Cyklus Stará hudba Slovenské filharmonie zahájí soubor Il Cuore Barocco
Soubor Il Cuore Barocco (Barokní srdce) je skupina mladých hudebníků, kteří se věnují historicky poučené interpretaci hudby období baroka a klasicismu. Hrají na repliky dobových nástrojů, používají dobová ladění a své znalosti čerpají především z dobových rukopisů a traktátů. Soubor byl založen v roce 2010. Úterní program ve Slovenské filharmonii tvoří díla dvou barokních mistrů – Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händela. Mezi oběma skladateli bylo pevné přátelské pouto, o čemž svědčí jejich vzájemná korespondence. Koncert zahájí Ouvertura TWV 55:e10 Georga Philippa Telemanna. Z Händelovy tvorby soubor uvede kantátu Agrippina condotta a morire, HWV 110, která je hudebním ztvárněním příběhu matky římského císaře Nerona odsouzené k smrti vlastním synem. Hudba zachycuje Agrippininu cestu na popraviště. Skladatel ji zkomponoval v letech 1707–1708 a poprvé byla provedena v paláci kardinála Ruspoliho v Římě. Vystřídá ji Händelovo Concerto č. 3 G dur, HWV 314, plné virtuózních pasáží pro flétnu a housle.
Sopranistka Michaela Kušteková patří k nejvýraznějším představitelkám mladé pěvecké generace. Zpěv studovala na bratislavské konzervatoři ve třídě Dagmar Podkamenské-Bezačinské a ve studiu u ní pokračovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Své interpretační dovednosti zdokonalovala také na mistrovských kurzech (Jean-Paul Fouchécourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean-François Lombard). Získala ocenění na mnoha národních i mezinárodních soutěžích (I. Godina ve Vráblích – 2004, 2012; R. Petráka v Žilině – 2012 a A. Dvořáka v Karlových Varech – 2013). Mladá umělkyně patřila k finalistům Mezinárodní pěvecké soutěže Ferruccia Tagliaviniho v rakouském Deutschlandsbergu (2011) nebo k semifinalistům jedné z největších pěveckých soutěží Competizione dell’ Opera v Linci (2014) a The International Hans Gabor Belvedere Singing Competition v Moskvě (2017).
V roce 2013 vystoupila jako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci mezinárodního operního studia na Maltě. Její první profesionální debut přišel v roce 2014 na prknech Státní opery v Banské Bystrici, kde se představila jako Kuchtík (Dvořák: Rusalka). Zde ztvárnila řadu rolí, například Leilu (Bizet: Lovci perel), Paminu (Mozart: Kouzelná flétna), Norinu (Donizetti: Don Pasquale), Jolantu (Čajkovskij: Jolanta), Zemfiru (Rachmaninov: Aleko), Neddu (Leoncavallo: Komedianti), Mařenku (Smetana: Prodaná nevěsta) a zúčastnila se také koncertního turné v Japonsku. Od roku 2019 je jednou ze stálých sólistek této scény. Michaela byla také přizvána k ztvárnění role Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) ve Státní opeře Praha a vystupovala také v pražském Národním divadle jako Xenie (Musorgskij: Boris Godunov). Jako členka operního studia v Opéra national de Lyon vystoupila v roli První lesní žínky (Dvořák: Rusalka) a později dostala příležitost hostovat ve světové premiéře opery Benjamin, dernière nuit francouzského skladatele Michela Tabachnika v roli Asji Lacis. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě debutovala v roli Ifigenie (Gluck: Ifigenie v Aulidě v úpravě R. Wagnera) a příležitost dostala také v roli Lišky Bystroušky (Janáček: Příhody lišky Bystroušky) v brněnském Národním divadle. V září 2023 debutovala ve Slovenském národním divadle v roli Mileny (Suchoň: Svätopluk). Mladá sopranistka se aktivně věnuje také interpretaci staré hudby, nastudovala postavy např. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (Domenico Sarro: Didone abbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje se soubory specializovanými na starou hudbu (Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na mezinárodních festivalech, jako jsou Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival, Melos-Ethos, Fête de l’Humanité, Bach for all nebo All’Improvviso.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]