Album týdne Normana Lebrechta: Klavírní poustevník z korejských vrcholků

Yunchan Lim se prorazil do povědomí veřejnosti během finále Rachmaninovova koncertu na Van Cliburnově soutěži, když byla dirigentka Marin Alsop spatřena, jak si v úžasu nad tímto mladým ohromujícím talentem otírá slzu. Yunchan, kterému tehdy bylo pouhých 19 let, si od té doby získal pozornost médií. On sám tvrdí, že nejraději tráví čas rozjímáním o věčnosti v korejských horách.
Jeho debutové album, které vydal klavírní sponzor soutěže, je živým záznamem semifinálového kola Van Cliburna. S výjimkou začátku a konce je v publiku ticho a atmosféra je napjatá. Na jeho ohromující hře nenajdete ani chybičku, snad jen profesionální nahrávací společnost se mohla postarat, aby klavír zněl méně rachotivě.
V Lisztovi, kde se zkušenější klavíristé rádi předvádí, Yunchan zaujímá introspektivnější přístup a spíše než okamžitý ohromující efekt hledá transcendenci názvu skladby. Účinek je hypnotický už od Preludia. Yunchan využívá každý tón, který zahraje, jako bránu do fantastického světa.
Molto Vivace hraje nejméně dvojnásobnou rychlostí, než je předepsáno. V části Eroica je rozvážný, zdrženlivý, na hony vzdálený Lisztově extravaganci. Je to tvůrčí jedinec s vlastními nápady. Ještě o něm hodně uslyšíme – až se rozhodne nás seznámit s další hudbou. Zatímco budeme čekat, poslechněte si tohle.
Album na Spotify:
Live from The Cliburn – Liszt: Transcendental Etudes
Ferenc Liszt: Transcendentální etudy, S139 č. 1–12
Yunchan Lim – klavír
Label: Steinway & Sons
Datum vydání: 7. července 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]