Bezchybné výkony na koncertě FOK doslova sloužily Bohu
Koncert začal Symfonií c moll Jana Křtitele Vaňhala, který patřil k nejplodnějším a nejoceňovanějším skladatelům druhé půle 18. století. Byl také výborným muzikantem, vystupoval s těmi nejproslulejšími hudebníky své doby, byl mimo jiné členem prestižního smyčcového kvarteta ve složení Karl Ditters von Dittersdorf – první housle, Joseph Haydn – druhé housle, Wolfgang Amadeus Mozart – viola a Jan Křtitel Vaňhal – violoncello. Vaňhalovo autorství Symfonie c moll bylo dokonce mylně připisováno Haydnovi. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera předvedl Vaňhalovu Symfonii c moll s mimořádnou citlivostí a dynamikou. Každý tón byl zahrán s precizností, která odhalila bohatství emocí skrytých v každé jednotlivé frázi. Směsice jemných nuancí a silných, rozhodných pasáží vytvořila dojemný hudební zážitek, který reflektoval hluboké historické kořeny díla i jeho neustálou aktuálnost.
Druhou skladbou večera byl Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 C dur Josepha Haydna ze 60. let 18. století, který patří ke stěžejním dílům cellové literatury. Sám skladatel pobýval dlouhou dobu v Čechách na pozvání šlechtické rodiny Morzinů. Přímé spojení této skladby s naší zemí je takové: vypadalo to, že Haydnův koncert je ztracen, až jeho kopii v roce 1961 našel muzikolog Oldřich Pulkert v Národním muzeu v Praze. Novodobou premiéru skladby provedl Mstislav Rostropovič.
Pro sólového violoncellistu sáhl FOK do svých řad a pověřil tímto výkonem zástupce koncertního mistra Petra Malíška, jinak také člena komorního seskupení Orbis trio. Koncert je tradičně třívětý s úvodní částí předepsanou v tempu Moderato, kde orchestr „vedl rozhovor“ se sólistou, ten měl díky rychlým běhům možnost předvést svou bravurní techniku. Pomalé a tklivé Adagio bylo určeno jen smyčcům a Petr Malíšek zde projevil svou citlivost a něžnou eleganci. Závěrečné Allegro molto uchopilo to nejlepší z prvních dvou vět, počínaje dlouhým drženým tónem, když orchestr hrál melodii. Poté se skladba rychle rozvíjela do rozmáchlých akordů, obratů a úžasných virtuózních běhů, byla nádhernou šestiminutovou ukázkou toho, co violoncello, potažmo sólista, dokážou. Petr Malíšek si svým výkonem zcela podmanil publikum. Opět se projevilo, že české orchestry jsou seskupením kvalitních sólistů.
Po přestávce přišla na řadu Lužanská mše, jež je jediná ze tří mší, které Antonín Dvořák údajně složil a která se zachovala. Mše vznikla na objednávku architekta a mecenáše umění Josefa Hlávky k příležitosti vysvěcení jeho kaple v Lužanech. Při premiéře tuto skladbu dirigoval sám Antonín Dvořák, jeho manželka Anna zpívala altové sólo a manželka zadavatele Zdenka Hlávková se ujala sopránu. Mše D dur svou formou navazuje na klasicistní mše, Dvořák v ní dokázal skloubit požadavky liturgické se svou hudební osobitostí a vnést do ní specifické české prvky. Jak píše Jarmil Burghauser v předmluvě ke kritickému vydání orchestrální verze vydanou Společností Antonína Dvořáka: „Mše dýše přímo českou krajinou, kouzlem jejích barokních kostelíčků s lidovou výzdobou, prostou moudrostí venkovských lidí, bezpečím lůna tradice a víry národa.“
Lužanská mše obsahuje tradiční liturgické části: Kyrie (Andante con moto), Gloria (Allegro vivace), Credo (Allegro ma non troppo), Sanctus (Allegro maestoso), Benedictus (Lento) a Agnus Dei (Andante). K provedení sól bylo přizváno kvalitní obsazení sólistů, sopranistka Michaela Šrůmová, altistka Markéta Cukrová, mužských hlasů se ujali specialisté na starou hudbu tenorista Ondřej Holub a basista Tadeáš Hoza. Taktovku měl v rukou šéfdirigent FOK Tomáš Brauner, který kromě orchestru přizval již tradičně ke spolupráci Kühnův smíšený sbor s mladým sbormistrem Jakubem Piklou. Sbor působil celistvě a vyrovnaně, je až s podivem, že se nejedná o plně profesionalizovaný soubor, neboť výkon, který podal tohoto večera, byl zcela profesionální. Byli jsme svědky velmi elegantní a emotivní interpretace, která s přirozeností vystihla jak jedinečnost a hloubku, tak i všeobecnou znalost a prostou upřímnost liturgického textu. Obzvláště silně autenticky působila část Credo. Také sólisté podtrhli až pseudokomorní charakter celé této skladby, svými bezchybnými výkony ve službách liturgie na sebe nestrhávali pozornost, ale doslova svými hlasy sloužili Bohu.
Kostel sv. Šimona a Judy navodil dokonalou atmosféru k večernímu rozjímání, publikum odcházelo plno nových zážitků a s duchem povzneseným do nebeských výšin.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Dvořák – Lužanská mše
7. května 2024, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy
Program
Jan Křtitel Vaňhal: Symfonie c moll Bryan C2
Joseph Haydn: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 C dur Hob.VIIb:1
Antonín Dvořák: Mše D dur op. 86 „Lužanská“
Účinkující
Petr Malíšek – violoncello
Michaela Šrůmová – soprán
Markéta Cukrová – alt
Ondřej Holub – tenor
Tadeáš Hoza – bas
Kühnův smíšený sbor
Jakub Pikla – sbormistr
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Tomáš BRAUNER – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]