Festival OPERA 2020 má za sebou první intenzivní blok představení

Čtrnáctý ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2020, který v sobotu 4. ledna 2020 v Národním divadle zahájilo představení Janáčkova Osudu v podání Národního divadla moravskoslezského Ostrava, má za sebou první intenzivní blok představení: na scénách Národního divadla vystoupily operní soubory z Ostravy, Liberce, Olomouce, Opavy a Plzně.
C. M. von Weber: Čarostřelec – Slezské divadlo Opava 2019 (zdroj SDO)

Prvních pět festivalových představení se odehrálo před zaplněnými hledišti Národního a Stavovského divadla, celkem je navštívilo přes 3100 diváků. Podle aktuálních informací o prodeji vstupenek lze očekávat vysokou návštěvnost i při dalších představeních. Vyprodána jsou některá představení s menší kapacitou (L´Arianna v provedení Ensemble Damian a Lidský hlas v provedení souboru Run OpeRun), na další představení v menších prostorech zbývá už jen omezené množství vstupenek.

Jedním z důležitých cílů festivalu Opera je vytvářet prostor pro setkávání a debatu o operním divadle (nejen) u nás, po vybraných představeních tak mají diváci možnost diskutovat s tvůrci, inscenátory a interprety. Na začátku ledna se odehrála inspirativní setkání nad kontroverzní opavskou inscenací Čarostřelce (s diváky diskutovali režisér Lubor Cukr, dirigent Vojtěch Spurný a interpreti Barbora Řeřichová, Lucie Kaňková a Jan Ondráček) a nad představením Jiráskových Broučků (přítomni byli skladatel Jan Jirásek, libretista Tomáš Jarkovský, inscenační tým Tomáš Ondřej Pilař – Petr Vítek a interpreti Radka Sehnoutková, Anna Flajšmanová a Michal Bragagnolo).

Festival, který nabízí nejpozoruhodnější operní inscenace z celé České republiky i ze Slovenska, trvá až 2. března 2020, celkem zahrnuje 17 inscenací (19 představení).

Hanzlík – Zouhar – Monteverdi Ariadna, Ensemble Damian 2018 (zdroj Olomoucké barokní slavnosti)

Většina představení se odehraje na scénách Národního divadla, festival ale expanduje i do dalších divadelních i nedivadelních prostor, kde se odehrají představení souborů, které nabízejí alternativu k tradiční síti operních souborů. Některé z nich existují již přes dvacet let a festivaloví diváci je dobře znají: Ensemble Damian i Ensemble Opera Diversa se účastní Festivalu hudebního divadla Opera již pošesté. Ensemble Damian tentokráte uvede volnou rekonstrukci Monteverdiho opery L´Arianna, ze které se zachovalo jen Rinucciniho libreto, z hudby drobný fragment – Ariadnino lamento. Skladatelé Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík kolem něj vytvořili operu inspirovanou barokní hudbou i minimalismem. Ensemble Opera Diversa do Prahy přiváží operu autorské dvojice Olga Sommerová – Lenka Nota s názvem Jsem kněžna bláznů: filmová dokumentaristka vyšla z korespondence Boženy Němcové, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka. Dílo a inscenace představují Boženu Němcovou jako statečnou, talentovanou a nezávislou tvůrčí bytost.

Nová operní díla nabízí i dva soubory, které vznikly teprve nedávno. Brněnská Hausopera má na festivalu svou premiéru, a to s operní hříčkou Lukáše Sommera Hra o Malinu, jejímž hlavním hrdinou je knihkupec-idealista bojující s nelítostnou ekonomickou realitou. Půjde o první site specifik projekt v rámci festivalu Opera – odehraje se v knihkupectví, kavárně a galerii Řehoř Samsa a v prostoru před ní. Lukáš Sommer je i autorem opery Časoplet, která vznikla ke stému výročí vzniku republiky a s hravostí a nadhledem přibližuje bájesloví i historii českého národa. Projekt vznikl v rámci Opera Studio Praha, které programově spojuje mladé umělce z různých oborů – při Časopletu se tak na jevišti setkávají operní zpěváci, mimové a malíři, živě dotvářející scénické prostředí v kostele sv. Anny (na Pražské křižovatce).

L. van Beethoven: Fidelio – Státní opera Praha 2020 (foto Jakub Fulín)

Tři další představení festivalu Opera se odehrají v nedávno znovuotevřené Státní opeře – nejprve zde soubor Státní opery v rámci festivalu uvede představení Beethovenova Fidelia, následovat bude brněnský operní soubor s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky a banskobystrický soubor s Ponchielliho La Giocondou. Slovenské operní soubory se festivalu účastní od 2015, kromě banskobystrické inscenace Ponchielliho operního milostného a špionážního dramatu bude letos na festivalu k vidění Falstaff z Košic – jediná Verdiho komediální opera v inscenaci filmového režiséra Jiřího Menzela, v titulní roli s Jiřím Přibylem.

Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků ve složení Helena Havlíková, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Josef Herman a Ivan Žáček) i diváci (prostřednictvím ankety) vybírají nejlepší festivalovou inscenaci a oceňují výjimečné pěvecko-herecké výkony.  Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat