Missa Corporis Domini jako krásný dárek pro rudolfinské publikum
Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem předvedli méně hranou mši Missa Corporis Domini ZWV 3 Jana Dismase Zelenky (1679–1745), která sama o sobě neobsahuje část Gloria, čímž není z pohledu liturgie kompletní. Václav Luks, který je uznávaným odborníkem na barokní hudbu, a zvláště na dílo Zelenky, značnou část svého života tráví v hudebních archivech. Vybádal, že v době baroka byla běžná praxe kombinování děl různých autorů v rámci mešního ordinária. Jan Dismas Zelenka si pořídil ve Vídni kopii partitury mše Missa Sancti Pauli (1715) Francesca Bartolomea Contiho (1681–1732) a upravil ji pro provedení ve svém tehdejším působišti v Drážďanech. Proto i na tomto koncertě Václav Luks doplnil do skladby poměrně obsáhlé Contiho Gloria v Zelenkově úpravě.
Missa Corporis Domini byla napsána v roce 1719, kdy se Zelenka vrátil z Vídně, kde studoval kontrapunkt u slavného skladatele Johanna Josepha Fuxe. Mše je určena pro sólové zpěváky, sbor a orchestr. Každá část má svůj vlastní charakter a náladu, která odpovídá textu a liturgickému významu. Zelenka vytvořil bohatou a pestrou hudební řeč a použil různé hudební styly a formy.
Missa začala slavnostní a majestátní orchestrální částí, poté následovalo Kyrie se sólisty Terezou Zimkovou, Ondřejem Holubem, Tomášem Šelcem a namísto v programu uvedené Anety Petrasové toto úvodní sólo v altu zpívala Kamila Mazalová. Hned poté následovalo „vložené“ Gloria, kde si se sborem sóla zazpívali Helena Hozová, Aneta Petrasová, Ondřej Holub a Tadeáš Hoza. Houslové sólo předvedla koncertní mistryně Helena Zemanová, sóla na barokní hoboj bravurně hrála Katharina Andres.
Credo bylo rozděleno na několik funkčních oddílů, z nichž zaujalo neobvyklé Crucifixus pro čtyři sólové basy, které zpívali Tomáš Šelc, Tadeáš Hoza, Michał Dembiński a Martin Vacula. Následovalo hybné allegro Et resurrexit o zmrtvýchvstání se vzestupnými stupnicovými běhy. Pomalé a dojemné Confiteor zazpíval barytonista Tadeáš Hoza. Credo končilo opět živým Et exspecto resurrectionem v podání celého souboru. Po pomalém Sanctus a živém Osanna následovalo tklivé Benedictus, kde basové sólo procítěně zazpíval Tomáš Šelc. Gregoriánský chorál připomínalo Agnus Dei, které vedlo k závěru skladby Dona nobis pacem až k úplnému zklidnění.
V druhé půli koncertu následovala skladba Magnificat od Johanna Sebastiana Bacha. Jde o velkou liturgickou skladbu, kterou Bach zkomponoval překvapivě s latinským textem pro dva soprány, alt, tenor a bas. Text tohoto chvalozpěvu pochází z Lukášova evangelia a jeho počáteční slova v překladu zní „Má duše velebí hospodina.“ Dva soprány představují Marii a Alžbětu, které zpívaly mezzosopranistka Pavla Radostová a sopranistka Tereza Zimková. O altová sóla se opět podělily Aneta Petrasová s Kamilou Mazalovou, tenorový part zpíval Ondřej Holub a bas Tomáš Šelc. Energické sborové části byly doprovázeny barokními trubkami a tympány. Celý chvalozpěv končil majestátně Gloria Patri a Sicut erat až k energickému a bouřlivému Amen.
Jako přídavky zazněly dvě atraktivní části – Et exspecto resurrectionem z Missy Corporis Domini a Sicut erat ze skladby Magnificat.
Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 hráli a zpívali s velkou precizností, citlivostí a expresí. Václav Luks byl skvělým dirigentem, který s nadhledem dokázal vést soubor v duchu poučené interpretace barokní hudby. V předvánočním období byl tento koncert krásným dárkem pro přítomné publikum.
Missa Corporis Domini
19. prosince 2023, 19:30 hodin
Dvořákova síň Rudolfina
Program
J. S. Bach: Magnificat BWV 243
J. D. Zelenka: Missa Corporis Domini ZWV 3
Účinkující
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent
Adam Uzelac – Light Design
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]