Ceny Thálie 2019: Kateřina Kněžíková, Ondřej Koplík, Alina Nanu, Dominik Vodička

Dnes večer byly na scéně Národního divadla uděleny Ceny Thálie za mimořádný výkon v uplynulé sezoně.
Gabriela Beňačková, Kateřina Kněžíková (foto Jaroslav Hauer, Thálie 2019)

V kategorii opera prestižní ocenění získali:
Sopranistka Kateřina Kněžíková: herecká asociace ji ocenila za rolu Julietty v inscenaci Julietta aneb Snář, jedné z vrcholných oper Bohuslava Martinů, kterou uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Mezi muži v operní kategorii byl na slavnostním večeru oceněn Ondřej Koplík za roli Dona Ramira v Popelce Gioacchina Rossiniho v inscenaci Divadla F. X. Šaldy Liberec. Thálii za celoživotní mistrovství v opeře dostala Gabriela Beňačková.

O+

Sopranistka Kateřina Kněžíková vdechla podle poroty postavě Julietty fantazijně snovou polohu, kterou ve scénách vášnivých mileneckých hádek podpořila dynamickým herectvím. „Není to hravá subreta, která lehkovážně přechází z jednoho vztahu k druhému, ale plnokrevná žena, jež o svého milovaného muže bojuje do poslední chvíle, třebaže nezvítězí,“ uvádějí porotci.

Ondřej Koplík (foto Jaroslav Hauer, Thálie 2019)

Ondřej Koplík vytvořil postavu Dona Ramira jako dynamického, velkoryse a pozitivně smýšlejícího šlechtice i jako zamilovaného mladíka – do té míry inteligentního, že si je vědom svého cíle. „Podal vskutku rossiniovský pěvecký výkon: bravurními koloraturami, perfektní srozumitelností slova a pravým italským briem se v tomto oboru řadí po bok prvořadých pěvců,“ uvedla porota.

Dvaasedmdesátiletá Gabriela Beňačková-Čápová ve světě proslavila dílo Leoše Janáčka, do povědomí českých a slovenských posluchačů se světoznámá operní pěvkyně se slovenskými kořeny asi nejvíce zapsala jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě. Majitelka lyrického sopránu dobyla nejvýznamnější operní domy světa. A proslula v roli Smetanovy Libuše při znovuotevření pražského Národního divadla v roce 1983.

V oboru muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry:
Martina Šnytová cenu získala za roli Reno Sweeneyové v inscenaci Děj se co děj, kterou uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. V mužské kategorii dostal cenu Vojtěch Dyk za dvojroli Sherlocka Holmese a sira Arthura Conana Doylea v inscenaci Legenda jménem Holmes, kterou uvedlo pražské Hudební divadlo Karlín. Cenu za celoživotní mistrovství v oboru muzikál a opereta dostala herečka Věra Vlková.

Martina Šnytová patří podle poroty k nejtalentovanějším operetním a muzikálovým herečkám ostravského souboru. Zazářila již v mnoha velkých rolích a i v té, za níž byla dnes oceněna, skvěle zpívá, tančí, stepuje, uvedli porotci. Plně profesionálním výkonem baví a uchvacuje publikum od začátku až do konce představení. Podle poroty charismatický Vojtěch Dyk nalezl pro svoji dvojroli legendárního detektiva i jeho neméně slavného autora správnou míru stylizace, s lehkostí sobě vlastní zvládá jak herectví, tak zpěv velkého rozsahu – včetně jódlování. Během představení téměř neopustí jeviště a po celou dobu je bezprostřední, zábavný a přesvědčivý.

Marná opatrnost – Alina Nanu (Foto Serghei Gherciu)

V oboru tanec:
První sólistka Baletu Národního divadla Alina Nanu cenu získala za roli Lise v inscenaci Marná opatrnost, kterou uvádí první česká scéna. V mužské kategorii cenu dostal Dominik Vodička za roli Muže v Kytici, kterou pro Pražský komorní balet nastudoval choreograf Petr Zuska. Cenu za celoživotní mistrovství v oboru tance dostala Zdenka Kratochvílová. Letos nově zavedenou cenu v kategorii alternativní a loutkové divadlo obdržel na dnešním ceremomiálu v pražském Národním divadle Milan Hajn za roli Bílého tesáka v inscenaci Divadla DRAK Hradec Králové. Nová kategorie má zatím jednu cenu, tedy nikoli cenu pro mužského a ženského protagonistu jako ve zbylých kategoriích.

Balet Marná opatrnost britského choreografa Fredericka Ashtona patří k nejslavnějším, ale také k nejstarším, které se dochovaly, poprvé byl uveden v roce 1789. Baletní příběh je obdobou Prodané nevěsty s humornými i lyrickými scénami. Porota o roli Aliny Nanu říká, že rošťácky protančí baletem, fandíte jejím poťouchlostem i rozjívenosti, a přitom si skoro neuvědomíte, s jakou samozřejmostí se vypořádává s náročnou Ashtonovou choreografií plnou obtížných tanečních ozdob.

Pohyb Dominika Vodičky podle poroty souzní citlivě s hudební předlohou, kterou složil Ondřej Brousek. „V dramatických momentech je přirozeně mužný, dynamický, v lyrických pasážích něžný a pokorný. Role Muže v baladickém příběhu je plná kontrastů a emocí, které tanečník na jevišti silně prožívá,“ uvedla porota.

Milan Hajn podává podle poroty v roli Bílého tesáka naprosto výjimečný a komplexní herecký výkon, který v sobě spojuje jevištní práci s moderní záznamovou technikou (využití live cinema) a zároveň velmi osobní herecký projev v ich formě. Jeho soustředěné herectví plasticky zachycuje postupnou domestikaci divokého zvířete, aniž by to na diváka působilo nevhodně, uvedli porotci.

Zdenka Kratochvílová se narodila v roce 1956, v roce byla 1958 zakládající členkou Fialkovy Pantomimy Na zábradlí a do roku 1975 tam vytvořila řadu rolí lyrických, komických i klaunských. Od roku 1974 učila na hudebně dramatickém oddělení Pražské konzervatoře, spolupracovala jako choreografka na řadě činoherních inscenací doma i v zahraničí.

Cenu Thálie za mimořádný výkon v činohře získala z žen Lucie Trmíková. Cenu dostala za roli Anny v inscenaci Soukromé rozhovory, která vznikla podle jejího scénáře na motivy textu Ingmara Bergmana v režii Jana Nebeského. V mužské kategorii cenu získal Viktor Dvořák za roli Louise Aronsona v inscenaci Andělé v Americe, kterou v režii Michala Dočekala hrají Městská divadla pražská. Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra získali Helena Kružíková a Ladislav Mrkvička. Letošní osmdesátník Mrkvička ztvárnil desítky rolí ve filmu i v divadle a srdce diváků si získal skromným a nenápadným herectvím. Velkou část své kariéry spojil s Národním divadlem, diváci ho mohli vidět i na dalších scénách. Udělena byla také nová cena České akademie divadelníků za mimořádný přínos českému divadelnímu umění, dostal ji Zdeněk Svěrák.

 

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat