V říjnu proběhne 11. ročník MusicOlomouc 2019 s podtitulem „Colours of Piano“
Zahajovací koncert v podání Quasars Ensemble (SK) s mezinárodním obsazením bude co do velikosti tělesa nejrozsáhlejší akcí festivalu. Program večera je dramaturgicky zacílen na tvorbu nejvýznamnějších světových autorů spektrálního zaměření (T. Murail, G. Grisey), a stejně tak i na autory spjatými s tímto směrem, nebo z něj vycházející (D. O. Moser, I. Buffa). Všechny skladby zazní v Olomouci poprvé, většina z nich zároveň poprvé v České republice.
Dalším slovenským souborem bude Cluster ensemble (SK), který představí tvorbu pro dva klavíry ve čtvrttónovém rozestupu. Světové premiéry skladatelů J. Rataje (CZ) a Ž. Sojak Subotič (SK) projdou konfrontací s tvorbou Ch. Ivese a I. Vyšněgradského – “otců zakladatelů” tradice mikrointervalové hudby.
Současnou tvorbu pro klavírní trio bude reprezentovat brněnské Isha trio (CZ) ve složení flétna, zpěv a klavír, v jejichž programu zazní vedle dvou světových premiér (I. Medek, V. Zouhar, M. Padding) také např. skladby T. Takemitsu, L. Beria či H. Lachenmanna.
Koncert s názvem Klavír v tvorbě Jana Vičara se uskuteční k autorovým 70. narozeninám. Kromě dvou světových premiér v podání jazzového kvinteta, skladatelův portrét doplní kompozice v rozmanitých nástrojových kombinacích s klavírem. Na koncert naváže křest autorského jazzově-rockově-popového CD Píseň starého blázna (ArcoDiva 2019), na němž se podílelo 106 účinkujících.
Ze zahraničních interpretů a ansámblů na festivalu vystoupí belgický klavírista Daan Vandewalle, který přednese kompletní cyklus Sonáty a interludia pro preparovaný klavír Johna Cage. Večer věnovaný klavíru a elektronice nabídne hned tři světové premiéry – F. Chaloupky (CZ), M. Cuttinga (GB) a G. Diaz-Jereze (E) v podání Ricarda Descalza (E) a Michaela Cuttinga (GB). Závěr festivalu bude patřit klavírnímu duu Schallfeld ensemble (A), jehož program završí významná skladba Zeitgeist George Crumba – legendy soudobé hudby, který 24. října 2019 oslaví své 90. narozeni.
“Letošní ročník je neobvyklý svým dramaturgickým zacílením na klavír. Kromě polarity různých přístupů ke klavíru akcentuje více než v minulých letech polaritu časovou – na jednu stranu festivalově rekordních 9 světových premiér českých i zahraničních autorů, na stranu druhou velký počet významných starších opusů avantgardní tvorby
20. století (Vyšněgradskij, Ives, Cage, Crumb aj.)“, říká ředitel festivalu Marek Keprt.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]