Týden s hudbou (151)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
27. březen
byl v roce 1961 ustanoven Mezinárodním divadelním institutem jako Mezinárodní den divadla. K nejvýznamnějším událostem tohoto dne patří Poselství – autorem toho letošního je ruský režisér a divadelní pedagog Anatoly Vasiliev. Celé znění najdete zde .

Anatoly Vasiliev (zdroj culturehub.co)
Anatoly Vasiliev (zdroj culturehub.co)


Praha
Pražská konzervatoř připravila na pondělí 21. března do Koncertního sálu konzervatoře druhou premiéru operetního představení Veselá vdova Franze Lehára v nastudování studentů pěveckého oddělení Pražské konzervatoře. Režie se ujal Zbyněk Brabec, choreografie Ivan Krob, hudebního nastudování Václav Loskot, výpravu vytvořil Josef Jelínek. Dále se pak ve středu 23. března v Koncertním sále konzervatoře uskuteční Koncert skladatelského oddělení.

Na motivy divadelní hry Wiliama Shakespeara Macbeth vytvořil Petr Boháč se Spitfire Company představení Vladimir Macbetin, které mělo premiéru na podzim roku 2015. Jedná se o první část chystané trilogie, jejíž hlavní témata vyjdou ze tří Shakesperových příběhů – Macbetha, Romea a Julie a Hamleta. V pondělí 21. března bude představení uvedeno v Paláci Akropolis.

Vladimir Macbetin -Petr Boháč - Spitfire Company 2016 (zdroj Spitfire Company)
Vladimir Macbetin – Petr Boháč – Spitfire Company 2016 (zdroj Spitfire Company)

Aloise Hábu, vůdčí osobnost české skladatelské moderny meziválečného období, představí další večer z cyklu Krása dneška – České 20. století v úterý 22. března v Experimentálním prostoru NoD v Praze. Během večera zazní čtyři Hábova díla – Smyčcový kvartet č. 7Vánoční“, op. 73; Cavatina na téma H-A-B-A pro housle a klavír, Zwei groteske Stücke pro klavír a Suita pro fagot sólo, op. 69. Vše v interpretaci komorních sólistů PKF – Prague Philharmonia.

V úterý 22. března v rámci dvacátého čtvrtého ročníku Svátků hudby přijdou na řadu mladí talentovaní umělci. Jako první se na pódiu Koncertního sálu Pražské konzervatoře objeví třináctiletý Jan Čmejla. Na klavír hraje od šesti let a od osmi let se věnuje také skladbě. Dalším zázračným dítětem bude devítiletá houslistka Johanka Kubánková, která se věnuje houslové hře od svých tří let pod vedením profesorky Evy Bublové na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy. Spolu s nimi vystoupí Václav Hudeček, kterého ve druhé polovině vystřídá dívčí dechový Kalabis quintet studentek AMU ve složení – Zuzana Bandůrová (flétna), Jarmila Vávrová (hoboj), Nela Durníková (klarinet), Denisa Beňovská (fagot), Adéla Triebniková (lesní roh) a těšit se můžete také na velmi netradiční Bicí soubor Pražské konzervatoře. Dramaturgie večera nabídne skladby Bohuslava Martinů, Dmitrije Šostakoviče či Jindřicha Felda.

Na Velikonočním koncertě souborů Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704, který se pod vedením dirigenta Václava Lukse uskuteční v úterý 22. března ve Dvořákově síni Rudolfina, zazní Händelův Mesiáš. Sólových partů se zhostí Marie-Sophie Pollak (soprán), Raffaele Pe (alt), Krystian Adam (tenor) a Benoit Arnould (bas).

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 (foto Petra Hajská)
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 (foto Petra Hajská)

Koncertní jednatelství Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK připravilo v duchovním prostoru kostela svatých Šimona a Judy na Žluté úterý 22. března recitál houslového virtuóza Jiřího Vodičky a klavíristy Martina Kasíka, kteří vybrali pro sváteční období pestrý program, zakončený duchovně laděnou Sonátou pro housle a klavír A dur Césara Francka. Ve středu 23. března provede Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK Dvořákovo Stabat Mater ve Smetanově síni Obecního domu. Orchestr povede Petr Vronský, sólových partů se ujmou Kateřina Kalvachová, Jana Sýkorová, Aleš Voráček a Zdeněk Plech. Spoluúčinkovat bude Kühnův smíšený sbor.

Opera Juliette (Snář) Bohuslava Martinů bude mít premiéru v novém nastudování dirigenta Jaroslava Kyzlinka a v režii Zuzany Gilhuus ve čtvrtek 24. a v pátek 25. března v Národním divadle. S Juliette se k opernímu souboru vrací kostýmní výtvarník Tomáš Kypta, autorem choreografie je Radim Vizváry. V roli Michela se představí Jaroslav Březina a Peter Berger, v roli Juliette alternují Maria Kobielska a Alžběta Poláčková.

Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) - ND Praha 2016 (vizuál) (zdroj ND Praha)
Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) – ND Praha 2016 (vizuál) (zdroj ND Praha)

Až do druhé poloviny března bylo možné na našich stránkách hlasovat o Výročních cenách Opery Plus 2016 za nejvýraznější výkony tanečníků a nejlepší choreografie za uplynulý rok, a to jak našich i zahraničních umělců v tuzemských inscenacích, tak i českých tanečníků v zahraničí. V sobotu 26. března ve 14 hodin v pražské Státní opeře, před představením triptychu Ballettissimo budou Výroční ceny Opery Plus za rok 2016 slavnostně předány. Východiskem pro hlasování čtenářů byly i letos širší nominace, o které se postarali oslovení taneční publicisté – Marcela Benoniová, Pavol Juráš, Lucie Kocourková, Jana Návratová a Roman Vašek. Do výběru favoritů se tak dostaly bezmála tři desítky umělců ve třech kategoriích, kompletní nominace najdete zde.


Regiony
V pondělí 21. března bude v rámci festivalu Pardubické hudební jaro 2016 hostovat ve Východočeském divadle Pardubice baletní soubor Moravského divadla Olomouc s inscenací Roma a Julie Sergeje Prokofjeva, kterou se souborem nastudoval Robert Balogh.

Sergej Prokofjev: Romeo a Julie - MD Olomouc 2013 (foto Michal Hančovský)
Sergej Prokofjev: Romeo a Julie – MD Olomouc 2013 (foto Michal Hančovský)

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně přináší tento týden řadu koncertů. V pondělí 21. března v kostele svatých Janů zazní oratorium Františka Xavera Richtera La deposizione dalla croce di Gesù Cristo Salvator nostro (Snímání našeho Spasitele Ježíše Krista z kříže) v novodobé světové premiéře. Účinkují Kateřina Kněžíková (Maddalena), Marcus Ullmann (Giuseppe d’Arimatea), Philipp Mathmann (Giovanni), Piotr Olech (Simone), Lenka Cafourková Ďuricová (Nicodemo), Czech Ensemble Baroque Orchestra a dirigent Roman Válek. V úterý 22. března v kostele svatého Augustina vystoupí soubor Ensemble Opera Diversa vedený dirigentkou Gabrielou Tardonovou s programem soudobé duchovní hudby Tichý hymnus, který otevírají a uzavírají skladby Pavla Zemka Nováka. Další festivalové dny budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie patřit tradičním večerům s hudbou při svíčkách nazvaných Temné hodinky (tenebrae). V podání Societas Incognitorum s uměleckým vedoucím Eduardem Tomaštíkem a Ondřeje Múčky (varhany) ve středu 23. a Martina Jakubíčka (varhanní pozitiv) ve čtvrtek 24. a v pátek 25. března zazní Responsoria a Lamentace Jana Dismase Zelenky, které budou doplněny o skladby Johanna Sebastiana Bacha.

Operetní a muzikálový žánr patří k nezastupitelným programovým pilířům operního souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Nejnověji bude tento žánr reprezentovat opereta Mam’zelle Nitouche v režii Oldřicha Kříže. Autorem scény je Jan Kříž, kostýmy navrhla Veronika Hindle. Ústřední dvojici tvoří Célestin v podání Lumíra Olšovského a Denisa de Flavigny, kterou v alternaci nastudovaly Michaela Doubravová a Ivana Korolová. První premiéra se uskuteční v pátek 25. března, druhá pak v neděli 27. března.

V sobotu 26. března 2016 bude mít v Novém divadle v Plzni premiéru Bizetova, resp. Ščedrinova Carmen, tentokrát s choreografií a v režii Mária Radačovského. Scénu vytvořil Marek Holý, kostýmy navrhla Ludmila Várossová. Roli Carmen nastudovaly Jarmila Dycková, Kristýna Potužníková a Lýdie Švojgerová. Dona José alternují Miroslav Hradil, Richard Ševčík a Martin Šinták, v roli Escamilla se střídají Michal Kováč, Archie Sladen a Richard Ševčík.

Objevte klasický čínský tanec, jednu z nejpřísnějších a nejnáročnějších tanečních forem na světě, prostřednictvím představení Shen Yun, které spojuje radost etnických a lidových tanců, plných barev a energie, s novým zvukem orchestru, v němž se neotřelým způsobem prolíná Východ a Západ. Digitální projekce a nádherné kostýmy vás přenesou do jiného světa a přiblíží vám kulturu Říše středu. Představení se uskuteční v sobotu 26. a v neděli 27. března 2016 v Janáčkově divadle v Brně.

Shen Yun 2016 (vizuál) (zdroj Shen Yun)
Shen Yun 2016 (vizuál) (zdroj Shen Yun)


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

První letošní premiérou baletního souboru Státního divadla Košice byl v pátek 18. března Spartakus v nastudování ruského režiséra a choreografa Kirilla Simonova. Rozhovor s ním a fotogalerii jsme přinesli zde. Scénu a kostýmy vytvořil Pavel Juráš, v hlavních rolích alternují Sergej Iegorov a Igor Pashko (Spartakus), Eva Sklyarová a Ami Fujikawa (Frygia), Vasyl Sevastyanov a Maksym Sklyarov (Crassus), Shoko Yamada, Ami Fujikawa a Daria Ivanenko (Aegina) a Peter Rolík a Evgenii Korsakov (Harmodius).


Praha

Odložený koncert německého tenoristy Jonase Kaufmanna se uskutečnil ve středu v pražském Obecním domě. Vystoupení se původně mělo konat 23. října, ale z důvodu zpěvákovy nemoci bylo zrušeno. V programu nazvaném Nessun dormaJonas Kaufmann zpívá Pucciniho zazněla za doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia hudba z oper Le Villi, Edgar, Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla del West, Suor Angelica a Turandot.

Mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla Bazaar se od pátku do neděle odehrál v divadlech Alfred ve dvoře, Ponec a ve Studiu Alta. Jeho hlavním tématem byla identita jako zóna, v níž se protínají sféra privátní i politická, jako oblast osobní autonomie i předmět manipulace. Jádrem festivalu byla sobotní přehlídka ukázek z chystaných představení umělců z České republiky, Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska a Slovenska.

České muzeum hudby nabídlo v neděli jevištní adaptaci Schubertova písňového cyklu Winterreise: Zimní cesta. V hlavní roli se představil americký pěvec Tobias Greenhalg. Barytonista vídeňského divadla Kammeroper vystoupil v režii a tanečním doprovodu Martina Dvořáka a s polským klavíristou Marcinem Koziełem.


Regiony

Originální kostým Emy Destinnové mohou vidět návštěvníci Muzea města Ústí nad Labem na výstavě Staré pověsti české. Bohatě zdobený kostým představuje Šárčinu zbroj z dívčí války. Ema Destinnová ve vystaveném kostýmu odehrála na prknech Národního divadla třináct repríz opery Šárka během necelých čtyř let. Příležitost projít se světem pradávných mýtů mají návštěvníci ústeckého muzea do 3. července 2016.

Originální kostým Emy Destinnové - Šárčina zbroj (zdroj FB Muzeum města Ústí nad Labem)
Originální kostým Emy Destinnové – Šárčina zbroj (zdroj FB Muzeum města Ústí nad Labem)

V pondělí Severočeské divadlo na svém webu oznámilo, že 1. března 2016 – pár dnů před svými osmdesátinami – zemřela někdejší dlouholetá mezzosopranistka ústecké opery, paní Ludmila Škorpilová. Ludmila Škorpilová se narodila 19. března 1936 v Praze. Zpěv studovala u Běly Chalabalové na Pražské konzervatoři, později soukromě u Zdeňka Otavy. Do ústeckého divadla byla angažována ve svých třiadvaceti letech a zůstala mu věrná po celou svoji kariéru. Opakovaně hostovala i v pražském Národním divadle, a to mimo jiné s Dvořákovou Káčou a Pucciniho Suzuki. Poslední premiérou Ludmily Škorpilové v ústecké opeře byl v roce 1998 Dvořákův Jakobín s její Lotinkou.

Jihočeské divadlo uvedlo v pátek premiéru baletního představení s názvem Povídky. Jeho autory jsou choreografové Ole Kristina Tangen, Jan Kodet a Attila Egerházi. Jde o poslední představení odcházejícího uměleckého ředitele českobudějovického baletního souboru Egerháziho. Večer je složený ze tří titulů,  prvním je Tangenova choreografie na téma odloučení s názvem …a zmizeli. Kodet své představení Řekni sýr! charakterizuje jako pitoreskní, groteskní inscenaci pro pět tanečníků, kteří se náhodou ocitli na jedné fotografii. A poslední, Egerháziho, choreografie nese název Kresba v písku.

Žák Antonína Dvořáka Rudolf Piskáček napsal operetu Perly panny Serafínky, která se po patnácti letech představila v nové inscenaci Moravského divadla Olomouc v režii Dagmar Hlubkové a v hudebním nastudování Petra Šumníka. Scénu vytvořil Martin Víšek, kostýmy navrhla Eliška Zapletalová. Premiéra se uskutečnila v pátek 18. března a v sobotu 19. března. V roli Panny Serafinky se alternují Olga Jelínková a Barbara Sabella. Spoluúčinkuje orchestr, sbor a balet Moravského divadla Olomouc.

Rudolf Piskáček: Perly panny Serafínky - MD Olomouc 2016 (zdroj MDO)
Rudolf Piskáček: Perly panny Serafínky – MD Olomouc 2016 (zdroj MDO)


kalendář
Výročí
Před rovným půldruhým stoletím se 27. března 1866 narodil český divadelní intendant Jaroslav Šafařovič (zemřel 13. července 1937), v letech 1922–1931 ředitel Národního divadla v Praze. Šafařovič získal právnické vzdělání a poté byl úředníkem zemského výboru, v roce 1902 se stal tajemníkem intendance ND, v letech 1918 až 1927 i tajemníkem intendance pro Německé zemské divadlo. Po odchodu Gustava Schmoranze v roce 1922 byl jmenován ředitelem Národního divadla, v této funkci setrval až do roku 1931. Jeho úkolem v této funkci byly především ekonomické a personální záležitosti. Byl znám svým korektním jednáním a tím, že do ryze uměleckých záležitostí divadla nezasahoval a ponechal je v kompetenci Otakara Ostrčila v čele Opery a Karla Hugo Hilara v souboru činoherním.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat