Týden s tancem

Z aktuálního zpravodajství ze světa tance a pohybového divadla vybíráme: Nové dílny Baletu ND pro veřejnost, aktivity Asociace tanečních umělců, návrat Knihy džunglí do Azylu78, premiéra Spielraum Kollektiv, divadlo PONEC na Žižkovských mezidvorcích, avízo na letošní Letní Letnou ad.
Baletní dílna Baletu ND (foto Martin Roedl)

Nové dílny z cyklu Balet nás baví
Balet Národního divadla se věnuje svým divákům i v rámci své mimodivadelní činnosti, v rámci doprovodných programů ND+. „Pokud máte rádi svět tance, divadla, jeho osobité prostředí, obdivujete výkony tanečníků a chtěli byste se přiblížit tomuto světu, přijďte za námi na baletní sál, na baletní dílny pro veřejnost,“ lákají lektoři ND. Účastníci těchto interaktivních setkání pochopí, jak baletní inscenace vznikají a jak je vnímat, nahlédnou pod pokličku příprav. Setkají se s předními sólisty Baletu ND, zažijí atmosféru baletního sálu. Možná budou překvapeni, kolik uměleckých profesí se podílí na přípravě konečného jevištního tvaru, co vše se skrývá za konkrétní inscenací. V průběhu května zve Balet ND na dva konkrétní programy:

Baletní dílna – Oněgin
„Téma, které všichni známe, kdo by neznal Puškinův krásný román ve verších, Taťánin dopis i Oněginovu vinu… Balet Johna Cranka Oněgin vykresluje tento příběh příběhů mistrovským způsobem, je to divadlo, při kterém mrazí. Přijďte na baletní dílnu pochopit, jak literární dílo získává svou jevištní podobu, nahlédnout do tajů Crankova způsobu vyprávění. Hledat verše v pohybu a choreografii. Spolu se sólisty Baletu ND vám ukážeme specifika Crankova pohybového slovníku a provedeme vás tímto dramatickým příběhem… Kolik máte okolo sebe romantických hrdinů?“

Termín: 26. května 2022 od 17.00
Délka baletní dílny: 75 min.
Sraz: 10 min. před začátkem dílny vás vyzvedneme na recepci Anenského areálu.
Dílnu doporučujeme široké veřejnosti, dospělým a dětem 12 let
Vstupné: 180 Kč bez slev
Kde: na baletním sále v prostorách Baletu ND, Anenské nám. 2, Praha 1

Baletní dílna Baletu ND (foto Martin Roedl)

Baletní dílna – Labutí jezero
„Spolu s předními sólisty Baletu ND vás naučíme rozlišit bílou a černou labuť, zaměříme se na princovu lásku, ale i zradu a přísahu. Víte, kdy hovořil Čajkovskij o minutě absolutního štěstí a že prvním choreografem Labutího jezera byl Čech? Zkusíte se proměnit v labutě i prince, ukážeme si adagio, pas de quatre, fouettees… Dílna pro fanoušky baletu téměř povinná.“

Termín: 28. května 2022 od 10.00
Délka baletní dílny: 75 min.
Sraz: 10 min. před začátkem dílny vás vyzvedneme na recepci Anenského areálu.
Dílnu doporučujeme široké veřejnosti, dospělým a dětem 6 let
Vstupné: 180 Kč bez slev
Kde: na baletním sále v prostorách Baletu ND, Anenské nám. 2, Praha 1

Baletní dílna Baletu ND (foto Serghei Gherciu)

Asociace tanečních umělců ČR pokračuje v četných aktivitách, připravuje další vzdělávací semináře a Inscenační přehlídku 2023
Asociace tanečních umělců České republiky
(ATU ČR), profesní organizace, která sdružuje taneční instituce a individuální umělce, dlouhodobě napomáhá rozvíjet taneční umění v ČR a zlepšovat ekonomické a sociální podmínky umělců, má i na jaře mnoho novinek a aktuálně probíhajících aktivit. Členové ATU dál komunikují téma Statusu umělce v oblasti profesionálního tanečního umění, chystají se další vzdělávací semináře či nový ročník Inscenační přehlídky 2023. Realizace vzdělávacích seminářů, analýz Status umělce a Prostorová a finanční analýza potřeb, je realizována v rámci projektu TANUM (TANeční UMění), který byl podpořen Norskými fondy, financemi z Národního plánu obnovy a nově také MHMP.

Předsedkyní Asociace tanečních umělců byla zkraje roku znovu zvolena Linda Svidró. „Na valné hromadě jsme představili prezentaci všech počinů v posledních čtyřech letech na poli kulturního lobbyingu. Hlavním cílem bylo nadále zlepšovat ekonomické, sociální podmínky a společenské postavení pracovníků v kultuře, snažit se je zastupovat při jednáních se státní i veřejnou správou,“ komentuje současnou situaci Linda Svidró. „V rámci podpory Norských fondů a Národního plánu obnovy jsme zpracovali podklady k legislativnímu ukotvení Statusu umělce, vytvořili Prostorovou a finanční analýzu podmínek v nezávislých souborech a v příspěvkových organizacích. Sledujeme pečlivě přípravy zákona o veřejné kulturní instituci a změny v zákoníku práce a odměňování, které bude projednávat parlament ještě letos. S Ministerstvem kultury jednáme především o alokaci finančních prostředků pro grantové okruhy podporující živé umění, na Magistrátu hlavního města Prahy pak řešíme nový dotační systém. Navrhujeme nominace na Ceny Thálie, Ceny Ministerstva kultury, medaili Artis Bohemiae Amicis nebo Cenu České akademie divadelníků. Věřím, že budeme moci pokračovat v našich cílech i v nové radě a přeji celé kultuře zástupce, kteří budou prezentovat potřebu podpory kvalitního českého umění.“

Linda Svidró (foto Aleš Novák)

Členové rady ATU v těchto dnech intenzivně pracují na závěrečné zprávě a vyhodnocení dat v rámci dotazníkového šetření Prostorová a finanční analýza potřeb v oblasti profesionálního tanečního umění (dotazovány byly všechny zřizované baletní soubory a nezávislá taneční uskupení jako Pražský komorní balet, DekkaDancers, Lenka Vagnerová & Company, Farma v jeskyni, Losers, Burki.com nebo PocketArt). Členové Asociace také nadále komunikují s představiteli veřejné správy a dalšími zpracovateli této problematiky (Divadelní ústav, Nadační fond pro taneční kariéru, Vize tance atd.)

Asociace tanečních umělců připravuje i další ročník Inscenační přehlídky 2023 – přehlídky současné tvorbypro příspěvkové i nezávislé taneční soubory. „Přehlídka se dříve konala od roku 1992 každé tři roky a nyní ji chceme pořádat jako bienále (poslední se konala v roce 2019, v roce 2021 byla zrušena z důvodu uzavření divadel kvůli covidové pandemii),“ uvádí jeden z organizátorů akce Zdeněk Prokeš. „Cílem přehlídky je podnítit taneční soubory, aby zvyšovaly pozornost současné, domácí tvorbě jejím pravidelným uváděním a usilovaly tak zároveň o její rozvoj a vznik nových děl. Inscenační přehlídka je jakousi výstavní skříní českého baletu, toho nejlepšího, co mohou jednotlivé soubory ukázat. Inscenace přihlášené k účasti pak hodnotí odborná porota složená z profesionálních tanečních a hudebních umělců, teoretiků, kritiků, choreografů, případně i umělců dalších profesí.“

V rámci vzdělávacích aktivit Asociace tanečních umělců pokračují i oblíbené semináře: 7. června 2023 v 15 hodin se v Domě tanečního umění uskuteční další díl semináře s Martinou Hájkovou na téma Pracovně-právní minimum a ve druhé polovině měsíce pak proběhne workshop zaměřený na sociální média a PR (datum bude ještě upřesněno). Podrobnější informace o projektu TANUM, který poběží až do konce roku 2023, najdete na webu.


Studenti konzervatoře Duncan centre (foto archiv DC)

Taneční program Duncan centra
Ve středu 24. května vystoupí studenti Konzervatoře Duncan centre s inscenací Mezisvěty v choreografii a režii Kateřiny Stupecké v Ústí nad Orlicí v Roškotově divadle. Představení se koná od 18:00 hodin.

Absolventská představení studentů 6. ročníku se uskuteční ve dvou dnech, 1. a 2. června přímo v prostorách Duncan centra. První den začíná představení ve 20:00 hodin, druhý den v 19:00 hodin, k vidění budou práce 4 studentů, představení jsou oba dva dny stejná. Rezervace vstupenek je možná na e-mailu.

Ve čtvrtek 26. června budou studenti DC vystupovat ve Žďáru nad Sázavou v zámeckých divadelních prostorách, a to díky spolupráci s Centrem choreografického rozvoje Se.s.sta. Na programu bude choreografie Simone Sandroniho Země na konci země a výběr z prací letošních maturantů. Představení se bude konat od 18:30 hodin.


Kniha džunglí v Azylu78 (foto Pavel Hejný)

Hudebně-taneční Kniha džunglí se vrací do šapitó Azyl78
Kniha džunglí anglického spisovatele Rudyarda Kiplinga loni dostala hudební, taneční a scénickou podobu, kterou jí vdechli autoři Matěj Forman a Marko Ivanović. O divadelní adaptaci byl takový zájem, že byla vyprodána ještě před samotnou premiérou v červnu 2022. Letošní série 18 repríz od 28. května do 18. června bude v tomto roce jedinou příležitostí, kdy lze toto výpravné představení pro celou rodinu vidět. Inscenaci vytvořili Divadlo bratří Formanů, Česká filharmonie a taneční soubor DEKKADANCERS, a to na míru šapitó Azylu78, kde se odehraje i tento rok. Novinkou v programu budou doprovodné workshopy na výrobu masek.

Hudbu složil skladatel a dirigent Marko Ivanović a na místě ji přednese patnáctičlenný orchestr České filharmonie, který je netypicky usazen do orchestřiště vysokého 5 metrů přímo ve scéně. „Chtěl jsem vyjádřit přírodní divokost a chaotičnost, která ale v celku tvoří takovou zvláštně melodickou krásu. Posluchači se ocitnou uprostřed lesa, v srdci nevyzpytatelné, tajemné, zábavné a nebezpečné džungle,” říká Ivanović. Ze soudobé orchestrální hudby vznikla nyní také nahrávka. Tu vydá 26. května hudební vydavatelství Animal MusicPetra Ostrouchova.

Divadelní scénu v tajemnou džungli proměnil výtvarník a režisér projektu Matěj Forman a tým Divadla bratří Formanů. „Pro letošní ročník jsme si připravili doprovodný program. Vedle šapitó postavíme stan ,Ateliér, kde si mohou malí i velcí vyrobit s našimi výtvarníky masky inspirované džunglí,” zve Matěj Forman. Workshopy probíhají každý pátek, sobotu a neděli, startují vždy hodinu a půl před začátkem večerního představení.

„Hravý choreografický rukopis Štěpána Pechara pak spolehlivě promění tanečníky v obyvatele pralesa i tentokrát. V čemž důležitou roli hrají, kromě pohybové složky, také kostýmy a masky výtvarnice Andrey Sodomkové. Každý z dvanácti performerů projektové taneční skupiny DEKKADANCERS jich vystřídá hned několik, až vytvoří iluzi, že jich je na jevišti mnohem více,“ lákají organizátoři.

Kniha džunglí je vhodná pro děti od šesti let a je jazykově bezbariérová. O představení je velký zájem i letos a některé termíny jsou již vyprodané. V červnu se uskuteční v Azylu78 ještě dvě tradiční akce, které pořádá tým divadla Jatka78. Jedna je určena pro všechny, kteří se rádi udržují ve formě: noční divadelní běžecký závod Velká holešovická. Své síly běžci změří 1. června a kromě soutěže štafet českých divadelních týmů se mohou zúčastnit i jednotlivci z řad veřejnosti. Na tři pohádky, výtvarné i cirkusové workshopy láká dětské odpoledne Ukončete nástup, divočina volá, které proběhne 17. června a je určeno dětem od tří let. Více informací naleznete na webu Azylu78.


Spielraum Kollektiv – Odkaz (foto Michaela Škvrňáková)

Mezigenerační dialog nad rakví: Spielraum Kollektiv uvádí premiéru Odkazu v Nové libeňské synagoze
Spielraum Kollektiv
se ve své novince Odkaz věnuje tématu čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. Autorka konceptu a performerka Linda Straub se rozhodla inscenovat svůj vlastní pohřeb. Inspiruje jí její dvaadevadesátiletá babička a rozhovory s ní. Inscenace Odkaz měla předpremiéru na festivalu Venušiny dny, premiéra se uskuteční v Nové libeňské synagoze 28. a 29. května.

„Kdybych inscenovala pohřeb mé babičky před její smrtí, rodina by mě pravděpodobně zabila. O smrti se nemluví do té doby, než přijde. A nejlíp ani potom ne. Inscenuji proto raději svůj vlastní pohřeb. Role jsou rozdané. Rakev je moje. Vy jste hosté.“ Spielraum Kollektiv se v nové inscenaci Odkaz věnuje tématu stáří a umírání. Na inscenaci začala Linda pracovat s babičkou začátkem loňského roku. Různé verze zkušebního procesu byly uvedeny v rámci festivalu Vlnoplocha, ….příští vlně / next wave… a na festivalu Venušiny dny v divadle Venuše ve Švehlovce.

„Na tuto inscenaci jsem chtěla mít dostatek času a možnost podívat se na ni s odstupem. Hodně věcí se za ten rok změnilo. Začínali jsme s deseti lidmi na scéně a skončili u sóla. A i sólo prošlo svým nepředvídatelným vývojem.,“ říká Linda Straub. Stěžejní inspirací byla Lindina dvaadevadesátiletá babička, její názory a vzpomínky. Byla jsem ráda za záminku se k ní zase dostat o něco blíž. Vždycky mě zajímala jako člověk a zajímal mě i její postoj ke smrti. Narozdíl od celé rodiny s ní byla naprosto smířená. Zajímá mě také tabuizace smrti – bojíme se jí, a proto máme strach o ní se starým člověkem mluvit, zamlouváme ji, a přitom starý člověk má často potřebu smrt komunikovat.“

Linda inscenuje svůj vlastní pohřeb a bere do hry tedy dualitu pohledu na smrt své babičky a pohledu sebe jako zástupkyně mladší střední generace, a to jak s poetikou, tak i s nadsázkou, drzostí a černým humorem. Babička už nemůže být naživo součástí představení. Spielraum Kollektiv proto experimentuje s možnostmi práce s audiovizuální nahrávkou, skrz kterou babička přes svou nepřítomnost na scéně takřka jedná.

Na inscenaci Linda spolupracovala s režisérem Husamem Abedem, dramaturgyní Tinkou Avramovou a choreografkou Veronikou Knytlovou. Light design vytvořil Patrik Sedlák, sound design připravil Myko a multifunkční kostým je dílem Barbory Burdové. Důležitou roli v sólové performanci hraje projekce Mathiase Strauba a animace Daniely Pasekové.


Foto archiv divadla PONEC

Divadlo PONEC na Žižkovských mezidvorcích
Divadlo PONEC se věnuje dlouhodobě nejen tvorbě a prezentaci tanečního umění uvnitř divadla, ale oživuje i venkovní prostory v blízkém i vzdálenějším okolí. Ty již tradičně sdílí i s festivalem Žižkovské mezidvorky. Dvanáctý ročník multižánrového sousedského festivalu představí v sobotu 27. května staronové i zbrusu nové účastníce a účastníci, nové dvorky k prozkoumání, bohatý program, setkání s místními umělci a výtvarníky a dalšími zajímavými lidmi. Celý program festivalu najdete zde.

Vstup na všechny akce je zdarma, ale projekty divadla PONEC a Tance Praha mohou diváci podpořit na Darujme. V rámci letošního ročníku se můžete těšit na náš program na Kostnickém náměstí a na dvorku či v blízkém okolí Krenovky. Podrobnosti o účinkujících zde:

16:00 Kostnické náměstí – Yana Reutova (UA):  Na cestě / interaktivní představení pro děti 
17:30 Krenovka / Žižkov Highline – POCKETART/ Johana Pocková, Sabina Bočková: Jáma lvová UNLIMITED / taneční performance
18:00 Krenovka / Žižkov Highline – Yana Reutova (UA) a kol.: Invisible Traces, premiéra / tanec


AVÍZA

Cirque Aïtal – A ciel ouvert (foto Vyacheslav Iroshnikov)

K oslavám 20 let Letní Letné se připojí zahraniční hvězdy z historie festivalu
Festival Letní Letná letos oslaví slaví 20 let. Na jubilejní ročník se vrací zahraniční hvězdy novocirkusového umění, které v jeho průběhu nejvíce festivalové publikum zaujaly. Britská cirkusová stálice NoFit State o sobě dá vědět s nepřeslechnutelnou a divokou Sabotage, sourozenecké duo z francouzsko-belgického souboru Collectif Malunés ve spolupráci s ansámblem MOVEDBYMATTER předvede v inscenaci Bitbybit „bratrovražednou show“, jak slibují organizátoři. Francouzský Cirque Aïtal rozbalí A ciel ouvert (pod hvězdným nebem) bohémské tábořiště, které je vstupem do jiného světa. Kanadský Cirque Alfonse obrátí v komicky živé inscenaci Animal život na jedné farmě vzhůru nohama. Letní Letná se bude konat od 17. srpna do 3. září. Oslavu dvaceti let existence zahájí festival unikátní poctou novému cirkusu v představení, které bude přístupné zdarma a k vidění bude jen dvakrát, 16. a 17. srpna.

Konec léta v Letenských sadech je už devatenáct let zárukou nezapomenutelných zážitků pro diváky a příležitostí k inspiraci i srovnání s konkurencí pro umělce. Široký záběr náročného, ale krásného umění nového cirkusu představily tuzemskému publiku téměř čtyři desítky zahraničních souborů. Letní Letná je i festivalem českého nového cirkusu, který má pod šapitó i širým nebem své stálé místo. „Festival Letní Letná se poprvé konal v roce 2004 a během devatenácti let se stal nedílnou součástí nejen české, ale i evropské kulturní mapy – stal se akcí, která u nás nemá obdoby. Atraktivita festivalu neustále roste. V prvním roce navštívilo 60 představení a koncertů 6300 diváků, dvacátý ročník přivítá návštěvníka s číslem 600 000,“ ohlíží se dosavadními ročníky ředitel festivalu Jiří Turek.

Collectif Malunés – Bitbybit (foto archiv Letní Letné)

V zahraničním programu návštěvníci uvidí nová představení od světových souborů nového cirkusu, které si v předchozích ročnících Letnou již podmanily. Francouzsko-belgický Collectif Malunés znásobil tentokrát svou radost z nového cirkusu spojením s performerem Kasparem Vandenberghem z ansámblu MOVEDBYMATTER, který se ujal režie. Představení Bitybybit doslova stojí a padá s bratry Simonem a Vincentem Bruyninckxovými, jejichž pokus o sblížení publikum sleduje. Mezi pádem a propojením balancují zavěšeni pouze na zubech, spojeni lanem jako pupeční šňůrou. Experiment s nebezpečnou cirkusovou technikou jen umocňuje konfrontaci, která oba bratry zároveň sbližuje. Náročnému představení předcházel rok trvající umělecký výzkum a fyzický trénink.

Odlišnosti, a zároveň to, co nás spojuje, zkoumá i energická inscenace Sabotage, kterou ansámbl NoFit State nabourává klišé a, jak říkají organizátoři festivalu, vymyká se obvyklému diváckému zážitku. Přední britský soubor nového cirkusu s kořeny v kočovné komunitě kombinuje novocirkusové dovednosti s živou hudbou, tancem, scénografií, textem i filmem. Sabotage naruší i temnější a drsnější prvky, tak jako sabotéři vyčnívají a vyzývají establishment. Britští umělci tak zkoumají různé osobní cesty, které je dovedly do stejného šapitó.

Cirque Aïtal z kolébky nového cirkusu Francie slibuje, že dá divákům pocítit, jaké to je být poháněn větrem, ozářen hvězdami a tančit, zpívat, skákat. Představení A ciel Ouvert zájemce s otevřeným srdcem zavede do bohémského tábořiště, kde se tradiční cirkus potkává s novým, poezie s hudbou a akrobatické výstupy s klaunskými čísly. Pod provizorním přístřeškem všechny příchozí s pohostinností přivítají Victor Cathala a Kati Pikkarainen, umělci, kteří „se dokáží povznést nad svoji fyzickou dokonalost a dívat se na svět kolem sebe s nadhledem a humorem“.

NoFit State Circus – Sabotage (foto archiv Letní Letné)

Humor rozhodně nechybí ani kanadskému Cirque Alfonse, když rozehraje „farmářskou fantazii“, v níž „slepice mají zuby, kachny jsou trochu strašidelné a farma vzhůru nohama“. Inscenace Animal slibuje lehce surrealistickou směsici akrobacie, zpěvu, tance a divadla. Kanadští vousáči staví na hlavu klišé venkovského života a oživují příběhy z dětství, to vše poháněné řízným „farmářským funkem“, aniž by jen trochu slevili ze své akrobatické virtuozity.

Vstupenky jsou již v prodeji na festivalovém webu. Jediná přehlídka svého druhu a rozsahu v Česku i okolních zemích až do 3. září kromě večerních představení zve také na doprovodný program, zahrnující workshopy a open-air akce. Děti a teenageři se cirkusovým disciplínám přiučí na oblíbeném příměstském táboře Letní Letňák.

19 let festivalu Letní Letná v číslech:
394 festivalových dní trvaly v součtu všechny dosavadní ročníky.
570 000 diváků celkem přišlo na Letní Letnou.
2 300 představení se odehrálo.
39 zahraničních projektů z 18 zemí přijelo.
7 koprodukčních projektů vzniklo.
1 045 dětí prošlo za 12 let trvání příměstským táborem.
69 000 fotografií pořídil dvorní festivalový fotograf František Ortmann.
69 dní v součtu trvaly dva zimní speciály LeDní Letná.
6 měst navštívila Letní Letná na cestách.
244 300 korun se vybralo pro dobročinnou organizaci Zdravotní klaun.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments