Janáček a Luhačovice: Plasticita v dynamice a průzračný zvuk Filharmonie Bohuslava Martinů

Luhačovický festival, který patří vedle toho ostravského a brněnského k nejvýraznějším moravským počinům, věnovaným osobě a dílu Leoše Janáčka, vstoupil letos do jubilejního 30. ročníku. V úterý 11. července, v první den svého oficiálního zahájení, proběhl úvodní slavnostní ceremoniál, po němž následoval večerní koncert tentokráte věnovaný dvěma nesmrtelným dílům české hudby – Dvořákově Novosvětské a Janáčkově Glagolské mši.
Janáček a Luhačovice, slavnostní zahájení 11. července 2023 (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)
Janáček a Luhačovice, slavnostní zahájení 11. července 2023 (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)

Oficiální otevření Festivalu Janáček a Luhačovice, jež hudebně rámovaly fanfáry z Janáčkovy Sinfonietty v podání Žesťové harmonie Zlín, se uskutečnilo za přítomnosti čestných hostů již tradičně v centru lázní u busty Leoše Janáčka, vytvořené českým realistickým sochařem Karlem Pokorným. Lázenští hosté mají možnost se každoročně tímto aktem přenést o zhruba sto let zpátky do doby, kdy v Luhačovicích Leoš Janáček pobýval a kde také tvořil. Iluzorní atmosféru „starých časů“ podpořila rovněž komentovaná vycházka Luhačovického okrašlovacího spolku Calma, oděného do dobových kostýmů, který v rámci doprovodného programu „S Calmou za Janáčkem“ provedl návštěvníky lázněmi. Kulturu té doby mohou zájemci po celý červenec vizuálně nasát také během výstavy „Luhačovice – prameny hudební inspirace“, představující na kolonádě osobnosti z českého hudebního světa s tímto městem spojené, a na výstavě „Příběhy krajiny a malířů Luhačovic“, realizované v ulici Dr. Veselého při příležitosti 150. výročí narození malíře Stanislava Lolka.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Večerní zahajovací koncert festivalu se díky krásnému počasí uskutečnil pod širým nebem na Lázeňském náměstí. Posluchači jistě přivítali, že slavnostní úvod byl letos věnován dvěma nadčasovým dílům české hudby – Symfonii č. 9 e moll Antonína Dvořáka “Z Nového světa”Glagolské mši Leoše Janáčka. Jejich interpretace se instrumentálně ujala Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Leoše Svárovského, profesora na Katedře dirigování na pražské AMU, který patří k hlavním hostujícím dirigentům zlínské filharmonie. Pod jeho citlivým, ale zároveň velmi jasným a koncepčně promyšleným vedením s důrazem na vnitřní strukturu skladby hrál orchestr velmi koncentrovaně, zaujal plasticitou v dynamice i vyvážeností a provázaností jednotlivých sekcí. Po agogicky propracované první větě v Dvořákově Novosvětské hluboce zapůsobily lyrické pasáže Larga, kde mohl i díky zvukové technice vyznít průzračný zvuk orchestru stejně jako kantilénová instrumentální sóla. Skvěle se podařilo vystihnout rovněž lidovou odlehčenost třetí věty, s níž citlivě kontrastoval honosný závěr.

Janáček a Luhačovice: Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno, 11. července 2023, Luhačovice (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)
Janáček a Luhačovice: Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno, 11. července 2023, Luhačovice (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)

V druhé části koncertu se ke zlínské filharmonii připojili sólisté a Český filharmonický sbor Brno, aby společně přednesli Glagolskou mši – kantátu pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany. Její podstatnou část napsal Janáček během deštivého července 1926 právě v Luhačovicích a zakomponoval do ní neobvykle staroslověnský liturgický text v úpravě předního českého jazykovědce a slavisty Miloše Weingarta. V živelné zemitosti díla se i podle Janáčkových slov kromě specifičnosti slovanské kultury přímo odráží inspirace luhačovickou přírodou: „Vždyť vůně vlahých lesů luhačovských byla kadidlem. Chrám mi rostl v obří velikost lesa a rozklenutého nebe do dálek zamlžených… Svíce – vysoké jedle v lese a zažehnuty hvězdami…“

Český filharmonický sbor Brno, který tuto skladbu v nastudování Petra Fialy mnohokrát interpretoval, je v současné době v hudebním světě již pojmem, jehož zvuk budí uznání nejen u nás, ale i v zahraničí. Také zahajovacímu koncertu dodalo toto pěvecké těleso lesk, neboť v Glagolské mši uplatnilo své nepřehlédnutelné kvality – za všechny jmenujme dokonalou symbiózu, vyváženou barvu celku i jednotlivých hlasových skupin, interpretační šíři a objem. Také sólově se v kantátě představili přední čeští interpreti – sopranistka Pavla Vykopalová, altistka Marie Vrbová, tenorista Petr Levíček a basista Václav Jeřábek. Nechyběly ani varhany, které skvěle rozezněl v pověstném Postludiu Pravoslav Březík.

Janáček a Luhačovice: Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno, 11. července 2023, Luhačovice (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)
Janáček a Luhačovice: Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno, 11. července 2023, Luhačovice (zdroj Festival Janáček a Luhačovice)

Luhačovický festival má za sebou impozantní zahájení prostřednictvím děl, která vznikala před zhruba sto lety a jež jsou nyní důstojnou kulturní pozvánkou do dalších dnů, v jejichž hudební atmosféře se společně s pozvolným lázeňským tempem můžeme alespoň na týden oddat pocitu, že Vančurův „konec starých časů“ do tohoto poklidného místa ještě nezavítal.

Janáček a Luhačovice: Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno
11. července 2023, 20:00 hodin
Lázeňské náměstí, Luhačovice

Program
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll, op. 95, Z Nového světa
Leoš Janáček: Glagolská mše, kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany

Účinkující
Pavla Vykopalová (soprán)
Marie Vrbová (alt)
Petr Levíček (tenor)
Václav Jeřábek (bas)

Český filharmonický sbor Brno
Filharmonie Bohuslava Martinů

Petr Fiala – sbormistr
Leoš Svárovský – dirigent

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře