V Českých Budějovicích spěje k premiéře Aida

Po téměř padesáti letech se vrací na jeviště Jihočeského divadla Verdiho opera Aida. Diváci ji v nové inscenaci v režii Michala Langa poprvé uslyší ve čtvrtek. Titulní roli Aidy nastudovala sopranistka Jana Šrejma Kačírková v alternaci s Gabrielou Kopperovou. V úloze Radama debutuje italský tenorista Paolo Lardizzone, alternovat ho bude držitel Thálie WeiLong Tao.

Opera uvádí Aidu v originále s českými a německými titulky. Po Rigolettovi bude druhou Verdiho operou, kterou v Českých Budějovicích nastudoval generální hudební ředitel opery Jihočeského divadla Mario De Rose. Vedle sboru a orchestru opery bude účinkovat také jihočeský balet.Činoherní režisér Lang, jehož je Aida režijním operním debutem, před první zkouškou nespal. “Je to jiný svět,” řekl dnes novinářům. “Děj jsme zasadili do určitého bezčasí, kostýmy jsou nadčasové a soustředili jsme se na vztahy, především na milostný dramatický trojúhelník,” uvedl režisér.

Strhující hudební drama situované do starověkého Egypta je především milostným příběhem o egyptském vojevůdci Radamovi a jeho lásce k etiopské otrokyni. Podle dramaturga Františka Řihouta si klade věčnou otázku: Je přednější láska nebo povinnost k vlasti? Podnětem k jeho vzniku se stala novela francouzského egyptologa Augusta Marietta. Verdimu poskytla neobvyklou látku, kterou hudebně povýšil na nadčasový příběh lásky, jejímuž naplnění brání nepřátelství národů.

Aida – čtyřiadvacátá opera Giuseppa Verdiho – patří k nejznámějším operním titulům tohoto žánru. Titulní postava opery – etiopská otrokyně na faraonském dvoře – patří dokonce vedle Bizetovy Carmen a Pucciniho Toscy k nejoblíbenějším operním hrdinkám vůbec. Světová premiéra se odehrála symbolicky v Káhiře v roce 1871, na jeviště Jihočeského divadla se vrací po 49 letech.

Za půlstoletí se však inscenační tradice této velkolepé opery podle Řihouta proměnila, stejně jako se proměnil divadelní jazyk. “Aida dnes musí k současnému diváku mluvit nikoli jako kašírovaný starověk s pyramidami v pozadí a pozlacenými faraónskými kostýmy. Nová inscenace Aidy vychází ve své podstatě z principů moderně pojatého antického dramatu. Ty nám říkají, že danému osudu nemůže člověk uniknout,” uvedl Řihout.

Foto archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]