Mladá opera Praha: Bastien/ka Na Prádle

Divadlo Na Prádle předvedlo ve spolupráci s Mladou operou 21. února premiéru Mozartovy opery Bastien a Bastienka v překladu Jarka Nohavici. Kdo se skrývá pod názvem Mladá opera? Tento spolek byl založen 8. prosince minulého roku a jeho cílem je poskytovat příležitost nadaným umělcům a lidem se zájmem o operu. O tom, odkud mladí interpreti pocházejí, jsme se mnoho nedozvěděli, víme jen, že mnozí z nich ještě studují nebo jsou čerstvými absolventy uměleckých škol.
W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Divadlo Na Prádle uvádí jen, že účinkujícími jsou “mladí umělci, studenti pražských hudebních škol (Gymnázium a hudební škola hlavního města Prahy, Pražská konzervatoř, Hudební fakulta Akademie múzických umění, Janáčkova akademie múzických umění a Filozofická fakulta)”, program k inscenaci účinkující pouze vyjmenovává. Dá se říci, že největším přínosem celé akce je především sama spolupráce mladých umělců, kteří se sešli z nejrůznějších prostředí školních i pracovních od skupiny s názvem Vteřina poté po sbor Státní opery Praha.

Volba miniopery dvanáctiletého Wolfganga Amadea je dobrým začátkem. Je mladistvá, jasně vymezuje požadavky na pěvce i na instrumentalisty, pro průzračnost skladatelových prostředků však není jednoduchým úkolem. Za velkou výhodu považuji nastudování opery v českém překladu Jaromíra Nohavici, který přetlumočil text libreta od Friedricha Wilhelma Weiskerna, Johanna Heinricha Müllera a Johanna Andrease Schachtnera velmi věcně a zpěvně. V takto hravém podání, o které se mladí umělci pokusili, by originální text libreta zapůsobil strojeně a vlastně nefunkčně.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Dirigent Roman Maďar pracoval s patnáctičlenným komorním orchestrem pečlivě a pozorně, souhra s pěvci nebyla bez problémů, ale dá se předpokládat, že se bude při dalších reprízách zdokonalovat. Původní podobu Mozartova Bastiena rozšířila režisérka představení Vilma Klepková o dialogy a přidala taneční postavu Kněžny jako třetí osoby milostného trojúhelníku. Z pastorály se stal výjev v baru, kde je rádce Bastiena i Bastienky kouzelník Colas číšníkem (scénografie a kostýmy Judita Mejstříková).

Eliška Vernerová byla půvabnou a dobře zpívající Bastienkou se znělým, v podstatě bezproblémovým sopránem, jako Bastien se poněkud hromotlucky představil tenorista Michael Skalický, jehož pěvecký výkon včetně většího hlasového vibrata měl svá úskalí, Jan Kukal předvedl v roli Colase příjemný baryton. Všichni pěvci se pohybovali po jevišti s jistou přirozeností a inscenace vyzněla s výjimkou naddimenzovaného tanečního výkonu Kněžny (Markéta Šandová) nenuceně a půvabně.

Mladá opera se uvedla sympaticky a doufejme, že bude ve své podpoře mladých umělců pokračovat.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Hodnocení autorky recenze: 70%


Wolfgang Amadeus Mozart / Jaromír Nohavica:

Bastien/ka
Dirigent: Roman Maďar
Režie: Vilma Klepková
Scéna a kostýmy: Judita Mejstříková
Světelná produkce: Prokop Vondruška
Choreografie: Klára Mašatová
Orchestr Mladé opery Praha

Premiéra 21. února 2018 Divadlo Na Prádle Praha

Bastienka – Eliška Vernerová
Bastien – Michael Skalický
Colas – Jan Kukal
Kněžna – Markéta Šandová

www.napradle.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart/Nohavica: Bastien/ka (Mladá opera 2018)

[yasr_visitor_votes postid="286737" size="small"]

Mohlo by vás zajímat