Letní taneční zpravodajství (5)
Spitfire Company přiveze z festivalu Fringe jednu z hlavních divadelních cen
Nezávislý divadelní soubor Spitfire Company získal na největší světové divadelní přehlídce The Edinburgh Festival Fringe ve Skotsku hlavní divadelní cenu The Scotsman Fringe First Award, která v roce 2023 slaví padesátileté výročí. Odnesl si ji za absurdně humorné večerní zpravodajství ruské televize Konec člověka?!?, se kterým letos od 7. srpna reprezentuje v Edinburghu Českou republiku.
„Jsem šťastný, že se nám povedlo proměnit nominaci na hlavní cenu ve vítěznou. To pro Konec člověka?!? znamená úplně novou budoucnost. Čeká ho obnovené uvedení v Čechách a doufám, že i ve světě, protože o představení se začínají zajímat promotéři prestižních festivalů a divadel,“ říká Petr Boháč, režisér a spoluzakladatel Spitfire Company.
Cena The Scotsman Fringe First Award je nejstarším udělovaným oceněním a je dedikována inscenacím, které se nebojí experimentovat a hovořit o palčivých sociálních a existenciálních tématech. Že by si soubor mohl odnést The First Fringe nasvědčovaly všechny pochvalné a vysoce hodnocené recenze z řad kritiků The Guardian, The Telegraph a ostatně i The Scotsman, které v průběhu festivalu vycházely. „Kritici nejvíce oceňovali angažovanost propojenou s krutým absurdním humorem vytvářející směs silných divadelních obrazů,“ dodává k recenzím Boháč.
Konec člověka?!? je inscenace o moci bezmocných, ve které se Petr Boháč nechal inspirovat literární tvorbou nejvýznamnější současné běloruské spisovatelky a nobelistky Světlany Alexijevičové. V jeho podání vznikla inscenace, která je mrazivou zprávou o životě v dezinformačním pekle konstruovaném vládními masmédii současného Ruska nebo Běloruska. Do rolí televizních moderátorů obsadil ruské performery Ingu Zotovu-Mikshinu a Romana Zotova-Mikshina, kteří již řadu let žijí a tvoří v Praze. Jejich autenticita a schopnost ostře osvětlit ruskou současnost a sovětskou minulost vnáší do inscenace uvěřitelnost a notnou dávku černého humoru.
Vzhledem k aktuálnosti tématu se umělci ze Spitfire Company rozhodli všechna vystoupení na The Edinburgh Festival Fringe věnovat běloruské vězeňkyni svědomí Palině Šarendě Panasjukové a poslat jí z každého uvedení pohlednici. Každé představení Konec člověka?!? tak je nejen připomínkou současné totalitní moci Ruska a Běloruska, ale i nelidského případu Paliny Šarendy, kterou Lukašenkův totalitní režim drží v zajetí.
Pozvánky na performance a prezentace rezidentů Centra choreografického rozvoje SE.S.TA
Ve středu 23. srpna od 16:00 ve Veletržním paláci (Národní galerie) v Praze se koná další část cyklu Tanec v galerii | Artist at Work:
„Zažijte výtvarné umění jinak! Tanec v galerii pravidelně přináší možnost sledovat umělce při práci v prostorách expozic Národní galerie Praha v budově Veletržního paláce. Koncept výstav, budova nebo samotná umělecká díla jsou další referencí pro jejich tvorbu a získávají další významy.“
Začátek u pokladny Veletržního paláce, vstup zdarma.
Ve čtvrtek 24. srpna od 19:30 v Divadle X10 proběhne Work in Progress (Závěrečný výstup z Rezidence pro choreografy s koučinkem).
„Jak získat pro vlastní tvorbu nový pohled, prostor a možnost prohloubit její osobité prvky či hledat další cesty vyjádření uměleckého záměru. Závěrečná ukázka z práce desetidenního pobytu šesti umělců a jejich týmů, kteří pracují v dialogu se zkušenými uměleckými kouči Alice Chauchat a Jean Gaudin. Choreografové: Bartosz Ostrowski, Jana Kociánová, Johana Panenková, Eva Borrmann, Gergo D. Farkas a Lisa Bless“
Vstup zdarma
Ve čtvrtek 24. srpna od 16:00 v Zámku Žďár nad Sázavou proběhne Prezentace Work in Progress: CODES OF BACH
„Přijďte na prezentaci Work in Progress z výzkumné a tvůrčí rezidence na Zámku. Tentokrát nahlédneme do vznikajícího představení CODES OF BACH od choreografky Kataríny Brestovanské.
V díle CODES OF BACH jde o spojení barokní hudby a současného tance. Předlohu tvoří koncert D-mol — BWV 1052 pro cemballo a smyčcový orchestr od barokního skladatele J. S. Bacha. V díle pracujeme s kódovanými principy partitury a jejich přenosem do současného hudebního a pohybového zpracování. Nacházením principů v “kódování” partitury pracujeme se vztahy mezi hudbou a tancem, mezi jednotlivými vrstvami hudby a vrstvami pohybového materiálu a vztahů mezi barokem a současností.“
(Produkce: En Vorentoe o. z. a SE.S.TA, partnery projektu jsou TELOCVIČŇA – Rezidenčné centrum pre tanec, Platforma pre súčasný tanec, ZUŠ J. Kresánka Bratislava. Projekt podpořil Fond na podporu umenia, Nadácia Bratislava, Bratislavský samosprávny kraj a Izraelská ambasáda.)
Poslední ze sérií tanečních vystoupení v Kunsthalle Praha
Ve čtvrtek 24. srpna mezi 15:00 a 16:00 se odehraje poslední taneční intervence v Kunsthalle Praha pod taktovkou rumunského choreografa Alexe Mirutziu: Intervention Is Enough Evidence. Finally. Rumunský umělec Alex Mirutziu společně s Martou Blaškovou, Evou Urbanovou a Lukášem Zahym oživují novou výstavu Lost In The Moment That Follows ve třetím patře galerie. Hlavní postavy jeho pohybové performance se proplétají mezi výtvarnými díly, zatímco samotný autor podněcuje výměny a interakce mezi zúčastněnými.
Pozvánka do Národní galerie – Miřenka Čechová: Being and Becoming
V pátek 25 srpna se v Anežském klášteře koná vizuálně taneční performance-instalace Miřenky Čechové. Zabývá se tématem limitace, restrikce a omezení, organicky propojuje lidské tělo a objekt v jeden významový celek, kdy jeden bez druhého nemohou existovat. Materiál se stává součástí těla a tělo pohybujícím se objektem. V průběhu času se proměňují a přemisťují po prostoru, k němuž se zároveň vztahují.
„Divák je vybízen ke zpomalení, přičemž je mu poskytnuto množství úhlů pohledu, z nějž chce situaci, dílo pozorovat. Hledání své vlastní perspektivy, jež se proměňuje v čase, je zesíleno nabídnutou možností audio stopy, díky níž se divák dostává „dovnitř díla“ a naslouchá tak nejen ozvukům samotného materiálu, ale také proudu vědomí performerky. Ta nám zpřítomňuje momentální uvažování o vztahu těla a materiálu, jenž v přítomném čase vědomě vytváří, ale také okamžik tělesné restrikce, jasně vymezeného prostoru pro existenci, v němž sama pro sebe nachází svobodu.“
Koncept/Performance: Miřenka Čechová
Kostým-objekt: Jakub Tauš
Koordinace za NGP: Alena Kotyza
Hudba/Sound design: Martin Tvrdý
Light design: Filip Horn, Hugo Hejzlar
Produkce: Kateřina Pazderová, Jakub Urban
Cena: zdarma / Doba trvání: cca 60 min. / Program proběhne v českém jazyce, na místě bude k dispozici tištěný překlad textu do anglického jazyka / Místo setkání: ve 20.00 u pokladen v Klášteře sv. Anežky České / kapacita omezena / Rezervace na GoOut
ZE SLOVENSKA
Tanečne o Alžbete Gwerkovej: Divadlo Štúdio tanca dnes v Banskej Štiavnici
Banskobystrické Divadlo Štúdio tanca sa po prvýkrát predstaví na Amfiteátri v Banskej Štiavnici. Tanec v sprievode živej hudby zažijete počas diela Dotyk Alžbety. Tanečná inscenácia Dotyk Alžbety sa skladá z poetických obrazov, ktoré zachytávajú fragmenty života Alžbety Gwerkovej a jej partnera Edmunda Gwerka. Dielo na javisko prináša esenciu tohto silného životného príbehu, o ktorom sa dodnes málo vie, hovorí i píše. V Banskej Štiavnici si tanečný príbeh Alžbety Gwerkovej môžete vychutnať v sprievode violy v podaní autora hudby k predstaveniu a významného slovenského violistu Andreja Krajčoviča. Súčasťou večera bude diskusia s Annou Gruskovou (autorka dokumentu Žena novej doby), Tiborom Trulikom (choreograf predstavenia) a Andrejom Krajčovičom (autor hudby k predstaveniu).
Dotyk Alžbety / 23. august 2023 / 19:30 / Amfiteáter Banská Štiavnica
Alžbeta Gwerkova bola slovenská hungaristka, prekladateľka z maďarčiny, literárna vedkyňa a historička, absolventka Karlovej univerzity v Prahe, kde získala i doktorát. V roku 1937 sa habilitovala na Univerzite Komenského v Bratislave. V spolueditorstve s Jarmilou Zikmundovou vydala v roku 1938 a 1939 obsiahlu učebnicu pre výchovu demokratickej ženy Žena novej doby, ktorá však čoskoro bola zakázaná. Posledné roky života strávila v Banskej Štiavnici po boku svojho manžela, akademického maliara Edmunda Gwerka. Obaja sa zúčastnili Slovenského národného povstania. Na jeseň roku 1944 Dr. Gwerkovú zatklo Gestapo a až po vojne objavili jej telo v masovom hrobe v Kremničke. Prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová 8. mája 2022 udelila Alžbete Gwerkovej-Göllnerovej štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy.
AVÍZA
Pozvánka na dvoudenní zářijovou konferenci Střed zájmu: Udržitelnost jako způsob existence
Konferenci Střed zájmu: Udržitelnost jako způsob existence pořádá Kreativní Evropa ve spolupráci s IDU a se Studiem Alta ve dnech 12. a 13. září 2023. Konference nabídne inspiraci, úspěšné modely, i kreativní řešení, jak přistupovat k udržitelnému způsobu v kulturní praxi. První den se můžete těšit na příspěvky zahraničních hostů Caitlin Southwick (Ki Culture, NL) a Bena Twista (Creative Carbon Scotland, UK), na které navážou tematické panelové diskuze. Večer se během TALKS představí deset organizací s příklady dobré praxe. Na druhý den jsme pro vás připravili tři praktické workshopy.
Kapacita Studia ALTA je omezená:
➜ Kompletní program
➜ Vstupenky na konferenci
Keynote / Caitlin Southwick: Udržitelnost je normální
Caitlin Southwick ve svém úvodním příspěvku nastíní, co je udržitelnost a jak souvisí s kulturou. Uvede příklady dobré praxe, jakými kulturní sektor již nyní udává směr k udržitelné budoucnosti. Zároveň ukáže, jak konkrétní opatření v kulturních organizacích pomáhají udržitelné praxi a napomáhají tak téma udržitelnosti dostávat k různým publikům a komunitám. Ukáže, jak důležitou roli hrají lidé ve vedení kulturních organizací a bude sdílet inspirativní příklady z Ukrajiny a z dalších částí světa. Caitlin bude sdílet zkušenosti své neziskové organizace Ki Culture, která celosvětově pracuje na přeměně kulturního sektoru v sektor, který je lídrem pro udržitelnou budoucnost.
Keynote / Ben Twist: Pokud chce kultura a umění skutečně mluvit o změně klimatu, co bychom měli říkat a s kým bychom měli mluvit?
Klimatická krize je největší výzvou globální společnosti. Co brání umění a kultuře, aby o ní skutečně mluvili*y – s umělci*kyněmi, publikem, sponzory, a dokonce i mezi sebou navzájem? Je příliš těžké vědět, co říct nebo co udělat? Rozumíme této výzvě? Bojíme se toho, co to bude znamenat? Ben Twist, který se zabývá uměleckou činností, financováním a vedením kulturních organizací, představí některá řešení na základě práce mezinárodně uznávané organizace Creative Carbon Scotland, která od roku 2011 cílí na uhlíkovou neutralitu v kultuře.
TALKS / Prezentace inspirativních projektů
Deset osobností představí svůj pohled, svou práci, své zkušenosti s udržitelností. Přijďte se inspirovat příběhy, které ukazují, že opravu záleží na každé*m z nás, jak moc vážně a v naší každodenní kulturní praxi chceme pracovat udržitelně. Můžete se těšit na prezentace těchto organizací: art re use (Artmap z. s.), Goethe-Institut Prague, FAMU – Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze, loca architekti, Mezinárodní filmový festival o lidských právech Jeden svět (Člověk v tísni), Národní divadlo, Národní filmový archiv, MUD* – Muzeum umění a designu Benešov, Rock for People (Ameba Production s.r.o), Studio ALTA
Workshop / Building Sustainable Futures with Caitlin Southwick
Jak vypadá udržitelnost pro kulturní sektor nebo pro vaši instituci? Jak vypadá budoucnost? A jak se k ní dostaneme? Workshop bude mít tři fáze, které umožní účastníkům*cím si aktivně vytvořit udržitelnou budoucnost v kontextu své vlastní osoby. Všichni odejdou s konkrétním plánem, jak začít pracovat na udržitelné budoucnosti.
Workshop provede Caitlin Southwick, zakladatelka a výkonná ředitelka organizace Ki Culture and Sustainability in Conservation (SiC) a generální ředitelka organizace Ki Futures.
Workshop / Greenfilming: Teorie v praxi s Adamem Karáskem
Co nejhoršího se dá najít v odpadkovém koši a proč to vlastně není tak důležité jako když celý štáb dobrovolně a vědomě vynechá k obědu maso? V první části workshopu se účastníci*e seznámí s uhlíkovou stopou vybraných českých a zahraničních projektů. Dozví se, které oblasti jsou pro snižování emisí nejdůležitější, jaké jsou nejčastější problémy při zavádění nových opatření a jak jim předejít. Workshop je otevřený všem, kteří řeší jakoukoliv kulturní produkci, například festivaly. Základní principy udržitelnosti jsou stejné.
Workshop povede Adam Karásek, zkušený produkční, režisér a scénárista. V roce 2021 spoluzaložil greenfilmingovou konzultační a servisní společnost Planet A Film.
Workshop / First Steps to a Sustainable Organisation with Hanna Belz
Na tomto workshopu se dozvíte, jak ze svého muzea, divadla, kina, klubu nebo jiné instituce vytvořit udržitelnou organizaci. Společně se vydáme na cestu, abychom zjistili, které kroky jsou nezbytné k tomu, aby se naše vlastní organizace stala udržitelnější. Často jsou to právě malé kroky, kterými začínáme a které přinášejí velké úsilí. A většinou jsme již začali: Třídění odpadu, jízda do práce na kole a necestování letadlem. Každý může ke změně klimatu něčím přispět, a to i v práci.
Workshop povede Hanna Belz, berlínská manažerka udržitelnosti v oblasti kultury a médií. Pracuje například pro Institut pro kulturu budoucnosti, je členkou organizace Museums for Future.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]