Výroční ceny převzali Ivona Jeličová, Matěj Šust, Petr Zuska a Zdeněk Prokeš

V pražském Národním divadle byly ve čtvrtek 23. března 2017 večer vyhlášeny a oceněny nejlepší taneční výkony a choreografie za loňský rok. Výroční ceny portálu Opera Plus si tentokrát odnesli sólistka baletního souboru Národního divadla Brno Ivona Jeličová, sólista Baletu Národního divadla v Praze Matěj Šust a šéf baletu první české scény, choreograf Petr Zuska; právě jeho brněnská inscenace Chvění přinesla tvůrcům hned dvě ocenění. Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus převzal choreograf Zdeněk Prokeš.
Ivona Jeličová, Matěj Šust, Petr Zuska, Zdeněk Prokeš (zdroj web ND a archiv)

Sólistka brněnského baletu Ivona Jeličová získala Výroční cenu Opery Plus za ztvárnění postavy Ona v choreografii Petra Zusky Chvění, která byla v premiéře poprvé uvedena loni na podzim v Janáčkově divadle v Brně, v nastudování tamního baletního souboru.

P. Zuska: Chvění – Arthur Abram (On), Ivona Jeličová (Ona) – Národní divadlo Brno 2016 (foto Ctibor Bachratý)

Další oceněný tanečník, sólista Baletu pražského Národního divadla Matěj Šust, má pomyslné prvenství už v samotném počtu nominací, které mu k Výroční ceně dopomohly. Zaujal totiž hned ve čtyřech titulech: interpretací role Káje ve Sněhové královně (choreografie Michael Corder), sóla v baletu Rain (choreografie Radu Poliktaru), sóla v baletu Cacti (choreografie Alexander Ekman) a konečně i jako Princ v Malé mořské víle (choreografie Jan Kodet), vše z repertoáru Baletu Národního divadla v Praze.

Z. Matějů: Malá mořská víla – Kristina Kornová (Cizí princezna), Matěj Šust (Princ) – ND Praha 2016 (foto Martin Divíšek)

Již zmíněná brněnská inscenace Chvění přinesla svým tvůrcům ještě jedno ocenění. Vedle Ivony Jeličové získal Výroční cenu za nejlepší choreografii Petr Zuska, který premiéru v Brně s tamním souborem pohostinsky nastudoval. Řada tanečních publicistů přitom právě tento titul v Zuskově dosavadní choreografické tvorbě hodnotí jako vůbec nejzdařilejší. Shodou okolností právě vítězné Zuskovo Chvění s hostující Ivonou Jeličovou v hlavní ženské roli mohli po vyhlášení a předání letošních Výročních cen zhlédnout diváci pražského Národního divadla, neboť tento titul do svého repertoáru před několika týdny neplánovaně zařadil i baletní soubor “zlaté kapličky”.

P. Zuska: Chvění – Národní divadlo Brno 2016 (foto Ctibor Bachratý)

Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus, udělovanou šéfredaktorem portálu, tentokrát převzal za dlouholeté zásluhy o rozvoj českého baletu a za svoji dosavadní choreografickou tvorbu Zdeněk Prokeš, v současné době stojící v čele Laterny magiky. „Vedle desítek choreografií doma i v zahraničí se jako umělecký šéf velmi výrazně zapsal do historie baletu Národního divadla Brno, je zakladatelem Tanečního sdružení České republiky a v neposlední řadě je třeba vyzdvihnout i jeho aktivity týkající se sociálního zabezpečení tanečníků,“ zdůvodnil ocenění Zdeňka Prokeše šéfredaktor Opery Plus Vít Dvořák.

Zdeněk Prokeš (zdroj tanecnikariera.cz)

Výroční ceny Opery Plus jsou prakticky jedinou tuzemskou diváckou divadelní cenou. O širší nominace v žánru balet a jiný tanečně dramatický žánr se i letos postarali oslovení taneční publicisté – Marcela Benoniová, Lucie Dercsényiová, Lucie Kocourková a Roman Vašek, společně se šéfredaktorem Vítem Dvořákem. Do výběru favoritů v kategorii balet a jiný tanečně dramatický žánr se dostaly více než tři desítky umělců ve třech kategoriích: ženský taneční výkon, mužský taneční výkon a choreografie, o nichž následně čtenáři portálu Opera Plus hlasovali. Do nominací jsou přitom zahrnovány výkony našich i zahraničních umělců v tuzemských inscenacích, ale také českých tanečníků v zahraničí, vytvořené v uplynulém roce.

Do hlasování o nejúspěšnějších tanečních výkonech a choreografii za loňský rok se v průběhu pouhého jednoho měsíce zapojilo 8.637 čtenářů. Mezi nominovanými umělci byli mimo jiné první sólisté Baletu Národního divadla v Praze Alina Nanu, Miho Ogimoto, Giovanni Rotolo a Ondřej Vinklát, dále tanečník Národního divadla moravskoslezského Giordano Bozza, Vojtěch Rak ze souboru 420PEOPLE či Richard Ševčík z plzeňského Divadla J. K. Tyla. Svými výkony též zaujali bez stálého angažmá působící Andrea Opavská, Martina Hajdyla Lacová či Radim Vizváry. Do finálového výběru nejlepší choreografie, která byla u nás loni v premiéře k vidění, se dostaly například Lešanské jesličky Lenky Vagnerové v La Fabrice, Krysař Hany Litterové a Carmen Mária Radačovského v plzeňském baletu či inscenace Dva světy / jeden svět Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Podrobný seznam nominací najdete zde, tady jsou závěrečné výsledky hlasování:

[poll id=”15″]

[poll id=”16″]

[poll id=”17″]

Národní divadlo (zdroj pixabay.com)

Portál o klasické hudbě, opeře a tanci Opera Plus svoje Výroční ceny vyhlásil poprvé před pěti lety, a to pro obor opera a vzápětí pak i pro kategorii balet a jiný tanečně dramatický žánr. Taneční ceny doposud převzali například primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová, choreografové Jan Kodet, Libor Vaculík či Viliam Dočolomanský nebo tanečníci Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Adam Zvonař a Ondřej Vinklát. Skleněné artefakty Výročních cen Opery Plus pocházejí ze sklárny v Lindavě.

Výroční cena Opery Plus (foto archiv)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat