Historická premiéra: Haydnovo oratorium Návrat Tobiáše míří do Prahy

Návrat Tobiáše v minulém roce třikrát vyprodal jízdárnu Louckého kláštera ve Znojmě, avšak v Praze se nikdy nehrál. Její pražská premiéra koncertního provedení se chystá na pondělí 26. června 2023 v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v pražské čtvrti Vinohrady od 20:00 hodin.
Joseph Haydn: Návrat Tobiáše (zdroj Hudba Znojmo)
Joseph Haydn: Návrat Tobiáše (zdroj Hudba Znojmo)

O hudbu se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. „Najít pěvce pro tuto operu byl oříšek, měli jsme velmi vysoké nároky. V hlavním obsazení představí sólista metropolitní opery v New Yorku Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Brown, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. Všichni mají zkušenosti s interpretací staré hudby. Loni byly ve Znojmě jejich výkony velmi vysoce hodnoceny odbornou kritikou,“ uvedl Jiří Ludvík, producent pražského koncertu a také prezident Hudebního festivalu Znojmo. „Part Tobiáše i part jeho partnerky, kterou si přivádí ze světa, a potažmo i archanděla Gabriela, jsou totiž velmi koloraturně virtuozně napsané. Zaměřili jsme se tedy zejména na vítěze a laureáty prestižních světových pěveckých soutěží. A podařilo se nám něco úžasného,” přiblížil Roman Válek.

Oratorium vzniklo na motivy starozákonního příběhu a představuje Tobiáše, který si jde pro nevěstu. Z cest přinese živou vodu, díky které jeho slepý otec prozře. Provází ho anděl strážný. Libreto začíná v okamžiku, kdy se Tobiáš, vrací ze světa plný zkušeností a obdařen kontakty s nadpřirozenými silami. Přichází do svého rodného domu, kde naleznete svého starého, slepého, hořekujícího otce. Tobiáš ho díky svým zkušenostem uzdraví. Hudba tohoto díla je na pomezí baroka a klasicismu.

Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele a jde o dechberoucí starozákonní příběh. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünstler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments