Královna belcanta Edita Gruberová ukončí svou hvězdnou kariéru ve Státním divadle Košice
Královna belcanta, koloraturní sopranistka Edita Gruberová, se se svou kariérou nakonec symbolicky rozloučí na Slovensku ve dvou jedinečných představeních – v premiéře a první repríze se představí v titulní roli tudorovské královny Alžběty.
Po více než půlstoletí od jejího operního debutu v Bratislavě, krátkém účinkování v opeře v Banské Bystrici a následné ohromující světové kariéře, se “Primadonna assoluta” opět vrátí na jeviště slovenského operního domu, aby v historické budově Státního divadla symbolicky uzavřela svou legendární kariéru. Během více než padesáti let Edita Gruberová účinkovala na Slovensku jen příležitostně a výhradně formou koncertů. Ani jednou nemělo slovenské publikum možnost ji vidět v operní inscenaci.
Netradiční bude i režie, která bude reflektovat současně pandemické opatření a v maximální míře zohlední vzájemné odstupy mezi zpěváky. Novátorskou “covidovou” režii připraví ředitel činohry Anton Korenči a pohybovou spolupráci ředitel baletu Andrej Petrovič. Publikum se může těšit na historickou výpravu a opulentní renesanční kostýmy. Ústřední rekvizitou bude i královská koruna z legendární inscenace, kterou se v březnu 2019 Edita Gruberová loučila s mnichovským publikem a kdy na památku obdržela “svou” královskou korunu od Bavorské státní opery.
První operní premiéra nové sezóny v Košicích však bude výjimečná nejen rozloučením světové operní divy. Po jejím boku se představí i další mezinárodní pěvecká esa – ruská mezzosopranistka Elena Maximova jako Sára, vévodkyně z Nottinghamu, či tenorista David Astorga z Kostariky v roli Roberta Devereux. Toto hvězdné obsazení doplní členové domácího sólistického ansámblu – mezzosopranistka Myroslava Havryliuk, či hostující přední slovenský tenorista Juraj Hollý. Dirigentem bude Peter Valentovič, dlouholetý spolupracovník Edity Gruberové, který ji doprovázel jako dirigent i klavírista na nejvýznamnějších operních a koncertních světových pódiích.
“V této opeře je vše koncentrované – emoce, děj, řízení postav. Navíc je to geniálně ztvárněné v muzice – ani jedna nota v celé opeře není navíc,” prozradila Edita Gruberová v roce 2019. “Tak jako ve většině oper, i tady jde o lásku, ale zde je těch emocí hodně. Královna Alžběta na začátku cítí velkou touhu po Robertovi, ale tuší, že má v lásce sokyni. Ta nejistota ji přivádí do zoufalství. Nakonec se jí obavy potvrdí a zjistí, že jí Roberto lhal. A co může být horší než podvedená žena? Navíc, pokud má v rukou moc?”, dodala.
Navzdory nejisté době pracuje Státní divadlo Košice s Editou Gruberovou na nalezení řešení ohledně nejbližší premiéry opery Roberto Devereux. Scéna je hotová, výroba kostýmů finišuje, zkušební proces s orchestrem a sborem muselo divadlo kvůli nouzovému stavu včas pozastavit.
“Doba si vyžaduje trpělivost, když se opatření mění každým dnem. Proto vás i my prosíme o trpělivost. Ani my se nevzdáváme. Pokračujeme v přípravách a pevně věříme, že se dočkáme fascinujícího a neopakovatelného uměleckého zážitku v době, kdy se divadla opět zaplní diváky.” vzkazuje Státní divadlo Košice.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]