Týden s tancem
420PEOPLE přesouvají projekt POPRVÉ A NAPOSLEDY na nové „magické“ datum 4. 4. 2022 ve 20:22 v La Fabrika
„Těšili jsme se na premiéru jako už dlouho ne a bohužel nám není přáno. Zasáhl nás covid, se kterým bychom si snad do úterý poradili, ale hlavně se zranil jeden z našich tanečníků,“ napsal soubor na svém facebookovém profilu. Zatím ještě zůstávají ve hře předpremiérová uvedení 24. a 27. února.
„Prvotřídní restaurace, velkolepá tančírna i tajů-plný prostor, který už dlouho čeká na otevření… Vintage hits, oslava 60. a 70. let, číšníci v tančírně, tanečníci v restauraci, herci mezi diváky, živá kapela, ale především nečekaní a tajemní hosté. To vše a mnohem více na vás čeká pod rouškou tmy s lahví vychlazených bublinek! Na místo, kde se vše odehraje „POPRVÉ A NAPOSLEDY“, nikdy nezapomenete, to vám garantuji!“ vzkazuje Václav Kuneš, choreograf a režisér inscenace a umělecký ředitel souboru současného tance 420PEOPLE.
Hrají a tančí: Tanečníci 420PEOPLE, Jakub Prachař, Dana Batulková, Jan Maxián, Vojtěch Dyk (host večera), Marek zelinka, Anna Polívková, loutkař Jiří Zeman & loutka Anton.
Více informací na: www.420people.org a www.lafabrika.cz/1462/program/poprve-a-naposledy-predpremiera-21-02-2022-19-30
420PEOPLE jsou soubor současného tance, který patří už 14 let k tomu nejlepšímu, co česká taneční scéna nabízí. Založili ho Václav Kuneš a Nataša Novotná po návratu z jednoho z nejprestižnějších světových souborů tanečního divadla – Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána. Společná vize vybudovat v Praze svůj vlastní soubor současného tance dala vzniknout značce 420PEOPLE, která v sobě má vepsanou českou telefonní předvolbu a v současné době působí na české i mezinárodní divadelní a taneční scéně. Soubor 420PEOPLE je spojením moderní interpretační úrovně, profesionality, výjimečné originality, promyšlené hravosti a odvahy. Ve svém novém studiu Maiselovka v centru Prahy pořádá také v současnosti pohybové workshopy a lekce pro veřejnost. Více www.420PEOPLE.org
Miřenka Čechová chystá divadelní dramatizaci knižního bestselleru Baletky
Divadelní soubor Spitfire Company uvede ve středu 23. února od 20 hodin v Paláci Akropolis premiéru dramatizace stejnojmenné knihy Baletky režisérky, tanečnice a spisovatelky Miřenky Čechové. Na rozdíl od hybridních onlinových metaBaletek, které reagovaly na vlnu emocí způsobených vydáním autobiografického románu z prostředí taneční konzervatoře v 90. letech, sledují Baletky příběh zaslepené lásky a oddanosti k systému, jehož cílem je předělat lidskou bytost do formy výkonného produktu. Představení přináší ponor do duše dívky bojující proti manipulaci, teroru a ztrátě vlastní identity černým humorem a dětskou naivní anarchií.
Multimediální scénický projekt Miřenky Čechové sleduje za doprovodu bizarního a absurdního humoru, filmu, animace, živé hudby a v neposlední řadě baletu, člověka zmítaného strachem, destrukcí a zaslepenou poslušností, slibuje produkce inscenace: „Pečlivé propojení všech složek se odehrává na pozadí surreálných, fyzicky expresivních obrazů a výtvarných objektů, které představují univerzálně platné fenomény manipulace a teroru. Je rebelie jediné východisko, jak se utkat se svíravým diktátem zkostnatělé instituce a nesnesitelnou nesvobodou?“
„Kniha zachycuje syrový popis reality z pozice rebelující puberťačky. To, co následovalo po jejím vydání, zachycuje má intimní zpověď v metaBaletkách. Připravované divadelní Baletky hledají cesty, jak neztratit samu sebe, nenechat se zmanipulovat a neuvěřit tomu, v co vás systematicky nutí. Tedy v nulovou sebehodnotu. Zamýšlím se v nich nad tím, zda pomyslné schody k baletnímu snu vedou vzhůru ke svobodě, anebo naopak dolů, do propasti absurdní lidské prázdnoty. A jelikož je to často humor, který nás zachraňuje před zoufalstvím a depresí, nahlížím na tento příběh skrze optiku léčivého smíchu,“ prozrazuje Miřenka Čechová.
Miřenka Čechová ve svých představeních ráda pracuje s výraznou vizuální a hudební složkou. K výtvarné spolupráci tentokrát přizvala malířku a sochařku Evu Matoušovou, která je autorkou scénografie a metaforických objektů. O hudební doprovod se stejně jako v metaBaletkách postará DJka Mary C a skladatel Martin Tvrdý, s nímž Čechová vytvořila oceňované představení Miss AmeriKa.
Premiéru Baletek uvede Palác Akropolis 23. února, následují reprízy 24. února (v rámci festivalu Malá inventura), 15. března a 8. května.
Miřenka Čechová je jednou z nejvýraznějších představitelek tanečního a fyzického divadla, působí jak v Česku, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy v oboru klasický balet vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo). Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium na American University ve Washingtonu, D.C. Jako autorka a performerka má na svém kontě více než 20 celovečerních inscenací, jež mnohá, většinou autorská, získala významná zahraniční ocenění, např. S/He is Nancy Joe, The Voice of Anne Frank, Antiwords, Miss AmeriKa. Jako režisérka a choreografka vytvořila mnoho celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích, např. Sniper’s Lake (v koprodukci s Baerum Kulturhus v Norsku), Krevety á la Indigo (podpořené rezidencí v Brollin Schlos v Německu), FAiTH (podpořené rezidencí v Atlas Performing Art Center ve Washingtonu, D.C.), Vernisáž (v produkci New Music Theater ve Washingtonu, D.C.), Vivisectic (v Center for Performance Research v Brooklynu a v Gibney Dance, New York), Konec člověka/ Doba z druhé ruky, Zeď aneb Jak jsem vyrůstal za železnou oponou a další. Mezi její operní režie patří např. produkce Opera and the French Revolution, pro niž byla oslovena americkým barokním orchestrem Opera Lafayette a která byla uveden v Rose Theater v Lincoln Center, New York. Věnuje se též pedagogické činnosti, přednášela na několika amerických univerzitách a nepravidelně vede předmět Autorská tvorba na HAMU. Je spoluzakladatelkou divadelních skupin Spitfire Company a Tantehorse a mezinárodního festivalu Nultý bod. V neposlední řadě je autorkou dvou knih – Miss AmeriKa a Baletky.
Představuje se 3. ročník Konzervatoře Duncan centre s večerem pod názvem Tvorba
Konzervatoř Duncan centre tento program uvádí jako premiéru ve čtvrtek 24. února a reprízu v pátek vždy od 19 hodin v divadle DC v Braničké ulici. Ve 3. ročníku mají studenti zadání pracovat ve dvojicích na duetech. Od září je vedli Kristýna Lhotáková a Láďa Soukup. Přistoupili k tomu, jak je jejich zvykem – vedli studenty k velmi osobnímu, autentickému projevu. Výsledné duety jsou základem pro práci na jednotném tvaru, který už mají Kristýna s Láďou po choreografické, režijní a dramaturgické stránce ve svých rukou.
Ladislav Soukup studoval historii umění na FFUK v Praze. Kristýna Lhotáková vystudovala Konzervatoř Duncan centre a absolvovala stáž na Folkwang Hochschule v Essenu. Společně založili kapelu Kopir Rozsywal Bestar. Vytvořili představení Venuše s Rubikovou kostkou (1999), za kterou získali 3. místo na mezinárodní soutěži Aerowaves a 1. cenu na festivalu Současného umění v australském Perthu, představení Trans IT! (2000), Deky (2001), Otázka pro příští rok (2001) Labuť (2002), Osoby a obsazení (2004), v Mexiku The Name of the Game (2006), a v New Yorku Beethoven Live (2008).
Kontakt pro vstupenky: [email protected]
Premiéra v Ponci Zero etc.: Můžeme si vyprávět krásné příběhy, i když čelíme katastrofě?
„Mami, až vyrostu, budou v oceánech pořád ryby?“ Na tuto a mnohé jiné otázky své osmileté dcery Thelmy maminka, choreografka a performerka Cécile Da Costa nezná odpověď. Protože v době selhávajících paradigmat je těžké si představit budoucnost. Ale obě mohou začít prozkoumávat bod nula, kde je nekonečný prostor tvarů, linií, dimenzí. V tom jim pomáhá performer Lukáš Karásek.
Autorská inscenace Cécile Da Costy vznikla v době covidového lockdownu, kdy se musela zastavit a jen pozorovat. Začala přemýšlet o budoucnosti a neznámých vyhlídkách: Když se podíváme před sebe, vidíme možný kolaps naší společnosti nebo dokonce civilizace? Zastavil by tento kolaps očekávanou budoucnost nebo by otevřel nekonečné množství dalších? Neexistuje žádná odpověď, jen další otázky.
Jak se spolupracovalo mamince s dcerou? Cécile dodává: „Není to úplně poprvé, co Thelma vystupuje na jevišti – v šesti letech hrála jedno představení s Lenkou Tretiagovou. Ale je to poprvé, co je zapojena do většího projektu a na jevišti je jediné dítě. A musím říct, že tím procesem prochází opravdu velmi dobře a tvrdě pracuje. Jenom někdy nechápe, proč bychom měli takhle tvrdě pracovat. Já hlavně musím dávat pozor, abych na ni netlačila, aby nepřekročila své limity, protože to by nebylo dobré ani pro ni, ani pro nás. Takže musím naslouchat jako režisérka i jako matka a balancovat tyto dvě polohy. Nicméně musím říct, že jsem na ni hrdá, protože je velmi zodpovědná a dává do toho hodně. Moc doufám, že si den premiéry užije.“
Na otázku, zda má Thelma také nápady, odpovídá: „Velmi často má nápady a pak to přebírá a chce režírovat. Říká mi, co bych měla dělat a kde bych měla být, což je většinou velmi vtipné, ale někdy ji musím zastavit.“
Představení vzniklo v produkci ProFitArtu s podporou koproducenta – divadla Ponec. Hovoří se v něm česky, francouzsky a anglicky. Pro plnohodnotný umělecký zážitek není třeba ovládat všechny tři jazyky, postačí okrajová znalost alespoň jednoho. Inscenace je primárně určená pro dospělé, ale je i vhodná pro rodiny s dětmi od 8 let.
Cécile Da Costa je zpěvačka, performerka a choreografka francouzsko-portugalského původu žijící v Praze. Vystupovala v představeních divadla Farma v jeskyni, jehož byla pět let členkou. Nyní působí již několik let jako performerka a choreografka Spitfire Company. V Čechách, Francii, Polsku nebo Řecku vede workshopy fyzického divadla. Ve své práci hledá „hlasy, které mohou pohybovat tělem a těla, která mohou pohybovat hlasem“. Za své sólové představení Vypravěč v režii Petra Boháče získala ocenění Tanečnice roku 2018 nebo nominaci Total Physical Award na Edinburgh Fringe Festival 2017. Její první autorskou inscenací je sólo Roselyne (2019), kterou evropská platforma Aerowaves vybrala mezi dvacet nejzajímavějších počinů mladých tvůrců tance a pohybového divadla pro rok 2021.
Produkční platforma ProFitArt byla založena v roce 2012 Šárkou Pavelkovou a Josefem Neufusem. Její zaměření je zejména na oblast nezávislého nonverbálního, fyzického a současného tanečního divadla. Mezi spolupracovníky se vystřídalo mnoho významných již etablovaných umělců, ProFitArt však poskytl prostor i pro choreografickou či režijní tvorbu začínajících umělců, mezi něž se zařadili Alexandr Volný (CZ), Lukáš Lepold (CZ), Cécile Da Costa (FR), Marta Sobotková (CZ) nebo Martin Talaga (SK).
Cirk La Putyka připravuje na rok 2022 dvě premiéry i novou verzi představení Cesty
Soubor Cirk La Putyka připravuje na rok 2022 do prostoru pražských Jatek78 premiéry dvou nových představení nazvaných Boom a Senses a do šapitó Azyl78 novou verzi velkolepého představení Cesty. Na repertoáru zůstávají inscenace Up End Down, Biograf, Kaleidoscope a novinka z loňského roku Runners, která vyrazí také na domácí a zahraniční turné. Soubor se pražskou derniérou naopak rozloučil již v únoru s inscenací Isole, v březnu derniérou s Batacchiem a v listopadu s Honey.
„Samozřejmě všichni doufáme, že po dvou letech koronavirových opatření se vrátíme k ´normálnímu´ fungování souboru a obecně živé kultury. Nevracíme se ale v přemýšlení o nových projektech zpět, naopak využijeme zkušenosti z řady netradičních akcí a večerů, které jsme za ty dva roky realizovali,” říká na úvod principál souboru Rosťa Novák ml. „Zároveň se dle vzoru fungování novocirkusových souborů ze zahraničí budeme letos snažit optimalizovat celoroční repertoár – vedle dvou premiér postupně derniérovat starší inscenace,” dodává.
Příprava obou nových inscenací probíhá již nyní. V inscenaci Boom s premiérou v září 2022 na Jatkách78 v režii Rosti Nováka ml. bude účinkovat nejmladší generace herců, tanečníků a akrobatů od 14 do 32 let sdružená v dlouhodobém projektu Cirku La Putyka nazvaném Young Blood. „Jsou to lidé, kteří nevystudovali žádnou novocirkusovou univerzitu. Je to skupina lidí, kterou jsme během covidu začali sami vzdělávat a vychovávat v cirkusovém umění. Oplývají neuvěřitelnou energií, entuziasmem, nadšením, chutí a talentem,” zdůrazňuje Novák. Představení Boom má ukázat výbuch pozitivní energie jedné generace, bude určeno jejich vrstevníkům, kteří by do divadla třeba nikdy cestu nenašli. „Cirkusové umění, pohyb a jeho opravdovost se stanou jedním ze základních výrazových prostředků. V tuto chvíli nás ale nezajímá, co kdo bude na jevišti dělat za techniku, nyní nás nejvíce zajímá téma. Chceme ho pochopit, rozvinout a třeba přinést na něj nějaký nový pohled,” doplňuje Novák.
V prosinci 2022 bude mít na Jatkách78 premiéru inscenace Senses, s níž se do Cirku La Putyka vrací po čtyřech předchozích představeních Isole, Batacchio, Slapstick Sonata a Kaleidoscope finský režisér Maksim Komaro. „Můžete se těšit na pestrý mix kabaretu, cirkusu a abstraktní fyzické komedie. Představení bude založeno na podrobném zkoumání tradičního a současného cirkusu, i poctám slavným cirkusovým umělcům minulosti,” říká Komaro.
Vedle dalších projektů Cirk La Putyka a režisér Rosťa Novák ml. připravují novou verzi velkolepého představení Cesty, které bude uvedeno celkem šestnáctkrát od 23. dubna do 8. května 2022 opět v šapitó Azyl78. Diváci se budou moci opět těšit na vrcholný nový cirkus plný akrobacie, žonglování, tance a náročných čísel s velkolepou scénou a živou hudbou. Uvidí přes 35 herců, akrobatů, tanečníků a hudebníků. Zažijí představení inspirované jak historií tradiční cirkusové rodiny Kludských, aktivitami souboru Cirk La Putyka v době koronaviru, tak i jeho minulostí a současností. Více informací o Cirku La Putyka a program představení najdete na www.laputyka.cz.
OPEN CALL: březnový Pedagogický seminář s Jeanem-Christophem Paré (FR)
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA a HAMU pořádají master class pro choreografy a pedagogy s akreditací MŠMT. „Napětí mezi skupinou a jednotlivcem“ je téma letošního Pedagogického semináře určeného všem tanečním tvůrcům – choreografům i pedagogům se zájmem o další rozvoj svých kompetencí a poznávání nových metod a přístupů k taneční tvorbě a kreativní výuce.
Jak se můžeme dynamicky pohybovat mezi „my“ a „já“ aniž bychom je kladli do opozice, ale naopak mezi nimi vytvářeli dialog? Téma i pojetí semináře vychází konceptu stáže Francouzské taneční federace (Fédération Française de Danse – FFD). „Je nám ctí, že tento koncept můžeme přinést i do českého prostředí. Renomovaný francouzský pedagog, choreograf a tanečník Jean-Christophe Paré se opět vrací do ČR, aby společně s účastníky hledal odpovědi na klíčové otázky při vytváření choreografie,“ dodávají organizátoři. Překlad je zajištěn.
HARMONOGRAM:
pá 18/3: 16–19h
so 20/3: 10–17h
ne 21/2: 9:30–15h
KDE:
HAMU, Malostranské nám. 13, Praha 1
CENY:
dospělý tarif = 2 800 Kč / 2 200 Kč *)
student zvýhodněný tarif = 1 400 Kč / 1 100 Kč *)
*) Zvýhodněné tarify při platbě do 4. března 2022
Studenti a pedagogové HAMU zdarma – počet omezený, nutná registrace!
PŘIHLÁŠKY: Do 10. 3. v on-line formuláři: https://bit.ly/3p5Cp3s
Společně s potvrzením přihlášky obdržíte i pokyny k úhradě kurzovného. Více informací najdete na:
https://www.se-s-ta.cz/akce.php?sesta-pro-profesionalni-rozvoj&open-call-pedagogicky-seminar
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]