, Jakub Kubín a Jiří M. Procházka. Stejný koncert je naplánován i na středu 20. listopadu 2019 (od 19:30 hodin) do katedrály sv. Petra a Pavla v Brně a na čtvrtek 21. listopadu 2019 (od 19:00 hodin) do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Zde bude drobná změna v obsazení partů, místo Moniky Jägerové vystoupí Lucie Netušilová.

Ph. Glass: Achnaton – The Metropolitan Opera 2019 (zdroj MET)

Přenosy z Met do českých kin
Zásadní dílo soudobého operního repertoáru se poprvé objeví na prknech Met a zároveň i v našich kinech, a to už v sobotu 23. listopadu 2019. Phelim McDermott, který režíroval například velmi úspěšnou Glassovu operu Satjágraha, se do Met vrací s novou inscenací jiného Glassova díla – opery Achnaton, kterou bude ve svém debutu v Metropolitní opeře řídit dirigentka Karen Kamensek. Anthony Roth Costanzo zpívá titulní roli egyptského faraona, který chtěl ve své říši nastolit nové náboženství a přál si, aby lid uctíval jen jediného boha. Ve svém debutu v Met se představí J’Nai Bridges v roli Achnatonovy nevěsty Nefertiti a Dísella Lárusdóttir v roli faraonovy matky, Královny Teje. Inscenace nabízí neobyčejně poutavé vizuální zpracování, k jehož vrcholům patří i umění žonglérů ze souboru Gandini, jejichž pohyby dokonale souznějí s hrou orchestru.

Rádio Classic Praha
Pravidelná Novinka týdne na Classic Praha tentokrát představí další díl projektu „Češi ve Vídni“. Ten zahájila nahrávka čtyř symfonií Leopolda Koželuha, které společnost Naxos vydala v březnu 2017. Dalším významným počinem bylo uvedení a natočení Korunovační kantáty. A nyní je tu ochutnávka z další z Koželuhových kantát – tentokrát je to dílo, které opěvuje císaře Josefa II. Na albu, které obsahuje i duchovní tvorbu Leopolda Koželuha zpívá vedle mezinárodních sólistů i Český chlapecký sbor Boni Pueri. Komorní filharmonii Pardubice diriguje opět Marek Štilec. Ukázka z tohoto CD zazní na Classic Praha v pondělí 18. listopadu 2019 v 10:00 hodin.

Všechny tabulky, v nichž se porovnává nesrovnatelné, jsou vždy z povahy věci relativní. Ostatně, jak už Winston Churchill říkával, „věřím jenom těm údajům, které jsem sám zfalšoval…“ A tak i přehled koncertních sálů, které se na této planetě mohou chlubit nejlepší akustikou, je poněkud sporný. Když jej sestavuje Američan, rozhodně nezapomene na tradiční The Symphony Hall v Bostonu, supermoderní The Walt Disney Concert Hall v Los Angeles a samozřejmě ani na newyorskou Carnegie Hall. Pokud se stejnému žebříčku věnuje Evropan, určitě si vybaví proslulý Musikverein ve Vídni či nedávné vzniklé koncertní síně v Oslu a Kodani. Zajímavé však je, co v žádné, Top Ten zaměřené na akustiku koncertních síní nechybí, ať už dal žebříček dohromady kdokoli kdekoli. Relativně méně známý Konzerthaus z Berlína. Jistě, není tak slavný jako avantgardní sál Berlínských filharmoniků z 60. let minulého století, pro svůj nezaměnitelný tvar přezdívaný Karajanův cirkus. Ale ani tam prý nezní tóny zdaleka tak dobře, jako v půvabné budově, sídlící na náměstí, které je zároveň průsečíkem minulých dějů i křižovatkou berlínské současnosti.

Konzerthaus Berlin (zdroj commons.wikimedia.org/ Ansgar Koreng)

Přitom Konzerthaus původně nevznikl proto, aby v něm zněla hudba. Mělo zde panovat jevištní slovo. A jeho úkolem bylo – mimo jiné – zapudit z náměstí, jehož je tato stavba jednou ze tří dominant, vzpomínku na vojáky. Ti zde totiž předtím sídlili. Jenomže Berlín, tak jako celé Německo, prošel za poslední dvě tři století ohromnými proměnami. Jednou trpkými, podruhé hvězdnými. A to se na vývoji zdejšího Koncertního domu nemohlo nepodepsat. V dobrém i zlém. Sečteno a podtrženo, Konzerthaus si nezaslouží pozornost jen kvůli své skvostné akustice. Je zajímavý i tím, jak ovlivňoval okolní dějiny a zároveň tvořil, psal svou vlastní historii. A právě sem nás zavede Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 18. listopadu 2019 na v 19:00 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu bude ve 47. týdnu ředitel Českého chlapeckého sboru Boni Pueri Pavel Horák.  Český chlapecký sbor Boni Pueri vede v pozici uměleckého šéfa již 23 let a působí v něm od roku 1987. Vystudoval obor hudební výchova a v roce 1999 ukončil doktorské studium oboru sbormistrovství u profesora Jiřího Koláře na pražské Univerzitě Karlově, kde rovněž získal doktorát filozofie. Deset let působil na Katedře hudební výchovy Univerzity Hradec Králové a přednášel obor sbormistrovství pro zahraniční studenty na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Je členem Rotary Clubu Hradec Králové a držitelem ocenění The Paul Harris Award, v roce 2009 byl vyznamenán Stříbrnou medaili 1. stupně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy za dlouholetou pedagogickou a uměleckou činnost a významný přínos v oblasti hudebního vzdělávání a v roce 2017 Pamětní medailí hejtmana Královéhradeckého kraje za významný přínos v oblasti kultury. V letech 2009 a 2012 byl Pavel Horák nominován na Cenu Ministerstva kultury České republiky.

S koncertními skupinami Boni Pueri absolvoval v pozici uměleckého šéfa od roku 1996 četná profesionální turné – Evropa, USA, Japonsko, Jižní Korea, Hong Kong, Čína) a účastnil se významných festivalů. Je spoluorganizátorem Světového setkání chlapeckých a mužských sborů 2004 a 2008 v Hradci Králové. Jeho žáci účinkovali jako sólisté v operních či oratorních představeních. Nastudoval a provedl jako dirigent Bachovy Matoušovy pašije, které se v Holandsku dočkaly více než 50 repríz. V České republice je provedl v Rudolfinu v roce 2018 s Českou filharmonií. Se svými žáky nastudoval a provedl celý triptych Responsorií Jana Dismase Zelenky, Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha, Mesiáš Georga Friedricha Händela nebo Requiem Wolfganga Amadea Mozarta, podílel se na znovuobjevení díla Jana Křtitele Vaňhala a Václava Jana Tomáška a stál u zrodu premiérových nahrávek děl českých barokních autorů Pavla Josefa Vejvanovského a Jana Dismase Zelenky. V Českém chlapeckém sboru Boni Pueri je garantem muzikologického projektu společnosti ArcoDiva Prague Češi ve Vídni (dílo Jana Václava Stamice a Leopolda Koželuha).  Pravidelně provádí i díla současných autorů (ve světové premiéře dílo Hlasy světla Roberta Jíši v unikátním audiovizuálním projektu nebo Requiem Aleše Březiny s Ivou Bittovou a Vojtou Dykem za doprovodu orchestru Musica Florea). Pořad má premiéru v úterý 18. listopadu v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je dirigent a aranžér Václav Hybš. Václav Hybš se narodil v Polici nad Metují. Prvním hudebním nástrojem, na který se učil hrát, byl klavír v sedmi letech. V deseti letech začal ještě studovat hru na housle, ale jen krátkou dobu. Ve dvanácti letech začal hrát pod dohledem dědečka na trumpetu a v patnácti letech (v roce 1950) byl přijat na konzervatoř, hlavní obor trubka. Konzervatoř absolvoval úspěšně v roce 1955.

První angažmá měl již v době studií v různých hudebních tělesech, následovala angažmá v Lázeňském orchestru v Poděbradech, v Orchestru Zdeňka Bartáka, Orchestru Ladislava Bezubky, Orchestru Kamila Hály a Josefa Posledního. V té době již aranžoval skladby pro různé orchestry. V roce 1960 založil Karel Krautgartner Taneční orchestr československého rozhlasu, kam Václav Hybš nastoupil jako člen orchestru a působil tam až do roku 1969. V letech 1962 až 1964 v divadle Rokoko vznikl samostatný orchestr Václava Hybše a když po roce 1969 Václav Hybš z Tanečního orchestru československého rozhlasu odešel, rozšířil jej a začal působit na populární scéně vedle orchestrů Karla Vlacha, Tanečního orchestru československého rozhlasu, Gustava Broma. Pro svůj orchestr i sólisty také aranžoval všechny skladby, které společně uváděli. V těchto letech začala i stálá spolupráce s televizí, rozhlasem, Supraphonem. Jako první začal spolupracovat i s umělci takzvané vážné hudby, a především s houslistou Josefem Sukem natočil tři LP, které pronikly na trh západní Evropy, ale i Ameriky a Japonska. Jako první začal pořádat vánoční koncerty s vánočními písněmi a koledami. Orchestr působil také v zahraničí, například v pařížské Olympii, v Montrealu, turné po Švýcarsku, Sovětském svazu, v Německu, v Rakousku (zejména na plesech vídeňských filharmoniků – naposled v roce 2002). Natočil řadu LP, CD a MK, které byly vydávány u nás i v zahraničí. Obdržel Zlatou desku od firmy Supraphon za dva miliony prodaných nosičů, Zlatou desku od firmy Edit za nejprodávanější vánoční LP, CD a MK České vánoce a Zlatou desku od firmy Multisonic za Zlaté hity operety. Od devadesátých let, kdy vystoupil z Pragokoncertu, funguje pod svojí agenturou. Více o sobě a své oblíbené hudbě prozradí v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 21. listopadu 2019 v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]