Vánoční oratorium J. S. Bacha navodilo atmosféru radosti a vnitřní harmonie
Hned po příchodu do Smetanovy síně bylo zřejmé, že nepůjde o běžný koncert Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, neboť na pódiu bylo připraveno několik nástrojů, které se v symfonickém orchestru objevují výjimečně, z nichž viditelné byly theorba, cembalo a varhany. Dirigent Jac van Steen přizval k výkonu hudebníky vládnoucí historickými nástroji, a to Kateřinu Maňákovou jako hráčku na theorbu, k cembalu usedl Ondřej Bernovský, za hracím stolem varhan bylo vidět Danielu Valtovou Kosinovou. Ve skladbách zazněly také clariny, což jsou barokní trubky bez strojiva. Clarina vydává tenký a vysoký tón, který je vhodný pro sólové pasáže. Právě Johann Sebastian Bach a Georg Friedrich Händel patřili mezi skladatele, kteří rádi komponovali pro clarinu. Na tomto koncertě se jich chopili Marian Magiera, Stanislav Majerski a Petr Jurášek.
Bach ve Vánočním oratoriu využil hudbu z některých svých dřívějších skladeb, včetně tří světských kantát a jedné ztracené církevní kantáty. Text je založen na biblickém vyprávění o narození Ježíše, pastýřích, mudrcích a dalších událostech spojených s Vánoci. Bach použil různé hudební prostředky, jako jsou sborový zpěv, sólisté, trombony, tympány, dřevěné dechové nástroje a smyčce, aby vytvořil bohatou a pestrou zvukovou paletu. Vánoční oratorium je mistrovským příkladem parodické hudby, tedy hudby, která převzala a upravila motivy z jiných děl. Bach zde použil hudbu, kterou komponoval pro různé příležitosti, tzv. gratulační kantáty k poctě členů saské kurfiřtské a královské rodiny, protože ty měly možnost zaznít vždy jen jednou při té dané příležitosti, a to by byla škoda. V Bachově době byla obdobná „recyklace“ hudby běžnou záležitostí. Ukázal také svou genialitu v propojení různých hudebních forem a stylů, jako jsou francouzská ouvertura, italský koncert, německý chorál a další. V této skladbě mají recitativy funkci vyprávění, árie jsou určeny k rozjímání a chorály jsou modlitbami.
V první kantátě nastoupili spolu se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK a Českým filharmonickým sborem Brno sólisté – britská mezzosopranistka Marta Fontanals-Simmons zpívala altový part, v tenoru vystoupil rodák z Řezna Maximilian Schmitt, německý barytonista André Morsch se ujal basových částí. Ve druhé kantátě se na empoře zjevila jako anděl se svým čistým a jasným sopránem švýcarská sopranistka Rachel Harnisch.
Marta Fontanals-Simmons předvedla svůj bohatý a expresivní níže položený hlas, kterým dokázala zpívat jak lyrické, tak dramatické pasáže. V jejím provedení árie Schlafe, mein Liebster byla hluboce dojemná a pohnutá, zatímco recitativy byly plny výrazné energie. Fontanals-Simmons také vynikla ve sborových částech, kde se její hlas harmonicky snoubil s ostatními pěvci a se členy Českého filharmonického sboru Brno. Rachel Harnisch prokázala svou zkušenost s barokní hudbou a její interpretace byla stylově čistá, plná něhy a vřelosti. Její duet s André Morschem v kantátě č. 3 byl naopak plný energie. Roli evangelisty Maximilian Schmitt zpíval jasným a průzračným hlasem, s dobrou dikcí a frázováním. Schmitt dokázal vyprávět příběh Ježíšova narození s napětím a zaujetím, jeho árie Frohe Hirten, eilt, ach eilet byla plná radosti a nadšení. André Morsch zpíval s velkou silou a noblesou. Jeho hlas byl plný a sytý, s dobrou intonací a artikulací. Morsch dokázal zpívat jak slavnostní, tak intimní pasáže. Árie Großer Herr, o starker König byla plná vznešenosti a majestátnosti, pokoru a oddanost dokázal citlivě vyjádřit v árii Immanuel, o süßes Wort.
Po přestávce po druhé kantátě následovalo Händelovo Concerto grosso op. 6 č. 7, jeden z dvanácti koncertů pro smyčcový orchestr a basso continuo. Koncert č. 7 je v tónině B dur. První věta je pomalá a slavnostní, ve stylu francouzské ouvertury, s kontrastem mezi plnými akordy a rychlými běhy. Druhá věta je rychlá a živá, ve stylu italské sinfonie, s motivy, které se předávají mezi concertinem a ripienem. Třetí věta je lyrická a zpěvná, ve stylu operní árie. Následovala opět rychlá a veselá část, ve stylu italského koncertu. Pátá věta je pomalá a klidná, ve stylu německého chorálu, s harmonickými variacemi na náboženskou píseň Jesu, meine Freude. Poslední věta je rychlá, ve stylu anglického hornpipe, což je námořnický tanec původem z britských ostrovů. Přestože Concerto grosso bylo zahráno s technickou bravurou a pochopením pro poučenou interpretaci s využitím dobových nástrojů, vložení Händelovy skladby mezi kantáty oratoria působilo z mého pohledu bohužel jako nadbytečný až rušivý element.
Koncert vyvrcholil Kantátou III Bachova Vánočního oratoria. V ní opětovně vynikl výkon Českého filharmonického sboru Brno. Sbor se dokázal sladit s orchestrem a svým výkonem vtáhnout posluchače do slavnostní vánoční atmosféry. V chorálu Ich will dich mit Fleiß bewahren byl plný jemné touhy, impozantní zvuk vytvořil v závěrečném Seid froh dieweil ke konci třetí kantáty.
Ještě je třeba zmínit houslové sólo, které bylo součástí árie Schließe, mein Herze a které vynikajícím způsobem předvedl koncertní mistr Roman Patočka. Jako citlivá hudebnice s velkou přesností, čistotou tónů a smyslem pro dynamiku a rytmus celé skladby se projevila i flétnistka Hana Knauerová.
Celý koncert měl pevně v rukou nizozemský dirigent Jac van Steen, který je hlavním hostujícím dirigentem FOK. S Bachovou hudbou je bytostně spjat, neboť v minulosti byl hudebním ředitelem Nijmegen Bach Koor. Jeho přístup k poučené interpretaci děl z období baroka byl vysoce fundovaný a profesionální. Z jeho energického vystupování a srdečnosti vůči všem interpretům bylo znát, že je to hudební oblast, která patří k jeho srdcovým záležitostem.
Vánoční oratorium je dílem, které oslovuje posluchače nejen svou nádhernou hudbou, ale také hlubokým duchovním poselstvím. Z Obecního domu vycházelo do svátečně osvětleného centra Prahy spokojené publikum v povznesené náladě s pocity radosti a vnitřní harmonie, obdarováno tímto hlubokým kulturním zážitkem.
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK: Vánoční oratorium
13. prosince 2023, 19:30 hodin
Obecní dům, Smetanova síň
Program
Johann Sebastian Bach: Vánoční oratorium BWV 248
Georg Friedrich Händel: Concerto grosso op. 6 č. 7
Účinkující
Rachel Harnisch – soprán
Marta Fontanals-Simmons – alt
Maximilian Schmitt – tenor
André Morsch – bas
Český filharmonický sbor Brno
Joel Hána – sbormistr
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Jac van Steen – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]