Zapněte si bezpečnostní pásy! Blíží se světové premiéry k výročí republiky psané na míru BCO

V rámci své 6. koncertní sezóny s názvem „C – CENTURY“ objednalo BCO – Brno Contemporary Orchestra u významných českých, slovenských a zahraničních autorů skladby na míru orchestru a na téma 100 let ČSR. Vznikly tak dva mimořádné koncerty FROM CZECHOSLOVAKIA (Češi a Slováci píší pro svět) a FOR CZECHOSLOVAKIA (zahraniční skladatelé píší pro nás), které se odehrají 31. ledna a 20. března v Besedním domě v Brně.

Kdo píše FROM CZECHOSLOVAKIA?
Petr Bakla, jehož díla jsou uváděna především v zahraničí, Mariana Lejava, který vydal více než 15 CD převážně se soudobou hudbou pro Naxos a slovenská vydavatelství a Luboš Mrkvička, ovlivněný II. vídeňskou školou, který vynalezl vlastní hudební jazyk.
Třešničkou na pomyslném dortu upečeném ze světových premiér pak bude skladba ušitá na míru pro houslového virtuóza Milana Paľu, který patří mezi elitu interpretů mladé generace.

Březnovým lákadlem pak budou práce švýcarského světoběžníka Rolanda Dahindena, významného skladatele, trombonisty a performera, který se věnuje interpretaci současné hudby a improvizaci / jazzu. Novou skladbu píše také hvězda současné americké soudobé hudby Eliot Sharp.

Co náš čeká 31.ledna?
Elsewhere (skladba pro 13 nástrojů, na objednávku BCO)
„Název může znamenat „někde“, ale také „někam“. Zůstávám u angličtiny, protože mi tahle obojakost vyhovuje (nechci se rozhodnout). Ale název je jen název. Poslouchejte, jako byste pozorovali oblaka – dejme tomu, že oblaka zimní; letí rychle a vy máte daleký výhled a chvíli času. Nepředstavujte si to, jenom tak prosím poslouchejte. Petr Bakla
Vertigo (Op.25, 2017-18) pro housle a ansámbl (17 hráčů), sedmá závěrečná část cyklu komorních koncertů HEPTACON (2012).
„Už z názvu vyplývají dva nejdůležitější inspirační zdroje: za prvé závratné umění houslisty Milana Paľy, pro kterého byl napsaný a za druhé dva jevy, které jsou charakteristické pro navození stavu závratě (Vertiga). Takže se pohodlně posaďte a „nezapomeňte si zapnout bezpečností pásy!“ Marian Lejava

Part C (pro velký ansámbl)
„… Od okamžiku, kdy jsem začal komponovat, jsem cítil nechuť nějakým způsobem své skladby pojmenovávat… Předpokládám, že to bylo především napětí mezi mojí potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu, které mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny… část C vznikla pro Brno Contemporary Orchestra v roce 2017. Část D, komponovaná pro Klangforum Wien, představuje zatím poslední kompozici tohoto cyklu.“ Luboš Mrkvička

A hlavně Milan Paľa, nositel mnohých ocenění z mezinárodních soutěží. Jako sólista spolupracuje pravidelně s Filharmonií Brno, Slovenskou filharmonií, rozhlasovými orchestry v Bratislavě a Kyjevě, Petrohradskou filharmonií a dirigenty jako Theodor Guschlbauer, Howard Arman, Alexander Černušenko, David Svee nebo Peter Gribanov. Patří k vyhledávaným interpretům pro uvádění nových děl, má proto za sebou velké množství premiér skladeb současných autorů. V jeho rozsáhlé diskografii se zvláště vyjímá antologie slovenské tvorby pro sólové housle.

PROGRAM
31. 1. 2018 Besední dům, 19:30
FROM CZECHOSLOVAKIA
Petr BAKLA – Elsewhere pro 13 nástrojů
Luboš MRKVIČKA – Part C for large ensemble
Marian LEJAVA – Vertigo (Op.25, 2017-18) pro housle a ansámbl
Milan Paľa enfent terrible sólových houslí
Brno Contemporary Orchestra/ dirigent Pavel Šnajdr
VSTUPENKY on-line na webu Filharmonie Brno – https://www.filharmonie-brno.cz/#detail/-bco-4-from-czechoslovakia/ a půl hodiny před koncertem v místě konání.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat