Dvořákova Praha zveřejnila svůj program, Svatou Ludmilu bude přenášet na Palachovo náměstí
Úvod festivalu bude 7. září patřit Dvořákově kantátě Svatební košile na slova Karla Jaromíra Erbena v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, Českého filharmonického sboru Brno a sólistů.
Letošní festival nabídne Dvořákovu duchovní hudbu, oslavu stého výročí Československé republiky, poctu Leonardu Bernsteinovi i cyklus komorních koncertů. Představí se na něm klavírní virtuózové, světové orchestry a známí sólisté. “Stavím program festivalu jako důmyslnou architekturu, kterou je možné dlouhodobě rozvíjet a budovat, i s cílem, aby i ty největší festivalové hvězdy sloužily programu, a nikoliv naopak,” uvedl dnes umělecký ředitel festivalu Marek Vrabec.
Klíčová programová řada Dvořák Collection letos uzavře dvouletý cyklus, ve kterém festival představuje Dvořákovu vokálně-instrumentální tvorbu – oratoria, kantáty a mše. Zazní také repertoárová rarita – kantáta Americký prapor, jediné Dvořákovo dílo na anglický text, nebo zřídka uváděná Lužanská mše ve skladatelově úpravě pro Rudolfinum.
Sólových pěveckých partů se při Dvořákových kantátách, oratoriích a mši se ujmou mimo jiné sopranistky Kateřina Kněžíková a Pavla Vykopalová, mezzosopranistky Markéta Cukrová a Alena Kropáčková, tenoristé Richard Samek, Ondřej Koplík a Aleš Voráček, barytonisté Roman Hoza a Svatopluk Sem a basista Jozef Benci.
Sbírku uznávaných orchestrů festivalu letos rozšíří britský ansámbl Orchestra of the Age of Enlightenment, rakouská Camerata Salzburg nebo londýnský orchestr Akademie sv. Martina v polích, který svůj dlouhotrvající věhlas založil na uznávané interpretaci Mozarta. Po dvou letech se do Prahy vrací drážďanská Staatskapelle, tentokrát s dirigentem Manfredem Honeckem a mezzosopranistkou Bernardou Fink. Největší instrumentalisty současnosti v programu reprezentují klavíristé Krystian Zimerman, Jevgenij Kissin, Valentina Lisitsa či houslistka Janine Jansen. V pozici kurátorky komorní řady se poprvé představí žena, izraelská klarinetistka Sharon Kam.
V předchozích letech se v rolích kurátorů komorní řady představili violoncellista Jiří Bárta, klavírista Ivo Kahánek, houslista Daniel Hope a hornista Radek Baborák. V pěti večerech v Rudolfinu a Anežském klášteře izraelská hudebnice vystoupí s uznávanými komorními hráči a sólisty. “Do Prahy přivezu své hudební jádro, lidi, se kterými hraji nejdéle a nejraději. Je mnoho způsobů, jak na to. Můžete mít nějakou ústřední myšlenku, téma… Já se ale rozhodla, že chci do Prahy vzít to nejlepší z mého vlastního komorního života,” vzkázala Sharon Kam.
Mezi uměleckými partnery Kam na Dvořákově Praze budou mimo jiné nizozemská houslistka Isabelle van Keulen, kurátorčin bratr a respektovaný violista Ori Kam nebo violista Volker Jacobsen. Jako sólistka Kam například stane 12. září před slavným orchestrem Akademie sv. Martina v polích, aby přednesla Koncert pro klarinet a orchestr A dur Wolfganga Amadea Mozarta.
Závěr komorní řady Dvořákovy Prahy bude patřit 17. září dvěma skladbám zásadních osobností hudby dvacátého století, Zjasněné noci Arnolda Schönberga a Kvartetu pro konec času Oliviera Messiaena. Kam sestavila speciálně pro tento večer mezinárodní soubor sólistů, v němž najdeme i koncertního mistra České filharmonie Josefa Špačka nebo dlouholetého člena Pražákova kvarteta violoncellistu Michala Kaňku.
Sharon Kam debutovala ve svých šestnácti letech s Izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty. Orientuje se stejně v klasickém repertoáru jako v soudobé hudbě a jazzu. V roce 2006, u příležitosti 250. výročí narození W. A. Mozarta provedla ve Stavovském divadle v Praze jeho klarinetový koncert. V České republice vystupuje opakovaně, v Praze se představila před čtyřmi lety v kostele sv. Šimona a Judy v triu se svým bratrem Orim a klavíristou Matanem Poratem.
Světově známá klarinetistka na sebe upozornila i konfliktem, když v roce 2008 nevystoupila na koncertu v pražském Rudolfinu kvůli sporu s šéfdirigentem Vladimírem Válkem. Důvodem neshod byla její interpretace Weberova Koncertu pro klarinet a orchestr č. 1, který zkoušela se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Na tiskové konferenci uvedla, že šéfdirigent Válek “byl velmi nezdvořilý”.
Hlavním centrem festivalu je Rudolfinum, koncerty komorní řady probíhají kromě Dvořákovy síně také v Anežském klášteře. Podle ředitele pořádající Akademie klasické hudby Roberta Koláře je rozpočet festivalu přibližně 40 milionů korun. Přibližně 24 procent pokryje zisk ze vstupného.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]