Týden s hudbou (86)

Co přinese tento týden
Praha

Bezprostředně před vánočními svátky, v pondělí 22. prosince, se mohou návštěvníci koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu zaposlouchat do Sukovy Serenády Es dur, Mozartova Koncertu C dur pro flétnu a harfu se zahraničními sólistkami Jae-A Yoo a Marie-Pierre Langlamet, první harfistkou orchestru Berlínských filharmoniků, a také do skladby Missa brevis pastoralis od Jiřího Pavlici, která se z podnětu dramaturgie Symfonického orchestru Českého rozhlasu dočkala přepracování pro symfonický orchestr. Sóla zazpívají Markéta Halířová a Roman Janál, spoluúčinkuje Český filharmonický sbor Brno, diriguje Marek Šedivý. Přímý přenos koncertu vysílá od 19.30 hodin Český rozhlas – Vltava.

V pondělí 22. prosince uzavře Juan Diego Flórez své evropské turné, jehož repertoár vychází z jeho posledního alba L’Amour (Decca 2014). Jednačtyřicetiletý peruánský tenorista zavede i pražské publikum do operní Francie devatenáctého století.Díky unikátnímu nálezu dobového tisku připravil Ensemble Inégal rekonstrukci písňového cyklu Adama Václava Michny Loutna česká. Ensemble Inégal vystoupí v úterý 23. prosince v Rytířském sálu Velkopřevorského paláce pod vedením Adama Viktory. Zpívat budou Gabriela Eibenová a Daniela Čermáková, průvodní slovo bude mít objevitel Michnova tisku Petr Daněk.

Jako každým rokem na Boží hod vánoční vás zve Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK do kostela sv. Šimona a Judy. Ve čtvrtek 25. prosince zde již tradičně zazní Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby – při této příležitosti s podtitulem „cum populo“, tedy se zpívajícím publikem. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dirigentem Jaroslavem Brychem, sólisty a smíšeným sborem vytvoří hudební „kostru“ provedení známé české vánoční mše, příchozí posluchači dostanou při vstupu do sálu noty a mohou se zpěvem zapojit do všech sborových částí. Velmi slavnostní vánoční atmosféru slibuje i další koncert FOK, pořádaný  opět v kostele sv. Šimona a Judy, tentokrát na druhý svátek vánoční – v pátek 26. prosince. Program svatoštěpánského koncertu oslavuje Ježíšovo narození dvěma Bachovými vánočními kantátami a vánoční verzí jeho slavného Magnificat. Ta spočívá ve vložení německých slok s připomenutím betlémského příběhu do původního latinského textu.

Na neděli 28. prosince Collegium Marianum spolu s loutkohereckou divadelní společností Buchty a loutky připravilo představení České Vánoce – originální „pastýřské hry“ se zpěvy a loutkami a s vánoční tématikou.

Regiony
Také Národní divadlo moravskoslezské nabízí svým divákům během adventu i vánočních svátků představení na toto období zacílená. Sérii letošních „zimních“ představení odstartoval pohádkový balet Louskáček. Patří ke stálicím klasického i neoklasického repertoáru baletních souborů, i tak ale jeho obliba u dětských i dospělých diváků stále vzrůstá. Ostravský balet nabídne v průběhu Vánoc velkým i malým divákům také klasickou baletní pohádku na motivy bratří Grimmů Sněhurka a sedm trpaslíků. Klasickými tituly potěší vánoční publikum také operní soubor, který během svátků uvede La traviatu, Prodanou nevěstu a Nabucca.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Divácky nejúspěšnější český muzikál Dracula se příští rok vrátí na Slovensko, oznámili pořadatelé chystající jeho nové nastudování. V zemi pod Tatrami jsou zatím naplánována tři megapředstavení, z toho jedno pod širým nebem. Oproti původní verzi, která měla premiéru v roce 1995 a kterou na Slovensku zhlédly desítky tisíc diváků, se nastudování nové dočká několika inovací. V titulní roli se představí Daniel Hůlka v alternaci s Marianem Vojtkem.

Praha
Představení v rozšířené verzi zvané „de luxe“, které Cirk La Putyka uvedl od pondělí v celkem pěti reprízách v prostoru Jatka78, ukončilo téměř dvouměsíční zkušební provoz této scény budované v halách č. 7 a 8 Holešovické tržnice. Prostor má sloužit projektům nového cirkusu, tance a divadla v režii souboru Cirk La Putyka, který jeho vznik inicioval. V představeních vystoupili všichni členové souboru a zahraniční akrobaté.Nová scéna pražského Národního divadla uvedla 17. prosince v premiéře dvě opery Dmitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. Praha je teprve čtvrtou metropolí, kde nedokončená opera Orango z roku 1932 komponovaná pro moskevské Velké divadlo k patnáctému výročí Říjnové revoluce zazněla, a to v původní verzi bez pozdější orchestrace. Libreto opery Orango v žánru sci-fi vypráví o pseudovědeckém experimentu, jehož cílem je polidštění opice. Rukopisný fragment partitury byl objeven teprve v roce 2004. Antiformalistický jarmark pro čtyři mužské hlasy je groteskním protestem proti vládě hlupáků a v České republice byl již několikrát proveden. Šostakovič si zde utahuje například ze Stalina či obávaného obhájce socialistického realismu Andreje Ždanova.Vyvrcholením akcí ke stému výročí narození divadelního a filmového režiséra Alfréda Radoka, který po sobě zanechal výraznou stopu i v opeře, byl středeční večer v pražském Divadle Archa. Zahájila ho scénická reportáž o jeho životě a díle v režii Hany Burešové a v podání herců z Divadla v Dlouhé. Večer pak pokračoval projekcí fragmentu záznamu inscenace Hra o lásce a smrti z roku 1964 v Městských divadlech pražských a debatou s pamětníky.

