Podzim v Brně patří Leoši Janáčkovi a české hudbě

Závěr Roku české hudby vyvrcholí v Brně třemi týdny festivalu Janáček Brno 2024, jehož mottem je Bez hranic!... protože česká hudba žádné hranice nezná. Užijte si během tří týdnů skvělé hudební a divadelní projekty i jedinečný genius loci Brna, multikulturního města plného krásné architektury, umění i gastronomie, kde se zrodila vrcholná díla Leoše Janáčka, génia hudby 20. století.
Ilustrační foto (zdroj Janáček Brno)
Ilustrační foto (zdroj Janáček Brno)

Program letošního ročníku festivalu Janáček Brno je věnován českým skladatelům a pro festivalové návštěvníky jsou připravena díla známá i skutečné rarity ve skvělém provedení českých a zahraničních umělců – shrnutí toho, co česká hudba nabídla a stále nabízí nejen doma, ale i celému světu.

Festival zahájí Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsena a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po strhujícím provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka a jako interpret písňového cyklu Fata Morgana Pavla Haase. Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real, Madrid a berlínskou Staatsoper unter den Linden.

Vzácným hostem bude právě berlínská Staatsoper unter den Linden, která představí Janáčkovu Věc Makropulos v inscenaci režiséra Clause Gutha s Dorotheou Röschmann v roli Emilie Marty pod taktovkou Roberta Jindry. Do Mahenova divadla se poprvé od světové premiéry vrátí opera Šarlatán Janáčkova žáka Pavla Haase, tentokrát v podání ostravského operního souboru a režii Ondřeje Havelky. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky. Slavíme nejen Rok české hudby, ale i 100 let od vzniku ikonické opery patřící Brnu Příhod lišky Bystroušky. Poblahopřát jí v rámci slavnostního závěru festivalu přijdou i Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková jako Revírník a Liška.

Dalším projektem bude Jenůfa, verze 1904, v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Inscenace vzniká ve spolupráci s organizací Úsměv mámy. Jako již tradičně budou součástí festivalu i nová operní díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové.

České hudbě patří i tři mimořádné orchestrální koncerty – na festival se vrací dirigent Jakub Hrůša, tentokrát s Bamberskými symfoniky, aby se představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým Klavírním koncertem v provedení klavíristy Daniila Trifonova. Soubor Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka a s houslistou Janem Mráčkem představí program z děl Janáčka, Ištvána a Martinů. Mimořádným hostem bude Staatskapelle Berlin, která se představí nejen v rámci Věci Makropulos, ale i na samostatném koncertu se svým novým šéfdirigentem Christianem Thielemannem věnovaném 150. výročí Arnolda Schönberga.

Komorní koncerty opět rozezní prostory nejen Mahenova divadla a divadla Reduta, ale i slavných brněnských vil Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni s předními interprety, jako jsou Josef Špaček, Pavel Haas Quartet, Adam Plachetka, Simona Šaturová, britský Navarra String Quartet a další. Na programu nebudou chybět ani sborové a folklórní koncerty a nově i jazzové koncerty v brněnských kavárnách. Stejně tak na diváky čeká řada doprovodných akcí v podobě dramaturgických úvodů, komentovaných procházek po stopách Leoše Janáčka či výletu až na skladatelovy rodné Hukvaldy.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments