Letošní sezona Opery Národního divadla vyvrcholí Smetanovým Daliborem s Adamem Plachetkou v roli krále Vladislava

Po Libuši se na repertoár Národního divadla vrací Dalibor. Třetí opera Bedřicha Smetany byla na naší první scéně hrána naposledy před sedmnácti lety, premiéra nového nastudování Dalibora 27. června je tedy mimořádně očekávanou událostí. V roli rytíře Dalibora se představí oceňovaní slovenští tenoristé Peter Berger a Michal Lehotský, coby Vladislav, král český, vystoupí sólista Vídeňské opery Adam Plachetka v alternaci se Svatoplukem Semem. Další postavy romantické tragédie na jevišti ztvární Dana Burešová, Kateřina Hebelková, Veronika Holbová, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Jan Šťáva a další za doprovodu Orchestru Národního divadla. U nové inscenace se schází renomovaný tvůrčí tým: režisér Jiří Nekvasil, scénograf Daniel Dvořák a dirigent Jaroslav Kyzlink, hudební ředitel Opery Národního divadla.
(zdroj archiv ND Praha)

Závěr aktuální sezony Opery Národního divadla, stejně jako její začátek, patří mistrovskému dílu Bedřicha Smetany. Výběr obou titulů odráží záměr uměleckého vedení Opery ND do roku 2024, kdy naplno vypuknou oslavy 200. výročí narození proslulého skladatele, postupně uvést všechny jeho opery. Opera Dalibor je navíc úzce spojena s budovou Národního divadla podobně jako pozdější Libuše. Premiéra Dalibora se uskutečnila 16. května 1868 v pražském Novoměstském divadle v rámci oslav spojených s položením základního kamene Zlaté kapličky a dirigoval ji sám Bedřich Smetana. Libuše pak byla určena pro otevření Národního divadla a dodnes je uváděna především při slavnostních příležitostech.

Od prvního provedení na jevišti Národního divadla roku 1886 byl Dalibor pravidelně uváděn a dočkal se bezmála jedenácti stovek představení. Pražská opera s ním slavila zahraniční úspěchy mj. ve Vídni, v Moskvě, Berlíně a Edinburghu. Jedním z prvních zahraničních nastudování Dalibora byla v roce 1897 vídeňská inscenace ctitele Smetanova díla Gustava Mahlera. V roli Dalibora v minulosti excelovali např. Karel Burian nebo Beno Blachut.

Příběh o rytíři Daliborovi vychází z historických událostí doby vlády krále Vladislava II. Jagellonského, ovšem do všeobecného povědomí vstoupila spíše romantická pověst o rytíři, který se ve vězení naučil hrát na housle, zpracovaná mnohými kronikáři a spisovateli. Ta se také stala základem libreta Josefa Wenziga přeloženého do češtiny Ervínem Špindlerem. Dalibor je romantickou tragédií, v níž jsou hlavním hybatelem vášně. Nejprve divoká Daliborova touha pomstít smrt milovaného přítele na jedné straně a následně Miladina snaha o pomstu bratra na druhé. Nevraživost vystřídá stejně prudká vzájemná milostná vášeň. Tu však zastaví meče, které proti sobě Dalibor původně poštval.

Po premiérových uvedeních v pražském Národním divadle zazní Dalibor na festivalu Smetanova Litomyšl 2019, a to 4. a 5. července.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat