Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Předvánoční zprávy z tanečního světa: ještě stihnete premiéru v Ponci, improvizovaný večer ve Studiu ALTA nebo zajít do kina na Louskáčka z Londýna. Brzy v lednu čeká premiéra na Jatkách78. Další zprávy zde v týdeníku:
Tereza Ondrová a Petra Tejnorová (foto Marek Bartoš)

Poslední letošní premiéra v Ponci – Duety Terezy Ondrové a Petry Tejnorové
Divadlo Ponec
uvede v pátek 20. prosince od 20 hodin novou taneční inscenaci, poslední premiéru tohoto roku. Choreografie vychází z reálných setkání lidí, kteří by se mimo tento projekt nikdy nesetkali. Inscenace zkoumá samotnou podstatu procesu setkávání a je prvním tanečním počinem nové divadelně-taneční platformy TEMPORARY COLLECTIVE, v jejímž čele stojí duo režisérky Petry Tejnorové a choreografky a tanečnice Terezy Ondrové, letošní držitelky Ceny České taneční platformy za výjimečný umělecký výkon.

Jak už samotný název inscenace napovídá, půjde o duety, tedy dvě těla, dva lidé jako minimum pro vznik společenství,“ říká Petra Tejnorová a dodává: „Ve věku rostoucí digitalizace, kdy se prohlubuje individualismus a osamělost, jsme se rozhodli zkoumat možnosti, jak se setkat, jak spolu komunikovat beze slov. Jak být spolu, když pocházíme z velmi odlišného prostředí a kontextu? Co v dnešní době znamená porozumět si?

Inscenace vzniká netradiční formou prostřednictvím workshopů: performeři a tanečníci Tereza Ondrová a Viktor Černický se poprvé setkávají s osobou, kterou před workshopem neznali. Setkání probíhají na základě jednoduchého skriptu a akcentují vzájemnou pozornost a přítomné tělo. Choreografie je založena na jednoduchosti a minimalismu. Vytváří portréty osob a jejich vztahů, které se budou rozvíjet přímo před očima diváků.

Setkání jsou pro nás překvapivá, ukazují nám, že je potřeba zpomalit, abychom viděli detaily, které se pro nás staly možná takovou samozřejmostí, že je už nevidíme,“ upřesňuje Petra Tejnorová myšlenku projektu a dále vysvětluje: „Třeba že v samotném postoji těla lze zahlédnout celý život daného člověka. V době, kdy trávíme docela dost času s našimi telefony než sami se sebou, nebo spolu, hledám možnost, jak nabídnout prostor, ve kterém sledujeme bytostná setkání jednoho člověka s druhým člověkem.

Duety vznikají pod nově založenou platformou s názvem TEMPORARY COLLECTIVE. Obě její zakladatelky a autorky spojuje zájem o překračování a propojování různých žánrů, ale i oborů, vždy s cílem nabídnout divákovi neobvyklý zážitek na aktuální témata. Tak tomu bylo například v taneční eseji o vnímání s názvem You Are Here, která získala v roce 2017 Cenu diváka na České taneční platformě (ČTP). Autorky spojuje také dlouholetá záliba v ironii a humoru, se kterým rády ve svých inscenacích pracují, jako tomu je v taneční grotesce SAME SAME (zvláštní ocenění mezinárodní jury ČTP 2019) nebo v zábavném průvodci světem současného tancem s názvem Pojďme na tanec. Nově vzniklá platforma vychází z této inscenační zkušenosti autorek, ale dává důraz na jedinečnou tvůrčí chemii týmu, který je pro každý daný projekt vytvořen. Temporary Collective je proměnlivý a živý tvůrčí organismus, tentokrát ve složení: Tereza Ondrová, Viktor Černický, Sai Sai, Petra Tejnorová, Marek Bartoš, Sodja Lotker, Petra Hauerová, Nina Jacques a hosté.

Balet v kině – Louskáček – Royal Ballet (foto Tristram Kenton)

Balet v kině uvádí Louskáčka z Londýna
Sice ze záznamu, ale před vánočními svátky nemůže ani v kině chybět Louskáček. V rámci vysílání přenosů a záznamů z Královského baletu v Londýně uvede britskou verzi slavného baletu Bio Oko dnes od 20:15 a v neděli 22. prosince od 15:00 hodin. V sobotu se záznam objeví v Kině Radotín, v neděli 22. ještě v Hradci Králové (Bio Central), v Náchodě (Vesmír) a Turnově (Sféra), v pondělí 23. v Českých Budějovicích (Kotva), ve středu 25. v Prostějově (Metro 70), ve čtvrtek 26. ve slovenské Nitře (Mlyny Cinemas), nakonec 29. v Boskovicích (kino Panorama).

Jedná se o záznam představení z 8. prosince 2016, a to o verzi choreografa Petera Wrighta z roku 1984. Vytvořil tehdy své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. V úctě a s citlivě invenčním tvůrčím přístupem evokoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v rozpracované jevištní realizaci navázal na svého učitele Mária Petipu. Peter Wright tuto Louskáčkovu stoletou pouť završil svým precizním soustředěním na taneční finesy i prostorovou vypravěčskou atmosféru umocňující uhrančivé tóny Čajkovského hudebního díla. Dosáhl tak mj. toho, že se jeho Louskáček převtělil do neochvějné britské vánoční tradice, která po dekády až do dnešních dní úspěšně odolává komerčnímu diktátu svátků. Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a elegantních kostýmů i uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Po pás #08 (foto Tomáš Hejzlar)

Studio ALTA: Improvizační večer Po pás #10 a vánoční večírek
Jubilejní desátý díly ze série improvizačních večerů Po pás ve Studiu ALTA nabude 19. prosince nevídaných rozměrů. Setká se většina umělců, kteří se zúčastnili předchozích večerů a tento Po pás bude také součástí vánočních oslav Studia ALTA. Vstup na akci je zdarma.

Dobrodružství improvizace, jedinečnost a neopakovatelnost sledovaného, spontánnost a překvapení. Divák i performer jsou na tom podobně, ani jeden neví, co se bude dít, ale jsou v tom až Po pás. Na jevišti se spolu potkají rozmanití umělci, kteří spolu zkomponují několik improvizovaných představení. Částí bude mít tento večer několik. Kombinaci hráčů vybere publikum losem těsně před začátkem představení. Diváci rozhodnou, kdo s kým bude performovat a stanou se součástí celého konceptu tím, že přinesou nápady na konkrétní úkoly pro umělce.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na