Magie souznění – Orchestr FOK a Tomáš Brauner
Joseph Haydn, klíčová osobnost pro vývoj hudebního klasicismu, je také klíčovou osobností pro interpretační čistotu. Jeho průzračné symfonie plné rokokové grácie vyžadují muzikantskou hravost a formální preciznost. Haydnova Symfonie č. 30 má přezdívku „Aleluja“, neboť v úvodu zazní téma mešního Aleluja, a jak opusové číslo značí, je z jeho víc než stovky symfonií dílem mládí. Je z roku 1765, z prvních let skladatelovy kapelnické služby u hudbymilovných Esterházyů v Eisenstadtu. Je ve stylu italské trojdílné sinfonie, má tedy třetí větu menuetovou. Díla psal Haydn na míru vkusu a denních skutečností svého zaměstnavatele; co konkrétně mělo oslavit toto radostné díkůvzdání, dnes už nevíme, možná se vztahovalo k ročnímu cyklu, k Velikonocům. U Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK jsme mohli dobře postřehnout, že klasicistní bravura není jeho doménou, orchestr není tak stylově specializován. Smyčce svižně ševelily, nicméně snesly by preciznější nástupy a jas, ovšem lahodu dodal kusu výborný výkon flétnistky Hany Brožové ve druhé větě i ušlechtile zpěvná horna Zuzany Rzounkové v závěru. Ta předříkávala melodii zábavné kurtoazie tak zpěvně mile, s citem pro slohovou čistotu, že celý ten rokokový klenot zavanul do dnešního spektra života nanejvýš přívětivě.
Bohuslav Martinů, autor ohromného počtu děl, nejrůznějších kompozičních metod, stylů a žánrů, měl k violoncellu velmi blízký vztah, napsal cellové sonáty, variace, nocturna, pastorely, concertina, též dva koncerty. Dirigent Tomáš Brauner je zná vskutku důvěrně a detailně, vždyť je před dvěma roky nahrál s violoncellistou Petrem Nouzovským a Plzeňskou filharmonií, byl tehdy jejím šéfem tak zdařile, že získali Classic Prague Awards. Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 H 196 má v tvorbě Bohuslava Martinů pestrou historii, vede k prázdninovému pobytu v rodné Poličce a návratu do Paříže roku 1930. Komorní podobu koncertu Martinů po letech přepracoval pro velký orchestr a v roce 1955 do třetice ještě jednou, znova a definitivně změnil hutnou orchestraci a drobně upravil sólový part. Allegro moderato má patetický vstup, intráda a vstup sóla ve stejném duchu okamžitě zaujmou, zaujme i nastupující další téma, stejně jako technicky náročná kadence. Symbióza ušlechtile, jemně zpěvného tónu violoncella Michala Kaňky a silná zpěvnost orchestru byla dokonalá. Dirigent kouzlil martinůovskou typicky zpěvnou naléhavost a typicky údernou stručnost naplno. Úchvatné střední Andante, nezapomenutelná věta osobité Martinů lyriky a velkého intenzivního napětí, ta naléhavost poezie velmi poutavé a velmi úsporné, byla sdílená stejně sólem, jako orchestrem. Ušlechtilý sentiment poutavé zpěvnosti kulminoval v Allegru třetí věty skvělou prezentací sólisty, nejenom jeho kadencí, též rytmická dynamika orchestru přidávala kvalitu napínavé kromobyčejnosti. Michal Kaňka je všestranný umělec, sólista i komorní hráč, a oba violoncellové koncerty Martinů má dlouhodobě v repertoáru. V interpretaci s Tomášem Braunerem se sešli napoprvé a dokonale. (Přídavek: Sarabanda c moll Johanna Sebastiana Bacha).
O tom, že Tomáš Brauner, designovaný šéfdirigent, je se svým orchestrem FOK v bezvadném kontaktu a muzikantsky ladí, předvedli také v Symfonii č. 8 G dur, op. 88 Antonína Dvořáka. Ta patří k Dvořákovým neoblíbenějším dílům, patří i do zlatého fondu nejhranějších symfonií světa. Má zavádějící přízvisko „Anglická“, neboť vyšla u anglického vydavatele Novella, inspirací však patří plně na Vysokou, do šťastného podzimu roku 1890. Říká se jí též „Radostná“, radostným díkůvzdáním životu a přírodě vskutku zní. Též noblesní heroičností, Dvořák byl v šťastné tvůrčí kondici – „A právě nyní mám v hlavě samé velké ideje – udělám, co mi milý bůh nadělí.“ Ten hymnus krásy začíná jakoby chorálním tématem ve violoncellech a přehršle Dvořákovy invence rozeznívá bohatý zpěv přírody, hymnus citů, drama prožitků, humoru, zní jakoby dudácké trilky fléten a houslí, uchvátí hornový jásot a pak i hlasy pozounů a tuby před zvučným finále. Pod Braunerovou taktovkou znělo Adagio jako romantický epos, flétnová a hobojová melodie kouzlily náladu, snad vzpomínky, i sólo houslí (koncertní mistr Rita Čepurčenko) bylo v jednotném toku hudební krásy, v suverénní kompaktnosti, již tlumené trubkové fanfáry efektně uzavíraly.
Allegro grazioso, scherzová věta radosti a tance, byla skutečně roztančená, a to v dokonalé jednotě společné hry, zde nebyly nástupy, fráze, motivy, jen úžasný jednotný tok hudby. Finále v exkluzivitě dokonalé variační stavby umocnilo hudební zážitek vskutku mistrně. Okusili jsme výjimečně zdařilou interpretaci, perfektně muzikantsky oživený mistrný kus z časů poetických nálad, jehož krás si byl autor vědom. Zažíval ji pravdivě a okázale, v Londýně – „pravá bouře potlesku… že to bylo až hrůza“ –, ale snad nejvíce ovací zažil, když 8. symfonii dirigoval na Českém dnu na světové výstavě v Chicagu v roce 1893.
Tomáš Brauner dirigoval zpaměti, jeho neokázalá gesta, zřetelná hudební intuice ve výrazném sepětí s inspirativním orchestrem, to byl skvělý start koncertní řady a nadšení věrných abonentních posluchačů neznalo mezí. Gratulace orchestru, že vědí, koho do čela přijali. Hráli s nasazením, běžným u orchestrů hostujících, když se chtějí co nejlépe prezentovat. Orchestr FOK tentokrát prezentoval svou nejlepší kvalitu i návaznost na svou výjimečnou tradici. Magie hudby, jak v programu vinšoval dramaturg FOK Martin Rudovský, opravdu čarovala.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]