VII. ročník Mezinárodního festivalu staré hudby Musica ad confluentem se blíží do finále

V druhé polovině října proběhnou v Českých Budějovicích poslední dva koncerty, kterých se tentokrát ujmou tuzemské soubory.
In Cordis Ensemble (zdroj In Cordis Ensemble, foto Eva Kořínková)
In Cordis Ensemble (zdroj In Cordis Ensemble, foto Eva Kořínková)

V působivém a akusticky skvělém interiéru kostela Panny Marie Růžencové v Českých Budějovicích můžete 17. října od 19:30 hodin navštívit koncert souboru Cappella Mariana s názvem Guillaume de Machaut Soud krále českého. V podání Hany Blažíkové (soprán, gotická harfa), Vojtěcha Semeráda (tenor, fidula) a Jakuba Kydlíčka (flétny) zazní komponované literárně-hudební pásmo věnované Guillaume de Machautovi (cca 1300–1377), které je oslavou středověké dvorské lyriky. Opomíjený Machaut působil část svého života ve službách českého krále Jana Lucemburského a jeho umělecké úspěchy z něj udělaly nejslavnějšího skladatele a básníka 14. století.

Machautova díla evokují kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance, téměř snová vize v krutých časech morové epidemie a válečných konfliktů 14. století – pouze stručné narážky v jeho narativních dílech či nářky v jeho posledních motetech prozrazují soužení, které Francie prožívala. Obecně jeho díla jsou věnována rozmarům a těžkostem, ale také radostem z lásky. Experimentoval s žánry, miloval dvojsmysly či hry se slovy, odvážil se rozvolnit hudební formu a pracoval s mnoha drobnými motivy, které střídal náhlými skoky následující jeden za druhým v odvážném kontrapunktu, aby tak vytvořil barevnou mozaiku.

V jeho raném díle Soud krále českého (Le Jugement du Roy Behaigne) se Jan Lucemburský objevuje v úplnosti svého majestátu, své životní zkušenosti, moudrosti a velkorysosti, a to jako sudí sporu o to, kdo prožívá větší žal. Jaromír Meduna jako vypravěč (v osobě Machauta) se během své procházky stává svědkem rozhovoru mezi dámou a rytířem, kteří se přou o to, kdo z nich je nešťastnější – dáma, jíž zemřel milovaný, nebo rytíř, jehož vyvolená si zamilovala jiného. Vypravěč, aby prohlásil jednoho nebo druhého za nejnešťastnějšího, vyhledá radu českého krále. Bohatý text dvorské lyriky je doplněn o Machautova hudební díla střídající různé formy vyjadřující pohnutky lidské duše.

Pomyslnou tečku za VII. ročníkem festivalu Musica ad confluentem udělá 25. října od 19:30 hodin ve studentském kostele Svaté Rodiny v Českých Budějovicích soubor In Cordis Ensemble s programem Follia del mondo – Ctnosti a neřesti v italské hudbě 17. století. Soubor hraje ve složení Kateřina Ghannudi (trojřadá barokní harfa), Jan Krejča (teorba, barokní kytara), Miloslav Študent (arciloutna, barokní kytara), Tomáš Reindl (perkuse).

Když v roce 1657 vyšel tiskem v Miláně zpěvník Canzonette spirituali e morali (Písničky duchovní a mravoučné) byly skladby do něho zařazené již dávno prověřené mnohaletým provozováním na půdě oratoře sv. Filipa Neriho v severoitalské Chiavenně. Jejich pravděpodobný autor, chiavennský duchovní Francesco Ratis (†1676), opatřil oblíbené hudební motivy i celé nápěvy (Bergamasca, Folia, Passacaglia, Spagnoletto, La bella Pedrina ad.) vlastními texty (Marná Bergamasca, Poblázněnost světa, Passacaglia o životě, Zostuzené Spagnoletto, Krásná Pedrina v modlitbách), jež vtipně vyzdvihují ctnosti a bez servítků odsuzují neřesti. Barvitě pak popisují pekelné důsledky přílišného oddávání se těm druhým.

V jednom z dochovaných exemplářů Canzonet je k mnoha písním připsána jejich úprava pro barokní kytaru. Několik těchto úprav zazní v novodobé premiéře.

Ty nejpozoruhodnější písně z Canzonet jsou obklopeny a vyšperkovány virtuózními instrumentálními skladbami soudobých italských autorů (Frescobaldi, Piccinini, Kapsperger, Monteverdi, Landi, Castaldi, Foscarini, Priuli ad.), plně využívajících rozmanitých výrazových možností třířadé harfy, teorby, arciloutny, barokních kytar a bicích nástrojů (zdoj Cappella Mariana, Miroslav Študent).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments