Pučchonská filharmonie zahájí svoje evropské turné koncertem v Praze

Pučchonská filharmonie, která naučila Jižní Koreu obdivovat Gustava Mahlera, zahájí v Praze na konci srpna své evropské mini-turné. Orchestr, který působí teprve pětadvacet sezon,představí 31. srpna 2014 ve Smetanově síni Obecního domu spolu s fenomenální houslistkou Clarou-Jumi Kang Čajkovského houslový koncert v D dur, dále 4. Brahmsovou symfonii a ve světové premiéře také Krédo pro orchestr korejského skladatele Sangjick Juna. Z Prahy odcestují filharmonici do mnichovského Herkulova sálu a vídeňského Musikverein.Díky koncertu Pučchonské filharmonie se v Praze poprvé představí zázračné dítě, dnes již sedmadvacetiletá Clara-Jumi Kang. Clara patří k mimořádně nadaným houslistkám: s hrou na housle se začala seznamovat již ve třech letech v Mannheimu a velmi brzy jizačala studovat u věhlasných mistrů, mimo jiné u DorothyDeLay na newyorské Juilliard School.Dosáhla také řady úspěchů v prestižních houslových soutěžích ve Švýcarsku, Německu a zámoří – před čtyřmi lety se stala vítězkou Mezinárodní houslové soutěže v Indianapolis. Spolupracovala s významnými umělci v Asii a v Evropě, například violoncellistou Gautierem Capuçonem nebo korejskými sestrami Kyung-whaa Myung-wha Chungovými. Umělkyně čerstvě hraje na nástroj Giuseppe Guarnerihodel Gesú ‘ex-Moeller’ z roku 1725.

Evropské mini-turné Pučchonské filharmonie proběhne pod taktovkou Hun-Joung Lima, který je šéfdirigentem orchestru celých pětadvacet let a má hlavní zásluhu na jeho pověsti umělecky inovativního tělesa s neotřelou, až průkopnickou dramaturgií. Pučchonská filharmonie je v Jižní Koreji řazena mezi nejprestižnější orchestry a v samotném městě Pučchon, vzdáleném jen 25 kilometrů od hlavního města Soulu, je srdcem uměleckého života.

Hned na úvod koncertu zazní ve světové premiéře a za osobní účasti autora Krédo pro orchestr korejského skladatele Sangjick Juna. Autor se jako profesor skladby věnuje pedagogické činnosti na Hudební akademii Soulské národní univerzity a kritici oceňují, že u něj převažuje neúnavné zaujetí pro brilantní hudební formu nad snahou o emocionální zásah publika. Jeho dílo má vskutku daleko od entuziasmu a romantické estetiky.

Pučchonská filharmonie
Dirigent: Hun-Joung Lim
Clara-JumiKang (housle)
31. srpna 2014 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Sangjick Jun: Krédo pro orchestr
Petr Iljič Čajkovskij: Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35
= přestávka =
Johannes Brahms: Symfonie č. 4 e moll, op. 98

O Pučchonské filharmonii
Už od svého založení v roce 1988 se Pučchonská filharmonie vyznačuje neotřelou dramaturgií, což přitáhlo pozornost řady milovníků klasické hudby i z nedalekého hlavního města Soulu. Nyní, na konci své 25. sezony, vyrostl orchestr díky svému šéfdirigentovi Hun-JoungLimovi mezi klíčová korejská symfonická tělesa a svými mimořádnými výkony a bohatým repertoárem získává obdiv na mezinárodní scéně.

