Vyvrcholení Čajkovského projektu s Českou filharmonií
„Čajkovského projekt vznikl tak, že jsem byl osloven, jestli bych nechtěl natočit Čajkovského symfonie s Českou filharmonií,“ připomíná Semjon Byčkov. „Trvalo mi asi třicet vteřin, abych pochopil, že ten nápad je opravdu fantastický. Říkal jsem si, že kombinace České filharmonie a České republiky s jejími západními tradicemi a příslušností k Západu i Východu může vytvořit zajímavý přístup k vyjádření ducha Čajkovského hudby. Přístup, který nebude ani čistě ruský, ani čistě západní, ale bude kombinací obojího.“
Semjon Byčkov začal s Českou filharmonií natáčet v roce 2015. A právě prostřednictvím Čajkovského hudby došlo k jeho sblížení s orchestrem, takže převzetí postu šéfdirigenta a hudebního ředitele po odchodu Jiřího Bělohlávka bylo jen logickým následkem vřelé spolupráce.
„Čajkovského projektem jsme chtěli ukázat, že Česká filharmonie je šíří svého repertoáru a kvalitou provedení na úrovni nejlepších světových orchestrů, přestože je zejména v zahraničí neprávem vnímána pouze jako špičkový interpret Smetany, Dvořáka a dalších českých skladatelů. Výsledný Čajkovského komplet i zájem promoterů o rezidence složené z Čajkovského hudby jasně dokazují, že náš záměr poopravit toto zkreslené vidění se daří a že jdeme správnou cestou,“ říká k cílům Čajkovského projektu generální ředitel České filharmonie David Mareček.
Sedm CD, které vycházejí v Decca Classics 30. srpna 2019, přináší šest řadových Čajkovského symfonií, symfonii Manfred, předehru-fantazii Romeo a Julie, Serenádu pro smyčce, symfonickou báseň Francesca da Rimini a tři klavírní koncerty v podání Kirilla Gersteina.
Nahrávání jednotlivých děl bylo velmi náročné a předcházela mu důkladná příprava. Po zkouškách, které v některých případech začaly několik měsíců před prvním provedením, orchestr skladby zahrál na několika koncertech, aby si od nich opět na určitou dobu odpočinul. Po několika týdnech se k nim znovu vrátil a pracoval na studiové nahrávce. Pouze nahrávky klavírních koncertů byly pořízeny živě.
Na vydání CD boxu naváží čtyři rezidence – v září na Dvořákově Praze, v říjnu v Tokiu a v listopadu ve vídeňském Musikvereinu a v pařížské Filharmonii. Program evropských rezidencí složených ze tří koncertů bude stejný. Na prvním zazní symfonie Manfred a První klavírní koncert s Kirillem Gersteinem, na druhém Pátá symfonie, Serenáda pro smyčce a Variace na rokokové téma s Gautierem Capuçonem a na třetím Šestá symfonie a Houslový koncert s Renauldem Capuçonem. Na třech tokijských koncertech v Suntory Hall, Bunkyo Civic Hall a NHK Hall budou uvedeny Šestá symfonie, symfonie Manfred a Houslový koncert, který s Českou filharmonií provede koncertní mistr Berlínské filharmonie Daišin Kašimoto.
Čajkovskij – tentokrát dopisová scéna z opery Evžen Oněgin v podání sopranistky Jeleny Stichiny – zazní i na zahajovacích koncertech České filharmonie 4. a 5. září stejně jako 10. září na BBC Proms, kde orchestr se stejným programem jako v Praze vystoupí poprvé od roku 2014.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]