Slavnostním koncertem v pražské O2 areně ve středu večer skončil mezinárodní projekt Rok české hudby. V ryze českém repertoáru poskládaném převážně z nejznámějších operních árií vystoupili slovenský tenorista Miroslav Dvorský, sopranistky Ana María Martínez z Portorika a Eva Urbanová a basbarytonista Adam Plachetka. Celoroční projekt Rok české hudby propagoval více než čtyři tisíce akcí s českou hudbou v tuzemsku i zahraničí. Pěvce ve středu doprovodilo zvláštní symfonické těleso. Vzniklo jen pro tuto příležitost ze členů Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky a České filharmonie, a to za řízení Jakuba Hrůši. I ten patří k výrazným interpretům české klasiky. Původně měl místo tenoristy Dvorského vystoupit jeho mexický kolega Ramón Vargas. Rok české hudby oficiálně zahájila 1. ledna Česká filharmonie koncertem v pražském Rudolfinu. Myšlenka projektu vznikla již v roce 1924. Letopočty zakončené čtyřkou jsou tradičně vnímány nejen v Česku, ale i v zahraničí jako takzvané roky české hudby. Záštitu nad projektem převzali dirigent Simon Rattle a jeho manželka, mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Nejvyšší kontrolní úřad tvrdí, že ministerstvo kultury u dotací na kulturní aktivity nevytvořilo rovné podmínky pro žadatele a v některých případech také nedodrželo vlastní pravidla pro poskytnutí peněz. Kontroloři zjistili nedostatky u dotací za patnáct a půl milionu z prověřovaných víc než osmdesáti milionů korun. Chyby byly také na straně příjemců peněz. Nejvyšší kontrolní úřad prověřil dotace poskytnuté v letech 2011 až 2013 celkem devatenácti příjemcům na osmdesát dva projektů. Kvůli nedostatkům úřad podal v osmi případech oznámení finančnímu úřadu o podezření na porušení rozpočtové kázně.

Hudební komedii s objevem, jenž souvisí se vznikem opery Kouzelná flétna, připravuje pražské Studio Ypsilon, které letos završilo oslavy padesátého výročí své existence. Autoři Wolfgang Amadeus Mozart a Jan Schmid v něm prozradí, jak to tenkrát bylo a kdo za vším stál, kdo nejspíš vyprovokoval slavného skladatele k napsání několika nezapomenutelných uměleckých hitů. Premiéra inscenace s názvem Sežeňte Mozarta! se uskuteční 18. ledna 2015. Představení bude do jisté míry navazovat na dřívější inscenaci Ypsilonky Mozart v Praze, ve které hudebního skladatele představoval Jan Jiráň. Ten se objeví v téže roli i v inscenaci Sežeňte Mozarta!, tentokrát však v lidovém divadle Na Vídeňce, kde se děj odehrává. Jeho ředitele a postavu Papagena hraje a zpívá Jiří Korn, hlavním pěveckým spoluhráčem mu bude Roman Janál jako Sarastro. Jeho protivnici Královnu noci ztvárňuje Jana Synková. Záhadného muže, inspirátora a improvizátora díla, jistého Giesecka hraje Oldřich Navrátil.Ředitel Národního divadla Jan Burian oznámil, že do vedení baletního souboru jmenuje prvního sólistu Stuttgartského baletu Filipa Barankiewicze. Soubor převezme v sezoně 2017/2018 po Petru Zuskovi, který tu působí od roku 2002. Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě. V roce 1986 tam začal studovat na Státní baletní škole. V roce 1995 zvítězil v Národní baletní soutěži v Polsku a díky grantu Nurejevovy nadace získal stipendium na Akademii klasického tance Mariky Besobrasové v Monte Carlu. V roce 1996 nastoupil angažmá do Stuttgartského baletu, kde v roce 2000 získal statut prvního sólisty. Vytvořil řadu klasických rolí, mimo jiné Prince v Labutím jezeře nebo Lenského v Evženu Oněginovi. Je držitelem Ceny Václava Nižinského a vítězem dalších baletních soutěží. Vystupuje na předních baletních scénách po celém světě. Českým divákům se představil například v září 2003 jako Petruchio v baletu Zkrocení zlé ženy v Národním divadle.V pražském Obecním domě v sobotu vystoupilo americké vokální kvarteto The New York Voices. Držitelé prestižního ocenění Grammy představili na vyprodaném koncertu vánoční repertoár ze svého zatím posledního alba Let it Snow. Doprovodil je Český národní symfonický orchestr.

Česká vlastenecká píseň Kde domov můj, dnešní česká hymna, poprvé zazněla ve Stavovském divadle v Praze před sto osmdesáti lety, 21. prosince 1834, kdy zde měla premiéru hra Josefa Kajetána Tyla s hudbou Františka Škroupa Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka. Získala popularitu a lidé ji spontánně vzali za svou. První sloka písně se pak po vzniku Československa v roce 1918 stala součástí státní hymny (spolu se slovenskou částí Nad Tatrou sa blýska). Jedním ze sedmi státních symbolů zůstala i po vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Nynější hymnu upravuje zákon z roku 1993 o státních symbolech České republiky. Ovšem do roku 1998 se vlastně hrála v rozporu se zákonem. Až tehdejší novela napravila chyby i odlišnosti v melodii a slovosledu. Jednoznačně stanovila podobu, tedy text a notový záznam státní hymny, včetně jisté rarity. Možná asi jako jediná na světě začíná totiž česká hymna pauzou. Občas se v médiích řeší i to, že se v textu zpívá o české zemi, nikoli o českých zemích, kam patří i Morava a Slezsko. Padají třeba i návrhy, zda místo otázky „Kde domov můj“ nezpívat lépe „Zde domov můj“. V dobách dvoudílné československé hymny tento spor vtipně vyřešil brněnský básník Jan Skácel, jenž považoval za moravskou hymnu pomlku mezi českou a slovenskou částí hymny.

Ve věku devadesáti let zemřel v neděli ráno v Praze dlouholetý přední sólista Opery Národního divadla v Praze a držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství tenorista Zdeněk Švehla. Patřil k předním českým tenoristům druhé poloviny minulého století, v českých poměrech nedostižné byly zejména jeho interpretace mozartovských rolí.

Regiony
Národní divadlo moravskoslezské nastudovalo poprvé operu Gaetana Donizettiho Marie Stuartovna. Premiéra se uskutečnila ve čtvrtek 18. prosince. V titulní roli Marie Stuartovny se představila sólistka ostravské opery a dvojnásobná držitelka Ceny Thálie sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Roli anglické královny Alžběty I. vytvořila jako host sólistka Německé opery v Berlíně slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová. Dále účinkují Alessandro Luciano, Erika Šporerová, Jakub Kettner, Martin Gurbaľ a další.

Liberecké divadlo F. X. Šaldy nabídlo v pátek večer ve světové premiéře operu Legenda o Kateřině z Redernu. Dílo Sylvie Bodorové bylo komponováno přímo pro liberecký operní soubor, vzniklo k loňskému stotřicátému výročí otevření novorenesanční budovy Šaldova divadla. Libreto zpracovává období konce vlády císaře Rudolfa II. až po dobu po Bílé hoře. Hlavní hrdinkou příběhu je hraběnka Kateřina z Redernu, která na přelomu šestnáctého a sedmnáctého století pozvedla liberecký region. V opeře dostal nezvyklý prostor balet libereckého divadla, i proto byla choreografie opery svěřena šéfce baletu Aleně Peškové. Dirigentské taktovky se ujal Marek Štilec, syn Bodorové. Autorem výtvarného zpracování scény a kostýmů je Aleš Valášek. Kateřinu z Redernu ztvárnila sólistka liberecké opery Lívia Obručník Vénosová, alternovat ji bude sólistka opery Státního divadla v Košicích Lucie Kašpárková. Syna hraběnky Kryštofa ztvárnil Michal Bragagnolo, superintendanta Martina Nusslera Jiří Kubík a Albrechta z Valdštejna Luboš Skala.Evropskou sezonu divadla a tance, která je součástí projektu Plzně jako Evropského hlavního města kultury, zahájí 22. ledna belgický soubor Les SlovaKs za doprovodu Plzeňské filharmonie, oficiálně oznámili pořadatelé. Večer s divadlem nebo tancem na špičkové evropské úrovni bude v Plzni na programu téměř každý měsíc po celý rok a postupně se představí soubory jako Les Ballets Bubeníček, Sasha Waltz and Guests, Cirk La Putyka nebo DaeMen.

Jubilejní sedmdesátá sezona zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů bude patřit zejména samotnému orchestru. Těleso letos odehrálo mimo jiné i prestižní evropské turné s mexickým tenoristou Rolandem Villazónem, které zahájilo koncertem ve Zlíně. V příštím roce se však záměrně s podobným známým sólistou nepočítá, aby jubilejní sezona akcentovala výkony zlínských filharmoniků.

Výročí
Před 190 lety, 24. prosince 1824 se narodil německý skladatel, publicista, básník a překladatel Peter Cornelius (zemřel 26. října 1874). Jeho asi nejvýznamnějším dílem je Stabat Mater pro sóla sbor a orchestr. 

Před sedmdesáti lety, 27. prosince 1944 zemřela přední americká skladatelka a klavíristka Amy Beach (narozena 5. září 1867).

Foto archiv, Hana Smejkalová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat