Týden s tancem

420PEOPLE v novince Why things go wrong vykreslí amorální chování jedinců
Nová inscenace souboru 420PEOPLE v choreografii Sylvy Šafkové v podání dvojice tanečníků Michala Heribana a Viktora Konvalinky prozkoumá prostřednictvím současného tance téma eticky problematického charakteru. Why things go wrong, vytvořené speciálně pro prostor Studia Maiselovka, bude mít premiéru v sobotu 11. a v neděli 12. března od 19:30 hodin.
Každý zažil situaci, kdy se vše vyvíjelo správným směrem, až se to najednou celé pokazilo. Někdy za to může prostě jen náhoda, někdy za to ale může konkrétní osoba. Tu jsme pak schopni nazývat všemi možnými nelichotivými přízvisky. Jedním takovým slovem a jedním z typů takových osob je člověk, kterého můžeme označit anglickým výrazem „asshole“. Specifické vlastnosti „asshole“ zkoumá a definuje ve své knize Assholes: a Theory, kterou je představení Why things go wrong volně inspirováno, profesor filosofie na Harvardu Aaron James. James v ní uvádí i základní definici „asshole“. Jde o osobu, která si zpravidla systematicky nárokuje používání zvláštních výhod v mezilidských vztazích na základě zakořeněného pocitu oprávněnosti, který ji imunizuje proti stížnostem ostatních. Je to osoba, která se chová bezohledně, aniž by si důsledky svého chování vůbec uvědomovala.
„Samotná skutečnost, že takzvaní ‚assholes‘ mohou být předmětem seriózní filosofické studie, je samo o sobě poměrně neotřelá. Zvolit si takové téma jako inspiraci pro choreografii je možná až trochu bláznivé, avšak za mě velmi aktuální,“ říká choreografka Sylva Šafková a dodává: „Nebezpečí, které ,assholes’ představují, je zejména v tom, že pokud nejste jejich chováním přímo postiženi, mohou vám připadat jako báječní lidé, které budete podporovat a přitom přehlížet následky jejich chování pro ostatní. Inscenace se tak svým námětem v širším chápání dotýká závažného tématu zla v jeho nejběžnější, ale nenápadné podobě.“
Představení využívá mluveného slova jak ke sdělení obsahu, tak i jako substituci hudebního doprovodu. Vedle hudebních skladeb se tak prostorem rozezní i věty, na které volně reaguje choreografie v podání tanečníků Michala Heribana a Viktora Konvalinky.

Nominace na cenu Jihočeská Thálie za rok 2022 jsou známy. Slavnostním večerem provede taneční uskupení Dekkadancers
Odborné poroty rozhodly o nominacích na cenu Jihočeská Thálie za rok 2022. Kdo bude vítězem se publikum dozví během slavnostního večera 31. března 2023, který v letošním roce nese podtitul Choreografie pro každého. Celý večer roztančí soubor baletu Jihočeského divadla pod taktovkou choreografů z uskupení Dekkadancers Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta, který večer doprovodí i živou hudbou.
Součástí večera bude již tradičně vyhlášení divácké ceny za nejlepší inscenaci roku 2022 a cena Českého rozhlasu za rozhlasové herectví. Vítězové Jihočeské Thálie za rok 2022 dostanou finanční odměnu od Nadačního fondu Jihočeského divadla. Nominovaní na cenu Jihočeská Thálie 2022 jsou v kategorii Balet:
Balet – ženy
Sophie Debou za roli Isoldy v inscenaci Tristan a Isolda
Shino Fujii za duet Už ti nerozumím v inscenaci Balet Extra #4
Mai Iwamoto za roli Isoldy v inscenaci Tristan a Isolda
Balet – muži
Sebastiano Mazzia za roli Tristana v inscenaci Tristan a Isolda
István Varga za roli Melota v inscenaci Tristan a Isolda
František Vlček za roli Tristana v inscenaci Tristan a Isolda

tYhle uvedou svoji první derniéru – inscenaci, která před deseti lety stála u zrodu spolku
Florent Golfier a Lukáš Karásek přesně deset let po premiéře zahrají naposledy svůj první duet Tešlon a Frkl v brněnském divadle Industra. Představení se uskuteční v pondělí 13. března od 20.00 a kromě duetu bude možné vidět také monodrama Luna současné studentky Ateliéru fyzického divadla na JAMU, Barbory Šoganové.
Inscenace Tešlon a Frkl měla premiéru 13. března 2013 ve Studiu Marta ještě jako absolventská práce Lukáše Karáska v ateliéru Klaunské, scénické a filmové tvorby, kde se oba tvůrci potkali. Díky této úspěšné spolupráci, která byla následující rok po premiéře vybrána do programu Nové Sítě – Nová krev na scéně, se zrodily i další spolupráce Florenta a Lukáše: pouliční klauniáda Les Fantômes (2014), projekt Pierer (2015) s bubenickým duetem Emil & Jakub (Emil Machain, Jakub Tengler) a vše vedlo k založení spolku tYhle v roce 2015. U toho už byly přítomné také choreografka a scénografka Marie Gourdain a světelná designérka Zuzana Režná díky projektu Un, ve kterém vystupoval Florent. Tešlon a Frkl se tak dá považovat za první inscenaci spolku tYhle, přestože spolek byl oficiálně založen až dva roky po jeho premiéře.
Tešlon a Frkl: Z prachu se zrodil člověk. Vykročil do času, do světa, do dějin. A nezůstal sám… Fyzické divadlo o životě dvou bytostí z prostoru s jinými zákony. Soužití dvou postav, jejich rutinní dny a vzájemné učení se, zprostředkováno fyzickými obrazy, akrobacií i emoční interakcí. Krom ustálených poloh se herci navzájem překvapují také fyzickou improvizací. Navzájem si narušují své zacyklené zvyky, obohacují se mezi sebou o své fyzické dovednosti, jako dva bratři, kteří se nikdy neviděli.
Večer 13. března se v brněnské Industře nepředstaví jenom Florent a Lukáš, druhou polovinou večera bude monodrama Luna Barbory Šoganové. Barbora v současnosti studuje v Ateliéru fyzického divadla, což je přes rozdílný název ten stejný ateliér, kde se potkali Florent a Lukáš a spojuje je také pedagog Pierre Nadaud.
Luna: Performance vznikla na motivy poetického dramatu Oscara Wilda – Salome, pro kterou je příznačná její formální krása a hudebnost. Je cestou k posedlosti a narcizmu existujících ve vlastní realitě, kde touha vlastnit přesahuje prostor. Kde nezbatnost být oblíbeným dosahuje pocit božskosti.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]