Pučchonská filharmonie začala nabývat významného renomé v roce 1990, kdy se orchestr zúčastnil 2. symfonického festivalu a jeho výkon daleko předčil očekávání publika i odborné veřejnosti. Od té doby těleso prezentuje díla autorů 20. století, mj. Schoenberga a Bartóka, ale také Brahmsovy a Beethovenovy symfonie, a jeho nasazení a tvůrčí energie vyvolává mezi korejským publikem nefalšované nadšení. Mimořádného ocenění se Pučchonské filharmonii dostalo na 1. asijském týdnu orchestrů, který se konal v roce 2002 v Japonsku. Její přednes Berliozovy Fantastické symfonie vyvolal mezi japonským publikem a v tiskuvelmi pozitivní reakce. V roce 2006 se Pučchonská filharmonie do Japonska vrátila, a to přímo do Symfonického sáluv Kawasaki.

Významným milníkem pro orchestr, ale i z pohledu vývoje prezentace klasické hudby v Jižní Koreji, bylo uvedení všech Mahlerových symfonií v letech 1999 až 2003 pod taktovkou šéfdirigenta Hun-Joung Lima. Série koncertů podnítila založení Klubu milovníků Mahlera a skladatel se od toho momentu stal samozřejmou součástí repertoáru nejdůležitějších korejských orchestrů. Neúnavná píle a skvělá práce tělesa vedla k získání Ceny Hoam, označované i jako korejská Nobelova cena. Pučchonská filharmonie byla vůbec první hudební institucí, která toto prestižní domácí ocenění získala, čímž potvrdila svoje postavení nejprestižnějšího národního orchestru.

Ve městě Pučchon je orchestr středobodem uměleckého dění a kromě večerních koncertů se systematicky věnuje výchově nejmladších posluchačů ke klasické hudbě a nabízí program pro rodiny, a to i v dopoledních hodinách.

Nadcházející evropské turné v Praze, Mnichově a Vídni je vedeno jednak přáním orchestru proniknout do kolébky klasické hudby, jak je starý kontinent vnímán z pohledu Dálného východu, a jednak představit uměleckou úroveňpučchonských, a obecně korejských instrumentalistů.
O sólistce Claře-Jumi Kang
Clara-Jumi Kang se narodila v roce 1987 v Německu do hudebnické rodiny a první zkušenosti s hrou na housle získala již ve třech letech. Jen o rok později ji jako vůbec nejmladší studentku zapsali na mannheimskou Vysokou školu hudebních a múzických umění, kde rozvíjela svůj talent pod vedením houslisty a pedagoga ValeryGradova. Mezi její další učitele patřil rovněž ZakharBron.

V šesti letech se Clara-Jumi objevila na titulní straně magazínu deníku Die Zeit s titulkem Zázračné dítě. To už měla za sebou debut s Hamburskými symfoniky. V sedmi letech ji přijali jako řádnou studentku na prestižní newyorskou JuilliardSchool, kde dále umělecky rostla pod vedením pedagožky DorothyDeLay. Už v tomto raném věku Clara účinkovala s řadou orchestrů: lipským Gewandhausem, s již zmíněnými Hamburskými symfoniky, Filharmonickým orchestrem v Kielu, Filharmonickým orchestrem v Nice, Symfonickým orchestrem v Atlantě, Soulskou filharmonií, KBS SymphonyOrchestra a dalšími. V devíti letech pořídila pro nahrávací společnost Teldec nahrávku Beethovenova trojkoncertu pro klavír, housle a violoncello C dur a sólového recitálu. V jedenácti letech si ovšem Clara nešťastně zranila palec a na několik let musela hry na housle zanechat.

Svůj bakalářský a magisterský titul získala na Korejské národní univerzitě umění a v téže době dosáhla vynikajícího umístění na několika houslových soutěžích: v roce 2007 na Mezinárodní soutěži Tibora Vargy ve Švýcarsku, na Soulské houslové soutěži o dva roky později (první cena) a ve stejném roce také na Mezinárodní houslové soutěži Josepha Joachima v Hannoveru (druhá cena).V roce 2010 obsadila první místo v kategorii houslí na Mezinárodní hudební soutěži v japonském Sendai a také první místo v Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis s následnými pěti speciálními oceněními. Od té doby vystoupila s řadou orchestrů v Evropě, USA a Asii.

V roce 2011 vydala ve vydavatelství Decca sólovou desku ModernSolo obsahující ukázky mimořádně obtížných děl Poslední růže léta houslisty, skladatele a brněnského rodáka Heinricha Wilhelma Ernsta, transkripci Schubertovy písně Král duchů nebo sólové sonáty pro housle EugèneYsaÿe.

Komorní houslistka Clara rozvíjí svou vášnivou lásku k hudbě také ve spolupráci s takovými osobnostmi, jakými jsou její krajanky -fenomenální houslistka Kyung-whaChungová a její sestra violoncellistkaMyung-wha Chungová,dále čínský cellista Jian Wang či Gautier Capuçon, Maxim Rysanov nebo Paul Neubauer. Clara je rezidentní umělkyní korejského Great Mountains Music Festival. V roce 2012 obdržela Hudební cenu nadace Daewon za své mimořádné koncertní úspěchy ve světě.

Clara žije čtvrtým rokem v Mnichově, kde pokračuje na studiích na tamější Vysoké škole hudební a divadelní pod pedagogickým vedením houslisty a dirigenta Christopha Poppena. V současné době hraje na nástroj Giuseppe Guarnerihodel Gesú ‘ex-Moeller’ z roku 1725 zapůjčený Hudební nadací Samsung Korea.
O dirigentovi Hun-Jong Limovi
Slovní spojení „odvážný průkopník“ a „úplně první“ jsou v oblasti klasické hudby v Jižní Koreji již řadu let spojována s dirigentem Hun-Joung Limem. V průběhu svých studií na Hudební akademii Soulské národní univerzity si vydobyl pozornost díky tomu, že se jako první rozhodl dirigovat obávaný Stravinského Příběh vojáka. Úspěch ho dovedl k myšlence uvést všechny symfonie Gustava Mahlera, kterou se mu jako prvnímu v zemi podařilo na vysoké umělecké úrovni v letech 1999 až 2003 naplnit. Výsledkem bylo vzedmutí vlny obdivu k Mahlerovu dílu.

Skvělé skladatelské umění osvědčil na 14. mezinárodní hudební soutěži v Soulu, kde získal hlavní cenu v kategorii kompozice. Hun-Joung absolvoval Hudební akademii Soulské národní univerzity a pokračoval ve studiu skladby a dirigování ve Spojených státech na Mannes College of Music a Juilliard School. Po návratu do Jižní Koreje v roce 1985 se stal profesorem dirigování na Katedře kompozice Hudební akademie Soulské národní univerzity, kde působí dosud. Již 25 let je také šéfdirigentem Pučchonské filharmonie. V anketě hudebních expertů, kterou uspořádal deník Dong-A Ilbo, získal Hun-Joung titul nejlepšího korejského dirigenta. Je držitelem řady ocenění, mj. Korejské hudební ceny udělované Korejskou hudební asociací.
O skladateli Sangjick Junovi
Skladatel a pedagog Sangjick Jun (1963) absolvoval Hudební akademii Soulské národní univerzity a salzburské Mozarteum pod vedením skladatele Franze Zaunschirma a skladatele a muzikologa BogusławaSchäffera. Momentálně je profesorem na Katedře kompozice Hudební akademie Soulské národní univerzity. V roce 2004 získal Korejskou cenu pro skladatele a stejný úspěch si vydobyl i v letech 2006 a 2010.

Sangjick Jun je autorem prací o kompozičních technikách skladatelů dvacátého století, zejména Bartóka, Messiaena, Kurtága a Pendereckého. Jeho cílem je dosahovat dokonalosti v abstraktní a absolutní hudbě. Mezi klíčová díla Sangjick Juna patří Čtyři kompozice se třemi mezihrami pro smyčce, Linie IV pro piri a smyčce, Ensemble Multicolore pro dechový kvintet a Magnificat pro smíšený sbor a smyčce.

Foto archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]