Smetanovo trio vzdalo v Luhačovicích hold Leoši Janáčkovi
Projekce historického filmu Il Boemo byla prozíravě naplánována na čtvrtek, kdy bylo rozehřáté lázeňské městečko zalito přívalem silného deště. V kině Elektra, kam se mohli před nepřízní počasí návštěvníci festivalu uchýlit, byl promítán životopisný film, inspirovaný postavou Josefa Myslivečka, význačného českého hudebního skladatele druhé poloviny 18. století, pobývajícího ve světovém centru opery, v Itálii.
Večerní koncert poté patřil komorní hudbě, která zněla v luhačovických lázních pravidelně od roku 1910 a má i na festivalovém programu své nezastupitelné místo. Pozvání letos přijalo Smetanovo trio, jež patří k nejprestižnějším současným českým souborům. Jeho členové – známý violoncellista Jan Páleníček (syn klavíristy Josefa Páleníčka, zakladatele souboru) se svou ženou, vynikající klavíristkou Jitkou Čechovou, a význačný houslista, dirigent a pedagog Jan Talich – jsou také významnými sólovými interprety, kteří v rámci tria navazují na ideál svých předchůdců. Soubor vystupuje často na zahraničních i tuzemských festivalových scénách, spolupracuje s předními dirigenty, má za sebou řadu nahrávek u domácích i zahraničních společností a za dobu svého působení získal velký počet prestižních ocenění. Za to nejčerstvější jmenujme cenu nadace Bohuslava Martinů z června roku 2022, jež udělila triu Pamětní medaili za vynikající tuzemskou a zahraniční prezentaci díla tohoto českého autora 20. století.
Pro koncert v Lázeňském divadle si umělci připravili skladby, reflektující jejich záměr vzdát hold tvorbě Leoše Janáčka, jehož jediné klavírní trio se bohužel nedochovalo. Na program zařadili klavírní díla ze tří uměleckých období. Koncert zahájili klasicistním Triem G dur „All‘ Ongarese“ Josepha Haydna, následoval exkurz do hudby 20. století Klavírním triem C dur Bohuslava Martinů a po přestávce zaznělo grandiózní Klavírní trio a moll, op. 5, „Na paměť velkého umělce“ Petra Iljiče Čajkovského, jež patří ke klenotům romantické komorní tvorby.
Již úvodní Haydnovou skladbou se závěrečným Rondeau, inspirovaným skladatelovým dlouholetým pobytem v Uhrách ve službách knížete Esterházyho, přispěli hudebníci do folklórních reminiscencí festivalu. Zvuk tria byl od prvních tónů velmi soustředěný a kompaktní a jedno z nejhranějších Haydnových děl vystavěli hráči velmi systematicky od radostného a zpěvného Andante, přes barvitý dialog zvonivých houslí se sametovým zvukem violoncella v části Poco Adagio až do závěrečné gradace v cikánsky roztančeném Rondu all´Ongarese.
Dalším vstupem získalo prostor umění Bohuslava Martinů, jenž přispěl také do komorní tvorby svým osobitým novátorským pojetím hudební řeči. Ve své vrcholné komorní skladbě Klavírním triu C dur H. 332, jež díky své rozsáhlosti nese název Grand trio, spojuje inspiraci zpěvností a rytmičností moravských lidových písní se soudobými hudebními prostředky. Do zdánlivé bezproblematičnosti tóniny C dur je již v první větě zahaleno zachmuřené, chromaticky propracované téma, kombinované se zpěvnější, synkopicky vystavěnou melodií s lidovým nádechem. Smetanovo trio, jež v interpretaci tohoto díla plynule přechází mezi zvukovými nuancemi největší intimity až po orchestrální šíři, vystihlo bravurně atmosféru této skladby, v níž vnímá jejího autora „jako to naivní dítě, které se občas vrací ve všech jeho dílech.“
Po přestávce vyústil koncert ve vrcholné dílo komorní hudby 19. století Petra Iljiče Čajkovského Klavírní trio a moll, op. 5 „Na paměť velkého umělce“. Tento skvost, jenž se přes původní skladatelovu zdrženlivost vůči formě klavírního tria rozrostl v rozmezí let 1881–1882 do padesátiminutové skladby, dedikoval autor svému příteli a příznivci Nikolaji Rubinštejnovi. Dvouvětá skladba s dalším vnitřním členěním je uvedena elegickou melodií, jež se v průběhu několikrát navrací, aby zazněla na závěr druhé variační věty ve formě jakéhosi smutečního pochodu. Klavírnímu partu, který je v tomto díle dominantní a svou brilantností by vynikl i jako součást klavírního koncertu, dodala Jitka Čechová lesk a patřičnou výrazovou nosnost.
I přes prohřáté ovzduší Lázeňského divadla, kterému museli odolávat nejen hráči, ale i jejich nástroje, zvládlo trio svůj náročný program bravurně. Zužitkovali v něm všechny své kvality nejen sólové, ale předvedli také dokonalou souhru, jež se vyznačovala vyváženou, technicky přesnou a přitom temperamentní, místy až živelnou interpretací. Za jeho projev ho publikum oprávněně odměnilo aplausem ve stoje, kterým si vyžádalo přídavek v podobě excelentního podání volné věty z Tria c moll Josefa Suka a páté Dumky Antonína Dvořáka.
Festival Janáček a Luhačovice: Smetanovo trio
13. července 2023, 19:30 hodin
Lázeňské divadlo, Luhačovice
Program
Joseph Haydn: Trio G dur „All‘ Ongarese“
Bohuslav Martinů: Klavírní trio C dur H. 332
Petr Iljič Čajkovskij: Klavírní trio a moll, op. 5, „Na paměť velkého umělce“
Účinkující
Jitka Čechová – klavír
Jan Talich – housle
Jan Páleníček – violoncello
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]