Glosa: Srnka není první, kdo v opeře dobývá jižní pól
V Hamburku 12. listopadu 1937 měla premiéru opera Němce Winfrieda Zilliga (1905-1963) s názvem Das Opfer (Oběť), která vypráví příběh dobývání jižního pólu kapitánem Scottem. Opera žádá pouze čtyři zpěváky: Scott (bass) a jeho tři druhové – Wilson, Bowers a Oates (bas, tenor, baryton). Dílo je zpracováno jako antická tragédie – hrdinové jsou neodvratně postaveni proti vnějším osudovým silám a jejich konání komentuje sbor tučňáků (mužský sbor a tanečníci).
Libreto jednoaktové opery napsal Reinhard Goering (1887-1936), modernistický německý spisovatel, silně ovlivněný expresionismem, který na libreto opery přepracoval svou tříaktovou hru Die Südpolexpedition des Kapitän Scott (Expedice na jižní pól Kapitána Scotta; 1930) a také vyšel (ve hře i libretu) z osobních deníků Roberta Falcona Scotta, které byly v té době v privátním majetku.
Premiéry opery se již Goering nedožil. Zilligova jednoaktová opera je psána ve větší míře ve dvanáctitónovém systému, a to i proto, že skladatel byl nejoblíbenějším žákem Arnolda Schoenberga.
Po Schoenbergově smrti požádala vdova o kompletaci a dokončení oratoria Die Jakobsleiter (Jákobův žebřík) právě Winfrieda Zilliga.
Winfried Zillig přes své avantgardistické zaměření neměl vážnější potíže v době vlády národního socialismu, kdy dovedně balancoval v šedé zóně spolupráce a původního avantgardního školení. Jeho šest oper bylo průběžně premiérováno od roku 1933 (Rosse) až do roku 1963 (Das Verlöbnis). Pouze právě opera Das Opfer byla po čtyřech představeních stažena na nátlak politických kruhů i prorežimních kritiků, kteří dílu vyčítali příkrý hudební jazyk, četné disonance a především atonalitu. Dílo však nebylo zařazeno na seznamy Entartete Kunst.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]