Týden s tancem
Silvestr s Baletem Národního divadla Brno 2019
Balet Národního divadla Brno zve ještě dnes večer na silvestrovské představení se speciálním programem v Janáčkově divadle. Zbývají ještě vstupenky na balkony. Hlavním bodem programu je Silvestrovské jezero labutí, jemná parodie na nejslavnější balet na světě Labutí jezero, v choreografii a režii Markéty Pimek Habalové. V odlehčeném duchu, vážně i nevážně tak uvidíte zkrácenou a upravenou verzi „baletu baletů“, kde vystoupí sólisté a členové souboru. K poslechu dále během večera bude hrát pianista a Petr Duchalík a před půlnocí vystoupí kapela Zuzana Santin & JK Group, která vnese do prostor divadle rockový a popový repertoár. Nový rok pak můžete oslavit novoroční diskotékou na jevišti Janáčkova divadla, kde vám k tanci bude hrát již tradičně DJ Schafff.
Louskáčkové a ti druzí
S obdobím zimy a Vánoc je tradičně spojen Čajkovského balet Louskáček. V pražském Národním divadle je na repertoáru od loňského roku obnovena verze Youri Vámose Louskáček – Vánoční příběh spojující tradiční verzi podle E. T. A. Hoffmanna s dějovou linkou Vánoční koledy Charlese Dickense. Publikum již před lety přijalo tuto verzi za svou a stala se domácím pražským Louskáčkem. Ačkoli po Novém roce je ještě několik představení na programu, jsou již beznadějně vyprodaná. Sobotní dvě reprízy jsou spojené s autogramiádou umělců.
Louskáček – Vánoční příběh byl na program nasazen i dnes v poslední den v roce. Pár posledních vstupenek ještě zbývá na multimediální taneční inscenaci Kouzelný cirkus Laterny magiky, která se hraje jen kousek přes náměstí V. Havla: na Nové scéně Národního divadla.
Za Louskáčkem je možné vypravit se v Praze 5. ledna do Divadla na Vinohradech, kde je uváděna verze Louskáček, vánoční sen v úpravě Veroniky Iblové, která kombinuje pedagogický a umělecký záměr v představení, v němž účinkují studenti First International Ballet School a spolu s nimi profesionální taneční sólisté, v roli Marie a Louskáčka letos Sophie Benoit a Giovanni Rotolo z Národního divadla.
V Divadle J. K. Tyla v Plzni čeká diváky 3. ledna představení Kytice na motivy Erbenových balad a 5. a 8. ledna romantický balet Korzár. Pak už 18. ledna premiéra pohádkového baletu Sněhurka, který pro DJKT připravuje Alena Pešková. K premiéře přineseme samostatnou zprávu.
V Moravském divadle Olomouc je nejbližším tanečním programem v lednu v pátek 10. (vyprodané) představení The Beatles Celebration a pak 18. ledna baletní komedie Zkrocení zlé ženy. V Severočeském divadle je nejbližším baletním představením pohádková Sněhová královna 25. ledna. Baletní soubor má repertoáru i Louskáčka, na nejbližší reprízu si ale diváci musejí počkat do 2. února. V Národním divadle moravskoslezském hraje balet i odpolední představení na Silvestra – klasický balet Don Quijote. Po Novém roce budou 7. a 8. února na programu současné Vzlety a pády, kterým dominuje stejnojmenná choreografie Jiřího Kyliána. Divadlo F. X. Šaldy v Liberci uvádí 7. ledna Sluhu dvou pánů choreografky Aleny Peškové a 10. ledna Vánoční koledu na motivy Ch. Dickense v choreografii Richarda Ševčíka. Jihočeské divadlo uvádí až 21. ledna balet Libora Vaculíka Tramvaj do stanice Touha.
V lednu za současným tancem i do pohádky s Bohemia Baletem
Soubor mladých tanečníků přidružený k Taneční konzervatoři hl. m. Prahy, Bohemia Balet zavítá na prkna Stavovského divadla. Uvede tam 23. ledna komponovaný program pod souhrnným titulem Petr Pan, který bude ale zahrnovat čtyři tituly. Úvodní La Valse Zdeňka Prokeše na hudbu Maurice Ravela, Bezpředmětnou křehkost Tomáše Rychetského, což je choreografická stálice, kterou vytvořil v roce 2005 a objevila se například na repertoáru ND Brno. Jiří Horák před časem vytvořil choreografii ke Gershwinově Rapsodii v modrém, program večera vyvrcholí scénickým zpracováním krásné pohádky Petr Pan v choreografii Bérangère Andreo a na hudbu filmového skladatele Jamese Newtona Howarda. Magický taneční příběh chlapce, který nechtěl dospět a malé holčičky Wendy, která se bojí usnout, vypráví o jejich společné dobrodružné cestě rozzářenou noční oblohou do kouzelné Země Nezemě a Říše snů. Během jejich fantastické cesty se setkávají s nebezpečnými piráty, s obrovským krokodýlem-lidojedem, mořskými pannami, indiány i vílou Zvonilkou. Příběh vychází ze světoznámé pohádky Peter Pan skotského spisovatele, novináře a dramatika Jamese Mathewse Barrieho.
Divadlo Ponec a Studio ALTA po vánočních prázdninách pro děti
Divadlo Ponec až na pravidelné středeční lekce contemporary dance pro veřejnost nabízí první tři týdny v novém roce několik představení pro děti. Je to 19. a 20. ledna inscenace Mirky Eliášové Momo, o prožívání a měření času. „Čas a jeho prožívání. Tanečníci a děti, kteří se společně snaží o jeho zpřítomnění, zpomalení, zastavení či vrácení. Interaktivní média a osobní fyzický kontakt diváka s děním na jevišti. Jedinečné představení MOMO, inspirované knihou Michaela Endeho Děvčátko Momo a ukradený čas, je určené pro všechny věkové kategorie se zvláštním zaměřením na žáky druhého stupně základních škol a nižších gymnázií.“
Dalším je 24. ledna představení Tanec a fyzika tandemu Báry Látalové a Zdenky Brungot Svítekové. Přítomnost gravitace nám umožňuje si být vědom, že já jsem, tady a teď, vtělený, vnímající svět kolem a jeho síly – opak mentální existence ve virtuální realitě, která je stále více přítomna pro mladou generaci a ve které tělesnost a její vědomí ochabuje. Představení se opírá o mechanické a fyzikální principy, které působí na tělo člověka stejně jako na svět, kterého je člověk sám součástí.
Studio ALTA otevře po 5. lednu svůj Obývák a také program v prvních dnech věnuje práci s nejmladšími diváky. Od 9. do 11. ledna je na programu několik představení pro školy i pro veřejnost, a to inscenace Putování ve větvích Lenky Tretiagové a Tanečního studia Light. Tanečně-divadelní inscenace inspirovaná románem Timothée de Fombella Tobiáš Lolness pro děti od 5 let a dospívající mládež byla vybrána pro prezentaci českého divadla v zahraničí v katalogu Czech Performance Collection 2010 a osobně oceněna autorem předlohy Timothée de Fombellem. Co se stane s přátelstvím, když se musí rozpřáhnout do dvou konců světa? Udrží se na prudkém svahu, spočine v měkké trávě nebo se musí rozdělit? „Vstupte spolu s tanečníky a herci do imaginárního světa košatého stromu a staňte se na okamžik malými lidmi, pro něž je tento Strom celým světem. Putujte naboso ve větvích od koruny až ke kořenům, kolem jezera i měkkou trávou a poznejte jeho tajemství, které je vlastně jedním velkým podobenstvím o naší planetě,“ vybízejí tvůrci malé i velké diváky.
Balet v kině
V přenosech již skončila série britského Louskáčka Petera Wrighta, ale stále je ještě možné zhlédnout Coppélii Královského baletu, a to 13. ledna ve zlínském Golden Apple Cinema. Na leden už se chystá nová série Baletu v kině, tentokrát londýnská Spící krasavice. Inscenace těšila diváky v Covent Garden od roku 1946, kdy se tento klasický ruský balet po druhé světové válce stal trvalou součástí repertoáru Královského baletu. O šedesát let později, v roce 2006, byla původní inscenace oživena a na jeviště se vrátily i scénická výprava a třpytivé kostýmy Olivera Messela. Partitura Petra Iljiče Čajkovského a tradovaná choreografie Maria Petipy jsou propojeny s částmi, které pro Královský balet vytvořili choreografové Frederick Ashton, Anthony Dowell a Christopher Wheeldon. Balet bude v přímém přenosu v našich kinech uveden poprvé 16. ledna, dále 19. ledna a 3. února. Přenosy do kin nabízejí 26. ledna živě představení z Bolšoj Baletu, a to balet Giselle v choreografické úpravě Alexandra Ratmanského.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]