Týden s tancem

ALTA CROSSINGS: performativní umění Blízkého východu
V pátek a v sobotu se Studio ALTA, v jehož domovské Libni probíhá intenzivní rekonstrukce, představí svůj program v Žižkostele. Po dva dny bude probíhat malá přehlídka performativního umění Blízkého východu. V pátek 18. dubna od 19:00 do 21:00 hodin, v sobotu 19. dubna od 18:30 do 22:30 hodin. Představí se díla tvůrčích osobností z Palestiny, Jordánska, Libanonu a Egypta. Témata migrace, domova i osobních vzpomínek se prolínají v intenzivních inscenacích, které kombinují současné divadlo, pohyb a vizuální umění. Program nabídne také dva work in progress projekty, přinášející vhled do právě vznikající tvorby. CROSSINGS otevírají prostor pro sdílení příběhů, které se dotýkají hlubokých pocitů sounáležitosti, ztráty i hledání místa, kam patříme.
První inscenací je 18. dubna v 19:00 War Maker od Dafa Puppet Theatre. War Maker je inspirován skutečným příběhem palestinského umělce Karima Shaheena a představuje cestu do jeho snů a iluzí. „Mizanscéna zde funguje jako rezonující komora, která od samotného začátku vtahuje diváky do Karimova pohledu na svět. Multidisciplinární divadelní performance propojuje vizuální umění, nové technologie, dokumentární a objektové divadlo,“ uvádí anotace. „Karimův život, formovaný neustálým exilem, se nachází na rozcestí, kde se performance stává zrcadlem jeho rozbitých válečných vzpomínek. Když jeho přítel přišel během války v Zálivu o ruku, Karim – tehdy ještě dítě, jehož osud byl poznamenán třemi válkami – se začal fascinovaně obracet ke stříbrnému plátnu, především k sci-fi filmům. V každé zemi, do které dorazil, probíhala válka. Byl snad on sám War Maker?“
Režisérem inscenace je Husam Abed, palestinsko-jordánský divadelní režisér, loutkoherec, hudebník a producent žijící v České republice. V současnosti dokončuje doktorandské studium na Bath Spa University ve Velké Británii, kde se zabývá výzkumem objektů a jejich viditelnosti v kontextu uprchlíků. Absolvoval magisterský program režie alternativního a loutkového divadla na DAMU v Praze a je spoluzakladatelem Dafa Puppet Theatre v České republice. Věnuje se divadelním a loutkářským projektům pro děti a mládež v různých zemích, režíruje divadelní představení a spolupracuje s umělci z celého světa. Jeho inscenace jsou pravidelně zvány na mezinárodní festivaly v Evropě, arabském světě, Hongkongu a Macau. Husam je také spoluzakladatelem festivalu Hazaart a LIV’in festivalu v Praze, členem Amman Theatre Lab, členem správní rady Sawiyan, kurátorem IDEA (International Dance Encounter Amman) a spolupracovníkem festivalu Karama Film Festival for Human Rights v Jordánsku.
Zvukovou a světelnou režii má v rukou Matěj Vejdělek, který performuje spolu s režisérem inscenace. Členem Dafa Puppet Theatre je od roku 2021. Vystudoval magisterský obor činoherního herectví na DAMU v roce 2018. V Dafa působí jako hlavní technik pro světlo, zvuk a multimédia, zároveň jako performer a hudebník. Ke spolupráci byl přizván na základě předchozích projektů, především v rámci festivalu Divadlo Continuo. K Dafa se připojil během tvůrčího procesu inscenace War Maker, kde působí jako performer i hlavní technik. Jeho umělecký přístup je založen na hledání nových možností inscenování a performativního vyjádření v daných podmínkách. Od roku 2008 se jako světelný a zvukový technik podílí na projektech Stage Lab s.r.o., včetně divadelních a hudebních produkcí, festivalů a site-specific projektů. Mezi lety 2018 a 2020 spolupracoval s Divadlem Continuo na inscenacích WarDrobe, Please Leave a Message a Mea Culpa. Od roku 2019 působí jako druhý hlavní A/V technik v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v Praze.

Během večera bude dále k vidění performativní instalace Mary Ingey Crossings propojující videoprojekce a pohyb v prostoru. Tématem jsou každodenní migrace – instalace je zpracovává imerzivním způsobem a vybízí diváky k zamyšlení nad jejich vlastním místem ve světě, který je v neustálém pohybu. Migrace jsou nevyhnutelné, probíhají denně, v různých měřítkách a napříč druhy. Prezentovaná verze je work in progress – jde o výběr videí, která budou později součástí multimediální instalace.
Mara Ingea (*1997, Bejrút) působí na pomezí instalace, objektového designu a performance. Její tvorba vychází z každodenní reality, kterou nově interpretuje se zaměřením na „více-než-lidské“ – zkoumá postavení bytostí, s nimiž sdílíme svět, a přehodnocuje prostory, ve kterých žijeme. Vystudovala bakalářský program animace na Libanonské akademii výtvarných umění (ALBA) a magisterský obor režie divadla autorské tvorby a objektového divadla na Akademii múzických umění v Praze (DAMU). V současnosti žije mezi Libanonem a Prahou, kde spolupracuje s mezinárodními uměleckými týmy jako režisérka, performerka a scénografka/kostýmní výtvarnice. Její instalace Puzzles získala ocenění za nejlepší studentskou výstavu na Pražském Quadriennale 2023.
V sobotu 19. dubna od 18:30 hodin představí Islam Elarabi work in progress projektu Just One Tile شبر وقبضة. Propojuje v něm egyptský pouliční tanec Mahraganat se současným tancem, aby vyjádřil emoce jako sílu, hrdost, hněv, strach a radost: „Dlouho jsem bojoval s tím, jak společnost vnímá Mahraganat – často ho odsouvá na okraj jako ‚pouliční‘ styl bez umělecké hodnoty. S postupem času, když jsem se ponořil do různých pohybových praktik a prohloubil svůj vztah k vlastnímu tělu, jsem začal Mahraganat vidět jinýma očima. Vrátil jsem se k němu s novým pocitem hrdosti, s vědomím, že jde o syrový, silný projev egyptské mládeže a jazyk plný krásy a komplexity. Tato práce, zakořeněná v ulicích Káhiry i v mém vlastním příběhu, nejenže boří stereotypy, ale zároveň oslavuje hloubku a bohatství Mahraganatu,“ říká.
Islam Elarabi je egyptský tanečník, choreograf a lektor působící v Káhiře. Od roku 2019 je certifikován Mezinárodní radou pro tanec (CID UNESCO) a vyučuje v ročním tanečním programu Cairo Contemporary Dance Center (CCDC). Ve své tvorbě se zaměřuje na syrovou sílu pohybu, přičemž v poslední době se věnuje především Mahraganatu – energickému pouličnímu tanci Káhiry jako silnému jazyku sebevyjádření. Vystupoval na řadě domácích i mezinárodních festivalů, včetně D-CAF, National Egyptian Theatre Festival nebo Liverpool Arab Arts Festival. Jeho choreografie často zkoumají témata identity a kulturního vyjádření, přičemž spolupracoval s umělci jako Nataliya Nikolska, Eslam Elnebishy nebo Ahmed Moustafa (Walad). Jeho práce byla prezentována v prestižních divadlech a kulturních centrech, například v Rawabet Theatre, HAU Hebbel am Ufer v Berlíně či v Káhirské opeře. Aktivně se účastní uměleckých rezidencí, například UN|Controlled Gestures Residency nebo Cairo Calling Training Program s D-CAF, a svou tvorbou usiluje o rozvoj současného tance v Egyptě a jeho propagaci na mezinárodní scéně.

Od 20:00 uvede Jeries Abu Jaber inscenaci If only I’d forget you after one last dance, která byla letos již součástí programu Malé inventury a také ji uvedl festival Divadlo Dneška. Projekt je „pokusem vtělit do jednoho celku bolest, zármutek, hněv i lásku. Putování po stopách ztráty odkrývá trosky, které po ní zůstávají. Dílo zve diváky ke kolektivní zkušenosti překonávání a odpuštění.“ Prostřednictvím pohybu, videa a práce s konkrétními objekty hledá performance třecí plochy mezi politickou bolestí a osobní ztrátou. „Jeries se vrací ke vzpomínkám na svůj život v Palestině a hledá způsoby, jak sdílet to, co se slovy vyjádřit nedá. Ponořuje se do vlastního těla – epicentra překrývajících se příběhů. Nabízí se jako gravitační střed naší dočasné konstelace a nechává nás unášet rytmem svého srdce,“ říkají pořadatelé.
Jeries Abu Jaber je palestinský umělec specializující se na scénografii, performanci a objektové divadlo. Ve své tvorbě propojuje performativní umění s dokumentárními, imerzivními a instalačními prvky, kde v reálném čase konstruuje a dekonstruuje události. Jeho práce se soustředí na objevování nových realit – vytváření prostorů, kde se tříštivé příběhy, osobní historie a hmotné objekty spojují do nečekaných významů. Ve svých performancích aktivně pracuje s objekty, detaily a materiály na jevišti, které formují a přetvářejí kontext inscenace prostřednictvím dramaturgického přístupu. Vnímá performanci jako živý proces, kde prostor sám o sobě hraje aktivní roli – vede jak performera, tak diváky k novým perspektivám a prožitkům. Jeho tvorba usiluje o přeskupování reality, paměti i přítomnosti, čímž zve publikum do imerzivních světů, v nichž se mohou stát svědky i účastníky transformace odehrávající se před jejich očima. V současnosti dokončuje magisterský program Directing of Devised and Object Theatre na Akademii múzických umění v Praze (DAMU). Aktivně se zapojuje do mezinárodních spoluprací a neustále rozšiřuje svůj umělecký záběr, přičemž se otevírá novým ideologiím a metodám v práci s umělci z Evropy i celého světa.
Během večera bude opět k vidění instalace Mary Ingey. Na work in progress projekty je vstupné dobrovolné. Vstupné na placený program je k dispozici v režimu „pay what you can“ v rozmezí 100–300 Kč, takže každý divák může zaplatit a podpořit Studio ALTA podle svých aktuálních možností.

Avízo – naposledy na jevišti: Kytice Pražského komorního baletu s Dominikem Vodičkou
„Šest let, tisíce nadšených diváků a desítky vyprodaných představení – úspěšná cesta baletní adaptace Erbenovy Kytice se chýlí ke konci,“ oznamuje v těchto dnech derniéru jednoho z nejoblíbenějších kusů na svém repertoáru Pražský komorní balet. Derniéru této v mnoha směrech výjimečné inscenace uvede 25. května v 19 hodin v Divadle na Vinohradech. V hlavní roli se po čtyřleté pauze naposledy představí Dominik Vodička, laureát Ceny Thálie, kterou získal za rok 2019 právě za výkon v této inscenaci. Vstupenky na představení jsou v prodeji v pokladně a na webu Divadla na Vinohradech.
Baletní zpracování Erbenovy Kytice v choreografii Petra Zusky na původní hudbu Ondřeje Brouska si od své premiéry v květnu 2019 získalo obdiv diváků i kritiky a představení se zařadilo mezi nejvýznamnější tituly v repertoáru souboru: „Erbenova sbírka veršovaných balad Kytice patří k pokladům české poezie a literatury. Je to souhrn obrazů a příběhů, které jsou povětšinou prodchnuty náladami a situacemi lyrickými, melancholickými, ale i temnými a děsivými,” říká choreograf Petr Zuska a dodává: „Mé taneční divadlo se opírá především o symboliku Erbenovy sbírky balad, kde hlavní téma tvoří archetypální trojice Vina – Trest – Vykoupení. Je inspirováno sedmi, respektive deseti konkrétními básněmi sbírky, nejde však o jejich divadelní převyprávění. Někdy se jedná jen o malou esenci, jindy zase o drobnou úpravu dotyčné dějové linie, za účelem vzájemného prolínání a symbolických návazností mezi baladami.”
Inscenace získala několik prestižních ocenění. Vedle Ceny Thálie pro Dominika Vodičku obdržel Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii, Ondřej Brousek čestné uznání za původní hudbu a Jan Dušek čestné uznání za výtvarné řešení v rámci celostátní přehlídky Balet 2019. Dominik Vodička, který se po čtyřech letech vrací na divadelní jeviště právě kvůli derniéře Kytice, svůj ke svému derniérovému návratu říká: „Po čtyřech letech mimo divadelní taneční scénu se vracím k titulu, který ve mně zanechal hlubokou stopu. Poslední dobou se věnuji úplně jinému stylu tance a návrat ke Kytici je pro mě nejen fyzicky náročný, ale hlavně vnitřně silný. Když přišla nabídka, jestli bych se chtěl znovu ujmout této role, na chvíli jsem oněměl. Moje první reakce byla rezolutní – ne, teď to nejde, tohle už mám za sebou. Ale pak mi došlo, že jsem si vlastně nikdy neřekl, že Kytice byla moje poslední. A v tu chvíli se to ve mně zlomilo. Uvědomil jsem si, že taková příležitost uzavřít jednu z nejdůležitějších kapitol mé profesní cesty si zaslouží zvážit. Spolupráce s Petrem Zuskou byla pro mě zásadní. Jeho důvěra, když mě obsadil do hlavní role v roce 2019, mě nesmírně posunula. Byl to mimořádný rok – nejen kvůli Kytici, ale i díky StarDance, kde jsem s Veronikou Khek Kubařovou nakonec stál ve finále a zažili jsme společně vítězství. Právě tehdy se začala formovat etapa, která mě přivedla až k tomu, kým jsem dnes. Návrat ke Kytici vnímám jako uzavření jedné éry – nejen konkrétní role, ale i části mého působení na divadelních prknech. Beru to jako příležitost poděkovat, ohlédnout se a s pokorou uzavřít cestu, která pro mě měla obrovský význam. Ne proto, že bych chtěl definitivně končit. Ale proto, že některé kapitoly si zaslouží svůj vlastní, silný a pravdivý závěr.“
„Dominik Vodička byl u zrodu Kytice a jeho návrat po letech vnímáme jako symbolické a důstojné završení cesty této výjimečné inscenace. Kytice se zařadila mezi nejvýraznější tituly našeho repertoáru, získala řadu ocenění a oslovila tisíce diváků. Věřím, že nás 25. května čeká mimořádný večer – plný emocí a silných uměleckých momentů,“ uzavírá Ladislava Dunovská Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu.

Z divadelního světa a jiných žánrů – Divadelní Flora zahájila prodej vstupenek: mottem 28. ročníku je Rovnost
Rekordní množství zahraničních produkcí a účast divadelních person evropského formátu nabízí od 9. do 19. května program multižánrové Divadelní Flory, který vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla. Osmadvacátý festivalový ročník, zastřešený mottem Rovnost, startuje v Olomouci za měsíc a nabídne téměř šedesát událostí. Nezanedbatelnou součástí budou opět produkce současného tance. V pondělí začal prodej vstupenek.
„Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován,“ charakterizuje 28DF s více než pěti desítkami akcí její ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: „Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem.“
První festivalový den Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí („věnované všem, kteří žijí na okraji společnosti“) na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Bolestného tématu se na berlínské scéně ujal jeden z největších generačních talentů – režisérka Lena Brasch, kterou týdeník Die Zeit, zařadil mezi sto „perspektivních východoněmeckých uměleckých osobností, jež mohou změnit tvář země“.
O oficiální zahájení DF se postará, stejně jako loni, renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsána jedna z nejexponovanějších postav současné evropské činohry – režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou. Podmanivá inscenace o síle rodiny a loučení s milovaným člověkem se dostala do širšího výběru bilanční přehlídky Berliner Theatertreffen a Anně Drexler vynesla cenu Der Faust pro nejlepší německou herečku.
Během předposledního festivalového dne láká DF na další highlight německé provenience – koprodukci v ČR premiérově hostujícího Theaterhaus Jena a mezinárodních kolektivů Wunderbaum & Post Paradies Útok psím lejnem v režii Waltera Barta. Provokativní satira, zabývající se s notnou dávkou černého humoru a mystifikace nelehkou pozicí regionální kulturní instituce a kladoucí fundamentální otázky po smyslu umělecké tvorby v dnešní době, se stala největší senzací minulé německojazyčné divadelní sezony. Po jarních pozvánkách na tamní nejsledovanější festivaly získala v prázdninové anketě měsíčníku Theater Heute nejprestižnější možné ocenění „Inscenace roku 2024“.

Taneční dramaturgie
Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon. Tvůrkyně, jejíž díla byla uvedena mj. na vídeňském ImPulsTanz, Wiener Festwochen, Tanzplattform Deutschland, Ruhrtriennale, bruselském Kunstenfestivaldesarts, v Avignonu, na Manchester International Festival, tokijském Dance Triennale, singapurském TheatreWorks, festivalech FTA Montreal nebo Panorama Rio de Janeiro (a v muzejních sálech po celém světě), bude – společně s Christopherem Rüpingem – největší zahraniční hvězdou 28DF. „V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje především v Německu a Francii působící umělkyně v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům v komorním sále Central naprosto unikátní intimní prožitek,“ říkají organizátoři.
Transgenerační otázky si v rámci své první tuzemské prezentace klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí a podle dramaturgie má potenciál stát se jedním z diváckých hitů 28DF. Tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Zase hledá civilizační a sociální sounáležitost a vzdává hold africkým kulturám a filozofiím. Právě ty byly pro tento čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem.
Slovenský tanečník Tomáš Janypka prověří v sólové performanci Lonesome COWBOY, za kterou získal širší nominaci na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla, popkulturní symbol „odcházející éry“ a postará se o prolog čtyřdenního fokusu na angažovanou slovenskou divadelní (a hudební) tvorbu v druhé části festivalu.

Silná slovenská linka – a tanec její součástí
Klíčovou součástí dominantní programové linie 28DF bude profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a „jevištní básně o zemi, z níž se odchází“, Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka.
Třikrát opanuje interiéry olomouckého Divadla na cucky bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého s apelativním site-specific projektem režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja. Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci odehraje Zweigovými paměťmi Svět včerejška inspirovaný počin nejúspěšnější slovenské režisérky poslední dekády Júlie Rázusové – Outcast. Slovenské komorné divadlo přiveze strhující Brutovského Hekubu. Naléhavě aktuální příběh o démonech války získal výroční Ceny Dosky za sezonu 2022/23 v obou hereckých kategoriích (laureáty jsou Lucia Jašková a Marek Geišberg).
Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení zkušeného choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou, jež vyneslo skupině threeiscompany Dosky v kategorii „Mimořádný počin v tanečním divadle“, se stane poslední událostí jedenáctidenního festivalového programu. Uprostřed stupňujícího se politického napětí a narůstajících klimatických problémů klade v symbolickém finále 28. Divadelní Flory s ročníkovým mottem Rovnost zásadní otázky: „Jak si představujeme budoucnost – nejen pro sebe, ale i pro generace, které přijdou po nás? Jaký svět jim přenecháme?“

České tandemy & olomoucké výboje
Tuzemskou činohru bude na jevišti Moravského divadla reprezentovat trojlístek autorských projektů výrazných inscenačních dvojic v podání tří předních pražských divadel. Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě, který je obestřen řadou předsudků.
Knižní námět Pasoliniho kontroverzního filmu Teoréma o „střetu materiálních a duchovních hodnot“ přetavil do „atmosférického světa podmanivých obrazů“ režisér Jakub Čermák. Někdejší frontman „divadelního gangu“ Depresivní děti touží po penězích spojil své síly s dramaturgyní Martou Ljubkovou na scéně Divadla v Dlouhé. Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes & Boris Jedinák reflektuje půlroční účinkování ekipy československých umělců v americkém „hlavním městě zábavy“ na konci 60. let minulého století. Na hudbou „pulzující, halucinogenní náladou umocněnou a výtečnými hereckými výkony korunovanou inscenaci“ Bůh v Las Vegas pozve Divadlo Na zábradlí.
Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové, za jejíž inspirativní érou se 28DF ohlédne. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila.
„Hudbou (mj. slovenští interpreti Dušan Vlk, FVLCRVM, TRANSmisia, Roman Samotný), workshopy a besedami protkaný jedenáctidenní program umělecky mapuje sociální fenomény naší současnosti a povede nad nimi – díky mnoha diskuzním formátům – široké veřejnosti otevřený rozhovor. Do něj se, vedle tisícovek diváků z celé České republiky a blízkého zahraničí i desítek tvůrců a protagonistů, zapojí také vysokoškolští studenti a studentky s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů z edukativní platformy FloraLab,“ připomínají organizátoři také bohatý doprovodný program.

Avízo – Zahraniční hvězdy na Letní Letné: Akoreacro, The 7 Fingers i show Max & Maurice
Dvaadvacátá Letní Letná zveřejnila program zahraničních hostů. Část z nich se před festivalové diváky po velkém úspěchu opět vrací. Soubor Akoreacro odehraje před tuzemským publikem českou premiéru (a první světovou reprízu) své horké novinky s názvem Ostinato, světoznámí Bêtes de foire v inscenaci Décrochez-moi-ça oživí dobu kočovných cirkusů, Max & Maurice potěší akrobatickou show Les Grands Fourneaux #2 spojenou s netradiční večeří. Jeden z nejznámějších novocirkusových souborů, kanadští The 7 Fingers představí Duel Reality adrenalinovým bojem o lásku. Jejich krajané People Watching znejistí publikum akrobacií mezi snem a realitou v show Play Dead. Mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná zve nejen na zahraniční cirkusovou elitu od 13. do 31. srpna, už tradičně do Letenských sadů v Praze. O otevření festivalu se 13. srpna postará Cirk La Putyka.
Francouzský soubor Akoreacro byl na Letní Letné už před deseti lety jako hvězda vánoční edice festivalu LeDní Letná, naposledy loni při zahájení uvedli představení na návěsu kamionu. Tentokrát přijedou do Česka hned po světové premiéře své novinky Ostinato, takže ji diváci Letní Letné uvidí jako jedni z prvních. Pilovat svou show bude soubor do července, proto zatím zůstává tak trochu překvapením, s čím se oblíbenci festivalového publika vrátí letos.
Ani Bêtes de foire nebudou na Letní Letné úplnými nováčky, i Praha byla zastávkou jejich oceňovaného představení Bêtes de foire – Petit théâtre de gestes, které zaplnilo vrchovatě malé šapitó hravostí, zábavnými výstupy a starocirkusovou poetikou. Ve snovém cirkusu Décrochez-moi-ça (Sundejte mi to) pokračují ve svém putování s poetickým laděním a ve výzkumu vnímání času, navíc obohaceni o dva multiinstrumentalisty, kteří doprovázejí živě celou show. „Centrální kruhové jeviště – samotné srdce cirkusu – se neúnavně točí a stává se magickým světem za zrcadlem, kde klobouky létají, kabáty se vrství a realita se prolíná s iluzí, pohyb s hudbou. To vše v dokonalé souhře barev, zvuků a emocí,“ slibují organizátoři.

Do kočovné restaurace se skutečným menu přenese diváky představení Les Grands Fourneaux #2 od francouzského dua Max & Maurice, ve skutečnosti Antoinea Deschampse a Emmanuela Gillerona, kteří se po neuvěřitelných čtyřiceti letech rozhodli s celým souborem vyrazit na poslední turné se svými nejslavnějšími inscenacemi. K nim patří i Les Grands Fourneaux #2 čili Velké plotny, bláznivé dobrodružství v restauraci, kde se mezi stoly odehrávají nevšední příběhy, mistrovská akrobacie, zábavné choreografie i hudební improvizace. „Během představení se opravdu nevšedním způsobem podává čtyřchodová vegetariánská večeře, která je v ceně vstupenky, proto doporučujeme nepodlehnout gastronomickým lákadlům v našem cirkusovém městečku,“ dodává ředitel festivalu Letní Letná Jiří Turek.
Z Kanady se do Letenských sadů opět chystá druhé tamní nejznámější novocirkusové uskupení hned po Cirque du Soleil. „Umělecký kolektiv The 7 Fingers nemá obdoby ve způsobu, jak svou akrobacií kombinuje různé žánry a hledá nové způsoby vyprávění příběhů. Jedno, zda v komorních sólových představeních nebo při velkolepých show na Broadwayi. V inscenaci Duel Reality přenesl soubor nesmrtelný příběh lásky do sportovní arény. Vášeň se střetává se soupeřením a touha s napětím. Diváci jako zanícení fanoušci sledují riskantní podívanou s precizní akrobacií, kde se uprostřed adrenalinového boje zrodí osudová láska.“
Novinka Play Dead kanadského kolektivu People Watching slibuje zážitek, který má překračovat hranice reality. Montrealské uskupení využívá současný cirkus k vytvoření k hluboce lidského, intimního uměleckého jazyka. „Díky jedinečné kombinaci akrobacie, tance a fyzického divadla přináší moderní nový cirkus, který je jemný i silný, zasněný i strhující. V show Play Dead propojuje hravou lehkost s tajemstvím neznáma. Vznikl tak příběh na pomezí snů a vzpomínek, v němž se osm postav vydává na cestu objevování absurdity lidské existence,“ slibuje opět dramaturgie nevšední zážitky.
Nový cirkus ze světa přijede za návštěvníky Letní Letné do Letenských sadů od 13. do 31. srpna. Dvacátý druhý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla se opět stane místem i pro přehlídku tuzemské novocirkusové scény a důvodem pro návštěvu bude i bohatý doprovodný program. Vstupenky na zahraniční program jsou právě v prodeji na webu festivalu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]