Čajkovského Louskáček přitančí opět na ostravské jeviště
Balet Youriho Vámose měl světovou premiéru v Bonnu v roce 1988 a hrál či hraje se s úspěchem ve více než deseti zemích Evropy včetně Národního divadla v Praze.
Vámos zachoval původní ideu choreografa Maria Petipy (Louskáček měl světovou premiéru v Petrohradě v roce 1892): přání všeho dobrého v čase Vánoc, kdy je zlo potrestáno, dobro vítězí a pohádkové postavy ožívají v našem světě. Přidal ale příběh „z toho světa“, samozřejmě s dobrým a poučným koncem. To vše doprovází geniální Čajkovského hudba. „Louskáček se od světové premiéry dočkal řady úprav, ale žádný z choreografů se neodvážil vynechat proměnu dřevěného panáčka Louskáčka v prince, jeho pas de deux s Klárkou, tanec vloček nebo fenomenální valčíky – to je dědictví, bez něhož by Louskáček nebyl tím, čím stále je. Choreograf Youri Vámos se toho také držel, a přitom propojením dvou příběhů vytvořil dílo podle našeho názoru mnohem živější, svěžejší, srozumitelné divákům všech generací. Ústřední postavou je tu nově lichvář Skrblík a děj se vine kolem jeho proměny z krutého a zlého člověka v přejícího dobráka, příběh se odehrává v Londýně 19. století,“ přibližuje šéfka baletního souboru Národního divadla moravskoslezského Lenka Dřímalová.
„Vždy se snažím se svými spolupracovníky vytvářet díla, která mohou žít mnohem déle než jednu sezónu. V případě Louskáčka je to také zásluha nesmrtelné hudby. Obecně své choreografie obecně rád upravuji a měním, v Louskáčkovi jsem ale změnil snad jen maličkosti. Takže kdo na balet přijde, uvidí to, co od Louskáčka přesně čeká – vánoční strom, sníh, hrající si děti a další. V klasickém Louskáčkovi ale podle mne chybí podstatná hodnota, a tou je příběh. Chtěl jsem do naivní snové pohádky vnést hlubší význam, lidskost a uvěřitelnost,“ říká Youri Vámos. Inspiraci našel před více než 30 lety při štědrovečerním sledování televizní verze Dickensovy Vánoční koledy. „Okamžitě jsem věděl, že to je to pravé. Hlavní dějovou linku jsme nakonec propojili s některými motivy původního Louskáčka. Diváky chceme vtáhnout do děje skrze choreografii, které oni sami snadno porozumí, a mohou tak příběh prožívat spolu s tanečníky na jevišti. Mým záměrem nebylo vytvořit balet pro nejmenší děti, ty starší už jej ale mohou ocenit, protože hovoří o reálných a důležitých věcech,“ přibližuje Youri Vámos.
Děj se tedy točí okolo proměny bohatého lichváře Skrblíka, který ničí a terorizuje své sousedy – dlužníky. Nejen chudou rodinu malé Klárky, jejíž otec nemá ani na vánoční dárky (Klárka si přeje figurku louskáčka), ani na vánoční večeři. Do děje zasáhne Víla Vánoc, která přiměje Skrblíka se polepšit (v jeho snu a pak i ve skutečnosti). Rodiny tak také díky proměněnému Skrblíkovi oslaví hezké Vánoce, děti se dočkají dárků a Klárka své vytoužené hračky. „Náš balet se tak může stát krásnou (snad i trochu poučnou) rodinnou podívanou v čase zklidnění, rozjímání a obdarovávání,“ uzavřela Lenka Dřímalová.
Lichvář je role spíše více herecká, nikoli pouze taneční. „Skrblík by měl být především uvěřitelný, je to skutečná osoba, zatímco zbytek postav má blíže k pohádce,“ přibližuje rozdíl Youri Vámos. U nás postavu ztvární Petr Sýkora (diváci ho znají jako Dona Quijota v Minkusově baletu), bývalý profesionální tanečník Tomáš Kopecký a tanečník a choreograf Lukas Zuschlag. V roli Klárky alternují Eleonora Ancona, Andrea Díaz a Shino Sakurado, Prince tančí Rei Masatomi, Solieh Samudio a Takafumi Tamagawa, Vílu Vánoc Arianna Marchiori, Laura Moreno Gasulla a Adrienn Tiszai.
Představení bude vždy živě doprovázet operní orchestr NDM – hudební nastudování Adam Sedlický. Realizace scény měl na starosti Daniel Dvořák a kostýmy Roman Šolc.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]