Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Kromě Tance Praha, který se nyní rozjíždí především v regionech, nás čekají ještě další tanečně-divadelní zážitky. Uskupení Pulsar roztančí v neděli zahradu zámečku v Tróji v dialogu s výtvarným uměním. V prostoru Jatka78 se chystá premiéra pohybového divadla v podání českého souboru Squadra Sua, a především můžete dorazit 6. června fandit divadelním týmům v charitativním závodě Velká holešovická. Zveme také na výlet do Německa – v Tanečním archivu v Kolíně nad Rýnem bude po celý rok otevřena výstava na téma tanec a kritika. Nenechte si ji ujít.
Pulsar – Tiché rozhovory – tanec v zahradě

Pulsar tančí v zahradách

Taneční uskupení Pulsar okupuje stále více netradiční veřejný prostor. Projekt Tiché rozhovory – tanec v zahradě zahájili 19. května v německém klášteře Speinshart, u nás bude příležitost v neděli 9. června z zámku Trója v rámci Dne otevřených zahrad a výstavy Aleše Hnízdila Sochy a objekty – vstup volný! Čeká nás „nekonečná tanečně-pohybová instalace Dagmar Chaloupkové a Michala Záhory rozmlouvající s dílem Aleše Hnízdila“ v éterických kostýmech Terezy Buškové a Mariany Novotné.

Tvorba Aleše Hnízdila je založena na meditativním vnímání prostoru. Tento aspekt prochází celou jeho prací. Autor v současné době pracuje nejčastěji s nerez ocelí a kamenem – pískovcem a alabastrem. Ocelové konstrukce pronikají bílými kusy kamene, jindy zase kusy papíru. Zatímco vertikální konstrukce jsou koncipované jako propojení s nekonečným prostorem, jejich cyklické části evokují prolnutí či prostoupení vědomí mimo rozměr času.

 

Soubor nonverbálního divadla Squarda Sua uvede premiéru na Jatkách78

Nonverbální divadlo je jedním ze základních stavebních kamenů programu Jatek78. Proto tato divadelní scéna na konec letošní sezony dává prostor premiéře uskupení Squadra Sua. Tento v českém prostředí již zavedený soubor se zaměřuje na propojování klaunérie s prvky fyzického divadla. Jejich nový projekt Přecházení se poprvé představí na Jatkách78 již 8. června.

Soubor Squadra Sua ke spolupráci získal světoznámého belgického performera a režiséra, mistra nonverbálního divadla a velkého inspirátora Jose Houbena a českou režisérku Veroniku Poldauf Riedlbauchovou, která má za sebou řadu úspěšných inscenací v oblasti fyzického divadla a nového cirkusu. Pro tento projekt se soubor, ve složení Roman Horák, Lukáš Houdek a Robert Janč, rozšířil o dva klauny z Divadla Bolka Polívky, Michala Chovance a Ondřeje Klíče. „Všechno začalo jednoduchou myšlenkou, prozkoumat, co znamená pro klauna přejít scénu zleva doprava,“ říká Lukáš Houdek. „Od té doby jsme ušli kus cesty. Přecházení se mezitím stalo mezníkem, kterým vstupujeme do pro nás úplně nového divadelního myšlení,“ dodává Robert Janč.

Projekt Přecházení se pohybuje na pomezí klaunérie, moderního fyzického divadla, instalace a performance. „V Přecházení je pro mě přitažlivá konfrontace humorných situací se základními existenciálními otázkami. Je to mozaika obrazů, ve kterých se střetává logika snu a absurdita každodennosti. Cesta z bodu A do bodu B se stává cestou do vnitřního světa člověka, věčně narušovaná faktem, že tuto cestu podniká klaun,“ komentuje Veronika Poldauf Riedlbauchová. „Spolupráce s Josem Houbenem je oboustranně obohacující, oba přicházíme s různými podněty, které se vzájemně doplňují. Shodli jsme se také na společné poetice představení postavené na abstrakci, minimalismu a metafoře, což je vzhledem k faktu, že jsme se před tím neznali, zcela ojedinělé. To rovněž platí i o celém souboru. Proces tvorby byl v čistém slova smyslu kolektivní prací,“ upřesňuje režisérka.

Squadra Sua, foto David Konečný

Se všemi těmito klauny jsem se potkal během workshopů pořádaných pro organizaci Zdravotní klaun, a když mi nabídli spolupráci, okamžitě jsem tuto nabídku přijal. Byl jsem fascinován jejich bytostnou přítomností na jevišti. Vždy mě navíc přitahovalo vytvářet nové věci s novými lidmi. Zajímá mě především proces tvorby a jejich nabídka byla v tomto ohledu velmi otevřená,“ říká Jos Houben a dodává: „Vzrušující na tomto projektu je, že na něm můžu pracovat tak, jak pracuji rád. A to je vzácné. Cítil jsem možnost prozkoumat nové vyjadřovací prostředky, které mi umožní pustit se na pole větší abstrakce. Hrát si s tím, kdo jsme, a napojit se na diváka pomocí čiré existence klauna na jevišti. Sám to při zkouškách zažívám. Pánové leckdy předvádějí tak živé improvizace, řekl bych až se záblesky záblesky geniality. Je to tak pohlcující, že často zapomenu, že jsem na zkouškách a režíruji -– a pouze se bavím.“

Důležitou roli v Přecházení hraje rovněž vizuální složka. Minimalisticky pojatá scénografie Petry Vlachynské se stane aktivním činitelem inscenace, svou jednoduchostí posiluje individualitu každého herce a posouvá význam situací do nových kontextů. Light designu se ujal Michal Kříž a hudební složky stálý spolupracovník souboru Squadra Sua Jan Šikl.

Soubor Squadra Sua v roce 2003 založili Roman Horák a Robert Janč. Zakládající dvojici později doplnil Lukáš Houdek. Soubor se specializuje na autorská představení, používá v nich širokou škálu divadelních prostředků s důrazem na klaunskou hru a techniky fyzického divadla. Soubor propracovává paralelně dvě linie tvorby – pouliční rodinná představení a klaunská představení pro dospělého diváka. Mezi úspěšné projekty patří například inscenace O humoru, Absolutely, Handicops, Monstera deliciosa, Up či pouliční představení Bomberos, Soldates, Happy hour ad. Squadra Sua odehrála přes dvě stě vystoupení po celé České republice i v zahraničí (např. festivaly Letní Letná, Cirk-UFF, Za Dveřmi, Živá ulice, Sztuka Ulici). Členové souboru se věnují rovněž pedagogické činnosti, vedou dílny s tématikou klaunérie, fyzického divadla a cirkusových technik u nás i v zahraničí. Přecházení je sedmou inscenací tohoto souboru.

Velká holešovická, foto Jatka78 2018

Závod divadelních štafet „Velká holešovická“ vstupuje do čtvrtého ročníku – poběží herci i tanečníci

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na