Album týdne Normana Lebrechta: Augusta Holmèsová – Zelený Guiness a wagnerovský nádech

Britský publicista a kritik Norman Lebrecht vylovil z temných vod vydavatelského průmyslu zajímavou nahrávku polozapomenuté skladatelky Augusty Holmès. Camille Saint-Saëns ji nazval extrémistkou. Hraje Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz pod vedením šéfdirigenta Michaela Francise.
Augusta Holmès (zdroj Spartanburg Philharmonic)
Augusta Holmèsová (zdroj Spartanburg Philharmonic)

Týdenní přehled klasických nahrávek v londýnském deníku Times se zmenšil na jeden a půl palce. Ostatní noviny – s výjimkou vánočních přehledů – nové nahrávky zcela opomíjejí. Sektor klasické hudby umírá na nedostatek pozornosti a vydavatelství propouštějí zkušené zaměstnance.

Tím spíše by se měly internetové časopisy tomuto důležitému aspektu hudebního průmyslu věnovat i nadále. Volba tohoto týdne se vám možná bude zdát tajuplná. Album pochází z Ludwigshafenu v západním Německu a nahrála je Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz pod vedením britského šéfdirigenta Michaela Francise. Irská skladatelka Augusta Holmèsová (18471903), žila ve druhé polovině 19. století v Paříži, protože byla žena, nesměla se zapsat na konzervatoř a v obou svých domovinách je téměř zapomenuta. Její skladby vycházely pod mužským pseudonymem a vysoce si jich cenil César Franck i Camille Saint-Saëns. Tato oddaná katolička měla pět nemanželských dětí s židovským básníkem Catullem Mendèsem, který byl manželem Judith Gautierové, milenky Richarda Wagnera. Zvrhlé? C’est Paris.

Holmèsové orchestrální hudba je intenzivní, energická a dobře propracovaná, občas je sice wagnerovsky přehnaná, ale to jí neubírá na kráse. Naopak je melodická hybná a zajímavá. Třiadvacetiminutová symfonie na motivy Ariostova Zuřivého Rolanda má okouzlující pomalou větu. Stejně strhující je i symfonická báseň o Andromedě, v níž se objevují narážky na Berlioze a Wagnera. Jedná se však o skladatelku s vlastním hlasem a úrovní dovedností daleko přesahující francouzský standard.

Vrcholy této sbírky jsou dvě symfonické básně o Polsku a Irsku, jedna nepravděpodobná jako zelený Guinness a druhá kašovitě sentimentální (umlčte někdo tu harfu!). Ať už je to jakkoli, tato deska ve mně zanechala touhu slyšet od Holmèsové víc, a to brzy. Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, kapela, která nutně potřebuje přejmenovat, je úžasný soubor s prvotřídními dechovými sólisty, dirigentem je bývalý člen LSO. Co se vám na něm může nelíbit? Věřte mi, že tohle budete chtít slyšet.

Album na Spotify:

Augusta Holmès: Symphonic Poems

Augusta Holmès: Roland Furieux (Allegro, Andante tranquillo, Allegro feroce)
Augusta Holmès: Irlande. Poème symphonique
Augusta Holmès: Pologne. Poème symphonique
Augusta Holmès: Andromède. Poème symphonique
Augusta Holmès: Ludus pro patria (Andante amoroso)

Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz
Michael Francis – dirigent

Label: CPO
Datum vydání: 6. září 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: *****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments