Festival Dny Bohuslava Martinů slaví kulatých 30 let

Jubilejní ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů přivítá tenoristu Pavla Černocha a Pražský filharmonický sbor, Terezii Fialovou s Jiřím Bártou, Dvořákovo trio, Filharmonii Bohuslava Martinů a další hudebníky. Třicáté narozeniny oslaví festival ve dnech 14. listopadu – 7. prosince 2024 v prostorách pražského Lichtenštejnského paláce, Rudolfina a kostela sv. Šimona a Judy.
Antoine Tamestit (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)
Antoine Tamestit (zdroj Pražské jaro, foto Petra Hajská)

„Ke kulatinám jsme festivalu darovali nový vizuál s kresbou Františka Muziky a pro publikum připravili elegantní a důstojnou dramaturgii, reflektující jak Rok české hudby, tak i listopadový svátek demokracie a studentstva. Výjimečným počinem bude zejména vokální koncert českých skladatelů s Pražským filharmonickým sborem a předním českým tenoristou světového formátu Pavlem Černochem,” zve veřejnost ředitel Nadace Bohuslava Martinů Irvin Venyš.

Jubilejní ročník festivalu zahájí 14. listopadu 2024 v sále Martinů hvězdné Dvořákovo trio ve složení Ivo Kahánek, Tomáš Jamník a Jan Fišer a nabídne koláž komorní tvorby našich stěžejních skladatelů, akcentující letošní největší hudební téma – Rok české hudby 2024. Uslyšíme několik částí z Českých tanců Bedřicha Smetany, Mahlerův Klavírní kvartet a Klavírní trio č. 1 Bohuslava Martinů. Koncert zakončí Smetanovo Klavírní trio g moll, velkolepá lyrická báseň, napsaná necelé tři měsíce po smrti skladatelovy pětileté dcery Bedřišky. Hostem Dvořákova tria bude violista Jiří Kabát.

Třicáté narozeniny slaví také Zemlinsky Quartet, který vystoupí 26. listopadu v sále Martinů a přednese vrcholné dílo autora, jehož jméno hrdě nosí. Druhý smyčcový kvartet napsal skladatel, klavírista a dirigent Alexander Zemlinsky v Praze v době, kdy zastával post hudebního ředitele Nového německého divadla. Dále zazní Druhý smyčcový kvartet Bohuslava Martinů, který vznikl naopak v Paříži, a také Smyčcový kvartet č. 3 z roku 1929, experimentální dílo vymykající se ostatní skladatelově tvorbě. Skladba byla napsána pro Roth Quartet – ansámbl proslulý interpretací soudobé hudby – a své premiéry se dočkala v roce 1932 v USA.

Na koncertě v kostele sv. Šimona a Judy vystoupí 28. listopadu Pražský filharmonický sbor spolu s tenoristou Pavlem Černochem. Představí zde ryze český program, s kterým se o pár dní později vydají na své „americké“ koncertní turné, jehož vrcholem bude a capella koncert v newyorské Carnegie Hall. Na repertoáru tak nemohou chybět skladby Bohuslava Martinů, který jako jeden z mála evropských skladatelů dobyl tzv. Nový svět a jehož díla premiérovaly nejslavnější americké orchestry. Zařazením skladeb Petra Ebena, Bohuslava Martinů a Jana Nováka, tedy autorů, jejichž životy a tvorbu poznamenal komunistický, respektive nacistický režim, se koncert stává rovněž součástí kulturních akcí, připomínajících listopadový Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva.

Terezie Fialová, Jiří Bárta (foto Hana Knížová)
Terezie Fialová, Jiří Bárta (foto Hana Knížová)

Terezie Fialová a Jiří Bárta, kteří jsou partnery v hudbě i v životě, vytvořili dramaturgii koncertu exkluzivně pro festival. Sál Martinů tak 3. prosince rozezní Sonáta pro housle a klavír Leoše Janáčka v úpravě Jiřího Bárty, Beethovenova Sonáta č. 5 D dur pro klavír a violoncello a koncert uzavře Sonáta pro violoncello a klavír č. 1 Bohuslava Martinů, kterýji napsal v Paříži v roce 1939 jako reakci na vznik protektorátu Čechy a Morava a věnoval ji francouzskému violoncellistovi Pierru Fournierovi. Závěr koncertu bude patřit Variacím na Rossiniho téma od Niccoly Paganiniho i Bohuslava Martinů.

Jubilejní ročník festivalu zakončí 7. prosince slavnostní závěrečný koncert. Lichtenštejnský palác přivítá Filharmonii Bohuslava Martinů s dirigentem Robertem Kružíkem. Jako první zazní Koncert pro klarinet a orchestr skladatele Jiřího Temla (*1935) a zlínská filharmonie jej uvede ve světové premiéře se sólistou Irvinem Venyšem. Dále uslyšíme lyrickou suitu Josefa Suka Pohádka, napsanou na žádost Julia Zeyera k jeho scénické pohádce Radúz a Mahulena. A konečně velkolepý Smyčcový kvartet s orchestrem Bohuslava Martinů, dílo po vzoru concerta grossa, kde roli sólisty zastává smyčcový kvartet. Autor skladbu dokončil ve Francii v červnu 1931 a premiéry dočkala o rok později v Marseille. V sále Martinů jej přednese Pavel Bořkovec Quartet za doprovodu zlínské filharmonie.

Pavel Černoch (foto Lenka Hatašová)
Pavel Černoch (foto Lenka Hatašová)

Festivalu tradičně předchází Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, určená mladým talentovaným hudebníkům, která představí to nejlepší z nejmladší hudební generace. Koná se 22. – 24. listopadu a aktuální ročník patří kategoriím cembalo a dechové nástroje (flétna, klarinet, trubka). Absolutní vítězové loňské soutěže, klavírista Pavol Praženica a Siebenaichener Quartet, se publiku připomenou na koncertě laureátů 24. listopadu v sále Martinů společně s laureáty ročníku 2024.

4. listopadu zazní ve Dvořákově síni v Rudolfinu Koncert č. 2 pro housle a orchestr Bohuslava Martinů v podání Josefa Špačka a Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Následovat bude 16. listopadu Koncert pro svobodu a demokracii, na kterém Česká filharmonie a sólista Antoine Tamestit uvedou Martinů Rapsodii – koncert pro violu a orchestr.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments